Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 17 päivänä syyskuuta 2002 lähettänyt ympäristövaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi öljysuojarahastosta annetun lain 2 ja 3 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (HE 118/2002 vp).
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 34/2002 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ympäristöneuvos Olli Pahkala, ympäristöministeriö
neuvotteleva virkamies Pekka Pelkonen, valtiovarainministeriö
pääsihteeri Merja Huhtala, Öljysuojarahasto
varatoimitusjohtaja Pekka Huttula, Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto
Öljysuojarahastosta annetun lain (379/1974) 2 ja 3 § ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti. Öljysuojarahastoon kerättävä öljysuojamaksu ehdotetaan korotettavaksi noin 60 prosentilla seuraavan kahden vuoden ajaksi, jotta rahaston maksukyky ja sitä kautta öljyntorjuntakalustohankintojen rahoitus turvattaisiin. Korotettu maksu olisi 0,60 euroa tonnilta. Maksun korotuksen seurauksena rahastoon kerättäisiin nykyisen noin 5 miljoonan euron asemasta 8 miljoonaa euroa vuodessa, minkä katsotaan riittävän tiedossa olevien välttämättömien hankintojen korvaamiseksi kunnille ja valtiolle seuraavan kahden kolmen vuoden aikana. Maksun korotuksen johdosta korotettaisiin myös rahaston pääomarajoja kolmeksi vuodeksi.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2003 alusta. Esitys liittyy valtion vuoden 2003 talousarvioesitykseen.
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä.
Öljysuojarahastosta tulee seuraavan kahden vuoden aikana korvattavaksi useita isoja valtion ja kuntien öljyntorjuntakalustohankintoja. Hankinnat liittyvät ennen muuta tarpeeseen tehostaa öljyntorjuntavalmiutta Suomenlahdella, sillä merenkulku ja erityisesti öljykuljetukset ovat lisääntyneet tällä merialueella. Öljykuljetukset Venäjän ja Viron satamista ovat viime vuosina kasvaneet voimakkaasti ollen vuonna 2002 jo 40 miljoonaa tonnia.
Suurin hanke, joka öljyntorjuntamaksun väliaikaisella korotuksella tullaan toteuttamaan, on väylänhoitoalus Seilin muuttaminen öljyntorjuntaan sopivaksi. Saadun selvityksen mukaan torjunta-aluksia ei kuitenkaan tule Suomenlahdelle vielä riittävästi, kun otetaan huomioon kuljetusten kasvu tulevaisuudessa (mm. Uuraisten sataman avaaminen Venäjällä).
Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus tekee yhteistyötä myös Venäjän ja Viron kanssa tarvetta vastaavan öljyntorjuntakaluston saamiseksi Suomenlahdelle. Tulevaisuudessa öljyntorjunnan rahoitusjärjestelmien kattavuus on varmistettava pysyväisluonteisena.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Ympäristövaliokunta ehdottaa kunnioittavasti,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 8 päivänä lokakuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Salme Kandolin