Arvoisa puhemies! Joulukuussa 2019 eduskunnalle annettu raportti sisältää tarkastusviraston arvion hallituksen talous- ja finanssipolitiikalle asettamista tavoitteista kuluvalle vaalikaudelle ja arvion valtiontalouden kehysten sekä EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen noudattamisesta. Tarkastusvirasto ei ole havainnut huomauttamista kansallisen finanssipoliittisen lainsäädännön noudattamisessa.
Koronaviruspandemia on vaikuttanut eduskunnan työskentelyyn, ja valiokuntatyössä on keskitytty käsittelemään pääosin koronasidonnaisia tai muutoin kiireellisiä hallituksen esityksiä. Tämän vuoksi tarkastusvaliokunnan mietintö finanssipolitiikan valvonnan raportista 2019 annetaan täysistunnolle vasta nyt, syysistuntokaudella 2020.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin:
Koronapandemian aiheuttama vakava taantuma on johtanut finanssipolitiikan sääntöjen poikkeusmekanismien käynnistämiseen sekä kansallisesti että EU:n tasolla. EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen yleinen poikkeuslauseke on otettu käyttöön perustuen koronavirustilanteen aiheuttamaan vakavaan taloudelliseen taantumaan koko EU:n alueella. Yleinen poikkeuslauseke on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa, ja se mahdollistaa tilapäisen poikkeamisen julkisen talouden keskipitkän aikavälin tavoitteeseen tähtäävältä sopeuttamis-uralta. Myös kansalliseen kehyssääntöön on kuluvalla vaalikaudella lisätty poikkeusolojen mekanismi.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat pitävät hallitusohjelman kehyssäännön kirjausta poikkeusolojen mekanismista perusteltuna. Valiokunta pitää hyvänä, että hallitusohjelmassa sovittu mekanismi tuo joustavuutta kehyssääntöön poikkeuksellisissa oloissa. Hallituksen päättämät lisätalousarvioehdotukset sisältävät laajoja toimia koronaepidemian hoitamiseksi, sen leviämisen hillitsemiseksi, kansalaisten ja yritysten tukemiseksi sekä talouden elpymisen tukemiseksi.
Valiokunta pitää hyvänä toimia koronapandemian aiheuttamien negatiivisten talous- ja työllisyysvaikutusten hillitsemiseksi sekä terveydenhuoltojärjestelmän toimintavarmuuden tukemiseksi. Valiokunta myös katsoo, että välittömän kriisin väistyttyä on tärkeää ryhtyä toimiin, joilla vakautetaan julkinen talous pidemmällä aikavälillä.
Työllisyystavoitteesta. Koronapandemian aiheuttama vakava taantuma tuo lisähaasteita hallituksen asettaman työllisyystavoitteen saavuttamiselle. Valiokunta pitää tärkeänä, että työllisyystoimenpiteiden valmistelussa huomioidaan toimenpiteiden kohdentaminen sekä uusien työpaikkojen laatuun liittyvät näkökohdat. Valiokunnan mielestä tehtyjen työtuntien määrän kehitystä tulee seurata osana työllisyystavoitteen toteutumisen seurantaa.
Tulevaisuusinvestoinneista. Hallitusohjelmaan sisältyy 3 miljardin euron suuruinen kertaluonteinen investointiohjelma. Suomen kohtaamiin tulevaisuuden haasteisiin, kuten huoltosuhteen heikkeneminen, osaamispääoman lasku sekä ilmastonmuutos, on mahdollista vastata investoinneilla. Asiantuntijat esittävät kuitenkin kritiikkiä hallituksen tulevaisuusinvestointipakettia kohtaan erityisesti kahdesta näkökulmasta.
Ensinnäkin osa tulevaisuusinvestoinneiksi nimitetyistä toimista on luokiteltavissa kulutusmenoiksi.
Toiseksi asiantuntijat kritisoivat tulevaisuusinvestointien rahoittamista valtion omaisuuden myynnillä. Valiokunnan mielestä on tärkeää, että tulevaisuusinvestointeja suunnataan erityisesti kestävää kasvua tukeviin hankkeisiin ja kohteisiin.
