Senast publicerat 01-08-2025 16:49

Riksdagens svar RSv 75/2025 rd RP 41/2025 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket och till vissa lagar som har samband med den

Ärende

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket och till vissa lagar som har samband med den (RP 41/2025 rd). 

Beredning i utskott

Utskottets betänkande: Miljöutskottet (MiUB 8/2025 rd). 

Beslut

Riksdagen har antagit följande lagar: 

Lag om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 kap. 
Allmänna bestämmelser 
1 § 
Lagens syfte 
Syftet med denna lag är att främja och förenhetliga tillstånds- och ansökningsförfarandena i fråga om vissa projekt och verksamheter som påverkar miljön och som hör till Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet, att stärka sakkunskapen och växelverkan vid behandlingen av miljöärenden samt att främja användningen av elektroniska ärendehanteringssystem. 
2 § 
Tillämpningsområde och förhållande till annan lagstiftning 
Denna lag tillämpas på behandlingen av miljöärenden som enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011), naturvårdslagen (9/2023) eller någon annan lag hör till Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet, om inte något annat föreskrivs nedan i denna lag. 
3 § 
Proaktiv styrning och samverkan 
Tillstånds- och tillsynsverket styr för egen del helheten av bedömnings- och tillståndsförfaranden och anknytande utredningar som krävs för ett projekt eller en verksamhet vid behandlingen av miljöärenden. 
Tillstånds- och tillsynsverket sörjer för de behövliga kontakter med den projektansvarige och myndigheterna som ärendet kräver, i syfte att säkerställa ett tillräckligt informationsutbyte och göra tillståndsförfarandena smidigare. 
Tillstånds- och tillsynsverket kan också vid behov ordna ett samråd mellan sökanden och övriga parter och behöriga myndigheter. 
4 § 
Sakkunskap som krävs för behandlingen av ärenden 
När Tillstånds- och tillsynsverket bereder och avgör miljöärenden som hör till dess uppgifter ska verket ha sådan tillräckligt omfattande juridisk, teknisk och naturvetenskaplig sakkunskap som ärendets art förutsätter. 
2 kap. 
Behandling av tillstånds- och ansökningsärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket 
5 § 
Elektronisk kommunikation 
Ansökningar som gäller ett projekt eller en verksamhet ska lämnas in till Tillstånds- och tillsynsverket elektroniskt. 
Om den som ansöker om tillstånd är en fysisk person, kan dock tillståndsansökan och dess bilagor lämnas in på papper. Den som ansöker om tillstånd ska på begäran av Tillstånds- och tillsynsverket även lämna in ansökningshandlingarna på papper, om det behövs för behandlingen av ärendet. 
6 § 
Uppskattning av handläggningstiden 
Tillstånds- och tillsynsverket ska i samband med delgivningen av en tillståndsansökan ge en uppskattning av tidpunkten för meddelande av tillståndsbeslutet och publicera uppskattningen i datanätet. Tillstånds- och tillsynsverket ska vid behov uppdatera uppskattningen, om uppskattningen av handläggningstiden avsevärt ändras. 
Bestämmelser om uppskattning av handläggningstiden i ett samordningsförfarande finns i 18 §. 
7 § 
Tidsbundet företräde för vissa projekt för grön omställning 
Vid behandlingen av tillståndsärenden enligt miljöskyddslagen och vattenlagen och av tillståndsärenden som avgörs i samband med sådana ärenden i gemensam behandling enligt 9 § i denna lag ska Tillstånds- och tillsynsverket fram till utgången av 2030 i förhållande till andra anhängiga tillståndsansökningar ge sådana tillståndsansökningar företräde som beaktar principen orsaka inte betydande skada som avses i artikel 17.1 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/852 om inrättande av en ram för att underlätta hållbara investeringar och om ändring av förordning (EU) 2019/2088. Sökanden ska i samband med ansökan lägga fram tillräcklig utredning om rätten till företräde. Tillståndsansökningar som ska ges företräde är ansökningar som gäller 
1) energiproduktionsanläggningar som producerar energi med förnybar energi samt havsbaserade vindkraftverk och därtill hörande vattenhushållningsprojekt, 
2) sådana projekt inom industrin som grundar sig på förnybar energi eller elektrifiering och ersätter användningen av fossila bränslen eller råvaror, 
3) framställning och utnyttjande av väte, med undantag av framställning av väte från fossila bränslen, 
4) avskiljning, utnyttjande och lagring av koldioxid, 
5) ackumulatorfabriker samt tillverkning, tillvaratagande och återanvändning av ackumulatormaterial, 
6) datacentraler där merparten av den spillvärme som produceras tas till vara, 
7) kärnkraftverk. 
