Yksityiskohtaiset perustelut
Asumisen edistäminen
Valiokunta katsoo, että valtion talousarvio toteuttaa
asumisen edistämistä koskevalta osaltaan varsin
hyvin hallituksen asuntopoliittisessa ohjelmassa hyväksyttyjä tavoitteita.
Arava- ja korkotukilainoille osoitetaan yhteinen 700 milj. euron
valtuus, josta aravalainoja saa kuitenkin olla enintään
240 milj. euroa. Painopiste on siten korkotukilainoituksessa. Vuokra-
ja asumisoikeustalojen takauslainojen hyväksymisvaltuudeksi
ehdotetaan 30 milj. euroa. Korjaus- ja energia-avustuksiin osoitetaan
70 milj. euroa, erityisryhmien investointiavustuksiin 34 milj. euroa,
uusien asuinalueiden kunnallistekniikan rakentamiseen 12,5 milj.
euroa ja taloudellisissa vaikeuksissa oleville vuokra- ja asumisoikeustaloille
2,6 milj. euroa. Näitä lainoitus- ja avustusvaltuuksia
voidaan pitää yleisellä tasolla riittävinä.
Valiokunta on kuitenkin huolissaan siitä, että sosiaalinen
asuntotuotanto ei ole tavoitellulla tasolla eikä asuntopoliittisen
ohjelman toteuttaminen näytä ratkaisevan kaikkia
esiintulleita asuntopoliittisia ongelmia. Keskeisimmät
ongelmakohdat ovat seuraavat.
Talousarvioehdotuksen mukaan vuonna 2005 aloitetaan 6 500
arava-, korkotuki- ja takauslainoitetun asunnon rakentaminen. Valtuuksia
lisättäisiin tarvittaessa lisätalousarviossa
siten, että enimmillään 10 000
asunnon rakentamisen aloittaminen olisi mahdollista. Tilanne sosiaalisen
asuntotuotannon osalta on kuitenkin edelleen samantyyppinen kuin
edellisenä vuonna. Vaikka valtuudet riittävät
10 000 asunnon rakentamiseen, tuotanto tullee jäämään
noin 6 500 asuntoon. Korkotuki- ja aravalainoitukselle
ei ole entisenkaltaista kysyntää, kun korkotaso
on alhainen ja rahan saatavuus ei ole enää ongelma. Aravavuokratuotanto
ei ole kilpailukykyinen omistusasuntotuotannon kanssa. Kohtuuhintaisia
tontteja ei ole kasvukeskuksissa saatavilla, ja rakennuskustannukset
ovat nousseet korkeiksi. Valtion tukeman asuntotuotannon vuokrien
hinta muodostuu osin nykyisten lainaehtojen vuoksi niin korkeaksi,
ettei sen tuotanto ole kannattavaa.
Rahoitusmarkkinoiden rakenteellinen muuttuminen ja korkotason
aleneminen ovat vähentäneet asuntopoliittista
tukitarvetta. Asuntorahoitus- ja tukijärjestelmillä on
kuitenkin edelleen erittäin tärkeä merkitys
tasapainoisen asuntopolitiikan osana. Vaikka markkinatilanne on
hyvä ja asuntoja syntyy vapaarahoitteisesti, tarvitaan edelleen
valtion tukemaa, turvallisten ja kohtuuhintaisten asuntojen tuottamista
suhdanteista riippumattoman, pitkäjänteisen asuntopolitiikan toteuttamiseksi
ja erityisesti heikompiosaisten aseman turvaamiseksi. Sosiaalista
asuntorahoitusta on edelleen kehitettävä niin,
että se mahdollistaa kohtuulliset asumismenot. Kohtuuttoman
suuret asumismenot vaikeuttavat työvoiman saantia erityisesti
kasvukeskuksissa.Valiokunta pitää tärkeänä myös
uutta avustusjärjestelmää erityisryhmien
asunto-olojen parantamiseksi. Raha-automaattiyhdistyksen vetäytyminen kilpailulainsäädännöllisistä
syistä esimerkiksi kehitysvammaisille
sopivien asuntojen avustamisesta on johtanut siihen, että näiden
asuntojen rakentaminen on pysähtynyt. Toimiva erityisryhmäavustus
voisi osaltaan lisätä halukkuutta korkotukivuokra-asuntojen
rakentamiseen.
Valiokunta korostaa myös tarvetta arvioida yleishyödyllisyyssäännöksiä jatkossa
sen kannalta, vaikuttavatko ne vielä merkittävän
estävästi uustuotannon käynnistymiseen.
Keväällä 2004 tehdyt muutokset väljensivät
jo säännöksiä siten, että uustuotannon
käynnistymistä sekä olemassa olevan asuntokannan
säilymistä asuinkäytössä ja
sen laadun parantamista edistettiin. Arava- ja korkotukiperusparannusjärjestelmän
käyttäminen
merkitsee samalla pitkäaikaisia käyttö-
ja luovutusrajoituksia, mikä vähentää halukkuutta
niiden käyttöön erityisesti siksi, että korkotukilainoitus
kattaa käytännössä vain pienen
osan koko korjauslainasta. Mahdollisuus nostaa lainoituksen enimmäismäärää lähemmäs
todellisia
kustannuksia voisi lisätä lainanottohalukkuutta,
ilman että yleishyödyllisyysrajoituksesta olennaisesti
luovuttaisiin. Valiokunta painottaa tässä yhteydessä,
että yleishyödyllisyyssäännökset
ovat sinänsä edelleen tarpeen valtion asuntopolitiikan
tavoitteiden toteuttamisen varmistamiseksi.
Talousarvioehdotuksen mukaan perusparannuslainoituksessa siirrytään
kokonaan korkotukilainoitukseen ja aravaperusparannuslainoituksesta
luovutaan. Valiokunta toteaa, että se ei pidä periaatteessa
toimivan tukimuodon lopettamista perusteltuna, vaan katsoo, että perusparannusaravan
säilyttäminen yhtenä rahoitusvaihtoehtona
olisi tarpeen. Erityisesti opiskelijoiden ja vanhusten asuntojen
perusparannustoiminta saattaa vaikeutua, vaikka korkotukilainoituksella
on sinänsä tarkoitus korvata aravaperusparannuslainoitus.
Kun eduskunta palautti aravaperusparannuslainoituksen vuoden 2004
talousarviokäsittelyssä, se edellytti talousarvioehdotuksen
hyväksyessään, että perusparantamiseen myönnettävien
aravalainojen lainaehtoja uudistetaan niin, että ne ovat
nykyistä kilpailukykyisempiä markkinaehtoisiin
lainoihin verrattuna. Lainaehtoja ei kuitenkaan ole uudistettu,
eikä perusparannusaravalainajärjestelmä ole
nyt kilpailukykyinen. Perusparantamiseen myönnettävät
aravalainat tulee valiokunnan mielestä säilyttää yhtenä käytettävissä olevana
vaihtoehtona, mikä edellyttää aravaehtojen
parantamista tältä osin. Valiokunta esittää,
että aravaperusparannuslainoitus voisi jatkua lainaehdot
tarkistettuna kohdennettuna lainamuotona eniten tarvitseville ryhmille,
opiskelijoille ja palvelutaloihin sekä lähiöihin.
Valiokunta painottaa, että lähiöprojektin
loppuessa on erityinen tarve varmistaa, että myös
lähiöiden perusparannustoimintaa voidaan systemaattisesti
jatkaa.
Lopuksi valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota
siihen, että hallitusohjelmasta ja hallituksen asuntopoliittisesta
ohjelmasta poiketen talousarviossa esitetään 130
milj. euron siirtoa valtion asuntorahastosta talousarvioon. Valiokunta
ei pidä menettelyä valtion asuntorahaston varojen
siirtämiseksi budjetin yleiskatteeksi hyväksyttävänä.
Vaikka ehdotettu yksittäinen siirto ei vaarantaisi rahaston
toimintaa vuonna 2005, heikentäisivät toistuvat
siirrot rahaston edellytyksiä toteuttaa pitkäjänteistä asuntopolitiikkaa.
Näin merkittävästä rakenteellisesta
ratkaisusta olisi ollut asianmukaista sopia asuntopoliittisessa
ohjelmassa. Asuntorahaston varoja tulee valiokunnan mielestä käyttää niihin
tarkoituksiin, joita rahasto on perustettu toteuttamaan, eikä rahaston
nykyisen hyvän rahoitustilanteen hyväksikäyttäminen
budjetin yleiskatteeksi ole asianmukaista. Asuntorahaston varoja
voitaisiin käyttää esimerkiksi vanhojen
aravalainakorkojen alentamiseen lähemmäs markkinakorkoja, mikä vaikuttaisi
suoraan asumiskustannuksiin ja siten vuokrien suuruuteen. Uusien
asuntojen rakentamisen ohella tulisi kehittää olemassaolevan
asuntokannan kunnossapitämistä ja uudistamista
myös ikääntyvän väestön
tarpeisiin (elinkaariasuminen), erityisryhmien asuntotuotannon vauhdittamista
sekä puurakentamisen edistämistä. Asuntorahaston
roolia, tehtäviä ja alueellistamismahdollisuuksia
koskeva selvitystyö on vireillä. Valiokunta pitää asuntorahaston
toimintaa koskevaa selvitystä erittäin tarpeellisena.
Kun sosiaalisen asuntotuotannon tavoitteista jäädään
kauas jälkeen ja asuminen ja vuokrat kallistuvat edelleen
toteutetuista lainaehtoparannuksista huolimatta, on perusteelliselle
selvitykselle selkeästi tarvetta. Keskeiset asuntorahastoa
koskevat ratkaisut tulee jatkossa tehdä pitkäjänteiseen,
suunnitelmalliseen kokonaisarvioon perustuen osana asuntopolitiikkaa.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
esittää, että esitetty menettely valtion
asuntorahaston varojen siirtämisestä talousarvion
yleiskatteeksi ei ole hyväksyttävä eikä asiallisesti perusteltu.
Hallituksen tulee huolehtia siitä, ettei talousarviolla
enää esitetä tehtäväksi
ratkaisua, joka on hallituksen asuntopoliittisen ohjelman tasoisessa strategiassa
käsiteltävä kysymys.
Ympäristöhallinnon voimavarat
Ympäristövaliokunta on toistuvasti esittänyt huolensa
ympäristöhallinnon voimavarojen riittävyydestä.
Viimeksi eduskunta hyväksyi kesäkuussa 2004 lausuman,
jonka mukaan edellytetään hallituksen seuraavan
ympäristöasioiden käsittelyaikojen kokonaispituutta
ja lisäävän tarvittaessa hallinnon resursseja
valitusten käsittelyaikojen lyhentämiseksi ja
oikeussuojajärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi
(HE 165/2003 vp — YmVM 13/2004
vp). Voimavarojen riittämättömyys
on koettu ongelmaksi sekä alueellisissa ympäristökeskuksissa
että kunnissa.
Alueellisten ympäristökeskusten tehtävät ovat
lisääntyneet viime vuosien aikana. Niiden tehtäviin
kuuluu ympäristönsuojelua, alueidenkäyttöä,
rakentamisen ohjausta, luonnonsuojelua, kulttuuriympäristön
hoitoa, ympäristötutkimusta ja -seurantaa sekä ympäristötietoisuutta koskevia
asioita. Keskukset hoitavat myös maa- ja metsätalousministeriön
toimialaan kuuluvat vesivarojen käytön ja hoidon
tehtävät. Natura 2000 -ohjelman valmistelu ja
luonnonsuojelualueiden toteuttamisohjelma ovat vaatineet runsaasti
voimavaroja. Voimavarojen puute haittaa esimerkiksi kansallispuistojen
ja luonnonsuojelualueiden kunnossapitoa ja kehittämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kansallispuistojen kunnossapidon periaatteista laaditaan
strategia, jossa otetaan huomioon luonnonarvojen säilyttämisen
ohella puistoja palvelevan elinkeinotoiminnan tukeminen ja puistojen
laajenevat virkistyskäyttötarpeet.
Vesipolitiikan puitedirektiivin täytäntöönpano
edellyttää vesivaroja koskevien selvitysten ja vesienhoitoalueiden
hoitosuunnitelmien ja toimenpideohjelmien laatimista, mistä aiheutuu yhteensä lähes
20 henkilötyövuoden lisäresurssitarve.
