2.2.1
Biologisten lääkkeiden apteekkivaihto
Biologisten lääkkeiden säästöpotentiaali
Biologiset lääkkeet ovat hinnaltaan verrattain korkeita. Biologisten lääkkeiden osuus lääkkeiden kokonaismyynnistä on kasvussa. Niiden osuus kasvoi vuosina 1998–2017 5 prosentista lähes 25 prosenttiin. Biologisten lääkkeiden osuuden kasvaessa kasvavat myös lääkemyynnin kokonaiskustannukset ja merkittävä osa avohoidon reseptilääkkeiden kustannuksista tulee biologisista lääkkeistä, vaikka ne edustavat määrällisesti vain 11 % kaikista vaikuttavista aineista tai ATC5-luokista (Kinnunen et al.: Mikä lääkkeissä maksaa? Selvitys lääkkeiden hintaan vaikuttamisesta ja ohjauksesta Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:19, Kinnunen2021, s. 30).
Biologisiin lääkkeisiin sisältyy merkittävä säästöpotentiaali korkeiden lääkekustannusten vuoksi. Kustannuksia voitaisiin alentaa ottamalla käyttöön enenevässä määrin edullisempia biosimilaareja ja lisäämällä näin hintakilpailua biologisten lääkkeiden välillä. Biosimilaarien markkinoille tulon toivotaan käynnistävän hintakilpailun biologisten lääkkeiden lääkeryhmissä, mikä alentaisi hintoja (Saastamoinen et al: Lääkevalmisteiden hintakilpailun aktivointi ja väestön odotukset apteekkitoiminnalle, Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:32, Saastamoinen 2021, s. 10).
On odotettavissa, että kaikista markkinoilla olevista biologisista lääkevalmisteista tulee olemaan saatavilla biosimilaari. Tällöin kilpailun kautta on mahdollista saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Tämä kuitenkin edellyttää biosimilaarien laajamittaista käyttöönottoa myös avohoidossa (Niklas Ekman: Biosimilaarivalmisteet – varteenotettava vaihtoehto, SIC! Lääketietoa Fimeasta 2017/2). Edellä mainittu arviointi on riippuvainen siitä, tuleeko biosimilaareja markkinoille, markkinoille tulon aikataulusta ja toisaalta kilpailun käynnistymisestä ja esimerkiksi siitä, kuinka paljon kilpailevia valmisteita on. Etukäteen ei voida tarkasti ennustaa tulevaa kilpailutilannetta tai biosimilaarien tuloa markkinoille.
Toistaiseksi Suomessa ei ole otettu avohoidossa biosimilaareja riittävän tehokkaasti käyttöön. Joissakin lääkeryhmissä käyttöönotto on onnistunut mutta edelleen on lääkeryhmiä, joissa hintakilpailu on vähäistä. Lääkkeen määrääjille on jo vuonna 2017 asetettu lääkkeen määräämisasetuksessa ensisijainen velvoite määrätä edullisinta vertailu- ja vaihtoehtoista biologista lääkevalmistetta, jos markkinoilla on biosimilaari. Tehdyistä toimenpiteistä huolimatta biologisiin lääkkeisiin sisältyvää säästöpotentiaalia ei ole saatu riittävän tehokkaasti käyttöön.
Biologisten lääkkeiden apteekkivaihdon käyttöönotto
Toimenpidekokonaisuuteen kuuluvassa toisessa hallituksen esityksessä (HE 245/2022 vp) ehdotetaan keinoja, joilla edullisimpien biologisten lääkkeiden määräämistä voitaisiin tehostaa. Näiden toimien lisäksi kemiallisten lääkkeiden vuonna 2003 aloitettua apteekkivaihtoa ja vuonna 2009 aloitettua viitehintajärjestelmää koskevasta käytännön kokemuksesta tiedetään, että lääkkeiden apteekkivaihto on tehokas keino edistää hintakilpailua, mikä alentaa lääkkeiden tukkuhintoja. Kelan lääkekorvaustilastoista on nähtävissä, että kemiallisten lääkkeiden apteekkivaihto kannustaa lisäksi lääkkeen määrääjää määräämään potilaalle hintaputkeen kuuluvaa lääkevalmistetta.
Kemiallisten lääkkeiden apteekkivaihdosta on lähes 20 vuoden käytännön kokemus ja sillä on saavutettu tuloksia. Näin ollen on perusteltua arvioida, miten voitaisiin mahdollistaa myös biologisten lääkkeiden apteekkivaihto ja sellaisten biologisten lääkkeiden viitehintaryhmien muodostuminen, joihin kuuluisi sekä alkuperäisiä biologisia lääkkeitä että biosimilaareja. Tämä olisi merkittävä muutos nykyiseen oikeustilaan. Suomi olisi Euroopassa ensimmäisten valtioiden joukossa sellaisista maista, joissa biologisten lääkkeiden apteekkivaihto sallittaisiin. Kotimaisissa tutkimuksissa on katsottu, että nykyinen tutkimusnäyttö biologisten lääkkeiden automaattisesta vaihdosta on niukkaa ja tasoltaan matalaa tai vaatimatonta ja enemmän näyttöä tarvittaisiin päätöksenteon tueksi (H.M.Tolonen et al.: Is There Any Research Evidence Beyond Surveys and Opinion Polls on Automatic Substitution of Biological Medicines? A Systematic Review, Bio drugs 27.6.2021, Tolonen 2021).
Apteekkivaihdon käyttöönottoa puoltaa myös se, että Suomen apteekeissa on koulutettua farmaseuttista henkilökuntaa, jolla on kohtuullisen pitkä kokemus kemiallisten lääkkeiden vaihdosta. Biologisten lääkkeiden vaihto voi turvata lääkehoidon sujuvuutta ja jatkuvuutta, kun yhteen lääkevalmisteeseen kohdistuvat saatavuusongelmat tai korvausmuutokset eivät välttämättä vaikuttaisi hoidon jatkuvuuteen (Tolonen, Kurki, Airaksinen, Hämeen-Anttila ja Ruokoniemi: Biologisten lääkkeiden lääkevaihto apteekeissa Näkemyksiä mahdollisesta lääkevaihdosta ja siihen liittyvistä lääkitysturvallisuustekijöistä, Fimea kehittää, arvioi ja informoi julkaisusarja 5/2019, Tolonen 5/2019 s. 26).
Toteutettaessa biologisten lääkkeiden apteekkivaihtoa on huomioitava lääkitys- ja potilasturvallisuus. Käytännössä biosimilaarit ovat osoittautuneet lääkkeinä yhtä tehokkaiksi ja turvallisiksi kuin niiden viitevalmisteet. Käyttökokemusta on kertynyt 15 vuoden ajalta. Yhdestäkään markkinoille tulleesta biosimilaarista ei ole raportoitu sellaista haittavaikutusta, jota ei olisi aiemmin todettu olevan viitevalmisteella, eikä yhtään biosimilaaria ole jouduttu vetämään pois markkinoilta teho- tai turvallisuusongelmien vuoksi. Sairaalassa käytettyjä biologisia lääkkeitä on vaihdettu jo usean vuoden ajan. Toistaiseksi ei ole olemassa myöskään näyttöä siitä, että viitevalmisteen vaihto biosimilaariin aiheuttaisi immunologisia ongelmia (Pekka Kurki ja Tuomas Oravilahti: Biosimilaarit testaavat lääkkeen määrääjien kustannustietoisuuden, SIC! Lääketietoa Fimeasta 2016/1). Potilasturvallisuuden varmistamisen lähtökohtana on biologisille lääkkeille ja biosimilaareille myönnetyt myyntiluvat ja se, että biosimilaarit täyttävät erilaiset vertailtavuustutkimukset, joita niiltä edellytetään myyntilupahakemusvaiheessa. Tätä kokonaisuutta koskeva sääntely perustuu EU-oikeuteen, eikä siihen ole tarkoitus tässä esityksessä puuttua.
Euroopan lääkevirasto (European Medicines Agency) ja Heads of Medicines Agencies (HMA) julkaisivat 19.9.2022 yhteisen lausunnon biosimilaarien vaihtokelpoisuudesta (“Statement on the scientific rationale supporting interchangeability of biosimilar medicines in the EU”, EMA/627319/2022). Lausunto ei koske apteekkivaihtoa mutta siinä vahvistetaan, että tieteellisestä näkökulmasta EU:ssa myyntiluvan saaneet biosimilaarit ovat vaihtokelpoisia viitevalmisteensa kanssa ja päinvastoin ja että sellaiset biosimilaarit, joilla on sama viitevalmiste, ovat vaihtokelpoisia myös keskenään. Lausunnon mukaan myyntiluvan saaneet biosimilaarit ovat osoittaneet omaavansa viitevalmistetta vastaavan tehon, turvallisuuden ja immunogeenisyyden.
Edellä mainituin perustein, kun kyse on myyntiluvan saaneista biologisista lääkkeistä ja biosimilaareista, lääkitys- ja potilasturvallisen apteekkivaihdon toteuttamisessa on kyse siitä, mitkä biologiset lääkkeet on katsottava vaihtokelpoisiksi huomioiden apteekin suorittama vaihto ja lääkeneuvonta ja siitä, miten vaihto toteutetaan turvallisella tavalla.
Tuoreissa kannanotoissa on arvioitu tekijöitä, jotka huomioimalla apteekkivaihdon toteuttaminen olisi mahdollista. Vuonna 2021 toteutettiin Helsingin yliopiston rahoittama 23 tutkimuksen ja neljän melko strukturoidun sidosryhmien haastattelun vertailututkimus. Kahdessa tutkimuksessa tunnistettiin biologisten lääkkeiden vaihdon esteitä ja riskejä, kuten terveydenhoidon ammattilaisten välinen välttämätön kommunikaatio, farmasian ammattilaisten pätevyys ohjeistaa asiakasta lääkkeen antolaitteen vaihtotilanteissa ja luotettavan pharmacovilance-järjestelmän olemassaolo. Lisäksi todettiin, että pitäisi olla mahdollista tehdä asiakas- tai tuotekohtaisia poikkeuksia tarvittaessa, vaihtoväli tulisi määrittää ja viranomaisilta tulisi olla selkeä toimeksianto ja terveydenhoidon ammattilaisten ja potilaiden luottamus biosimilaareihin tulisi arvioida ennen vaihdon toteutusta. (Tolonen 2021).
Fimea on katsonut, että biologisten lääkkeiden apteekkivaihdon toteuttaminen olisi mahdollista, jos lääkitysturvallisuus varmistetaan siten, että Fimea määrittäisi biologisten lääkkeiden kliinisen ja käytännöllisen vaihtokelpoisuuden (ml. antolaite), lääkevaihto toteutuisi apteekeissa ja apteekit varmistaisivat, että lääkeneuvonta toteutuu kaikkia biologisia lääkevalmisteita toimitettaessa (ml. opastus lääkevalmisteen antolaitteen oikeaan ja turvalliseen käyttöön). Lisäksi Fimea on edellyttänyt, että lääkevaihto toteutettaisiin uuden hoidon aloitusvaiheessa ja jo käytössä oleva lääke vaihdettaisiin esimerkiksi 1 vuoden kuluessa. Lääkkeen määrääjän tulisi voida kieltää vaihto lääketieteellisellä tai hoidollisella perusteella. Antolaitteen oikeasta ja turvallisesta käytöstä tulee varmistua apteekeissa myös puolesta asioinnin ja lääkkeiden uusien toimittamistapojen yhteydessä. Apteekkien ja muiden terveydenhuollon yksiköiden välillä tulee varmistua, että potilas saa sekä yhdenmukaista lääkeinformaatiota että opastusta antolaitteen käyttöön valmisteella, jota hän tosiasiallisesti lopulta käyttää. Tiedonkulun lääkehoitoon osallistuvien tahojen välillä tulee olla nykyistä toimivampaa ja strukturoidumpaa. Kaikkien lääkehoitoon osallistuvien toimijoiden biosimilaari-osaamista tulee kehittää varmistamalla objektiivisen biosimilaari-informaation saatavuus ja tavoittavuus sekä perus- että täydennyskoulutuksen keinoin. Myös antolaiteosaamisesta tulisi varmistua. (Tolonen 5/2019).
Biologisten lääkkeiden vaihtokelpoisuus
Lääkitys- ja potilasturvallisuus liittyy siihen, mitkä biologiset lääkkeet katsotaan keskenään vaihtokelpoisiksi. Fimea laatii lääkealan turvallisuudesta vastaavana viranomaisena itsenäisesti keskenään vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden luettelon. Biologisten ja kemiallisten lääkkeiden väliset erot olisi huomioitava osana vaihtokelpoisuuskriteerejä. Biosimilaari sisältää samaa vaikuttavaa ainetta kuin alkuperäinen biologinen lääke mutta sen eri versiota. Toisaalta myös saman biologisen lääkkeen eri tuotantoerien välillä voi olla vaihtelua. Näin ollen lääkelain 57 c §:n edellytystä samanlaisesta vaikuttavasta aineesta on voitava laajentaa, kun kyse on biologisesta lääkkeestä.
