Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain 16 §:n muuttamisesta (HE 73/2025 vp): Asia on saapunut sivistysvaliokuntaan mietinnön antamista varten.
Valiokunta on kuullut:
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annettua lakia.
Esityksen mukaan varhaiskasvatuksen enimmäismaksun ja pienimmän perittävän maksun tarkistamisessa käytetty indeksi vaihdettaisiin. Näin Tilastokeskukselle voitaisiin antaa mahdollisuus lakata tuottamasta kuntataloutta koskevaa opetustoimen hintaindeksiä, jonka avulla kyseessä olevat maksut nykyisen lainsäädännön mukaisesti tarkistetaan. Jatkossa varhaiskasvatuksen enimmäismaksun ja pienimmän perittävän maksun tarkistamisessa käytettäisiin kuntien peruspalveluiden hintaindeksiä.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.
Valiokunta kannattaa hallituksen esitystä muuttaa varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista annetun lain (1503/2016) 16 §:ää siten, että varhaiskasvatuksen enimmäismaksun ja pienimmän perittävän maksun tarkistamisessa käytetään kuntien peruspalveluiden hintaindeksiä nykyisin käytetyn kuntataloutta koskevan opetustoimen hintaindeksin sijasta. Esitys antaa Tilastokeskukselle mahdollisuuden lakkauttaa kuntataloutta koskevan opetustoimen hintaindeksin tuottamisen ja siten vähentää työmääräänsä ja kohdentaa rajalliset resurssinsa olennaiseen tilastotuotantoon.
Ehdotettu muutos liittyy valtionhallinnon toimintamenosäästöihin ja se mahdollistaa säästöjen toteuttamisen ilman, että siitä aiheutuu haitallisia vaikutuksia esimerkiksi lapsiperheille. Arvioiden mukaan ehdotuksella ei ole oleellista vaikutusta varhaiskasvatusmaksujen määrään eikä myöskään kuntien varhaiskasvatuksen asiakasmaksutuloihin. Kuntien peruspalvelujen hintaindeksi ja opetustoimen hintaindeksi ovat rakenteeltaan hyvin lähellä toisiaan.
Lakiesitys ei vaikuta syksyllä 2025 tehtävään ja 1.8.2026 voimaan tulevaan varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen indeksitarkistukseen, vaan se tehdään nykyisen lainsäädännön indeksien mukaisesti. Ensimmäinen esitetyn lainsäädännön mukainen indeksitarkistus tehdään vuoden 2027 lopussa ja se tulee voimaan 1.8.2028.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella sivistysvaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Sivistysvaliokunnan päätösehdotus:
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut