Perustelut
Yleiset rahoituskysymykset
Raportissa käsitellyt asiat liittyvät vahvasti EU:n
laajentumiseen. Valiokunta viittaa EU:n laajentumisen budjettivaikutuksista
antamaansa lausuntoon (VaVL 7/2001 vp — E 99/2000
vp). Laajentumisen budjettivaikutukset riippuvat paljolti siitä,
millä aikataululla ja millä ehdoilla mikin hakijamaa
hyväksytään jäseneksi. Tulevissa
rahoitusta koskevissa neuvotteluissa Suomen tulee toimia aktiivisesti
taakanjaon mahdollisten vääristymien
oikaisemiseksi siten, ettei millään jäsenmaalla
olisi jatkossa erivapauksia suhteessa muihin jäsenmaihin.
Nykyiset rahoituskehykset määrittelevät
pitkälti Suomen rahoitusvastuut ja EU:lta saatavat tuet
vuoteen 2006 asti. Valiokunta korostaa edelleen EU:n budjettikurin
merkitystä. Valiokunnan käsityksen mukaan laajentumisen
menovaikutuksia on seurattava tarkasti. Kun Suomen nettomaksajarooli
tulee tulevaisuudessa voimistumaan, on ennen laajentumista pidettävä huoli
siitä, että Suomi voi vastineeksi omalle maksajaroolilleen
maksimaalisesti hyödyntää yhteisöltä saatavat
tuet.
Vuoden 2007 alusta lähtien EU:lla tulee olla uudet
rahoituskehykset. Tässä valmisteluprosessissa
joudutaan arvioimaan EU-budjetin tulopuolen — perinteiset
omat varat, ALV-varat, BKTL-varat ja muut tulot — muutostarpeita. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan asiantuntijatahoilla ei ole yksimielisyyttä siitä,
minkä tulolajin merkityksen korostaminen olisi tarkoituksenmukaisinta
Suomen kannalta. Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että hallitus tulevaisuudessa seuraa tarkoin, onko vuoden
2006 jälkeen näköpiirissä tulopuoleen
muutoksia, jotka olennaisesti vaikuttavat Suomen suhteelliseen asemaan,
ja toimii niin, että muutokset tulevaisuudessa ovat Suomen
kannalta mahdollisimman edullisia.
Alue- ja rakennepolitiikka
Komission toinen koheesioraportti on ensimmäisen, sosiaaliseen
ja taloudelliseen koheesioon keskittyneen raportin jälkeen
ensimmäinen perusteellinen arvio EU:n alue- ja koheesiopolitiikan
saavutuksista ja samalla keskustelupohja tulevaa politiikkauudistusta
varten. Arvioidessaan EU:n rakenne- ja aluepolitiikan vaikutuksia
komissio tuo esille uuden käsitteen "alueellinen koheesio".
Lähtökohtana tälle uudelle käsitteelle
on tasapainoinen alueellinen kehitys koko unionin alueella. Raportissa
tarkastellaan alueellista kehitystä suurissa väestökeskuksissa, syrjäisillä alueilla
ja niiden välimaastossa. Siinä arvioidaan
EU:n aikaisempaa aluepolitiikkaa ja kuluvan kauden rakennetoimia
ja ohjelmia sekä esitetään lisäksi
komission ensimmäinen puheenvuoro vuoden 2006 jälkeisen
kauden rakennetoimien painopisteistä. Kertomus tarjoaa
hyvän perustan keskustelulle aluepolitiikan tulevaisuudesta
myös laajentuneessa unionissa.
Arvioidessaan mennyttä kehitystä komissio toteaa
rakennepolitiikalla olleen positiivisia, mutta epätasaisia
vaikutuksia. Runsaan kymmenen vuoden ajanjaksolla 1988—1998
tuloerot tavoite 1 -alueiden ja EU:n keskiarvon välillä pienenivät
samalla, kun BKT henkeä kohti ostovoimayksikkönä kasvoi.
Tavoite 2- ja 5 B -alueilla työllisyystilanne parani verrattuna
unionin muihin alueisiin. Raportin mukaan yhteisön koheesiopolitiikassa
onkin saavutettu merkittäviä edistysaskelia edellisten
ohjelmakausien aikana. Tulokset ovat ehkä kaikkein näkyvimpiä kehityksestä jälkeen
jääneillä alueilla, joilla on pyritty
yleisesti kuromaan umpeen taloudellisia ja sosiaalisia kehityseroja.
Komissio on ohjelmakauden 2000—2006 uudessa sääntelyssä pyrkinyt
lisäämään yhteisön tukitoimien
lisäarvoa ja parantamaan niiden näkyvyyttä käytännössä.
Berliinin Eurooppa-neuvostossa laajentumisen ensimmäisiä vaiheita ajatellen
tehtyjen päätösten perusteella koheesiopolitiikkaan
nykyisissä 15 jäsenvaltiossa myönnettäviä varoja
vähennetään vuoteen 2006 mennessä itse
asiassa vuoden 1992 tasolle eli 0,31 prosenttiin nykyisten jäsenvaltioiden BKT:sta.
Koska varat keskitetään kehityksessä jälkeen
jääneille alueille, henkeä kohti laskettu keskimääräinen
tuki säilyy kuitenkin kaudella 2000—2006 vuoden
1999 tasolla. Kyseessä on uusi linjaus siinä mielessä,
että rakennerahastojen tukitoimia ei ole koskaan ennen
keskitetty yhtä selkeästi suurimmista vaikeuksista
kärsiville alueille.
On huomattava, että rakennepoliittisia toimia tuetaan
rakennerahastojen lisäksi myös koheesiorahastosta.
Tällä hetkellä koheesiorahaston osuus
rakennepoliittisista toimista aiheutuvista kokonaismenoista koheesiomaissa
on noin 18 prosenttia. Raportissa on valiokunnan mielestä aiheellisesti
todettu tarve pohtia koheesiorahastolle myönnettävien
kokonaisvarojen määrää tulevaisuudessa
samoin kuin koheesiorahastosta ja rakennerahastosta myönnettävien
tukien välisen koordinoinnin parantamista. Tämän
edistämiseksi näihin rahastoihin ehdotetaan sovellettavaksi
yhtenäistä kehystä.
Valtiovarainvaliokunta pitää selvänä,
että koheesiopolitiikkaa on tehostettava laajentuneessa unionissa
vuoden 2006 jälkeen. Kuten raportissakin on todettu, unionin
taloudelliset ja sosiaaliset erot kasvavat merkittävästi
laajentumisen myötä. Vuoden 2006 jälkeen
säilyisivät sekä alueellinen tavoite
1 että sen ulkopuolella määritellyt alueet,
samoin horisontaaliset tavoitteet. Valtaosa rahoituksesta menisi
edelleen tavoite 1 -alueille, mutta rahoituksen painopiste siirtyisi vähitellen
hakijamaihin.
Laajentumisen budjettivaikutuksista antamassaan lausunnossa
valiokunta totesi vuonna 2007 alkavan rakennerahastokauden olevan haasteellinen
tasapainoisen järjestelmän löytämiseksi
sekä hakijamaiden kesken että vanhojen ja uusien
jäsenmaiden välille. BKT henkilöä kohti
säilyisi edelleen tavoite 1 -alueiden määrittelykriteereinä.
Kun joidenkin alueiden BKT henkeä kohti on kolme neljäsosaa
EU:n keskiarvosta ja toisten ainoastaan noin neljännes,
tukikelpoisuuden kriteereitä on pakko muuttaa. Edellä todetussa
lausunnossaan valtiovarainvaliokunta piti yhtenä vaihtoehtona
75 prosentin BKT-rajan laskemista erikseen nykyisille ja tuleville
jäsenmaille. Myös koheesioraportissa tukikelpoisuusperusteen
vahvistaminen erikseen 15 jäsenvaltion unionin alueille
ja ehdokasvaltioiden alueille todetaan olevan yksi neljästä perusvaihtoehdosta.
Nykyisen 75 prosentin tukikelpoisuusrajan soveltaminen riippumatta
unioniin liittyvien maiden lukumäärästä merkitsisi lähes
kaikkien uusien jäsenmaiden alueiden kuulumista tavoite
1 -alueisiin ja suurimman osan nykyisten jäsenmaiden tavoite
1 -alueiden jäämistä pois niiden
joukosta.
EU-ministerivaliokunta on 27.4.2001 todennut, että resurssien
mitoituksen alustavana lähtökohtana tulisi olla
enintään 0,45 prosentin osoittaminen unionin BKT:sta
rakennetoimiin vuoden 2006 jälkeisellä rahoituskaudella.
Samalla on varauduttava siirtymäkausijärjestelyihin
vanhojen jäsenmaiden köyhimpien alueiden tukien kohdalla.
Valiokunta yhtyy näihin linjauksiin ja muistuttaa lausuntonsa VaVL
7/2001 vp yhteydessä ottamastaan kannasta,
että tavoitteena tulee olla Suomen heikoimmin kehittyneiden alueiden
saaminen korkeimpien aluetukien piiriin vuoden 2006 jälkeenkin.
Myös edellä todettua 0,45 prosentin BKT-osuutta
EU:n maksatusten ylärajana on tarkasteltava tätä taustaa
vasten. EU:lta saatavien rakennetukien tulisi nykyistä enemmän
painottua investointeihin.
EU-ministerivaliokunta on myös todennut, että pelkästään
BKT-kriteerin avulla ei kyetä määrittelemään
alue- ja rakenneongelmia. Kaikkiin BKT-pohjaisiin malleihin määritellä tukikelpoiset
alueet liittyy ongelmia, jotka ovat seurausta alueellisten kehityserojen
kasvusta aikaisempaan nähden moninkertaiseksi EU:n laajentuessa.
Myös koheesioraportissa kiinnitetään
aiheellisesti huomiota pysyviä rakenteellisia ongelmia
koskevien kriteerien kehittämistarpeeseen.
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että Suomen kaltaisessa
maassa BKT:n käyttö kuvaamaan etenkin syrjäisimpien
alueiden elinoloja on nykyisin eräiltä osin ongelmallista.
Kylmä ilmasto lisää lämmitysenergian
kulutusta sitä enemmän, mitä pohjoisemmaksi
mennään. Pitkät etäisyydet lisäävät
kuljetustarvetta ja -kustannuksia. Nämä molemmat
erät kirjautuvat kuitenkin BKT-mittarissa myönteiselle,
alueen taloudellista aktiviteettia kuvaavalle puolelle, vaikka ne alueen
lähtökohdista katsoen ovat kilpailukykyä heikentävä lisäkustannus
ja haitta. Myös julkishallinnon palvelujen kallis järjestäminen
harvaan asutuilla alueilla antaa BKT-mittarin kautta väärän
kuvan alueen kilpailukyvystä ja kehittymismahdollisuuksista.
Valiokunta katsoo, että myös työttömyyttä ja
negatiivista väestönkehitystä on
painotettava tavoite 1 -alueita määriteltäessä.
Tavoite 2 -alueiden määrittely voitaisiin
valiokunnan mielestä jättää pääosin
jäsenvaltioiden tehtäväksi ja niitä tulisi
voida nimetä joustavasti heikoimmassa asemassa oleville
alueille. Samalla horisontaalisten ohjelmien painoa tässä kokonaisuudessa
tulee tarkastella uudelleen.
Koheesioraportissa on käsitelty myös rajat ylittävää,
valtioiden välistä ja alueiden välistä yhteistyötä erityisesti
laajentuneen unionin oloissa. Interreg-yhteistyö ulkorajoilla
tulee edelleen olemaan tärkeällä sijalla.
Valiokunta toteaa, että yhteisöaloite Interreg
on suunniteltu pitkälle unionin sisärajoja silmällä pitäen.