Myös ympäristönsuojelulain voimaanpano
edellyttää ympäristölupien hakemista
uudestaan, ja lupahakemusten käsittely on ruuhkautunut.
Valiokunta pitää sinänsä hyvänä,
että lisätalousarvioon on ehdotettu kertaluonteista 0,9
milj. euron ruuhkanpurkumäärärahaa, joka helpottaa
vuodelle 2004 kasaantuvan ympäristöluparuuhkan
käsittelyä. Perusongelmaa tämä ei kuitenkaan
poista.
Alueellisten ympäristökeskusten menot ovat olleet
vuosittain noin 180—190 milj. euroa. Rahoitus jakautuu
hallinnonaloittain siten, että ympäristöministeriön
hallinnonalan osuus on 123 milj. euroa, maa- ja metsätalousministeriön
29 milj. euroa ja muiden hallinnonalojen 27 milj. euroa. Lisäksi
talousarvion ulkopuolista rahoitusta on 7 milj. euroa. Toimintamenomomentin (35.40.21)
rahoitustaso on perustoiminnan kannalta ratkaisevassa asemassa.
Merkittävän menoerän ympäristökeskusten
rahoituksessa muodostavat luonnonsuojelualueiden toteuttamiseen
osoitetut korvaus- ja hankintamäärärahat. Keskukset
toteuttavat ympäristönsuojelu-, vesihuolto- ja
ympäristötöitä, jotka ovat myös
merkittävä työllistäjä.
Toiminta on siten varsin monimuotoista ja sen rahoitus tulee monista
lähteistä. Rahoituksen keskittäminen
nykyistä enemmän saattaisi parantaa tehtävien
suunnittelua ja kokonaishallintaa.
Kuntatalouden yleinen heikko kehitys on heikentänyt
kuntien ympäristönsuojeluhallinnon toimivuutta.
Ympäristönsuojelun henkilöstö ja toimintamenot
ovat vähentyneet viime vuosina erityisesti pienissä kunnissa.
Kuntaliiton selvityksen mukaan kuntien ympäristönsuojeluhallintoa
koskevien säädösten määrä on
kahdeksankertaistunut vuodesta 1986, jolloin kuntien ympäristöhallinto
perustettiin. Luvanvaraisia laitoksia ja toimintoja arvioidaan olevan
kaikkiaan noin 30 000, joista määrällisesti
suuri osa (n. 80—85 %) kuuluu kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten
toimivaltaan. Lupa- ja valvontatehtävien ohella kuntien
muilla ympäristönsuojelutehtävillä,
kuten ympäristön tilan seurannalla sekä ympäristönsuojelun
suunnittelulla, ohjauksella ja neuvonnalla on yhä tärkeämpi
merkitys. Kuntien kannalta valitettavaa on kuntia suorimmin hyödyttävän
ympäristönsuojelumomentin 35.10 määrärahojen
väheneminen. Pilaantuneiden maa-alueiden puhdistamiseen
on arvioitu tarvittavan kuntien ja valtion varoja yhteensä noin
300—400 milj. euroa, vaikka suurin osa kokonaiskustannuksista
jääkin pilaantumisen aiheuttajien ja alueiden
haltijoiden maksettavaksi. Kiireellisistä kohteista suuri
osa sijaitsee keskisuurissa ja pienissä kunnissa, joiden
talouden kannalta usein huomattavan kalliit, isännättömät
kunnostushankkeet ovat vaikeita toteuttaa.
Valiokunta korostaa, että valtion ja kuntien ympäristöhallinnon
riittävien voimavarojen turvaaminen on tärkeää,
sillä hallinnon toimivuudella on välitön
merkitys yritysten ja yksityisten kansalaisten kannalta. Joutuisa,
asiantunteva lupakäsittely ja toimiva valvonta sekä ohjaus
ja neuvonta ovat keskeisiä sekä kilpailukyvyn
että perusoikeuksien kannalta. Voimavarojen puute kuntatasolla
saattaa myös ilmetä heikkolaatuisina ympäristölupina
tai kaavoina, joiden käsittely rasittaa oikeussuojajärjestelmää ylemmissä portaissa
ja aiheuttaa asioiden käsittelyn viivästymistä.