Företräde ska också ges sådana tillståndsansökningar som gäller verksamhetshelheter, om behovet av tillstånd till väsentliga delar grundar sig på i 1 mom. avsedd verksamhet. 
Om ett projekt som getts företräde inte längre uppfyller förutsättningarna enligt 1 mom., fortsätter behandlingen av ansökan i det ordinarie tillståndsförfarandet. 
Tillståndsansökningar som avses i 1 mom. 1—7 punkten ska behandlas inom 12 månader räknat från offentliggörandet av kungörelsen om tillståndsansökan. 
Närmare bestämmelser om innehållet i den utredning som avses i 1 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
8 § 
Företräde för projekt enligt vissa EU-rättsakter 
Vid behandlingen av tillståndsärenden enligt miljöskyddslagen och vattenlagen och av tillståndsärenden som avgörs i samband med sådana ärenden vid gemensam behandling enligt 9 § i denna lag ska Tillstånds- och tillsynsverket ge tillståndsansökningar som gäller sådana kritiska råmaterial som avses i artikel 6 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1252 om inrättande av en ram för säkerställande av trygg och hållbar försörjning av kritiska råmaterial och om ändring av förordningarna (EU) nr 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 och (EU) 2019/1020, nedan förordningen om kritiska råmaterial, och sådana strategiska nettonollprojekt som avses i artikel 13 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2024/1735 om inrättande av en åtgärdsram för att stärka Europas ekosystem för tillverkning av nettonollteknik och om ändring av förordning (EU) 2018/1724, nedan förordningen om nettonollindustrin, företräde i förhållande till andra anhängiga tillståndsansökningar. 
Om en i 1 mom. avsedd tillståndsansökan omfattas av tillämpningsområdet för företräde enligt 7 §, ska bestämmelserna i den paragrafen iakttas. 
Sökanden ska sända den ansökan och det beslut om erkännande som strategiskt projekt som avses i artikel 7 i förordningen om kritiska råmaterial och i artikel 14 i förordningen om nettonollindustrin till kontaktpunktsmyndigheten för kännedom. 
Företräde ska också ges sådana tillståndsansökningar som gäller verksamhetshelheter, om behovet av tillstånd till väsentliga delar grundar sig på i 1 mom. avsedd verksamhet. 
9 § 
Gemensam behandling av tillståndsansökningar 
Tillstånds- och tillsynsverket ska gemensamt behandla och genom samma beslut avgöra i miljöskyddslagen och vattenlagen avsedda tillståndsansökningar som avser samma verksamhet eller projekt, om detta inte av särskilda skäl ska anses onödigt. Dessutom ska en ansökan om undantag enligt 66 eller 83 § i naturvårdslagen som väsentligt anknyter till ett projekt eller en verksamhet som avses i miljöskyddslagen eller vattenlagen behandlas och avgöras i samma förfarande, om inte en separat behandling av ansökan är motiverad. 
Om det vid behandlingen av ett enskilt tillståndsärende framgår att det för samma verksamhet eller projekt behövs något annat tillstånd som avses i 1 mom., ska sökanden inom en av Tillstånds- och tillsynsverket utsatt skälig tid lämna in de tillståndsansökningar som detta förutsätter, om inte något annat följer av 1 mom. I annat fall kan den tillståndsansökan som är anhängig lämnas utan prövning. 
Vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. ska även tillämpas på gemensam behandling av en tillståndsansökan som gäller marktäkt eller behandling av marksubstanser och en miljötillståndsansökan som gäller samma projekt eller verksamhet, om Tillstånds- och tillsynsverket är behörig tillståndsmyndighet i enlighet med miljöskyddslagen. 
Behövliga undantag från de skyddsområdesbestämmelser som avses i 4 kap. 12 § i vattenlagen ska avgöras genom samma beslut som det anhängiga miljötillståndsärendet. 
10 § 
Förfarandet vid gemensam behandling 
Tillståndsansökningar som undergår gemensam behandling enligt 9 § ska behandlas i ett förfarande enligt miljöskyddslagen. Om en tillståndsansökan enligt vattenlagen ingår i den gemensamma behandlingen, ska ärendena behandlas i ett förfarande enligt vattenlagen. På gemensam behandling ska dessutom tillämpas vad som föreskrivs om innehållet i tillståndsansökan och tillståndsbeslut i de lagar som nämns i 9 § eller med stöd av dem. 
11 § 
Besvärsrätt i fråga om beslut som meddelats vid gemensam behandling 
Besvärsrätten i fråga om beslut som meddelats vid gemensam behandling enligt 9 § bestäms enligt 191 § i miljöskyddslagen. Om ett beslut som meddelats vid gemensam behandling inte innehåller ett avgörande enligt miljöskyddslagen, ska 15 kap. 2 § i vattenlagen iakttas. 
3 kap. 
Avgörandet av ärenden 
12 § 
Sammansättning vid avgörande 
Miljöskyddsärenden och vattenärenden som enligt miljöskyddslagen och vattenlagen hör till Tillstånds- och tillsynsverkets behörighet samt tillståndsärenden som avses i 9 § i denna lag avgörs på föredragning i en sammansättning med en eller två avgörare eller i en kollegial sammansättning. 
I en sammansättning med en enda avgörare avgörs ärendet av avdelningschefen för miljöavdelningen vid Tillstånds- och tillsynsverket eller av någon annan tjänsteman vid avdelningen som avdelningschefen förordnat. 
Sammansättningen vid avgörandet bestäms enligt den sakkunskap som ärendet kräver, med beaktande av vad som närmare föreskrivs om sakkunskap i 4 §. Om ärendets eller projektets art eller omfattning eller dess betydande miljökonsekvenser eller andra särskilda orsaker kräver det, ska ärendet avgöras i en kollegial sammansättning. Om det redan har bestämts att ett sådant ärende ska avgöras i en sammansättning med en eller två ledamöter, ska ärendet överföras för avgörande i en kollegial sammansättning. Om ledamöterna i en sammansättning med två ledamöter är oeniga om slutresultatet i ett ärende, ska ärendet överföras för avgörande i en kollegial sammansättning. 
Avdelningschefen för miljöavdelningen vid Tillstånds- och tillsynsverket eller någon annan tjänsteman vid avdelningen som avdelningschefen har förordnat bestämmer sammansättningen vid avgörandet av ärendet och utser vid behov en ordförande för sammansättningen. 
Avdelningschefen för miljöavdelningen vid Tillstånds- och tillsynsverket eller någon annan tjänsteman vid avdelningen som avdelningschefen har förordnat kan inte överta avgörandet av ett ärende som han eller hon har bestämt att ska avgöras i en annan sammansättning. 
13 § 
Omröstning 
På omröstning tillämpas bestämmelserna i 85 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). 
4 kap. 
Kontaktpunktsmyndighet 
14 § 
Kontaktpunktsmyndighet 
Tillstånds- och tillsynsverket är den kontaktpunktsmyndighet som avses i denna lag. Kontaktpunktsmyndigheten sörjer för de uppgifter i anslutning till tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden som anges i de rättsakter som nämns i 2 och 3 mom. 