Tällöin rajan molemmin puolin on vastaavat rajat ylittävää yhteistyötä tukevat
Interreg-ohjelmat ja unionin eri valtiot voivat tasapuolisesti osallistua
Interreg-aloitteen valtioiden välisiin ja alueiden välisiin
ohjelmiin. Ongelmia tulee lähinnä unionin ulkorajoilla,
joilla vastaavaa rahoitusta ei ole saatavilla.
Suomi on tukenut rajat ylittävää yhteistyötä lähialueyhteistyöllä,
johon saadun selvityksen mukaan on käytetty varoja vuoden
1990 jälkeen noin kuusi miljardia markkaa, mistä lahjarahan osuus
on noin puolet. Lähialueyhteistyöllä on tuettu
erityisesti Luoteis-Venäjän alueiden osallistumista
EU:n raja-alueohjelmiin. Baltian maissa raja-alueohjelmat ovat selkeästi
jo kehittymässä rakennerahastotyyppisiksi ja päätösvaltaa
ohjelmista siirretään näille maille sitä mukaa kuin
niiden lainsäädäntö ja menettelytavat
kehittyvät. Näissä maissa on jo usean
vuoden ajan ollut Phare-rahoitteisia pienhankerahastoja, joista Interreg-hankkeisiin
liittyvää toimintaa voidaan rahoittaa. Toistaiseksi
raja-alueohjelmat keskittyvät Phare-maiden välisille
ja Phare/EU-rajoille. Suomi onkin tukenut raja-alueohjelmien
ja muiden Phare-ohjelmien suuntaamista koheesioraportissa edellytetyllä tavalla
tuleville ulkorajoille.
Valtiovarainvaliokunta pitää myönteisenä, että Tacis-
ja Phare-ohjelmien yhteensovittamisessa Interreg-ohjelmien kanssa
on viime aikoina päästy eteenpäin. Komissio
julkisti pohjoisen ulottuvuuden ministerikonferenssissa Luxemburgissa
huhtikuun alussa erityisen ohjekirjasen ohjelmien yhteensovittamisesta.
Ohjeet ovat vasta ensimmäinen askel ohjelmien yhteensovittamisessa.
Valtiovarainvaliokunta katsoo, että tavoiteohjelmien
hallintoa tulee vielä yksinkertaistaa ja vastuuta siirtää entistä enemmän
jäsenmaille ja alueille. Yhdessä maakuntien ja
kuntien kanssa olisi laadittava alustavat kansalliset tavoitteet seuraavalle
rakennerahastokaudelle, jotta eri toimijat työskentelisivät
samansuuntaisesti kansallisen politiikan kanssa.
Maatalouspolitiikka ja maaseutupolitiikka
Koheesioraportissa käsitellään maatalouspolitiikkaa
yleisellä tasolla. Maaseutupolitiikka on huomattavasti
laaja-alaisempaa kuin maatalouspolitiikka ja koskee maaseudun kaikkia
elinkeinoja ja väestöryhmiä. Agenda 2000
-uudistuksessa EU:n maaseudun kehittämistoimenpiteet koottiin
yhteen asetukseen. Maaseutupolitiikasta on muodostunut Euroopan
unionin maatalouspolitiikan toinen pilari sekä EU:n aluepolitiikan merkittävä osa.
Maaseutupolitiikassa ja maatalouspolitiikassa on osittain ristiriitaisiakin
tavoitteita. Maatalouselinkeino on osa maaseudun monimuotoistuvaa
elinkeinorakennetta. Maaseutupolitiikka on huomattavasti laaja-alaisempaa
ja koskee maaseudun kaikkia elinkeinoja ja väestöryhmiä.
Valiokunnan mielestä olisikin jatkossa tärkeää erottaa
nämä käsitteet toisistaan.
Koheesioraportista käy ilmi, että komission käsitys
maaseudusta poikkeaa olennaisesti Suomessa omaksutusta käsityksestä.