Hallituksen veropolitiikasta ja veropohjan tiivistämisestä muutama lause. Hallitusohjelman linjauksissa korostuu veropohjan tiivistäminen sekä kestävä kehitys ja ilmastonmuutoksen hillintä. Hyvän verojärjestelmän ominaisuuksiin kuuluu tiivis veropohja, joka mahdollistaa kohtuulliset verokannat. Veropohjaa voidaan tiivistää muun muassa verotukia karsimalla. Verotukien määrä on viime vuosina pikemminkin lisääntynyt kuin vähentynyt, vaikka tehottomien verotukien karsiminen on ollut tavoitteena jo usean vaalikauden ajan. Valiokunnan mielestä on tärkeää, että suunnitelma uusien verotukien vaikutusten jälkikäteisarvioinnista tehdään aina osana valmistelua. Valiokunta katsoo, että veropohjan tiivistäminen on erityisen tärkeää globaalissa taloudessa, jossa rahavirrat ylittävät kansalliset rajat.
Kuntatalouden tilanteesta. Kuntien tulokehitystä ja veropohjaa heikentävät väestön ikääntyminen ja kaupungistuminen. Koronapandemia ja sitä seuranneet toimenpiteet heikentävät jo ennestään kireää kuntatalouden tilaa, vaikka valtio pehmentää tukipaketilla epidemiasta ja taantumasta aiheutuvan iskun vaikutusta kuntatalouteen. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös kuntatalouteen liittyviä näkökohtia huomioidaan tulevien päätösten ja toimenpiteiden valmistelussa.
Lyhyesti valtion takauksiin liittyvistä riskeistä. Vuodesta 2010 takauskanta on kasvanut 23 miljardista eurosta 60 miljardiin euroon vuoden 2019 lopussa. Kansainvälisesti tarkasteltuna Suomi on poikkeus. Verrokkimaissa takauskanta suhteessa talouden kokoon ei ole yhtä suuri eikä talouskannan kasvu ole ollut yhtä nopeaa kuin Suomessa. Valtion takausten kaksi hallitsevaa erää ovat Finnveran myöntämät vientitakuut ja Valtion asuntorahasto ARAn myöntämät asumiseen liittyvät takaukset. Koronapandemian vaikutusten hillitsemiseksi tehdyt toimet kasvattavat valtiontakauksia entisestään. Valiokunta katsoo, että valtion takausten riskienhallintaa tulee edelleen kehittää, jotta riskien realisoitumisen vaikutuksia valtiontalouteen voidaan hallita nykyistä paremmin.
Tietoon perustuvasta päätöksenteosta. Valiokunta pitää tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja sen mahdollistamista erittäin tärkeänä. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nousi esiin Tilastokeskuksen ja tutkijoiden välinen yhteistyö. Ongelmaksi on asiantuntijoiden mukaan muodostunut se, että Tilastokeskuksella on vaikeuksia toimittaa tutkimusaineistoja tutkijoille kohtuullisessa määräajassa. Valiokunta tulee seuraamaan tilanteen korjaantumista, sillä valiokunnan mielestä on erittäin tärkeää parantaa tietoon perustuvan päätöksenteon edellytyksiä, joita nykytilanne ei tue riittävästi.
Lopuksi ihan lyhyesti vaalikauden haasteista. Valiokunta katsoo, että koronakriisin väistyttyä on tärkeää määrätietoisesti pyrkiä vastaamaan väestön ikääntymisen sekä ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pitkän aikavälin haasteisiin. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä myös huomiota työllisyyden merkitykseen pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamisessa. Valiokunta toteaa, että merkittävien muutosten saavuttaminen työllisyysasteen nostamisessa vaatii suuria, ennakkoluulottomia ja kohdennettuja politiikkatoimia.
Valiokunnan kannanottoehdotus on: ”Eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta.” — Kiitos.