Tillstånds- och tillsynsverket är den gemensamma kontaktpunkt som avses i artikel 9.1 i förordningen om kritiska råmaterial och i artikel 6.1 i förordningen om nettonollindustrin. 
Tillstånds- och tillsynsverket är den kontaktpunkt som avses i artikel 16.3 i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/2001 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor i enlighet med lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi (1145/2020). 
15 § 
Uppföljning av tidsfristerna 
Kontaktpunktsmyndigheten ska följa hur de tidsfrister för tillståndsförfarandet som anges i artikel 11 i förordningen om kritiska råmaterial och i artiklarna 9 och 16 i förordningen om nettonollindustrin iakttas. 
Kontaktpunktsmyndigheten kan förlänga de ovannämnda tidsfristerna på de villkor som anges i artikel 11.4 i förordningen om kritiska råmaterial och i artikel 9.6 och 9.7 i förordningen om nettonollindustrin. Den behöriga myndigheten ska för kontaktpunktsmyndigheten lägga fram sitt förslag till förlängning av tidsfristen för behandlingen av ett tillståndsärende som ankommer på den behöriga myndigheten och ange motiveringar till förlängningen. 
Den behöriga myndigheten ska underrätta kontaktpunktsmyndigheten när en ansökan som blivit anhängig hos den behöriga myndigheten är fullständig eller meddela kontaktpunktsmyndigheten till vilka delar en ansökan som blivit anhängig hos den behöriga myndigheten ska kompletteras. 
Den behöriga myndigheten ska se till att den elektroniska kontaktpunkten har uppdaterade uppgifter om behandlingsfasen för ett sådant tillståndsförfarande som avses i de förordningar som nämns i 1 mom. Den behöriga myndigheten ska underrätta kontaktpunktsmyndigheten om inledande av ett tillståndsärende och om delgivning till sökanden av ett beslut i ärendet, om sökanden inte sköter förfarandet i fråga via den elektroniska kontaktpunkten. 
5 kap. 
Samordning av vissa tillståndsförfaranden 
16 § 
Tillståndsförfaranden som kan samordnas 
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas på det förfarande som ska iakttas vid behandlingen av sådana tillståndsansökningar som anges i denna paragraf och som omfattas av Tillstånds- och tillsynsverkets och Säkerhets- och kemikalieverkets behörighet. 
Behandlingen av en tillståndsansökan enligt miljöskyddslagen eller vattenlagen kan på sökandens begäran eller med sökandens samtycke på det sätt som föreskrivs nedan i detta kapitel samordnas med ansökningar om följande tillstånd som hör till Säkerhets- och kemikalieverkets behörighet: 
1) malmletningstillstånd enligt 9 § i gruvlagen (621/2011) samt gruvtillstånd enligt 16 § och guldvaskningstillstånd enligt 22 § i den lagen, 
2) tillstånd till omfattande industriell hantering och upplagring av en farlig kemikalie enligt 23 § i lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005) samt tillstånd för tillverkning och upplagring av explosiva varor enligt 58 § i den lagen. 
Tillståndsansökningarna ska lämnas till myndigheterna via den elektroniska kontaktpunkten. 
På sökandens begäran kan man avstå från sådan samordning som avses i 2 mom. innan tillståndsbesluten meddelas. Information om att man avstått från samordning ska lämnas elektroniskt på webbplatserna för de myndigheter som nämns i 1 mom. 
Vid behandlingen av ett tillståndsärende ska utöver detta kapitel även bestämmelserna i de lagar som nämns i 2 mom. iakttas. 
17 § 
Samordnande myndighet 
Tillstånds- och tillsynsverket är samordnande myndighet i förfaranden enligt detta kapitel. 
18 § 
Uppskattning av handläggningstiden för ansökningar och överenskommelse om tidpunkten för meddelande av beslut 
Tillstånds- och tillsynsverket ska i samarbete med Säkerhets- och kemikalieverket beräkna en målsatt handläggningstid för de tillståndsansökningar som ska samordnas och utifrån den ange en uppskattad tidpunkt för när besluten i tillståndsärendena kommer att meddelas. 