Samalla tulee selvittää mahdollisuudet ympäristöhallinnon
toiminnan tehostamiseen ja mahdollisten päällekkäisyyksien
karsimiseen. Ympäristöministeriön tilauksesta
on valmistunut selvitys kuntien ympäristönsuojeluhallinnon
voimavaroista (Kuntien ympäristönsuojeluhallinnon
voimavarat, Risto Mansikkamäki, ympäristöministeriön
julkaisuja 704; 2004.) Ympäristöministeriö on
myös asettanut selvitysmiehen, jonka tehtävänä on
selvittää vaihtoehdot valtion ympäristölupahallinnon
kehittämiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöhallinnon resursseja arvioidaan
kokonaisuutena ja riittävät voimavarat ympäristön-
ja luonnonsuojelutehtävien tehokkaaksi hoitamiseksi turvataan. Edellä olevan
perusteella ympäristövaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää ympäristöhallinnon
toiminnan kokonaisvaltaista tarkastelua ja hallinnon toimintamenomäärärahan
riittävän tason turvaamista.
Ympäristötyöt
Ympäristötyömomentin määrärahan
lisäämistarve on konkreettinen sekä ympäristönsuojelun että työllisyyden
edistämiseksi. Talousarvioesityksen mukaan ympäristötöihin
esitetään 9,4 milj. euroa. Määrärahatarve
on olennaisesti suurempi, sillä Itämeren ja sisävesien
suojelun tehostaminen edellyttää uusien siirtoviemärien
rakentamista. Vesipolitiikan puitedirektiivin täytäntöönpanon
edellyttämät vesistöjen kunnostuspaineet
lisääntyvät myös tulevina vuosina. Lisäksi
pilaantuneiden maa-alueiden kunnostustarpeet kasvavat edelleen.
Pilaantuneiden alueiden kunnostukseen käytetään
vuoden 2004 talousarvion mukaan 2,9 milj. euroa ja vesistöjen kunnostukseen
ja muihin ympäristötöihin 2,4 milj. euroa.
Tämä on tarpeisiin nähden täysin riittämätön
taso, sillä sekä perusteltuja siirtoviemärihankkeita
että kiireellisiä pilaantuneiden alueiden kunnostustarpeita
on moninkertainen määrä. Ympäristötyömäärärahan
lisäystarvetta aiheuttaa myös työministeriön
momentilta 34.06.77 ympäristöhallinnon hankkeisiin
saatujen määrärahojen nopea väheneminen.
Pilaantuneiden alueiden kunnostaminen on välttämätöntä silloin,
kun niistä aiheutuu riski lähellä asuville
tai pohjaveden pilaantumisvaara. Usein kysymys on vanhasta toiminnasta
aiheutuneesta pilaantumisesta, jonka harjoittajaa ei enää ole
ja jonka puhdistamiskustannusten sälyttäminen
alueen nykyiselle omistajalle on kohtuutonta. Suomessa on yli 20
000 mahdollisesti pilaantunutta aluetta. Kokonaiskustannusten pilaantuneiden
alueiden kunnostamisesta on arvioitu nousevan 1—1,2 miljardiin
euroon 20 vuoden aikana. Kiireellisesti puhdistuksen tarpeessa on
ainakin 250 hanketta, joiden toteuttaminen edellyttäisi
valtiolta 7,5 milj. euron vuosittaista panostusta, sillä nykyisellä rahoitustasolla
näiden hankkeiden toteuttamiseen kuluu 20 vuotta.
Ympäristövaliokunta toteaa, että jäteveron tuotosta
tuli ohjata varoja pilaantuneiden maa-alueiden ja käytöstä poistettujen
kaatopaikkojen kunnostamiseen. Myös valtakunnallisen jätesuunnitelman
tarkistuksessa vuodelta 2002 esitettiin jätehuoltotyömäärärahan
lisäämistä 3 milj. eurolla vuodessa.