Raportissa on todettu, että maaseutuväestön
osuus kasvaa kaikissa jäsenvaltioissa ja työllisyyden
kasvu on maaseudulla korkeampaa kuin muualla yhteisössä,
mikä on osoitus näiden alueiden suhteellisista
eduista. Tyypillisellä suomalaisella maaseudulla väestön
määrä pienenee eikä myöskään työllisyys
kasva muita alueita nopeammin.
Valtioneuvoston tuoreessa periaatepäätöksessä maaseutupoliittisiksi
linjauksiksi vuosille 2001—2004 maaseutukäsitteeseen
luetaan toimenpiteistä riippuen keskusten läheinen
maaseutu, ydinmaaseutu ja harvaan asuttu syrjäinen maaseutu,
vuorovaikutustoimenpiteiden kautta myös kaupungit. Kaupunkipolitiikan
tavoin maaseutupolitiikka korostaa horisontaalisia toimia, eikä sitä voida
toteuttaa pelkästään sektoripolitiikan
keinoin.
Yleinen suuntaus koko EU:n alueella on valiokunnan käsityksen
mukaan muutto maaseudulta kasvukeskuksiin. Maataloudessa toimivien
tilojen määrä vähenee tai niistä tulee
osa-aikaisesti hoidettuja tiloja. Varsinainen maataloustuotanto
keskittyy yhä suurempiin yksiköihin. Keskeistä kehityserojen
tasaamisessa yksittäisen maan sisälläkin
on maaseudun elinkeinotoiminnan monipuolistaminen ja siten maaseudun
asutuksen säilymisedellytysten parantaminen myös
fyysistä infrastruktuuria kehittämällä. Suomen
osalta tämä tarkoittaisi saadun selvityksen mukaan
3 000 uuden yrityksen perustamista vuosittain korvaamaan
työpaikat, jotka häviävät suomalaiselta
maaseudulta maatilojen lopettamisen mukana. Kannattavan maa- ja
metsätalouden lisäksi maaseudun monimuotoisuus
edellyttää siis toimivaa infrastruktuuria, peruspalvelujen
saatavuutta ja luottamusta niiden jatkuvuuteen. Näiden
merkitys korostuu tilanteessa, jossa maa- ja metsätalouden
häviävät työpaikat joudutaan
korvaamaan maaseudun muulla yritystoiminnalla. Tämä edellyttää koulutuspalvelujen
saatavuutta,
toimivia tie- ja tietoyhteyksiä ja julkisen vallan palveluja.
Maaseudun näkökulmasta koheesioperiaate ei näytä toimineen
Suomessa. Erityisesti harvaan asuttu, syrjäinen maaseutu
on hyötynyt liian vähän aluekehitysviranomaisten
vastuulla olevasta EU:n rakennerahastojen ohjelmaperusteisesta kehittämistyöstä.
Useissa kansallisissa arvioinneissa on todettu, ettei tavoiteohjelmilla
ole voitu muuttaa sitä kehitystä, joka muutoin
on tapahtunut. Kehittyvää, monipuolistuvaa maaseutuasutusta
on syntynyt vain muutamien harvojen kasvukeskusten ympärille.
EU-ministerivaliokunnan 27.4.2001 hyväksymissä linjauksissa
on todettu, että Euroopan unionin yhteinen maatalouspolitiikka
ei nykyisellään juurikaan tasaa eri alueiden välisiä luontaisia
kilpailukykyeroja. Lisäksi EU:n laajentumisen myötä EU:n
maatalouspolitiikan kehittämistä on mietittävä enemmän
tuen tarpeen ja vaikuttavuuden näkökulmasta. Tämä voisi
osaltaan vastata koheesioraportissa esille tuotuun keskittymisongelmaan.
Eläinsairaudet ja ylituotanto ovat osoittaneet, että maatalouspolitiikan
suuntaa tulee muuttaa. Tämä antaisi mahdollisuuden tukea
tuotantomäärien sijasta elinvoimaista maaseutua
ja tuotannon laatua. Valtiovarainvaliokunta yhtyy tähän
EU-ministerivaliokunnan arvioon.
Tähän asti toteutettu yhteinen maatalouspolitiikka
on valtioneuvoston piirissä tehdyn arvion mukaan muuttanut
yhtäältä menojen jakautumista eri maiden
kesken. Suorien tukien ja maaseudun kehittämistuen osuus
maatalouden kokonaismenoista on kasvanut. Rakennekehityksen myötä suurimmille
tiloille osoitetun maataloustuen kokonaismäärä on
kasvanut, mutta toisaalta LFA-tuella on pystytty kompensoimaan heikoimpien
alueiden tulotasoa. Myös LFA-tuen kokonaismäärä on
noussut ja on muun muassa Suomessa osoittautunut merkitykselliseksi.
Agenda 2000 -uudistuksessa epäsuotuisten alueiden tuki
siirrettiin maksettavaksi yhteisen maatalouspolitiikan varoista
kaikille alueille, myös tavoite 1:n piiriin kuuluville.
Vaikka tämä toimenpide helpotti EU:n maaseutupoliittista
rahoitusta, oli sillä Suomen osalta myös negatiivisia
vaikutuksia. Maaseutuasetuksen mukaiset toimet, ympäristötuki
ja koko maahan laajentunut LFA-tuki veivät huomattavan
osan sekä EU:lta tulevista että kansallisista
maatalouteen ja maaseudun kehittämiseen tarkoitetuista
rahavirroista.
Laajentuminen muuttaa tilannetta sekä maaseutupolitiikan
että maatalouden osalta merkittävästi.
Kuten valtiovarainvaliokunta totesi laajentumisen budjettivaikutuksista
antamassaan lausunnossa, kaikkien laajentumiseen liittyvien laskelmien
erityisenä vaikeutena on lähtökohtaoletusten
runsaus ja epävarmuus. Epävarmuus ei liity pelkästään
siihen, kuinka montaa maata laajentuminen koskisi ja mikä olisi
hakijamaiden liittymisajakohta. Hakijamaiden maatalouden ja yleensäkin
talouden kehitys on epävakaata ja vaikeasti ennustettavissa.
Maaseudun ja maatalouden näkökulmasta Suomelle
lienee olennaista merkitystä sillä, miten maaseutupolitiikka
ja maatalouspolitiikka kytketään mukaan koheesiopolitiikkaan.
Kuten edellä on jo todettu, toisessa koheesioraportissa painopiste
on selvästi alue- ja rakennepolitiikassa; maaseutupolitiikkaa
ja maatalouspolitiikkaa käsitellään vain
hyvin yleisellä tasolla. Näiden kytkeminen mukaan
koheesiopolitiikkaan voisi myönteisessä tapauksessa
tarkoittaa alueiden voimavarojen kokoamista, joka on myös
Suomen maaseutupolitiikan keskeinen strategia lähivuosina.
Liikennepolitiikka
Raportin painopiste on alue- ja rakennepolitiikassa. Liikenneyhteyksillä on
kuitenkin tärkeä merkitys alueellisten erojen
poistamisessa ja alueellisen kilpailukyvyn parantamisessa. Euroopan
laajuiset liikenneverkot edistävät aluekehitystä ja
hyvät liikenneyhteydet edistävät kauppaa
ja työvoiman liikkuvuutta. Liikenneverkkojen kehittäminen
on myös tärkeää unionin laajenemisen
sekä unionin toiminnan syventämisen kannalta.
Myös tietoliikenneyhteydet ovat mm. alueellisen kehityksen
kannalta merkittäviä.
EU-ministerivaliokunnan kannanoton mukaan Suomen erityisintressinä on
jatkossakin harjoittaa koheesio- ja rakennepolitiikkaa mm. etäisillä,
harvaan asutuilla ja pitkistä välimatkoista kärsivillä alueilla.
Pohjoisten harvaan asuttujen alueiden erityiskohtelu on edelleen oleellinen
lähtökohta. EU-ministerivaliokunnan esille tuomat
Suomen erityisintressit ovat perusteltuja. Valiokunta toteaa, että tehokas
liikennejärjestelmä on alueellisen kehityksen
eräs olennainen edellytys. On myös tärkeää korostaa
sitä, että jatkossa otetaan paremmin huomioon
sellaiset EU:n reuna-alueiden hankkeet, jotka lähentävät
reuna-alueita ydinalueisiin ja parantavat alueen talousmaantieteellistä asemaa.
Kuten EU-ministerivaliokunta on todennut, tehokkuus ei saa olla
ainoa kriteeri liikenneinvestointeja arvioitaessa. Valiokunta katsoo
myös, että rakennerahastojen varoja tulisi suunnata
tehokkaammin liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. Suomen ja
sen lähialueiden liikenneverkkojen kehittäminen
on myös osa unionin pohjoisen ulottuvuuden kehittämistä ja
laajentumisen myötä näillä yhteyksillä on
entistä suurempi painoarvo. Suomen syrjäinen sijainti
ja maantieteelliset erityispiirteet huomioiden liikenneverkkojen
kehittämisellä on Suomen ja muiden unionimaiden
välisten yhteyksien kannalta keskeinen merkitys.
Kertomuksessa todetaan, että tieliikenne on unionin
alueella tärkein liikennemuoto ja että maantietavarakuljetukset
ovat edelleen lisääntyneet. Rautatieliikenteen
merkitys on vähentynyt, vaikka rautateiden infrastruktuuria
on modernisoitu useassa maassa. Etenkin rahtiliikenne rautateillä on
vähentynyt. Ohjelmakauden 2000—2006 aikana liikenteen
painopistettä on tarkoitus siirtää rautatieliikenteeseen.
Valiokunnan mielestä liikenneinfrastruktuurin kehittämisessä on
tärkeää korostaa entistä voimakkaammin
kestävän kehityksen huomioon ottamista sekä liikenteen
ja ympäristön tarpeiden yhteensovittamista. Maantiekuljetusten
aiheuttamien ympäristöhaittojen vähentämiseksi kuljetuksia
tulee siirtää mahdollisimman paljon rautateille
ja vesiväylille. Ympäristönäkökohtien
huomioon ottamiseksi tulee myös kiinnittää enemmän
huomiota joukkoliikenteen tehostamiseen ja kehittämiseen.
Kilpailupolitiikka, tutkimus- ja kehittämispolitiikka
Kilpailupolitiikkaa ja suorien yritystukien vaikutusta on käsitelty
koheesioraportissa vähän. Siinä kuitenkin
todetaan, että kilpailupolitiikka on elinehto sisämarkkinoiden
toimivuudelle. Kilpailupolitiikan osa-alueista puolestaan valtiontukipolitiikka
on tärkein aluekehityksen kannalta. Valtiontukipolitiikan
säännökset rajaavat jäsenvaltioiden
mahdollisuuksia myöntää yrityksille tukia
poikkeusolosuhteisiin.
EU:n jäsenmaat maksavat yrityksille valtiontukia tällä hetkellä huomattavan
paljon. Tehtyjen laskelmien mukaan jäsenmaiden maksamat valtiontuet
yrityksille olivat vuosina 1996—1998 yhteensä yhtä suuret
kuin koko unionin talousarvio ja kaksinkertainen suhteessa EU:n alue-
ja rakennepolitiikan budjettiin. Eniten yritystukia myöntävät
rikkaimmat jäsenmaat, kuten Saksa ja Italia.
Suomen suorat yritystuet ovat olleet jäsenmaiden alhaisimpia.
Rakennerahastorahoituksessa on jo kuluvalla kaudella laajennettu
rahoitusinstrumentteja myös laina- ja pääomarahoitukseen.
Valtiontukea suunnataan ensisijaisesti markkinapuutteisiin ja yritysten
reaalista kilpailukykyä parantaviin hankkeisiin. Myös
jatkossa tuki suuntautuu entistä enemmän yritysten
toimintaympäristön ja osaamisen kehittämiseen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että Suomen
yritystukijärjestelmää kehitetään
EU:n valtiontukisääntöjen puitteissa
siten, että se tukee suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja
vahvistaa tasapainoista alueellista kehitystä myös
unionin laajetessa.
Raportissa esitetään, että EU:n tutkimuksen puiteohjelmasta
tulisi muodostaa paremmin aluepolitiikkaa tukeva väline.
Suomen virallisissa EU:n tutkimuspolitiikkaa koskevissa kannanotoissa
on korostettu, että tutkimusohjelmien, kansallisen tutkimuspolitiikan
ja rakennerahastopolitiikan välillä tulee olla
selvä työnjako. EU:n tutkimusohjelmien ensisijaisena
tavoitteena on vahvistaa unionin tieteellistä ja teknologista
pohjaa ja sitä kautta yritysten kilpailukykyä.
Tutkimusohjelmat tukevat siten omalta osaltaan Eurooppa-neuvoston
Lissabonissa asettamaa tavoitetta luoda Euroopan unionista maailman
kilpailukykyisin ja dynaamisin osaamiselle rakentuva talous vuosikymmenen
loppuun mennessä. Suomi on myös esittänyt,
että komission tulee jatkossa selvittää tarkemmin
puiteohjelmien T&K-toimintojen vaikutuksia aluetasolla.
Valtiovarainvaliokunta pitää Suomen tähänastisia
linjauksia tutkimus- ja kehittämispolitiikassa oikeansuuntaisina.
Ympäristöpolitiikka
Raportin mukaan ympäristönsuojelu ja taloudellisen
sekä sosiaalisen koheesion edistäminen ovat toisiaan
täydentäviä tavoitteita. Ohjelmakaudella
2000—2006 ympäristö tunnustetaan enenevässä määrin
koheesiopolitiikan avainalueeksi. Raportissa painotetaan
vesi- ja jätekysymyksiä. Siinä tuodaan
myös esille keskittymisen ja syrjäytymisen etuja
sekä haittoja ja todetaan, että kehitystä on
jatkossa tarkoitus ohjata monikeskuksisen kaupunkijärjestelmän
suuntaan. Myös kaupunkikehityksen kysymykset ja ongelmat
on nostettu esille.
Liikenne aiheuttaa huomattavia ympäristövaikutuksia
ja raportissa onkin korostettu raide- ja vesiliikenteen merkitystä.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan ja toteaa, että maantieliikenteen
ympäristövaikutusten arviointi on jäänyt
raportissa vähäiseksi. Myös kestävä kehitys tulisi
jatkossa ottaa huomioon laajemmin eri alueiden toimissa
sekä myös kaikissa investointipäätöksissä.
Myös uusiin rakenneohjelmiin tulisi sisällyttää kestävän
kehityksen käsite sekä korostaa ympäristönäkökohtien
huomioon ottamista. Kuten edellä on todettu, on myönteistä, että Tacis-
ja Phare-ohjelmien yhteensovittamisessa Interreg-ohjelmien kanssa
on päästy eteenpäin. Ohjelmien yhteensovittamiseen
tulisi edelleen suunnata voimavaroja.
Etenkin koheesiomaissa ja hakijamaissa on tehtävä huomattavia
investointeja ympäristönsuojelun kannalta keskeisten
vesi- ja jätehuoltoon liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi.
Pitkän aikavälin talouskehityksen turvaaminen edellyttää myös,
että luonnonvaroja käytetään harkitusti.
Suomen kannalta on jatkossa tärkeää korostaa
Itämeren tilan parantamiseen liittyviä toimia
sekä Suomen lähialueilla olevien ympäristöhankkeiden
merkitystä. On myös tärkeää, että ympäristöhankkeisiin
osoitetut varat käytettäisiin tehokkaasti todellisiin
hankkeisiin eikä niinkään hankkeisiin
liittyvän hallinnon hoitamiseen.