När tillräckliga utredningar erhållits i de tillståndsärenden som ska behandlas vid samordning ska Tillstånds- och tillsynsverket och Säkerhets- och kemikalieverket komma överens om en målsatt tid när besluten ska meddelas. 
19 § 
Komplettering av ansökan samt delgivning av och information om ansökan 
Säkerhets- och kemikalieverket ska meddela Tillstånds- och tillsynsverket till vilka delar en tillståndsansökan som hör till Säkerhets- och kemikalieverkets behörighet ska kompletteras. Tillstånds- och tillsynsverket ska ge sökanden tillfälle att inom den tid som verket bestämmer komplettera ansökningar som anhängiggjorts. 
Tillstånds- och tillsynsverket ska delge tillståndsansökningarna genom offentlig kungörelse. De handlingar som kungörs ska utöver vad som föreskrivs i 62 a § 3 mom. i förvaltningslagen (434/2003) också innehålla en sammanfattning av projektets innehåll och av tillståndsansökningarna. Information om kungörelsen ska offentliggöras på Tillstånds- och tillsynsverkets och Säkerhets- och kemikalieverkets webbplatser, där också kungörelsen och de handlingar som kungörs ska finnas tillgängliga så länge kungörelsetiden varar. Tillstånds- och tillsynsverket ska separat delge de parter som saken särskilt berör information om kungörelsen. 
Utöver vad som föreskrivs i 2 mom., ska 44 § i miljöskyddslagen tillämpas på information om och delgivning av tillståndsansökan. 
20 § 
Utlåtanden, anmärkningar och åsikter samt sökandens förklaring 
Säkerhets- och kemikalieverket ska informera Tillstånds- och tillsynsverket om de utlåtanden som ska begäras om en tillståndsansökan som hör till Säkerhets- och kemikalieverkets behörighet. Tillstånds- och tillsynsverket ska begära att de som ger utlåtande lämnar in utlåtandena elektroniskt inom utsatt tid. Sådana anmärkningar och åsikter som avses i de lagar som nämns i 16 § 2 mom. ska lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket. 
Tillstånds- och tillsynsverket ska ge sökanden tillfälle att elektroniskt ge en förklaring med anledning av de utlåtanden, anmärkningar och åsikter som framförts med anledning av ansökan. 
21 § 
Meddelande och delgivning av ett tillståndsbeslut samt information om tillståndsbeslut 
Tillstånds- och tillsynsverket och Säkerhets- och kemikalieverket meddelar sina beslut samtidigt. Myndigheterna ska vid behov samarbeta för att säkerställa att tillståndsbestämmelserna är förenliga med varandra. 
Tillstånds- och tillsynsverket och Säkerhets- och kemikalieverket ska genom offentlig kungörelse delge sitt tillståndsbeslut med iakttagande av 62 a § i förvaltningslagen. Tillstånds- och tillsynsverket ska se till att tillståndsbesluten sänds och sörja för informationen om dem. Dessutom ska Tillstånds- och tillsynsverket se till att information om kungörelsen offentliggörs. 
Utöver vad som föreskrivs i 2 mom. ska 85 § i miljöskyddslagen tillämpas på information om och delgivning av tillståndsbeslut. 
6 kap. 
Särskilda bestämmelser 
22 § 
Rätt att få uppgifter 
Den kontaktpunktsmyndighet som avses i 14 § har trots sekretessbestämmelserna rätt att av de behöriga myndigheterna, i fråga om de tillståndsärenden som är under behandling eller som har behandlats vid den behöriga myndigheten och i fråga om andra administrativa förfaranden, få sådana uppgifter om den sökande, verksamheten eller projektet och behandlingsfasen som är nödvändiga för fullgörandet av kontaktpunktsmyndighetens uppgifter enligt denna lag och de rättsakter som nämns i 14 §. 