Talousarvioesityksessä ei kuitenkaan ole esitetty vastaavaa
lisäystä. Ympäristötyömomentin
määrärahojen väheneminen on
myös ristiriidassa hallitusohjelman pilaantuneiden maa-alueiden
kunnostamisen edistämistä koskevan tavoitteen
kanssa. Ruotsissa pilaantuneiden maiden puhdistukseen on vuonna
2003 osoitettu 44 milj. euroa. Tanskassa taso on sama, Alankomaissa
peräti 250 milj. euroa (vuonna 2001). Valiokunta edellyttää,
että määrärahaa korotetaan ainakin
mainitulla 3 milj. eurolla ja että vuoden 2006 talousarviossa
otetaan kuvatut tarpeet asianmukaisesti huomioon. Samalla valiokunta
toteaa, että jäteverojärjestelmän
tasapuolisuutta ja kilpailuvaikutuksia tulee selvittää.
Vuoden 2004 talousarvion määrärahoilla
aloitetaan neljä siirtoviemärihanketta ja yksi
vesistönkunnostushanke. Kaikkiaan tarvittaisiin ympäristökeskusten
esitysten mukaan vuosina 2005—2008 ympäristötyömäärärahoja
noin 10 milj. euroa vuodessa lähes 50 siirtoviemärihankkeen
toteuttamiseen. Nykyisellä määrärahatasolla
pystytään aloittamaan erikseen nimettynä vain muutama
uusi siirtoviemärihanke vuosittain. Tilanne on vaikea,
sillä Suomesta peräisin olevan Itämeren
kuormituksen vähentäminen on mahdollista vain
hajakuormitusta vähentämällä. Siirtoviemärit
edesauttavat myös haja-asutuksen jätevesien saamista
asianmukaisen käsittelyn piiriin. Myös vesipolitiikan
puitedirektiivin täytäntöönpano
tulee lähivuosina lisäämään
tarvetta vesistöjen kunnostamiseen.
Edellä mainitun lisäksi vesiensuojeluun voidaan
käyttää momentin 35.10.63 määrärahaa, 1,75
milj. euroa. Määrärahaa saa käyttää mm. vesihuollon
tukemisesta annetun lain (686/2004) mukaisten avustusten
maksamiseen yhdyskuntien ja haja-asutuksen vesiensuojelua edistäviin toimiin.
Valiokunta painottaa, että vesihuollon alueellinen kehittäminen
on lähivuosien suuri haaste. Talousveden laadulle ja jätevesien
käsittelylle asetettujen vaatimusten kiristyessä vesihuollossa
tulee pyrkiä suurempiin laitosyksiköihin, verkostojen
yhdistämiseen ja laitosten välisen yhteistyön
lisäämiseen. Haja-asutusalueiden kiinteistökohtaisten
jätevesihankkeiden toteuttaminen (Valtioneuvoston asetus
542/2003) on tämän ohella mittava tavoite,
jonka toteuttaminen edellyttää merkittävää rahallista
panostusta kiinteistönomistajilta. Myös vuoden
2004 kesän tulvat osoittivat osaltaan, että vesihuollon järjestelmien
kokonaistarkastelu on tarpeen.
Edellä olevan perusteella ympäristövaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että se mietinnössään
edellyttää ympäristötyömäärärahan
nostamista 5 miljoonalla eurolla.
Suomenlahden ja Itämeren suojelu
Öljykuljetukset Suomenlahdella ovat erityisesti Venäjän
uusien öljysatamien ja lisääntyneen öljyviennin
takia kasvaneet viime vuosina huomattavasti. Kuljetusten arvioidaan
olevan tänä vuonna jo yli 100 miljoonaa tonnia
ja vuonna 2010 jo 190 miljoonaa tonnia. Suomi on lisääntyvien öljykuljetusten
vuoksi parantanut öljyvahinkojen torjuntavalmiuttaan. Väylänhoitoalus Seili
on peruskorjattu ja varustettu öljynkeräyslaittein.
Parasta aikaa vastaava peruskorjaus tehdään kahteen
ulkovartioalukseen, Tursakseen ja Uiskoon.
Valtion vuoden 2005 talousarvioehdotukseen sisältyy
merenkulkulaitokselle ja Suomen ympäristökeskukselle
valtuus tehdä pitkäaikainen sopimus öljy-
ja kemikaalivahinkojen torjuntaan varustetun monitoimimurtajan palveluiden hankkimisesta
(momentit 31.30.21 ja 35.10.27). Sopimuksesta aiheutuu 20 vuoden
aikana kiinteäluontoisia palvelumaksuja arviolta 134 miljoonaa
euroa, joista Suomen ympäristökeskuksen osuudeksi
arvioidaan noin 44 miljoonaa euroa eli noin 2,2 miljoonaa euroa
vuodessa. Näiden lisäksi tulee maksettavaksi todelliset
toimintapäivien kustannukset. Tämän johdosta
tulee momentin 35.10.27 määrärahaa korottaa
arviolta 2,5 miljoonalla eurolla vuodesta 2007 lähtien, jolloin
momentin määräraha olisi noin 5 miljoonaa
euroa.
Valiokunta toteaa myös, että talousarvioesitykseen
liittyy eduskunnan käsiteltävänä oleva öljysuojarahastolakia
koskeva hallituksen esitys (HE 119/2004 vp) ja sitä täydentävä hallituksen esitys
(HE 141/2004 vp), jonka mukaan valtiolle voitaisiin korvata öljysuojarahastosta
torjuntakaluston hankintakustannusten lisäksi myös torjuntavalmiuden
ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia. Korvauksensaantimahdollisuus
on esityksen mukaan yleinen ja se koskee myös muita ylläpitokustannuksia
kuin monitoimimurtajan öljyntorjuntavalmiuteen liittyviä käyttökustannuksia.
Koska öljyntorjuntavalmiuden kohottamistarve johtuu pääasiassa
Venäjän vientikuljetuksista, on pidettävä perusteltuna, että vain
osa torjuntavalmiuden ylläpitokustannuksista korvattaisiin
valtiolle öljysuojarahastosta ja osa katettaisiin yleisin
verovaroin talousarviossa myönnettävillä määrärahoilla. Öljysuojarahastosta
maksettavien korvausten lisääntyessä on
tarpeen nostaa öljysuojamaksu pysyvästi 0,50 euroon öljytonnilta. Öljysuojarahaston
maksukertymä kasvaisi korotuksen johdosta noin 1,9 miljoonalla
eurolla vuodessa.
Valiokunta korostaa, että Suomenlahden suojelukysymyksissä yhteistyö Venäjän
ja Viron kanssa on ensiarvoisen tärkeää.
Asianmukaisen öljyntorjuntakaluston hankkimisen ohella
keskeistä on varmistua yhteistyön saumattomasta sujumisesta
mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Jotta Suomi voi edellyttää tehokkaita
toimenpiteitä vesiensuojelussa naapureiltaan, on panostettava
myös omaan vesiensuojelutyöhön ja erityisesti
hajakuormituksen rajoittamiseen.
Edellä on jo todettu, että Itämeren
suojelemiseksi ympäristönsuojelun edistämiseen (35.10.63)
osoitetaan talousarvioehdotuksessa 1 750 000 euroa, jota
saa käyttää mm. yhdyskuntien ja haja-asutuksen
vesiensuojelua edistäviin toimiin. Jätevesiverkostojen
laajentaminen taajamien lievealueille ja haja-asutuksen tihentymiin
sekä typen poiston tehostaminen suurten taajamien jätevesistä aiheuttavat
merkittävää painetta määrärahan
lisäämiseksi.
Eräät avustukset
Talousarvioesityksen mukaan avustuksiin mm. valtakunnallisille
luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöille
osoitetaan n. 1,5 milj. euroa. Ympäristöjärjestöillä on
merkittävä rooli kansalaismielipiteen välittämisessä ja
toiminta on vakiinnuttanut asemansa yhä ammattimaisemmassa roolissa.
Järjestöt tekevät arvokasta työtä mm. vahingoittuneiden
luonnonvaraisten eläinten hoitamiseksi. Tarvetta on lisäksi
sellaisten valmiuksien parantamiseen, joita tarvitaan öljyonnettomuustilanteessa
luonnonvaraisten, vahingoittuneiden eläinten hoidossa.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
ympäristökasvatustyön tukemista. Kestävän
kehityksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kulutustottumusten
muuttumista, ja sen saavuttamiseksi on lisättävä ympäristötiedon
määrää, saatavuutta ja ymmärrettävyyttä.
Ympäristökasvatuksella on tässä tärkeä roolinsa.
Toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi ja kehittämiseksi olisi
tarpeen nostaa määrärahaa 0,2 milj. eurolla.