Viimeksi julkaistu 30.5.2022 14.39

Valiokunnan lausunto TyVL 4/2022 vp VNS 2/2022 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023—2026

Valtiovarainvaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2023—2026 (VNS 2/2022 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan mahdollisen lausunnon antamista varten valtiovarainvaliokunnalle. Määräaika: 19.5.2022. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • neuvotteleva virkamies Niina Suutarinen 
    valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija Ville Heinonen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • neuvotteleva virkamies Ville Heinonen 
    opetus- ja kulttuuriministeriö
  • erityisasiantuntija Tuomas Helminen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • erityisasiantuntija Ville Hänninen 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • talousjohtaja Mikko Staff 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • johtaja Eerik Tarnaala 
    Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue
  • tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara 
    Tasa-arvovaltuutetun toimisto
  • toimistopäällikkö Rainer Hiltunen 
    Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto
  • yksikön päällikkö Eine Kela 
    Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • talousjohtaja Johanna Sommarberg 
    KEHA-keskus
  • palvelujohtaja Hilkka Koukkunen 
    Uudenmaan TE-toimisto
  • kehittämispäällikkö Erja Lindberg 
    Suomen Kuntaliitto

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • oikeusministeriö
  • Työterveyslaitos
  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • STTK ry
  • Akava ry
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Suomen Yrittäjät ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Yleistä

Julkisen talouden suunnitelmassa bruttokansantuotteen arvioidaan kasvavan 1,5 % vuonna 2022 ja 1,7 % vuonna 2023. Julkisen talouden suunnitelma on jälleen laadittu poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronakriisin jälkeen talouspolitiikkaan vaikuttaa Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Venäjälle asetettujen pakotteiden seurauksena Suomen ulkomaankauppa Venäjän kanssa käytännöllisesti katsoen loppuu, mikä leikkaa Suomen talouskasvua eniten viennin ja teollisuustuotannon kautta. 

Julkisen talouden suunnitelmassa todetaan, että vakavassa ja merkittävästi muuttuneessa koko Eurooppaa koskettavassa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa tehdään kehyspoikkeuksia. Tilanteeseen välittömästi liittyvät maanpuolustuksen, rajaturvallisuuden ja kyberturvallisuuden välttämättömät menolisäykset katetaan kehyksen ulkopuolisina. Samoin Ukrainaan annettu apu, sotaa pakenevien ukrainalaisten auttaminen ja sotaan liittyvien pakotteiden välittömät vaikutukset valtion toiminnalle katetaan kehyksen ulkopuolisina. Kehyksen ulkopuolisina rahoitetaan myös vuosien 2022 ja 2023 määräaikaisia huoltovarmuuden kannalta välttämättömiä toimia. 

Hallitus asetti keväällä 2021 taloudellisen kestävyyden tiekartassaan tavoitteeksi taittaa julkisen talouden velkasuhteen kasvu 2020-luvun puolivälissä sekä nostaa työllisyysaste 75 prosenttiin vuosikymmenen puolivälissä ja kasvattaa työllisten määrää hallituksen työllisyystoimenpitein 80 000 henkilöllä vuosikymmenen loppuun mennessä. Merkittävimmät toimenpidekokonaisuudet ovat työttömyysturvan lisäpäivistä luopuminen, pohjoismainen työnhakumalli, työ- ja elinkeinopalveluiden kuntasiirtoon liittyvä rahoitusuudistus, työttömyysturvan työssäoloehdon euroistaminen sekä oppivelvollisuuden laajennus. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta kannattaa toimenpiteitä työllisyyden nostamiseksi ja toteaa, että työllisyyden lisäämiseen ja työttömyyden vähentämiseen liittyvät toimet ovat erittäin merkittävässä asemassa julkisen talouden kestävyyden vahvistamisessa ja työllisyysasteen nousu on hallitusohjelmassa tulopohjan keskeisin yksittäinen elementti. Valiokunta korostaa riittävien resurssien turvaamisen merkitystä uudistusten valmistelussa ja toteuttamisessa. 

Työllisyyden edistäminen

Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenoihin siirretään 2,1 miljoonaa euroa 2023—2024 työllisyyden kuntakokeilujen jatkamisesta aiheutuviin menoihin. Hallitus valmistelee työ- ja elinkeinopalveluiden siirtoa kuntiin, ja siirron on tarkoitus toteutua vuoden 2024 aikana. Uudistuksen taloudelliset vaikutukset sisällytetään julkisen talouden suunnitelmaan sen jälkeen, kun asiaa koskeva hallituksen esitys on annettu eduskunnalle. Valiokunta kannattaa kuntakokeilun jatkoa ja pitää tärkeänä, että kokeilun asianmukaisesta resursoinnista ja resurssien tarkoituksenmukaisesta kohdentumisesta huolehditaan. 

Julkisista työvoima- ja yrityspalveluista siirretään kertaluonteisesti 20 miljoonaa euroa vuosina 2023—2024 TE-digihankkeen rahoitukseen. Valiokunta korostaa laadukkaan asiakastietojärjestelmän merkitystä ja pitää kohtaannon edistämisen kannalta erityisen tärkeänä asiakaslähtöisyyden vahvistamista. Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton kannalta keskeistä on riittävien resurssien varmistaminen, riittävän ja oikea-aikaisen viestinnän ja perehdytyksen toteuttaminen sekä henkilöstön jaksamisesta huolehtiminen erityisesti käyttöönottoon liittyvän siirtymävaiheen aikana. 

Osana työllisyystoimia palkkatukeen tehdään EU:n valtiontukisäätelyn edellyttämät muutokset ja 100-prosenttista palkkatuen käyttöä rajoitetaan suurimpien taloudellista toimintaa harjoittavien yhteisöjen osalta, mikä vähentää julkisen työvoima- ja yrityspalvelun määrärahan tarvetta 10 miljoonaa euroa vuodesta 2023 alkaen.  

Määrärahoja kohdennetaan 55 vuotta täyttäneiden työllisyyden edistämiseen uudelle määrärahamomentille 32.30.55. Vuodesta 2023 lähtien otetaan käyttöön muutosturvakoulutus ja 55 vuotta täyttäneiden työhön paluun tuki. Lisäksi momentille budjetoidaan kuntien velvoitetyöllistämisen ajalle maksetut tuet palkkakustannuksiin, mikä on nykyisin osa palkkatuen menoja. Yhteensä edellä mainittuihin käyttötarkoituksiin varataan 58,5 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja 2024, 60,6 miljoonaa euroa vuonna 2025 ja 62,8 miljoonaa euroa vuonna 2026. Vuodesta 2025 alkava menojen kasvu aiheutuu lisäpäivien poistumisesta, mikä lisää asteittain velvoitetyöllistämisen menoja vuosina 2025—2029. Muutosturvakoulutuksen (22 miljoonaa euroa) rahoittaa työllisyysrahasto, josta saatavat tulot on huomioitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokan tulomomentilta 12.32.99. Valiokunta toteaa, että määrärahakohdennukset 55 vuotta täyttäneiden työllisyyden edistämiseen ja vuodesta 2023 lähtien käyttöön otettava muutosturvakoulutus ja 55 vuotta täyttäneiden työhön paluun tuki edistävät työurien kestoa ja lykkäävät liian aikaista eläkkeelle siirtymistä.  

Valmisteilla olevan kotoutumislain kokonaisuudistuksen on tarkoitus tulla voimaan samanaikaisesti TE-palvelu-uudistuksen kanssa vuoden 2024 lopulla. Kotoutumislain kokonaisuudistuksessa kunnille esitetään maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi uusia tehtäviä, joihin on kohdennettu vuosien 2023—2026 julkisen talouden suunnitelmassa rahoitus. Lisärahoitusta kohdennetaan esimerkiksi yhteiskuntaorientaation järjestämiseen, matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluihin, monialaiseen osaamiskeskustyyppiseen toimintaan, sekä työvoiman ulkopuolella olevien, etenkin kotona lapsia hoitavien maahanmuuttajanaisten palvelutarpeen arviointiin ja ohjaamiseen kotoutumista ja työllistymistä edistävien palvelujen piiriin. Myös ilman huoltajaa maassa olevien lasten ja nuorten aseman parantamiseksi on kohdennettu lisärahoitusta. Lisäksi rahoitusta on varattu työvoiman ulkopuolella olevien maahanmuuttajien kotoutumispalveluiden asiakastietojärjestelmän sekä kielitaidon päättötestauksen ylläpitokustannuksiin. 

Kotoutumislain kokonaisuudistuksen lisäehdotuksiin varataan 1,7 miljoonaa euroa vuonna 2024 ja 10,7 miljoonaa euroa vuodesta 2025 alkaen. Lisäksi ohjaus- ja neuvontapalveluiden sekä monialaisen osaamiskeskustyyppisen toiminnan rahoitus (yhteensä 4 miljoonaa euroa vuodessa) viedään osaksi kotoutumislain kokonaisuudistuksen rahoitusta valtionavustusrahoituksen päättymisen jälkeen. Kunnille on myönnetty valtionavustuksia matalan kynnyksen ohjauksen ja neuvonnan sekä monialaisen osaamiskeskustyyppisen toiminnan kehittämiseen ja juurruttamiseen, mitä jatketaan valtionavustuksilla kotoutumislain kokonaisuudistukseen asti. Rahaa varataan julkisen talouden suunnitelmassa vuosille 2023—2026 2/5,7/12 ja 14,7 miljoonaa euroa. Valiokunta toteaa, että julkisen talouden suunnitelman mukaiset toimet ja lisämäärärahat, joilla edistetään erityisesti työperäistä maahanmuuttoa ja nopeutetaan maahan muuttaneiden henkilöiden lupaprosessia, kotoutumista ja työllistymistä, ovat oleellisia korkean työllisyysasteen saavuttamisessa. 

Lopuksi valiokunta tuo esille, että työelämän uudistuminen on kriittinen tekijä julkisen talouden suunnitelman toteuttamisessa. Työelämän jatkuva uudistaminen ja kehittäminen kilpailukyvyn, tuottavuuden sekä innovatiivisuuden varmistamiseksi tapahtuu parhaiten käsi kädessä työkyvystä, työhyvinvoinnista ja osaamisesta huolehtimalla sekä varmistamalla, että tasa-arvon edistäminen on yksi suomalaisen työelämän peruskulmakivistä. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta esittää,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 12.5.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
varapuheenjohtaja 
Katja Taimela sd 
 
jäsen 
Bella Forsgrén vihr 
 
jäsen 
Atte Kaleva kok 
 
jäsen 
Tuomas Kettunen kesk 
 
jäsen 
Rami Lehto ps 
 
jäsen 
Niina Malm sd 
 
jäsen 
Jukka Mäkynen ps 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Arto Satonen kok 
 
jäsen 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
 
jäsen 
Sofia Virta vihr 
 
jäsen 
Jari Myllykoski vas 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

istuntoasiainneuvos  
Miika  Suves 
 

Eriävä mielipide 1

Perustelut

Yleistä

Hallitukselta odotettiin kehysriihestä päätöksiä rakenteellisista uudistuksista, työllisyystoimista sekä talouskasvua vahvistavista uudistuksista. Hallitus jätti kuitenkin nämä tekemättä. Hallituksen tekemättä jättäminen on vahingollista Suomen taloudelle ja työllisyyden edistämiselle. 

Koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi talouskasvuun ja työllisyystilanteeseen. Muuttunut maailmanpoliittinen tilanne, Venäjän raakalaismainen hyökkäyssota Ukrainaan, vaikuttaa myös talouden näkymiin. Näkymät ovat epävarmat. 

Useiden elinkeinojen osalta on ollut käytössä voimakkaita rajoitustoimenpiteitä, mikä on lisännyt lomautuksia ja irtisanomisia. Uusi kasvu edellyttää hallitukselta päämäärätietoista politiikkaa ja reformeja, joilla työllisyysaste nostetaan pohjoismaiselle tasolle.  

Hallitus ei ole luonut uskottavaa kuvaa, jolla talouskasvua vauhditetaan ja uusia työpaikkoja luodaan. Haasteemme eivät ole kadonneet mihinkään: väestömme ikääntyy ja ikäsidonnaisten menojen kasvu jatkuu. 

Työllisyyden edistämisen linjaukset

Yleisesti ottaen voidaan todeta, että hallituksen linjaukset työllisyyden edistämisestä jäävät kauaksi hallituksen itse itselleen asettamista tavoitteista. Hallituksella ei ole uskottavaa näkymää siitä, millä tavalla Suomeen luodaan uusia työpaikkoja.  

Mikäli suuntaa ei saada käännettyä, on edessämme velkaantumisen ja näivettymisen tie. Emme voi hyväksyä, että kerta toisensa jälkeen pääministeri Marinin hallitus ei kykene tekemään todellisia työmarkkinauudistuksia. 

Kokoomus on esittänyt jokaisessa vaihtoehtobudjetissaan tällä vaalikaudella merkittäviä työllisyysuudistuksia, joilla Suomen työllisyysastetta nostetaan. Kokoomus haluaa varmistaa, että Suomi on hyvinvointiyhteiskunta tulevaisuudessakin. 

Kokoomuksen valiokuntaryhmä painottaa, että lisäämällä paikallista sopimista voitaisiin luoda uusia työpaikkoja. Paikallisen sopimisen edistämisen yhteydessä minimiehtojen toteutumisen valvontaa tehostettaisiin. Henkilöstön asemaa ja vaikutusmahdollisuuksia työpaikoilla parannettaisiin lainsäädäntöuudistuksin. Neuvotteluasetelman on oltava tasapainoinen. 

Työn on oltava aina sosiaaliturvalla oloa kannattavampaa. Kokoomus porrastaisi ansiosidonnaista työttömyysturvaa siten, että turva on työttömyyden alussa nykyistä parempi, minkä jälkeen tukisumma laskee joko tasaisesti tai portaittain työttömyyden pitkittyessä. Jopa 60 prosenttia työttömyysjaksoista päättyy ensimmäisten kolmen kuukauden aikana. Tuen parantaminen ensimmäisten tukikuukausien aikana parantaa muutosturvaa ja tukee työvoimavirtoja ja siten edelleen tuottavuutta. Tuen porrastamisella on kyselyiden mukaan suomalaisten enemmistön tuki. 

Sosiaaliturvaa on uudistettava siten, että kannustinloukkuja puretaan. Kannustinloukkuja on nykyjärjestelmässämme niin toimeentulotuessa kuin yleisessä asumistuessa. 

Kokoomuksen valiokuntaryhmä pitää kannatettavana hallituksen tavoitetta työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi. Hallitus on tämän tavoitteen saavuttamiseksi ottanut pieniä askelia eteenpäin. 

Hallituksen keinot ovat kuitenkin vielä vaatimattomat. Kokoomus on esittänyt, että luodaan reilun työnantajan sertifikaatti yrityksille, joilla työnantajan palvelukseen ulkomailta tuleville työntekijöille luvataan nopea kahden viikon lupamenettely. Sertifikaatin saava yritys sitoutuu omavalvontaan sekä raportointiin. Työlupahallintoa on automatisoitava ja digitalisoitava.  

TE-palveluiden siirto kuntiin

Kokoomuksen valiokuntaryhmä pitää kannatettavana, että jatkossa kunnat vastaavat yhä enenevässä määrin työllisyydenhoidon palveluista. Samaan aikaan, kun hallitus valmistelee TE-palveluiden siirtoa kunnille, on hallitus siirtänyt kaikkein vaikeimmin työllistyvien palvelut perustettaville hyvinvointialueille. 

Kuntakokeilussa on edellä esitetyin perustein tavoitteena tehostaa nimenomaan vaikeimmin työllistyvien asiakasryhmien työllisyyspalveluita. Nämä ovat usein henkilöitä, jotka vaativat myös muita palveluita, kuten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita, vahvistaakseen omaa työkykyisyyttään. 

Pelkästään TE-palveluiden siirrolla kuntien järjestämisvastuulle ei voida saavuttaa riittävää työllisyysasteen nostoa. Tällä uudistuksella ei myöskään luoda uusia työpaikkoja tai edellytyksiä kasvulle. 

Lopuksi

Kokoomuksen valiokuntaryhmä painottaa, että pelkät tavoitteet eivät riitä vaan tarvitaan päätöksiä, joilla työllisyysastetta nostetaan. Työllisyysasteen nostaminen on edellytys talouskasvulle sekä edellytys hyvinvointiyhteiskunnan kestävälle rahoitukselle. Meidän on myös varmistettava, että Suomi on tulevaisuudessa houkutteleva maa investoida. Tarvitsemme lisää pääomia ja innovaatioita uuden kasvun luomiseksi.  

Hallituksen työllisyyspolitiikkaa voidaan luonnehtia kunnianhimottomaksi. Tämä ei ole Suomen eikä suomalaisten etu. On myös ristiriitaista, että hallitus ei päätöksillään tule saavuttamaan itselleen asettamiaan tavoitteita.  

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 12.5.2022
Arto Satonen kok 
 
Atte Kaleva kok 
 

Eriävä mielipide 2

Perustelut

Yleistä

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää huolestuttavana jatkuvaa ja entisestään pahentunutta julkisen talouden epätasapainoa, jonka useat asiantuntijat ovat lausunnoissaan nostaneet esiin. Koronakriisi on kiistatta vaikuttanut negatiivisesti Suomen taloudelliseen tilanteeseen. On kuitenkin kyseenalaista, että hallitus on koronakriisin varjolla luistanut vastuullisen talouspolitiikan harjoittamisesta siinä suhteessa, että julkisen talouden tervehdyttämistä ei ole aloitettu ja julkisen talouden rakenteellinen menojen ja tulojen epätasapaino tulee tulevina vuosina kasvamaan. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan julkisen talouden alijäämä tulee pysymään mittavana ja velkasuhde jatkaa kasvuaan kuluvan vuosikymmenen loppua kohden. Hallitus ei siis tule pääsemään tavoitteeseensa julkisen velkasuhteen taittamisesta.  

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää tärkeänä, että työllisyysastetta pystytään nostamaan entisestään. Hallituksen päättämillä toimilla tavoitellaan siis 80 000:ta lisätyöllistä. Päätettyjä toimenpiteitä ovat mm. olleet työttömyysturvan lisäpäivistä luopuminen, ns. pohjoismainen työnhakumalli, työ- ja elinkeinopalveluiden kuntasiirtoon liittyvä rahoitusuudistus ja oppivelvollisuuden laajentaminen. Perussuomalaisten valiokuntaryhmä jakaa Suomen Yrittäjien näkemyksen siitä, ettei näillä toimenpiteillä tulla saavuttamaan 80 000:ta uutta lisätyöllistä, vaan osa tehdyistä toimenpiteistä ja niiden laskennalliset työllisyysvaikutukset on selvästi yliarvioitu. Suomen Yrittäjien arvion mukaan positiivisesti arvioiden toimenpiteet voisivat luoda noin 40 000—45 000 uutta laskennallista työpaikkaa, eli rakenteita uudistavia päätöksiä tarvittaisiin vielä noin 40 000 lisätyöllisen saavuttamiseksi. Työllisyyden kannalta oleelliset päätökset paikallisesta sopimisesta ansiosidonnaisen työttömyysturvan ja sosiaalisen turvan uudistamisesta jäivät tekemättä. Vallitsevassa tilanteessa olisi tehtävä elvyttävän kysyntäpolitiikan sijaan sellaisia rakenteellisia uudistuksia, jotka lisäävät avoimella sektorilla tehtyjen työtuntien määrää sekä nostavat tuottavuutta. Keskeinen uudistustarve on sosiaaliturvan uudistaminen aidosti työntekoon kannustavaksi. 

