Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Hallitusohjelman mukaan öljyn- ja kemikaalientorjuntakapasiteetin
parantamiseen varaudutaan pitkäjänteisesti muun
muassa kalustoinvestoinnein sekä kansallisesti että yhteistyössä muiden
rantavaltioiden kanssa. Lisäksi öljynsuojamaksun
tasokorotusta jatketaan määräaikaisesti ja öljyntorjunnan
osaamista edistetään. Hallituksen esitys perustuu
tähän lähtökohtaan.
Varat öljysuojarahastoon kerätään
perimällä maahantuotavasta ja Suomen kautta kuljetettavasta
raakaöljystä ja öljytuotteista öljysuojamaksua.
Maksun määrä on 0,50 euroa tonnilta,
ja korotettu maksu vuosina 2010—2012 on 1,50 euroa tonnilta. Öljysuojamaksun
kertymä on 0,50 euron maksulla ollut keskimäärin
noin 8 miljoonaa euroa vuodessa. Väliaikaisen
korotuksen seurauksena maksukertymä oli 20,2 miljoonaa
euroa vuonna 2010 ja 23,5 miljoonaa euroa vuonna 2011. Hallituksen
esityksessä öljysuojamaksun korotusta ehdotetaan
jatkettavaksi kolmella vuodella vuoden 2015 loppuun saakka ja rahaston
pääomarajojen korotusta neljällä vuodella
vuoden 2019 loppuun saakka. Korotuksen jatkamista pidetään
välttämättömänä riittävän öljyntorjuntavalmiuden
saavuttamiseksi pääosin vuonna 2015 ja kokonaisuudessaan
vuoden 2018 loppuun mennessä.
Valiokunta on tarkastellut öljysuojarahaston toimivuutta öljyntorjuntaan
varautumisen ja maksurasituksen aiheuttamisperiaatteen mukaisen
kohdistumisen kannalta. Hallituksen esityksen mukaan korotetun öljysuojamaksun
periminen on tarpeen erityisesti Venäjän voimakkaasti kasvaneista öljykuljetuksista
aiheutuvan kohonneen onnettomuusriskin vuoksi. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan öljyala hyväksyy perusmaksutason
ja pitää sitä aiheuttamisperusteisuuden
mukaisena. Korotettua maksua ala ei kuitenkaan hyväksy,
vaan pitää sitä aiheuttamisperiaatteen
vastaisena.
Valiokunta toteaa, että öljysuojarahasto on valtion
11 talousarvion ulkopuolisesta rahastosta kooltaan kolmanneksi pienin.
Perustuslain lähtökohtana on hyvin pidättyvä suhtautuminen talousarvion
ulkopuolisiin rahastoihin, sillä niiden katsotaan kaventavan
eduskunnan budjettivaltaa. Lähtökohtana tulee
olla, että talousarvio sisältää kaikki
valtion tulot ja menot ja että rahastojen perustaminen
on poikkeuksellista. Vanhat rahastot, kuten öljysuojarahasto,
on kuitenkin pääsääntöisesti
jätetty toimintaan. Talousarvion ulkopuolisen rahaston
perustamista taikka tällaisen rahaston tai sen käyttötarkoituksen olennaista
laajentamista tarkoittavan lakiehdotuksen hyväksymiseen
vaaditaan eduskunnassa vähintään kahden
kolmasosan enemmistö annetuista äänistä.
Perustuslakivaliokunta on antamassaan lausunnossa katsonut, että öljysuojarahaston
määräaikaisenkin laajentamisen jatkamiseen
vaaditaan perustuslain 87 §:ssä tarkoitettu määräenemmistö.
Perustuslain lähtökohdista talousarvion ulkopuolisten
rahastojen perustamiseen suhtaudutaan hyvin pidättyvästi,
mutta olemassa olevien rahastojen purkamista ei kuitenkaan edellytetä, joten öljysuojarahaston
toiminnan jatkaminen entisellään ei ole ongelmallista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rahaston maksupohjan olennainen
muuttaminen sen sijaan aiheuttaisi tarpeen tarkastella koko rahastoa
uudelleen. Viime aikoina on eri yhteyksissä kiinnitetty
huomiota rahastojen asemaan ja siihen, miten ne soveltuvat talousarviota
ja kehysmenettelyä koskevaan tulojen ja menojen täydellisyysvaatimukseen.
Rahastojen eduiksi on mainittu niiden toiminnan itsenäisyys,
varainkäytön joustavuus sekä mahdollisuus
sitoa tietyt tulot ja menot toisiinsa. Myös Valtiontalouden
tarkastusvirasto on kiinnittänyt huomiota talousarvion
ulkopuolisiin rahastoihin. Selvityksessä todetaan, että eduskunnan
tiedonsaanti rahastojen toiminnasta on vähäistä ja
rahastojen talousarvion ulkopuolinen asema kaventaa eduskunnan budjettivaltaa, sekä
toistetaan
perustuslain lähtökohta pidättyvästä suhtautumisesta
rahastoihinValtion talousarvion ulkopuolisten rahastojen ohjaus ja
hallinto. Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuskertomukset
184/2009. Helsinki 2009.. Öljysuojarahaston
puutteena pidetään sitä, että sen
toiminta on läpinäkymätöntä eduskunnan
budjettivallan käytön ja talousarvioseurannan
kannalta. Ulkopuolisen on vaikea yhdistää rahaston
rahoitus ja vaikuttavuus.
Valiokunta on tarkastellut mahdollisuuksia säätää vaihtoehtoista
veronkantomallia, joka olisi nykyistä parempi ja toteuttamiskelpoinen
ottaen huomioon, että kasvanut öljyonnettomuusriski
johtuu ennen kaikkea Venäjän liikenteestä. Rahoituspohjan
laajentamiseksi ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuitenkaan
ole toimivaa ratkaisua. Öljysuojamaksun periminen maahantuodusta
ja Suomen kautta kuljetetusta öljystä, eli maksun
kohdistaminen pääasiassa meriteitse tapahtuvaan öljynkuljetukseen,
ohjaa hallituksen esityksen mukaan järjestelmää enemmän
aiheuttamisperiaatteen mukaiseksi kuin esimerkiksi valmisteverotukseen
perustuva eli kulutuksesta kannettava maksu. Valiokunta katsoo myös,
että järjestelmää voidaan sinänsä pitää pääosin
aiheuttamisperiaatteen mukaisena, vaikka maksu öljyn maahantuontiin
perustuvana rasittaa käytännössä lähes
yksinomaan yhtä yhtiötä. Laajempi maksupohja
olisi luonnollisesti lähtökohtaisesti tavoiteltavampaa,
mutta ei ainakaan nopeasti toteutettavissa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan olisi teknisesti mahdollista
kerätä vastaavat maksut valmisteverotuksen yhteydessä,
mutta tämän vaihtoehdon on katsottu toteuttavan
aiheuttamisperiaatetta heikommin kuin nykyisen öljysuojamaksun.
Lisäksi varojen korvamerkitseminen tiettyyn käyttötarkoitukseen
ei ole budjetointiperiaatteiden mukaista, ja rahoitus tulisi yleiskatteellisena
budjettiin. Valmisteverotuksen tietojärjestelmäuudistuksen
viipymisen vuoksi tämä olisi myös teknisesti
vaikeaa.
Valiokunta korostaa, että tarvetta kaikkien Itämeren
rantavaltioiden varautumiseen mahdollisen öljyonnettomuuden
muodostamaan ympäristövahinkoriskiin ja sen torjuntaan
tulee korostaa ja pyrkiä edistämään
kansainvälisiä malleja torjuntavalmiuden parantamiseksi.
Valiokunta pitää esityksen hyväksymisen
kannalta tärkeänä myös sitä,
että öljysuojamaksun määräaikaista korotusta
ei jatketa enää vuoden 2015 jälkeen, mikä hallituksen
esityksen perusteluissakin todetaan.