Lääkelain 57 c §:n edellytys samasta määrästä on sellaisenaan sovellettavissa. Sen sijaan biologisen samanarvoisuuden ohella kriteerien tulisi ilmaista laajemmin, että biologisilta lääkkeiltä edellytetään myyntilupamenettelyssä osoitettavan biologisen samanarvoisuuden lisäksi lääkkeiden hoidollinen samanarvoisuus biosimilaarin ja sen viitevalmisteen välillä.
Lisäksi olisi huomioitava biologiseen lääkkeeseen erottamattomana osana liittyvä antolaite. Fimea on katsonut, että antolaitteiden erot käytettävyydessä, käyttöturvallisuudessa, soveltuvuudessa eri potilasryhmille sekä mahdollisuus omaseurantaan ja annoksen säätämiseen tarvittaessa tulisi huomioida arvioitaessa vaihtokelpoisuutta (Tolonen 5/2019 s. 29 - 31). Mahdollistettaessa biologisten lääkkeiden apteekkivaihto olisi varmistuttava siitä, että jos lääke vaihtuu apteekissa, apteekin henkilökunnan antaman laiteneuvonnan avulla vaihto voidaan tehdä turvallisesti. Antolaitteiden erot on syytä huomioida osana vaihtokelpoisuuskriteereitä ja toisaalta osana apteekkien neuvontavelvoitetta vaihtotilanteessa.
Apteekeille on voimassa olevan lääkelain 57 §:ssä säädetty lääkeneuvontavelvollisuus. Apteekkien erityisestä neuvontavelvoitteesta astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävien inhaloitavien lääkevalmisteiden osalta ehdotetaan säädettävän toimenpidekokonaisuuteen sisältyvässä toisessa hallituksen esityksessä (HE 245/2022 vp). Tätä erityistä apteekin henkilökunnan neuvontavelvoitetta olisi syytä soveltaa myös vaihdettaessa biologisia lääkkeitä. Biologiset lääkkeet ovat lähtökohtaisesti pistettäviä lääkevalmisteita, joihin kuuluu erottamattomana osana pistoslaite. Biologisten lääkkeiden käyttöä koskevassa neuvonnassa on erotettava yhtäältä pistostekniikan opettaminen ja toisaalta antolaitteen käyttöön liittyvä opastus. Biologisten lääkkeiden apteekkivaihdon käyttöönotolla ei ole tarkoitus muuttaa terveydenhuollon henkilöstön ja apteekkien henkilöstön olemassa olevaa työnjakoa. Lääkkeen käyttäjän pistosopetuksen tulisi jatkossakin tapahtua terveydenhuollossa. Apteekkien suorittama erityinen lääkeneuvonta koskisi antolaitteen käytön opastusta sellaiselle lääkkeen käyttäjälle, joka on ensin terveydenhuollossa saanut biologisen lääkkeen käytön edellyttämän pistosopetuksen.
Biosimilaarit ovat käytännössä osoittautuneet lääkkeinä yhtä tehokkaiksi ja turvallisiksi kuin niiden viitevalmisteet. EU:ssa myyntiluvan saaneet biosimilaarit on todettu alkuperäisvalmisteeseensa verrattuna hoidollisesti samanarvoisiksi. Tällä perusteella Fimea on katsonut osana hallituksen esityksen valmistelua laatimassaan selvityksessä, että erityisiä tieteellisiä perusteita rajata jotakin biosimilaaria tai biosimilaariryhmää apteekkivaihdon ulkopuolelle ei ole. Kaikki biologiset lääkkeet voitaisiin katsoa lähtökohtaisesti keskenään vaihtokelpoisiksi, jos ne täyttävät vaihtokelpoisuuden edellytykset.
Fimean selvityksen lopputuleman edellytyksenä on kuitenkin, että lääkettä osataan käyttää valmisteen käyttöohjeen mukaisesti. Fimea on korostanut, että toteutettaessa biologisten valmisteiden yksilötason lääkevaihtoa olisi varmistuttava riittävästä käyttöopastuksesta kaikkien niiden valmisteiden kohdalla, joissa voidaan ennakoida tapahtuvan lääkitysvirheitä valmisteen/laitteen vaihtumisen yhteydessä.
Biologisten lääkkeiden apteekkivaihdon aloittaminen merkitsee uusien lääkevalmisteiden tuloa apteekkivaihdon piiriin. Se edellyttää, että apteekin ja terveydenhuollon henkilökunta omaksuu uuden menettelyn ja biologisen lääkkeen vaihtotilanteessa apteekin farmaseuttinen henkilökunta huolehtii antolaitteiden käytön opastuksesta lääkkeen käyttäjille. Hallituksen esitystä koskevassa lausuntopalautteessa monet lausunnonantajat tunnistivat insuliinivalmisteet sellaiseksi biologiseksi lääkeryhmäksi, joita koskevaan apteekkivaihtoon liittyy erityisiä lääkitys- ja potilasriskejä. Tämän vuoksi lausuntopalautteessa ehdotettiin, että insuliinit sisällytettäisiin apteekkivaihtoon vaiheittain tai että ne jätettäisiin kokonaan apteekkivaihdon ulkopuolelle.
Mahdollinen insuliineihin liittyvä potilasturvallisuusriski johtuu siitä, että tyypin 1-diabetesta sairastavilla potilailla on käytössään kaksi usein päivittäin käytettävää insuliinivalmistetta; ns. pitkävaikutteinen insuliinivalmiste, jota käytetään usein kerran päivässä ja sen lisäksi ns. lyhytvaikutteinen ateriainsuliini, jota käytetään aterioinnin yhteydessä. Esimerkiksi Norjassa pitkä- ja lyhytvaikutteisten insuliinien sekoittumisvaaran vuoksi on insuliinit otettu apteekkivaihtoon vaiheittaisesti. Erityisen sekaannusvaaran on nähty olevan tilanteessa, jossa potilaan molemmat insuliinivalmisteet vaihtuisivat yhtä aikaa ja uudet pitkä- ja lyhytvaikutteiset insuliinivalmisteet tämän vuoksi menisivät potilaalla sekaisin. Valmisteiden virheellinen käyttö ja siitä johtuvat annosteluvirheet voisivat aiheuttaa lääkkeiden käyttäjälle vakavia seuraamuksia ja johtaa jopa hengen vaaraan. Koska kyseessä on elämää ylläpitävä lääkehoito, on sen apteekkivaihtoon suhtauduttava erityisen varovaisesti. Edellä mainittujen perusteluiden vuoksi insuliinivalmisteiden osalta on perusteita vaiheistaa apteekkivaihdon käyttöönotto siten, että aluksi apteekkivaihdon piiriin hyväksyttäisiin vain tiettyjä pitkävaikutteisten insuliinivalmisteiden lääkeryhmiä ja vasta myöhemmin lyhytvaikutteisia insuliineja ja pitkävaikutteisia laajemmin. Näin terveydenhuollon toimijat ja apteekin farmaseuttinen henkilökunta sekä lääkkeen käyttäjä voisivat totuttautua apteekkivaihtoon vähitellen ja alkuvaiheessa potilaan käytössä oleva lyhytvaikutteinen insuliinivalmiste ei vaihtuisi apteekin toimesta.
Vaihtoväli
Lääkelain 57 b §:n 1 momentin nojalla apteekin on suoritettava vaihto aina toimittaessaan potilaalle määrättyä lääkettä, joka ei asetu hintaputken sisään. Sairausvakuutuslain lääkkeiden korvattavuussääntelystä johtuu, että tämä käytännössä tapahtuu yleensä kolmen kuukauden välein tai kuukauden välein, jos kyse on vähittäishinnaltaan yli 1000 euron hintaisesta lääkkeestä.
Jos biologisiin lääkkeisiin sovellettaisiin samaa vaihtoväliä, hintojen vaihtelun vuoksi asiakkaan käyttämä lääke voisi vaihtua kolmen kuukauden tai kuukauden väliajoin. Lääkevalmisteiden välisestä kilpailusta ja vaihtovelvoitteesta kuitenkin johtuu, ettei asiakkaan käyttämä lääkevalmiste käytännössä vaihdu joka kerta tämän asioidessa apteekissa. Lääkkeiden hinnat vaihtelevat kahden viikon välein. Apteekilla on lääkelain mukainen velvoite suorittaa vaihto silloin kun asiakkaalle määrätty lääkevalmiste on kalliimpi, kuin vaihtokelpoinen lääkevalmiste, jonka hinta asettuu hintaputken sisään. Apteekkivaihdosta ja viitehintajärjestelmästä johtuen lääkeyrityksillä voidaan olettaa olevan intressi asettaa lääkkeen hinta viitehintaputken sisään, jotta asiakkaan käyttämä lääkevalmiste ei vaihtuisi apteekissa. Toisaalta lääkkeen määrääjät huomioivat usein apteekkivaihdon siten, että ne määräävät jo valmiiksi hintaputkessa olevaa valmistetta, jolloin vaihtoa ei apteekissa tarvitse tehdä.
Arvioinnin lähtökohdaksi on otettava, että kaikkiin lääkkeisiin sovelletaan lähtökohtaisesti yhtä pitkää vaihtoväliä, ellei ole lääketieteellisiä tai muita perusteltuja syitä toimia toisin. Tällöin varmistutaan siitä, että lääkkeiden kilpailuolosuhteet olisivat lähtökohtaisesti yhdenvertaiset, ellei niitä ole perusteltua syytä asettaa toisistaan eroavaan oikeudelliseen asemaan.
Hallituksen esityksen valmistelussa ei ole tunnistettu lääketieteellisiä perusteita, joiden nojalla biologisiin lääkevalmisteisiin tulisi soveltaa muista lääkkeistä poikkeavaa vaihtoväliä. Ei ole tiedossa, että biologisten lääkkeiden hoitovasteen täysi ilmaantuvuus kestäisi yleisesti yli kolmea kuukautta, vaikkakin on mahdollista, että joillakin lääkkeillä hoitovaste ja lääkkeen käyttäjän tilan stabiloituminen voi kestää yli kolme kuukautta. Toisaalta biologisten lääkkeiden immunogeenisyyden kehittymisestä vaihdon vuoksi ei enää nykytiedon perusteella ole tarvetta olla huolissaan. Toisaalta taas, jos lääkevalmistetta käytetään pidempään, on lääkärin helpompi arvioida kyseisen lääkkeen vaikuttavuutta käyttäjälle. On kuitenkin tunnistettu yksittäisiä lääkeryhmiä, kuten hedelmöityshoitolääkkeet ja tyypin 1 diabeteksen hoitoon tarkoitetut insuliinivalmisteet, joiden osalta on olemassa lääkevalmisteiden ja lääkehoidon ominaisuuksiin liittyviä erityisiä perusteita soveltaa nykyistä pidempää vaihtoväliä.
Fimean vuoden 2019 selvityksen mukaan vaihto olisi toteutettavissa silloin, kun hoitovaste on tasapainossa ja tyydyttävä, mikä on tilanne yleensä yli puoli vuotta stabiilina jatkuneen lääkehoidon jälkeen. Uutta hoitoa aloitettaessa lääkevaihto voitaisiin toteuttaa kuitenkin jo ensimmäistä pakkausta toimitettaessa ilman lääketieteellisiä esteitä (Tolonen 5/2019 s. 26, 29 ja 33).
Biologisten lääkkeiden osalta on kuitenkin tunnistettu muita kansanterveydellisiä ja ehdotetun apteekkivaihdon hyväksyntään ja omaksumiseen liittyviä syitä harkita pidemmän vaihtovälin soveltamista. Biologiset lääkkeet ovat yleisesti pistettäviä lääkevalmisteita. Lääkevalmisteeseen kuuluu kiinteänä osana lääkkeen antolaite ja apteekin olisi vaihtotilanteessa annettava laitteen käyttöä koskeva tarpeellinen neuvonta. Antolaiteneuvonnan antamista ei ole kuitenkaan sellaisenaan pidettävä hyväksyttävänä perusteena vaihtovälin pidentämiselle. Toimenpidekokonaisuuteen kuuluu astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettyjen inhaloitavien lääkevalmisteiden apteekkivaihdon tehostaminen. Myös näihin valmisteisiin liittyy laiteneuvontaa mutta niiden vaihtoväliä ei ole pidennetty. Apteekit antavat lisäksi neuvontaa jo nyt lakiin perustuvan velvoitteensa nojalla. Biologisten lääkkeiden antolaiteneuvontaan sellaisenaan ei sisälly sellaisia erityisiä elementtejä, joiden nojalla vaihtovälin tulisi olla pidempi. Lääkitys- ja potilasturvallisuuden osalta on syytä luottaa terveydenhuollon ja apteekin henkilökunnan ammattitaitoon ja siihen, että neuvonta annetaan riittävän kattavasti aina vaihtotilanteessa.
Antolaiteneuvonnan apteekeille aiheuttamaa kuormitusta ja tiheästä vaihdosta terveydenhuollolle aiheutuvaa ylimääräistä työtä on kuitenkin syytä arvioida yhdessä hallituksen esityksessä HE 245/2022 vp ehdotettujen apteekkien ja terveydenhuollon työmäärää lisäävien ehdotusten kanssa ja suhteessa apteekkeihin kohdistuvaan reseptilääkkeiden lääketaksaleikkaukseen. Pidempi vaihtoväli vähentäisi apteekeille aiheutuvaa neuvontatyötä ja todennäköisesti myös yhteydenottoja terveydenhuoltoon. On todennäköistä, että yhteydenottoja tulisi erityisesti alkuvaiheessa. Tiheästi toistuva apteekkivaihto tarkoittaisi apteekeille myös pysyvää neuvontavelvoitetta, joka toistuisi kunkin asiakkaan osalta mahdollisesti jopa kolmen kuukauden välein. Lisäksi alkuvaiheessa ennen kuin apteekkien henkilökunta on rutinoitunut vaihtamaan myös biologisia lääkkeitä, on odotettavissa, että antolaitteen käytön neuvonta vie apteekeilta enemmän resursseja.
Jos asiaa arvioidaan lääkkeen määrääjän ja terveydenhuollon toimijoiden näkökulmasta, biologisten lääkkeiden apteekkivaihtojärjestelmän käyttöönotto edellyttää lääkehoitoketjulta ja potilaalta uuden toimintamallin omaksumista. Harvemmin tapahtuva potilaskohtainen vaihto helpottaisi osaltaan uuden mallin omaksumista. On myös mahdollista, että erityisesti pian lain voimaantulon jälkeen apteekkivaihtoon suhtauduttaisiin varovaisesti. Pidemmän vaihtovälin soveltaminen ainakin alkuvaiheessa olisi perusteltua tarpeettomien, lääkkeen määrääjän varmuuden vuoksi asettamien vaihtokieltojen ehkäisemiseksi.
Lääkkeen käyttäjän näkökulmasta biologisen lääkevalmisteen vaihtuminen edellyttää uuden antolaitteen käytön opettelua. Pidemmän vaihtovälin soveltaminen voisi asiakkaan näkökulmasta luoda paremmat edellytykset hoitomyöntyvyydelle ja hoitoon sitoutumiselle. Uuden antolaitteen käytön opettelu tulisi asiakkaalle ajankohtaiseksi todennäköisesti harvemmin, kuin jos vaihtoväli olisi tiheämpi, mikä vähentäisi lääketurvallisuudelle ja potilasturvallisuudelle mahdollisesti aiheutuvia riskejä, jotka johtuvat uuden laitteen käytöstä tai laitteiden sekoittumisesta.
Vaihtovälin pituudessa on kuitenkin huomioitava biologisten lääkemääräysten vuoden voimassaoloaika, joka ehdotettiin laajennettavan kaikkiin biologisiin lääkemääräyksiin toimenpidekokonaisuuteen kuuluvassa asetusmuutosehdotuksessa. Kun resepti on uusittava vuoden välein, ei ole perusteltua, että apteekkivaihtoa toteutettaisiin liian harvakseltaan. Tällöin olisi riski siitä, ettei sillä saavuteta riittävästi hintakilpailua. Tällä perusteella arvioidaan kohtuulliseksi, että biologisten lääkkeiden vaihto toteutettaisiin harvemmin kuin muiden lääkkeiden apteekkivaihto mutta kuitenkin useammin kuin kerran vuodessa, jolloin resepti olisi uusittava. Kohtuulliseksi on arvioitava apteekkivaihdon tapahtuminen kuuden kuukauden välein. Kuuden kuukauden vaihtovälillä mahdollistettaisiin se, että lääkettä toimitettaessa kaksi kertaa vuoden aikana tarkastetaan ja tarvittaessa suoritetaan vaihto edullisempaan biologiseen lääkkeeseen, jos potilaalle määrätty lääke ei ole hintaputkessa. Tämä parantaisi hintakilpailun toimivuutta suhteessa lääkkeen määräämistä koskeviin säännösehdotuksiin. Ehdotetun vaihtovälin vaikutuksia hintakilpailuun on kuitenkin tarpeen seurata.
Lisäksi on perusteltua, että ns. kalliit lääkevalmisteet, jotka asiakas noutaa apteekista kuukausittain eivät alistuisi vaihdolle potentiaalisesti joka kuukausi. Biologisia lääkkeitä on näiden kalliiden lääkkeiden joukossa. Olisi kohtuutonta, että näiden lääkkeiden käyttäjät voisivat joutua opettelemaan uuden antolaitteen käytön selvästi useammin kuin hinnaltaan edullisempien biologisten lääkkeiden käyttäjät. Vaihtovälin tulisi olla yhtä pitkä kaikille biologisille lääkevalmisteille.
Biologisten lääkkeiden vaihdon tapahtuessa kuuden kuukauden välein on lisäksi tarpeen varmistaa, että asiakkaan noutaessa biologista lääkettä apteekista, silloin kun sitä ei sääntelyn mukaan vaihdeta, asiakkaalle toimitettaisiin samaa viitehintaryhmän mukaista biologista lääkevalmistetta kuin edellisellä toimituskerralla. On tarve varmistaa, että lääkehoito toteutetaan samalla biologisella lääkevalmisteella kuuden kuukauden ajan. Koska vaihtovälistä ei ole voimassa olevassa lääkelain 57 b §:ssä säädetty, biologisten lääkkeiden vaihtovälistä ja lääkehoidon pysyvyyden varmistumisesta on tarpeen säätää erikseen.
Hintaputki
Lääkelain 57 b §:n 2 momentin mukaan keskenään vaihtokelpoisten lääkevalmisteiden halvimmaksi hinnaksi määritellään kunkin vuosineljänneksen ensimmäisen päivän perusteella tuolloin halvimman valmisteen tai viitehintaryhmän voimassa ollessa viitehintaryhmän halvimman korvattavan valmisteen arvonlisäverollinen vähittäismyyntihinta. Apteekkivaihdon toimeenpanon osalta on arvioitava, sovelletaanko biologisten lääkkeiden vaihtoon samaa 0,50 euron hintaputkea kuin muihin lääkkeisiin. Biologiset lääkkeet ovat yleensä kustannuksiltaan kalliita lääkkeitä. Niiden hintataso ei kuitenkaan ole hyväksyttävä peruste soveltaa erilaista hintaputkea, koska myös kemiallisissa lääkkeissä on hintatasoltaan yhtä kalliita lääkkeitä, joihin sovelletaan 0,50 euron hintaputkea.
Toiseksi on arvioitava, perusteleeko biologisten lääkkeiden vaihtoon liittyvä antolaiteneuvonta sitä, että hintaputki olisi niiden osalta erilainen. Apteekeilla on jo voimassa olevan lain mukaan lääkeneuvontavelvoite sen toimittaessa lääkkeitä asiakkaalle. Lisäksi toimenpidekokonaisuuteen kuuluvassa toisessa hallituksen esityksessä ehdotetaan erityistä lääke- ja laiteneuvontavelvoitetta eräille inhaloitaville lääkevalmisteille (HE 245/2022 vp). Tässä esityksessä tuo velvoite ehdotetaan ulotettavan biologisiin lääkevalmisteisiin. Vaikka laiteneuvonta voi edellyttää apteekeilta lisäkoulutusta ja se voi toimitustilanteessa viedä hieman pidemmän aikaa, kuin muu lääkeneuvonta, ei tämä ole riittävä peruste muuttaa hintaputkea. Tätä tukee myös se, että apteekkien kuormitus on yksi syy siihen, miksi biologisten lääkkeiden vaihtoväliksi voitaisiin säätää kuusi kuukautta.
Vaihtokiellot
Voimassa olevan lääkelain 57 b §:n 3 momentin mukaan vaihtoa ei kuitenkaan saa tehdä, jos lääkkeen määrääjä on kieltänyt vaihdon lääketieteellisellä tai hoidollisella perusteella tekemällä kiellosta merkinnän lääkemääräykseen tai jos lääkkeen ostaja kieltää vaihdon. Pykälän yksityiskohtaisten perustelujen (HE 165/2002 vp) mukaan laissa ei tarkemmin määritellä lääketieteellisiä tai hoidollisia perusteita, ”vaan perusteiden olemassaolon arviointi jää lääkkeen määrääjän harkintaan. Lääketieteellinen peruste olisi olemassa esimerkiksi silloin, jos potilaan sairastaman psykiatrisen sairauden, neurologisen sairauden tai muistihäiriön vuoksi lääkkeen vaihtuminen aiheuttaisi sen, ettei potilas tule käyttämään lääkettä määrätyllä tavalla. Peruste olisi olemassa myös silloin, kun potilas on allerginen vaihtokelpoisen lääkkeen apuaineelle. Tällaiset tilanteet ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Mahdollisuus kieltää vaihto hoidollisella perusteella laajentaa lääkärin kielto-oikeutta tilanteessa, jossa hän ei voi nojautua diagnosoituun lääketieteelliseen syyhyn mutta jossa lääkärillä on esimerkiksi potilaan korkean iän tai muun hoidollisen syyn vuoksi perusteltua syytä epäillä hoidolle aiheutuvia ongelmia vaihdon vuoksi.”
Voimassa olevaa lääkkeen määrääjän asettamaa vaihtokieltoa koskevaa säännöstä olisi sovellettava myös biologisten lääkkeiden apteekkivaihtoon. Biologisten lääkkeiden osalta lääketieteellisenä syynä voisi tulla kyseeseen potilaan allergisuus toimitettavan biologisen lääkkeen apuaineelle tai esimerkiksi potilaan sairastamasta psykiatrisesta, neurologisesta tai muistisairaudesta johtuva ylivoimainen vaikeus opetella toimitettavan biologisen lääkkeen antolaitteen käyttö. Vastaavasti kuin perusteluissa on mainittu, lääkkeen määrääjän käytössä olisi tarvittaessa myös hoidollinen peruste vaihtokiellon asettamiselle. Biologisten lääkkeiden erityispiirteenä verrattuna kemiallisiin lääkkeisiin on se, että biologiset lääkkeet ovat pistettäviä lääkkeitä, joihin liittyy kiinteänä osana antolaite. Lääketieteellinen tai hoidollinen peruste voi liittyä myös uuden antolaitteen opetteluun tai antolaitteen käytössä ilmeneviin vaikeuksiin ja voimassa oleva lääkelain 57 b §:n 3 momentti soveltuisi myös biologisiin lääkkeisiin. Biologisia lääkkeitä koskee myös säännöksen poikkeuksellinen luonne. Kuten hallituksen esityksessä (HE 165/2002 vp) on todettu, poikkeukselliset tilanteet, joissa vaihtokielto soveltuisi olisivat hyvin harvinaisia.
Myös lääkkeen ostaja voi kieltää vaihdon. Tämän ei tarvitse esittää vaihtokiellolle perusteluja. Ostajan kieltäessä vaihdon tilanteessa, jossa tälle määrätyn lääkevalmisteen hinta on suurempi kuin viitehinta, ostaja maksaa itse hinnan erotuksen viitehintaan asti ja viitehinnan ylittävää osaa ei lasketa lääkekorvauksen perusteeksi (HE 100/2008 vp sairausvakuutuslain 5 luvun 9 §:n yksityiskohtaiset perustelut). Säännöstä ehdotetaan sovellettavan myös biologisiin lääkkeisiin. Biologiset lääkkeet ovat kuitenkin usein kalliita lääkkeitä. Lääkkeen käyttäjän maksettavaksi jäävä hinnanerotus voi tällöin olla suuruudeltaan huomattava, mikä käytännössä todennäköisesti vähentää biologisen lääkkeen käyttäjien asettamia vaihtokieltoja.
Asetelman ei kuitenkaan ole katsottava vaarantavan potilaan oikeuksia. Biologiset lääkkeet ovat usein suurelta osin yhteiskunnan korvaamia lääkkeitä. Potilas maksaa niiden hinnasta usein vain marginaalisen osuuden. Kun biologiset lääkkeet on määritelty keskenään vaihtokelpoisiksi ei ole lähtökohtaisesti olemassa sellaisia lääkkeen tehoon tai turvallisuuteen liittyviä syitä, miksi vaihtoa ei voitaisi tehdä. Lääkkeen määrääjä voi kieltää vaihdon silloin, jos kiellolle on lääketieteelisiä tai hoidollisia perusteita. Lisäksi biologisen lääkkeen määräämisessä on noudatettava lääkkeen määräämistä koskevia säännöksiä, kuten esimerkiksi lakia potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992, potilaslaki), jonka 6 §:ssä edellytetään, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) 22 §:ää, jonka mukaan laillistettu lääkäri päättää potilaan lääketieteellisestä tutkimuksesta, taudinmäärityksestä ja siihen liittyvästä hoidosta. Näiden potilaan oikeuksia turvaavien seikkojen lisäksi potilaalle ei ole perusteltua syytä antaa rajoituksetonta, subjektiivista oikeutta kieltäytyä lääkevaihdosta, ellei potilas ota toimitetusta lääkkeestä kustannusvastuuta maksamalla hinnanerotusta viitehintaiseen lääkevalmisteeseen.
Potilaan oikeuksien turvaaminen ei voi tarkoittaa rajoituksetonta oikeutta potilaan itse haluamaan lääkehoitoon yhteiskunnan kustannuksella. Potilaslain 3 §:n mukaan jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus ilman syrjintää hänen terveydentilansa edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon niiden voimavarojen rajoissa, jotka kulloinkin ovat terveydenhuollon käytettävissä.
Lääkkeen ostajan oikeus saada toimitushetkellä tosiasiallisesti halvin lääkevalmiste
Lääkelain 57 b §:n 3 momentissa säädetään vaihtokieltojen lisäksi siitä, että lääkkeen ostajalla on lisäksi aina halutessaan oikeus saada toimitushetkellä hänelle tosiasiallisesti halvin vaihtokelpoinen lääkevalmiste, jollei lääkkeen määrääjä ole kieltänyt vaihtoa lääketieteellisin tai hoidollisin perustein. Säännöksen esitöiden mukaan sillä estettäisiin substituutiojärjestelmän väärinkäyttö lääkkeen käyttäjän vahingoksi. Jos hintaputkeen aiemmin kuulunut lääkevalmiste myöhemmin muuttuisi kalliimmaksi siten, että se olisi hintaputken ulkopuolella tai hintaero olisi ostajan kannalta merkittävä, lääkkeen ostaja voisi vaatia apteekkia toimittamaan toimitushetkellä tosiasiallisesti halvimman valmisteen (HE 165/2002 vp). Säännös tuli lainsäädäntöön vuonna 2003, jolloin rinnakkaisvalmisteiden apteekkivaihto aloitettiin. Tuolloin oli olemassa säännös, jonka mukaan ostajalle oli toimitettava samaa lääkevalmistetta lääkemääräyksen voimassaoloaikana. Apteekkivaihto tehtiin ensimmäisellä toimituskerralla ja näin oli mahdollista, että tuo lääkevalmiste myöhemmin ei olisi hintaputkessa.
Jos biologisten lääkkeiden apteekkivaihtoon sovellettava vaihtoväli olisi edellä kuvatuin tavoin kuusi kuukautta, on mahdollista, että kuuden kuukauden aikana toimitettavan saman biologisen lääkkeen hinta olisi noussut jopa siinä määrin, ettei se olisi enää hintaputkessa. Tilanne on tältä osin verrannollinen vuoteen 2003. Biologisten lääkkeiden osalta ei ole syytä säätää poikkeavasti lääkkeen ostajan oikeudesta halutessaan saada toimitushetkellä hänelle tosiasiallisesti halvin vaihtokelpoinen biologinen lääke, jollei lääkkeen määrääjä ole vaihtoa kieltänyt lääketieteellisin tai hoidollisin perustein. Jos tällainen vaihto halvimpaan tulisi kyseeseen, olisi apteekin annettava lääkkeen ostajalle 57 §:n mukainen neuvonta, kuten muissakin vaihtotilanteissa.
Säädöksen merkitys jää kuitenkin oletettavasti vähäiseksi biologisten lääkkeiden osalta, jotka ovat suurelta osin korvattuja lääkkeitä. Lisäksi tässä esityksessä ehdotetaan, että kun viitehintaryhmään sisältyvä valmiste toimitetaan lääkelain 57 b §:n 2 momentin nojalla lääkkeen ostajan sairausvakuutuslain mukainen korvaus määräytyisi toimitetun lääkevalmisteen hinnan mukaan. Tällöin, vaikka toimitetun lääkevalmisteen hinta olisi hintaputkea korkeampi silloin, kun vaihtoa ei saa tehdä, hinnan erotusta ei perittäisi ostajalta. Näin ollen tilanteet, joissa 57 b §:n 3 momentin tosiasiallisesti halvinta valmistetta koskien tulisivat merkityksellisiksi, liittyisivät lähinnä tilanteisiin, joissa toimitettava biologinen lääke ei olisi korvattava. Näiden oletetaan olevan harvinaisia tilanteita. Riittävän antolaite- ja lääkeneuvonnan avulla olisi tällöin varmistuttava siitä, että ostaja osaa käyttää tälle toimitettua lääkettä, vaikka vaihto tapahtuisi säännöksen vuoksi useammin kuin kerran kuukaudessa. Sinällään tiedossa ei ole lääketieteellisiä perusteita sille, miksi vaihtovälistä tulisi säätää nykysääntelystä poiketen myöskään näissä oletettavasti harvinaisissa tilanteissa.
Potilaan neuvonta ja informointi sekä terveydenhuollon ja apteekin välinen tiedonkulku
Biologisten lääkkeiden apteekkivaihtoon liittyvien informaatio- ja tiedonkulkuvelvoitteiden osalta voidaan erottaa potilaan, lääkkeen määrääjän ja muun terveydenhuollon henkilökunnan, apteekin sekä viranomaisen näkökulma. Sääntelytarpeita on arvioitava perustuen siihen, missä määrin biologisen lääkkeen apteekkivaihto tuo esiin uusia informaatio- tai tiedonkulkuvaatimuksia verrattuna nykytilanteeseen.
Tällä hetkellä, kun potilaalle määrätään biologista lääkettä, tämä saa terveydenhuollossa lääkkeen käyttämiseksi tarvittavan pistosopetuksen ja antolaiteopetuksen. Biologisten lääkkeiden tullessa apteekkivaihtoon potilaan kannalta on tärkeää, että tämä on tietoinen siitä, että hänelle määrätty biologinen lääke voidaan vaihtaa vaihtokelpoiseen biologiseen lääkkeeseen apteekissa ja että potilas saa edelleen lääkkeen oikean ja turvallisen käytön edellyttämän lääkeneuvonnan ja että tämä voi olla yhteydessä terveydenhuollon ammattihenkilöön tai apteekkiin mahdollisten kysymysten osalta.
Potilaan asemaa turvaavat, kuten tähänkin asti, potilaslain 5 ja 6 §:ien mukaiset oikeudet. Potilaalle on annettava selvitys hänen terveydentilastaan, hoidon merkityksestä, eri hoitovaihtoehdoista ja niiden vaikutuksista sekä muista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä päätettäessä hänen hoitamisestaan. Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Terveydenhuoltolain 8 §:n mukaan terveydenhuollon toiminnan on perustuttava näyttöön ja hyviin hoito- ja toimintakäytäntöihin. Terveydenhuollon toiminnan on oltava laadukasta, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua. Sosiaali- ja terveysministeriön potilasasiakirjoista annetun asetuksen (94/2022) 11 §:n mukaan potilaskertomukseen tulee tehdä merkinnät jokaisesta potilaan palvelutapahtumasta. Lisäksi STM:n lääkkeen määräämisasetuksen 8 §:n mukaan lääkkeen määrääjän tulee antaa potilaalle riittävät tiedot lääkkeen käyttötarkoituksesta ja käytöstä. Asioidessaan apteekissa potilaalla on oikeus saada lääkelain 57 §:n mukainen lääkeneuvonta sekä biologisiin lääkkeisiin liittyvä erityinen neuvonta, kuten tässä esityksessä on ehdotettu. Lisäksi STM:n lääkkeen määräämisasetuksen 17 §:n 1 momentin mukaan lääkkeen määrääjän tulee kertoa potilaalle, että vaihtokelpoinen lääkevalmiste voidaan vaihtaa apteekissa vastaavaan edullisempaan valmisteeseen. Jos lääkkeen määrääjä kieltää vaihdon, on kiellon perustelut kerrottava potilaalle. Säännöstä sovellettaisiin jatkossa myös biologisiin lääkkeisiin niiden tullessa apteekkivaihtoon.
Lääkkeen määrääjän näkökulmasta tilanne muuttuisi siten, että potilaalle määrätty biologinen lääke voitaisiin apteekissa vaihtaa vaihtokelpoiseen lääkevalmisteeseen. Lääkkeen määrääjän olisi huolehdittava edellä mainittujen potilaan oikeuksien toteutumisesta uudessa tilanteessa. Samoin kuin tähänkin asti, kun kyse on biologisesta lääkkeestä, se merkitsisi, että terveydenhuollossa huolehditaan riittävästä pistos- ja antolaiteopetuksesta koskien potilaalle määrättyä biologista lääkevalmistetta. Mikäli lääkevalmiste vaihtuisi apteekissa, lääkkeen määrääjä voisi lääkelain 57 §:n nojalla luottaa siihen, että apteekki huolehtii toimitettavan lääkevalmisteen antolaitteen käytön opettamisesta, jos se poikkeaa määrätyn lääkkeen antolaitteesta.
Apteekkivaihtoa silmällä pitäen lääkkeen määrääjän tulisi huolehtia siitä, että tämä varmistuu, ettei potilaan kohdalla ole olemassa lääketieteellistä tai hoidollista syytä vaihdon kieltämiselle. Tältä osin STM:n lääkkeen määräämisasetuksen 10 §:ssä edellytetään, että lääkkeen määrääjä saa määrätä lääkkeitä vain henkilölle, jonka lääkityksen tarpeesta hän on varmistunut omalla tutkimuksellaan tai muulla luotettavalla tavalla. Lääkityksessä erityistä huomiota tulee kiinnittää turvallisuuteen. Mahdollisen vaihtokiellon osalta olisi noudatettava lääkelain 57 b §:ää ja lääkkeen määräämisasetuksen 17 §:n säännöksiä. Mikäli lääkkeen käytön tai toimittamisen kannalta on muita tarpeellisia tietoja, jotka tulisi kertoa potilaalle tai apteekille, lääkkeen määrääjä voi sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain 6 §:n nojalla merkitä tällaiset tiedot lääkemääräykseen.
Koska on mahdollista, että potilaalle aiemmin määrätty biologinen lääke on vaihdettu apteekissa, lääkkeen määrääjän tulisi reseptiä uudistaessaan tai hoitosuhteen jatkuessa voida tarkistaa potilaalle aiemmin toimitetut lääkevalmisteet. Lääkkeen määrääjällä on sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain 13 §:n 1 momentin mukainen tiedonsaantioikeus lääkemääräyksiin ja niiden toimitustietoihin. Lisäksi tällä on potilaan kieltäessä pykälän 4 momentin 3, 4 ja 4 a kohtien mukainen tiedonsaantioikeus lääkemääräystietoihin ja 4 ja 4 a kohtien osalta myös lääkkeiden toimitustietoihin hoitosuhteen jatkuessa.
Biologisten lääkkeiden apteekkivaihto voi erityisesti alkuvaiheessa edellyttää lääkkeen määrääjän ja apteekin välistä yhteistyötä. Lääkkeen määrääjää velvoittaa tältä osin STM:n lääkkeen määräämisasetuksen 9 §, jonka mukaan lääkkeen määrääjän tulee tarvittaessa olla yhteistyössä hänen potilaittensa yleensä käyttämien apteekkien farmaseuttisen henkilöstön kanssa potilaille annettavan lääkeneuvonnan sekä turvallisen, tehokkaan ja taloudellisen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Apteekin näkökulmasta on tärkeää voida luottaa siihen, että asiakas on saanut riittävän biologisen lääkkeen käyttämisen edellyttämän pistosopetuksen terveydenhuollossa asioidessaan, jotta apteekin antolaiteneuvonta on riittävää biologisen lääkkeen turvallisen käytön varmistamiseksi. Tältä osin lääkkeen määrääjän ja terveydenhuollon velvoitteista on säädetty edellä kuvatussa voimassa olevassa lainsäädännössä. Apteekin neuvontavelvoitteita biologisia lääkkeitä koskien koskisi lääkelain 57 § sekä siihen hallituksen esityksessä ehdotettu uusi säännös. Apteekin olisi toisaalta voitava luottaa lääkemääräyksen oikeellisuuteen ja siihen, että terveydenhuollossa potilaalle on annettu riittävä pistosopetus ja muu neuvonta biologisen lääkkeen käyttämiseksi, siten että apteekin antaman neuvonnan jälkeen, lääkettä voidaan käyttää oikein ja turvallisesti. Tämä perustuu siihen, että lääkkeen määrääjä noudattaa edellä kuvattua lainsäädäntöä ja sen velvoitteita.
Apteekkivaihdon onnistumiseksi apteekilla on tarve tietää, mitä biologista lääkevalmistetta asiakkaalle on aiemmin toimitettu, erityisesti edeltävän kuuden kuukauden aikana. Apteekin tiedonsaantioikeus perustuu voimassa olevaan sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain 11 §:ään. Apteekilla voi olla myös tarve olla epäselvissä tapauksissa yhteydessä lääkkeen määrääjään. Sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain 6 §:ssä edellytetään, että reseptissä on tiedot lääkkeen määrääjästä.
Viranomaisen kannalta on tärkeää, että viranomaiset saavat toimijoiden valvomiseksi tarpeelliset tiedot. Lääkkeen määrääjien osalta tietovaatimukset eivät muuttuisi suhteessa viranomaisvalvontaan. Apteekkien valvonnan osalta apteekkivaihtoa valvottaisiin osana muuta apteekkien valvontaa.