23 § 
Samordningsavgift och tillståndsavgifter 
På den avgift som tas ut för samordning enligt 5 kap. av behandlingen av tillstånd tillämpas lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Bestämmelser i övrigt om de avgifter som tas ut för behandlingen av tillståndsansökningar finns i de lagar som nämns i 16 § 2 mom. 
Närmare bestämmelser om den avgift som avses i 1 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet. 
Ändring i den avgift som med stöd av 16 § tas ut för behandlingen av ett ärende får sökas på samma sätt som ändring i huvudsaken. 
24 § 
Ikraftträdande 
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026. Lagens 7 § gäller till och med den 31 december 2030. 
Genom denna lag upphävs 
1) lagen om behandling av miljöskydds- och vattenärenden vid regionförvaltningsverken (898/2009), 
2) lagen om samordning av vissa miljörelaterade tillståndsförfaranden (764/2019). 
Ett tillståndsärende som blivit anhängigt före ikraftträdandet av denna lag ska behandlas med iakttagande av de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. I 7 och 8 § avsedda ansökningar som vid ikraftträdandet av denna lag är anhängiga vid regionförvaltningsverket avgörs emellertid med iakttagande av denna lag. 
Om fullföljdsdomstolen upphäver ett tillståndsbeslut på vilket de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas, och återförvisar ärendet för att behandlas på nytt i sin helhet, ska ärendet behandlas och avgöras i enlighet med denna lag. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av miljöskyddslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i miljöskyddslagen (527/2014) 34 § 1 mom. 3 punkten, 44 § 4 mom., 44 a § 1 mom., 47 §, 85 § 4 mom., 175 § 3 mom., 196 § 3 mom. och 197 a §, av dem 34 § 1 mom. 3 punkten sådan den lyder i lag /, 44 § 4 mom., 44 a § 1 mom. och 85 § 4 mom. sådana de lyder i lag 765/2019, 47 § sådan den lyder delvis ändrad i lag 504/2019, 175 § 3 mom. sådant det lyder i lag 1166/2018 och 197 a § sådan den lyder i lag 1146/2022, som följer: 
34 § 
Behörig tillståndsmyndighet 
Tillstånds- och tillsynsverket ska avgöra en ansökan om miljötillstånd, om 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
3) verksamheten utöver miljötillstånd kräver tillstånd enligt vattenlagen och på behandlingen av tillståndsansökningarna tillämpas 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/), 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
44 § 
Delgivning av och information om tillståndsansökan 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på behandlingen av en tillståndsansökan, ska utöver det som föreskrivs i 1 och 2 mom. i denna paragraf bestämmelserna i 19 § 2 mom. i den lagen iakttas. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
44 a § 
Hörande om tillståndsansökan och om en miljökonsekvensbeskrivning 
Vid ett sådant hörande om en miljökonsekvensbeskrivning enligt 22 a § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning som ordnas i samband med hörande om en tillståndsansökan som gäller samma projekt, ska tillståndsmyndigheten iaktta 20 § i den lagen. Åsikter och utlåtanden om miljökonsekvensbeskrivningen samt anmärkningar och åsikter om tillståndsansökan ska lämnas till tillståndsmyndigheten inom en i kungörelsen angiven tid som börjar den dag då kungörelsen offentliggörs och varar minst 45 och högst 60 dagar. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
47 § 
Gemensam behandling av vissa ansökningar 
Bestämmelser om gemensam behandling av sådana tillståndsansökningar enligt denna lag, vattenlagen eller 66 eller 83 § i naturvårdslagen som gäller samma verksamhet eller projekt eller som väsentligt anknyter till samma verksamhet eller projekt finns i 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket. 
85 § 
Delgivning av och information om tillståndsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på behandlingen av en tillståndsansökan, ska utöver denna paragraf bestämmelserna i 21 § 2 mom. i den lagen iakttas. 
175 § 
Åtgärder vid överträdelser eller försummelser 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om föreläggandet gäller tillståndspliktig verksamhet och tillståndsärendet ska undergå gemensam behandling enligt 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket, meddelas föreläggandet med iakttagande av vad som i 1 mom. i denna paragraf föreskrivs om förvaltningstvång. Om en tillståndsansökan enligt vattenlagen ingår i den gemensamma behandlingen, ska ärendet behandlas med iakttagande av 14 kap. i vattenlagen. Om föreläggandet endast gäller fullgörandet av en skyldighet som föreskrivs i denna lag eller med stöd av den, ska det dock meddelas i enlighet med denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
196 § 
Hörande med anledning av besvär över ett beslut om miljötillstånd 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
På de beslut som meddelas vid gemensam behandling enligt 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas i fråga om förfarandet 10 § i den lagen. 
197 a § 
Skyndsam behandling av vissa besvärsärenden 
Ett ärende som gäller en sådan tillståndsansökan som avses i 7 eller 8 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket ska vid fullföljdsdomstolen behandlas skyndsamt i förhållande till andra tillståndsärenden enligt denna lag. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i en lag om temporär ändring av miljöskyddslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om temporär ändring av miljöskyddslagen (1146/2022) 1 mom. i ikraftträdandebestämmelsen som följer: 
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023 och gäller till och med den 31 december 2032. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av vattenlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i vattenlagen (587/2011) 11 kap. 2 § 1 mom., 11 a, 12 och 24 a § samt 15 kap. 4 a §, sådana de lyder, 11 kap. 2 § 1 mom. och 11 a § samt 15 kap. 4 a § i lag /, 11 kap. 12 § delvis ändrad i lagarna 531/2014 och / och 11 kap. 24 a § i lag 766/2019, som följer: 
11 kap. 
Ansökningsförfarande 
2 § 
Anhängiggörande av ett ansökningsärende 
Ett ärende inleds hos Tillstånds- och tillsynsverket genom en ansökan. Den projektansvarige ska göra ansökan elektroniskt, men om sökanden är en fysisk person får denne lämna in ansökan på papper. Den projektansvarige ska på Tillstånds- och tillsynsverkets begäran lämna in ansökningshandlingarna på papper, om det behövs för behandlingen av ärendet. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
11 a § 
Hörande om tillståndsansökan och om en miljökonsekvensbeskrivning 
Vid ett sådant hörande om en miljökonsekvensbeskrivning enligt 22 a § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning som ordnas i samband med hörande om en tillståndsansökan som gäller samma projekt, ska Tillstånds- och tillsynsverket iaktta 20 § i den lagen. Åsikter och utlåtanden om miljökonsekvensbeskrivningen samt anmärkningar och åsikter om tillståndsansökan ska lämnas till Tillstånds- och tillsynsverket minst 45 och högst 60 dagar efter ett datum som bestäms av Tillstånds- och tillsynsverket. 
Vad som i 1 mom. föreskrivs om hörande om en miljökonsekvensbeskrivning i samband med att det informeras om tillståndsansökan ska också tillämpas på hörande om sådan komplettering av en miljökonsekvensbeskrivning som avses i 27 § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. 
12 § 
Gemensam behandling av vissa ansökningar 
Bestämmelser om gemensam behandling av tillståndsansökningar enligt denna lag, miljöskyddslagen eller 66 eller 83 § i naturvårdslagen som gäller samma verksamhet eller projekt eller som väsentligt anknyter till samma verksamhet eller projekt finns i 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/). 
24 a § 
Delgivning och information vid samordnat förfarande 
Om 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på behandlingen av en tillståndsansökan, ska 19 och 21 § i den lagen iakttas i stället för 11 kap. 10 och 22 § i denna lag. 
15 kap. 
Sökande av ändring och verkställande av beslut 
4 a § 
Skyndsam behandling av vissa besvärsärenden 
Ett ärende som gäller en sådan tillståndsansökan som avses i 7 eller 8 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket ska vid fullföljdsdomstolen behandlas skyndsamt i förhållande till andra tillståndsärenden enligt denna lag. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av ikraftträdandebestämmelsen i en lag om temporär ändring av vattenlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om temporär ändring av vattenlagen (1145/2022) 1 mom. i ikraftträdandebestämmelsen som följer: 
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2023 och gäller till och med den 31 december 2032. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av naturvårdslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i naturvårdslagen (9/2023) 2 § 3 mom. och 35 § 2—4 mom., av dem 35 § 2—4 mom. sådana de lyder i lag /, och 
fogas till lagen en ny 134 a § som följer: 
2 § 
Lagens tillämpningsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Bestämmelser om gemensam behandling av en ansökan om tillstånd till undantag enligt 66 eller 83 § i denna lag finns i 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/). 
35 § 
Bedömning av projekt och planer 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den myndighet som beviljar tillståndet eller godkänner planen ska övervaka att den bedömning som avses i 1 mom. görs. Myndigheten ska begära utlåtande om bedömningen av den i vars besittning det område som ingår i nätverket Natura 2000 är. Dessutom ska utlåtande begäras av Tillstånds- och tillsynsverket, om inte verket självt är den myndighet som beviljar tillståndet eller godkänner planen. 
Det utlåtande som avses i 2 mom. ska ges utan dröjsmål och senast inom tre månader från det att en begäran om utlåtande har kommit in till Tillstånds- och tillsynsverket. 
Om ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning enligt 3 kap. i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) tillämpas på projektet, ska en bedömning enligt 1 mom. i denna paragraf göras i samband med det förfarandet. Bedömningen får dock av särskilda skäl genomföras separat från förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. I fråga om projekt för uppförande, uppgradering eller drift av en i 3 § 5 punkten i lagen om tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi (1145/2020) avsedd produktionsanläggning för förnybar energi eller av en anläggning som kombinerar olika förnybara energikällor eller av en värmepump och samlokaliserad energilagring eller projekt för anslutning av en sådan anläggning, en sådan värmepump eller sådan lagring till elnätet eller för integrering av förnybar energi i ett värme- och kylnät, ska bedömningen dock alltid göras i samband med förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Den kontaktmyndighet som avses i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning ska i den motiverade slutsatsen enligt 23 § i den lagen ta in de i 2 mom. i denna paragraf avsedda utlåtandena av Tillstånds- och tillsynsverket och av den i vars besittning det område som ingår i nätverket Natura 2000 är. 
134 a § 
Sökande av ändring i ett ärende som avgörs vid gemensam behandling 
Om ett beslut enligt 66 eller 83 § har meddelats vid gemensam behandling enligt 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket, söks ändring i beslutet i enlighet med 11 § i den lagen. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
Ett i 66 eller 83 § i den lag som ändras genom denna lag avsett ärende som gäller undantag och som blivit anhängigt före den 1 januari 2026 ska behandlas med iakttagande av de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. 
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) 12 §, 17 § 1 och 2 mom., 22 a § 2 mom., 27 § 1 mom., rubriken för 36 § samt punkt 7 underpunkt e i bilaga 1, av dem 17 § 1 mom. sådant det lyder i lag 556/2021, 17 § 2 mom. sådant det lyder i lag 1408/2019, 22 a § 2 mom. och 27 § 1 mom. sådana de lyder i lag 768/2019 samt punkt 7 underpunkt e i bilaga 1 sådan underpunkten lyder i lag 126/2019, samt 
fogas till 3 §, sådan den lyder delvis ändrad i lag 556/2021, ett nytt 4 mom., till 22 a §, sådan den lyder i lag 768/2019, nya 3 och 4 mom. samt till 36 § nya 2—4 mom. som följer: 
3 § 
Lagens tillämpningsområde och tillämpning av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Den projektansvarige kan i ett initiativ till kontaktmyndigheten föreslå att ett förfarande vid miljökonsekvensbedömning ska inledas också utan ett i 3 mom. avsett beslut. I sådana fall ska en i 8 § avsedd förhandsöverläggning anordnas innan programmet för miljökonsekvensbedömning lämnas till kontaktmyndigheten. