Perustelut
Yleistä
Valiokunta kiinnittää ensin valtiovarainvaliokunnan
huomiota aikaisemminkin ilmaisemaansa huoleen ympäristöministeriön
hallinnonalan kokonaiskehyksen supistumisesta johtuviin kielteisiin
vaikutuksiin hallinnonalan tehtävien kannalta. Hallinnonalan
261,5 miljoonan euron kokonaiskehys laskee vuosittain siten, että vuonna 2017
kehys on enää 227,4 miljoonaa euroa. Näin voimakkaasti
niukkenevat voimavarat ovat pakottaneet hallinnonalan selvittämään,
mitä tehtäviä voidaan jättää hoitamatta
ja toisaalta myös vaihtoehtoisia tapoja hoitaa tehtäviä nykyistä tehokkaammin.
Samanaikaisesti EU-lainsäädäntö lisää edelleen
ympäristöhallinnon lupa- ja valvontatehtäviä edellyttäen
lisävoimavaroja uusien tehtävien hoitamiseen.
Valiokunta on huolissaan siitä, että määrärahatason
jatkuva lasku yhdessä lisääntyvien tehtävien
kanssa voi johtaa siihen, että osa tehtävistä jää hoitamatta.
Rahoitustasoa on nostettava tavalla tai toisella, sillä ympäristöluvat
on käsiteltävä joutuisasti ja korkeatasoisesti
ja ympäristövalvontaan on oltava riittävästi
resursseja. Lupien käsittelyajat ovat jo osin venyneet
kohtuuttoman pitkiksi, ja paine ympäristövalvonnan
lisäämiseen on kasvanut. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että uusia rahoitusmalleja otetaan käyttöön.
Näitä ovat esimerkiksi hallinnonalan sisäiset
joustavat rahoituskeinot, kuten erilaiset ruuhkanpurkumallit. Lisäksi
valiokunta kiirehtii ympäristönsuojelulainsäädännön
uudistamista siten, että ympäristövalvonnasta
voidaan periä maksuja ja maksutulot ohjataan luvitukseen ja
valvontatehtäviin.
Asuntopolitiikka
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että kehyspäätökseen sisältyy
monipuolinen kooste erilaisia asuntopoliittisia keinoja. Tukitoimia
suunnataan erityisesti kasvuseutujen kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon
lisäämiseen ja erityistä tukea tarvitsevien
asunto-olojen kehittämiseen. Kannatettavia ovat esimerkiksi
päätökset Helsingin seudulla myönnettävistä käynnistysavustuksista,
aiesopimuksiin liittyvistä kunnallistekniikka-avustusten
korotuksista, korkotukilainoituksen omavastuukoron määräaikaisesta
alentamisesta sekä erityisryhmien investointiavustusvaltuuden
nostamisesta 120 miljoonaan euroon vuodessa vuoden 2015 loppuun
saakka. Asuntojen korjausavustuksia painotetaan vanhusten ja vammaisten
asuntojen korjaamiseen ja hissien jälkiasennuksiin kotona
asumisen mahdollistamiseksi.
Rakentamisen ja maankäytön energiatehokkuuden
parantamiseen kiinnitetään huomiota, mikä on
erittäin hyvä asia. Energiatehokkuutta koskevien
direktiivien kansalliseen voimaansaattamiseen liittyviin selvityksiin
kohdistetaan 1 milj. euron lisärahoitus vuodesta 2014 alkaen. Valiokunta
kuitenkin huomauttaa, että avustukset uusiutuvaa energiaa
hyödyntävien lämmitystapamuutosten tekemiseen
ovat loppuneet. Tämä on valitettavaa ja kansallisen
energia- ja ilmastostrategian tavoitteiden kannalta kielteinen kehityssuunta,
sillä arvion mukaan lämpöpumppuja koskevasta
tavoitteesta jäädään jälkeen
noin 1 TWhKansallinen energia- ja ilmastostrategia,
valtioneuvoson selonteko eduskunnalle 20. päivänä maaliskuuta 2013:
Taustaraportti s. 62.. Korjausavustukset olisivat olennaisia myös
mittavien kosteus- ja homeongelmien korjaamisen edistämiseksi,
vaikka kosteus- ja homeongelmiin johtaneisiin syihin on kokonaisuutena
puututtava.
Valtiontalouden kehyksiin sisältyvät asuntopoliittiset
päätökset kohtuuhintaisen asuntotuotannon
edistämiseksi ovat oikeansuuntaisia ja kannatettavia, mutta
nykyiset ongelmat erityisesti pääkaupunkiseudulla
ja muissa kasvukeskuksissa ovat niin vaikeita, että päätösten
riittävyyttä on hankala vielä arvioida.
Valtion budjettitalouteen vaikuttavien tukipäätösten
ohella tärkeitä asuntopolitiikan kokonaisuuteen
vaikuttavia tekijöitä ovat muun ohella asuntorakentamiseen
soveltuvan kaavoitetun tonttimaan saatavuus, valtion maanomistusten
osoittaminen osaltaan kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon ja kilpailun
toimivuus. Maapolitiikan keinot ovat kaavoituksen ohella välineitä,
joilla kunta voi varmistaa, että yhdyskuntarakentamiseen
tarvittavat alueet saadaan käyttöön oikea-aikaisesti. Kuntien
rooli on valtion ohella tärkeä, ja kasvukeskusten
MAL-aiesopimuksiin sisältyvät maankäyttösuunnitelmat
uusien alueiden saamiseksi kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon ovat merkittäviä keinoja
edistää tavoitteiden toteutumista.
Valiokunta pitää erinomaisena, että hallituksen
tavoitteena on laajempi asuntopolitiikan uudistus. Kehyspäätöksen
mukaan hallitus valmistelee asuntopoliittisen uudistuksen, jolla
tuetaan työvoiman alueellista liikkuvuutta. Uudistuksessa
kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että kohtuuhintaisen
valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon rakennuttamisen edellytyksiä parannetaan
kasvukeskuksissa. Kokonaisarviointi asuntopolitiikkaan
liittyvistä kysyntä- ja tuotantotuista tehdään
hallituskauden loppuun mennessä.
Valiokunta on aikaisemmin edellyttänyt kokonaisvaltaisen
asuntopolitiikan perusteita koskevan selvityksen laatimista asuntopoliittisten peruslähtökohtien
uudelleenarvioimisen mahdollistamiseksi. Valiokunta aikoo myös
osaltaan huolellisesti seurata toimien täytäntöönpanoa
ja arvioida niiden vaikuttavuutta kohtuuhintaisen asuntotuotannon
edistämiseen ja asuntomarkkinoiden tilan tervehdyttämiseen.
Osana tätä kokonaistarkastelua valiokunta ottaa
myös kosteus- ja homeongelmat seurantansa kohteeksi.
Luonnonsuojelu ja ympäristönsuojelu
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että kehyspäätökseen sisältyy
panostus monitahoiseen yhteistyöhön Itämeren
tilan parantamiseksi sekä ympäristöä,
luonnon monimuotoisuutta ja kestävyyttä turvaaviin
toimiin. Määrärahoja suunnataan hallitusohjelman
mukaisesti vihreää taloutta edistävien
hankkeiden rahoittamiseen erityisesti tuotannon ja kulutuksen ekotehokkuuden parantamiseksi
sekä materiaalien käsittelyn ja kierrätyksen
tehostamiseksi.
Etelä-Suomen metsien suojelun toimintaohjelman eli
METSO-ohjelman jatkaminen ja aiempien suojeluohjelmien
toimeenpano ovat jatkossakin keskeisiä painopisteitä.
Myös Metsähallituksen luontopalvelujen rahoitukseen
panostetaan. METSO-ohjelman tavoitteena on pysäyttää metsäisten
luontotyyppien ja metsälajien taantuminen ja
vakiinnuttaa luonnon monimuotoisuuden suotuisa kehitys vuoteen 2016 mennessä.
Valiokunta muistuttaa kuitenkin siitä, että luonnon
monimuotoisuuden köyhtyminen jää usein
edelleen muiden ympäristöongelmien varjoon. Onkin
tärkeää huolehtia jatkossakin muun ohella
METSO-ohjelman riittävästä rahoituksesta.
Itämeren suojelu on kehyspäätöksen
mukaan yksi painopistealueista. Valiokunta tukee päätöstä panostaa öljyntorjuntavalmiuden
parantamiseen peruskorjaamalla öljyntorjunta-alus Hylje
sekä varustamalla uusi ulkovartiolaiva jääöljynkeruulaitteilla.
Hylkeen peruskorjaukseen osoitetaan 12 milj. euroa ja ulkovartiolaivan öljynkeruulaitteisiin
1,5 milj. euroa v. 2014. Lisäksi ympäristövahinkojen
torjuntaan osoitettua määrärahaa lisätään
0,6 milj. euroa vuosina 2014—2015 ja 1,1 milj. euroa vuosina
2015—2016.
Vesiensuojelun tavoitteiden kannalta ongelmallista on, että vuodesta
2015 alkaen kohdistuu määrärahaleikkaus
ympäristönsuojelun edistämisen määrärahaan
(ennen ns. ympäristötyöt-määräraha).
Edistämismäärärahalla olisi
ELY-keskusten esitysten ja maakuntaohjelmien toteuttamissuunnitelmien
mukaan perusteltua käynnistää vuosina
2011—2015 noin 30 uutta siirtoviemärihanketta
ja 20 muuta ympäristötyökohdetta. Nämä ovat
lähinnä pilaantuneiden alueiden kunnostushankkeita
pohjavesien pilaantumisriskin ehkäisemiseksi sekä yhdyskuntien
jätevesikuormituksen vähentämishankkeita jätevesien
käsittelyä keskittämällä.
Hankkeet ovat ympäristönsuojelun kannalta olennaisia,
ja niillä on merkitystä myös alueellisen
työllisyyden kannalta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että määrärahaa edellä mainittuihin
siirtoviemäreihin ja ympäristötyökohteisiin
lisätään.
Alueellisen ympäristöhallinnon kehittäminen
Valiokunta viitaten aluehallintouudistuksesta antamaansa lausuntoon
(YmVL 9/2013 vp) kiinnittää valtiovarainvaliokunnan
huomiota siihen, että aluehallintouudistus yhdessä tuottavuusohjelman
mukaisten vähennysten tekemisen kanssa on konkreettisesti
vähentänyt voimavaroja erityisesti alueellisesta
ympäristöhallinnosta. Resurssien pysyvä pieneneminen
on ongelma ympäristöasioiden laadukkaan hoitamisen
kannalta. Aluehallintoselonteossakin todetaan, että on
olemassa riski, että tulevien vuosien kehystason mahdollistamilla
henkilöresursseilla eivät aluehallintovirastot
eivätkä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
jatkossa pysty hoitamaan tehtäviään lainsäädännön
edellyttämällä tavalla.
Selonteon tilaston mukaan ELY-keskusten ympäristö-
ja luonnonvarat -vastuualue on menettänyt vuosina 2010—2012
18 % henkilötyövuosistaan samaan aikaan,
kun elinkeinovastuualueen vähennys on 9 % ja liikennevastuualueen 7 %.
Ympäristöhallinnossa resurssivaje on merkinnyt
sekä valvontakäyntien vähentymistä että yleisesti
käsittelyaikojen pidentymistä.
Valiokunta korostaa, että ympäristöhallinnolle
on varmistettava riittävät resurssit lakisääteisistä tehtävistä huolehtimiseksi.
Esimerkiksi strategisesti merkittävän uuden teollisuudenalan,
kuten kaivosteollisuuden, luvitukset on kyettävä hoitamaan
joutuisasti, yhteiskunnallisesti kokonaisuutena katsoen hyväksyttävästi
ja ympäristönsuojelun kannalta korkeatasoisesti. Myös
ympäristönsuojelun jälkivalvonnan tehostamiseen
on jo nyt huomattavaa painetta.
ELY-keskusten menokehysten uudelleenarviointi vuosina
2014—2017 on tarpeen siten, että säästöt
toteutetaan jälkipainotteisina. Tämä on
kuitenkin vain väliaikaisratkaisu välittömän tilanteen
helpottamiseksi, ja jatkossa on pohdittava laajemmin keinoja hallinnon
toimintakyvyn turvaamiseksi. Valiokunta katsoo, että maksullisen
toiminnan laajentaminen on tarpeen ympäristöhallinnon
toimintaedellytysten turvaamiseksi. Valiokunta kiirehtii valvontamaksuja
koskevan sääntelyn sisällyttämistä vireillä olevaan ympäristönsuojelulainsäädännön
kokonaisuudistukseen korostaen, että lisääntyvä tulorahoitus
ei kuitenkaan saa vähentää toiminnan
yleisiä voimavaroja niissä tehtävissä,
joihin tulot kohdentuvat, eikä vähentää toimintamenorahoitusta.
Aluehallintoselonteon mukaan aluehallintovirastoissa ja ELY-keskuksissa
on tarpeen tarkastella uusia mahdollisuuksia määritellä viraston
toimivalta joissakin tehtävissä alueellisen jaotuksen
sijaan valtakunnalliseksi toimivallaksi. Selonteon mukaan ympäristöministeriö yhteistyössä
työ-
ja elinkeinoministeriön kanssa jatkovalmistelee ympäristöhallinnon
erityisasiantuntemusta vaativien tehtävien mahdollista siirtämistä valtakunnallisiksi
ja valtakunnallisesti merkittävien tehtävien kokoamista
yhteen yksikköön.
Kehyspäätöksessä ympäristöhallinnon
ohjauksen vahvistamiseen ja valtakunnallisten tehtävien
hoidon kehittämiseen on osoitettu 2 milj. euron määräraha
koko kehyskaudelle. Määräraha käytetään
aluehallintoviranomaisten ympäristötehtävien
hoidon kehittämiseen ja tehostamiseen. Valiokunta pitää tätä erinomaisena
ja välttämättömänä ympäristöhallinnon
kehittämiseksi ja tehostamiseksi siten, että hallinto
säilyy toimintakykyisenä.