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää erityisen huolestuttavana sote-uudistuksen vaikutuksia julkiseen talouteen. Sote-uudistuksen tarkoituksena oli lisätä tuottavuutta ja tuoda säästöjä. Näin ei kuitenkaan ole tapahtumassa, eikä sote-uudistus ole helpottamassa julkisen talouden kestävyysvajetta. Suomen Yrittäjien mukaan hallitus ei ole kyennyt esittämään minkäänlaisia tosiasiallisia keinoja hidastaa kustannusten kasvua. Hyvinvointialueiden budjettirajoitteen sitovuus on nimellinen, ja tosiasiallisesti valtio on sitoutunut lisärahoittamaan kustannukset. Perussuomalaisten valiokuntaryhmä huomauttaa, että muun muassa palkkaharmonisaation ja tietojärjestelmiin tehtävien muutosten kustannuksista ei ole kyetty esittämään täsmällisiä arvioita ja useat hyvinvointialueet ovat arvioineet, ettei rahoitus riitä näihin kustannuksiin. 

Julkisessa taloudessa on kuitenkin rakenteellinen menojen ja tulojen välinen epätasapaino. Tästä syystä olisi tarpeen käydä julkisen talouden menorakenne ja -taso huolellisesti läpi ja aidosti keskittyä hyvinvointivaltion säilyttämisen kannalta tärkeiden ydintehtävien turvaamiseen. Muiden menojen rahoittaminen, ainakaan nykyisellä tasolla, ei ole perusteltua. Leikkauksia erityisesti kuntasektorilla on tiedossa, koska osana hallituksen jo vuoden 2021 kehysriihessä sopimaa 370 miljoonan euron säästöjen kokonaisuutta kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen kohdistetaan vuonna 2023 uusi 43 miljoonan euron leikkaus ja vuodesta 2024 lähtien lakisääteisten peruspalvelujen valtionosuutta vähennetään pysyvästi 33 miljoonalla eurolla.  

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä kiinnittää myös huomiota inflaatioon ja erityisesti kasvaneisiin polttoaineiden hintoihin. Liikkumiskustannusten kasvu voi heikentää erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolella työnteon kannattavuutta merkittävästi ja aiheuttaa jo itsessään kannustinloukkuongelman, jossa työn vastaanottaminen ei ole kannattavaa, koska työmatkakustannukset ovat niin suuret. Tämä aiheuttaa ongelmia niin alueiden yritystoiminnalle kuin kunnille, mikäli työikäisten muuttoliike pois pienemmistä kunnista kaupunkeihin kiihtyy. Merkittävä osa polttoaineiden hinnasta on veroa, ja hallituksen tulisi ryhtyä toimenpiteisiin liikkumiskustannusten laskemiseksi esimerkiksi tilapäisten veronalennusten muodossa, jotta palkankorotuspaineita pystyttäisiin laskemaan, jottei Suomen kilpailukyky heikkene entisestään. Polttoaineiden hinnoilla on myös suuri merkitys yritysten kannattavuuteen kuljetuskustannusten muodossa. Hallitukselta tarvittaisiin nyt viipymättä tehokkaita toimenpiteitä inflaatiokierteen syntymisen ehkäisemiseksi ja palkansaajien ostovoiman nostamiseksi. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.  
Helsingissä 12.5.2022
Rami Lehto ps 
 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
 
Jukka Mäkynen ps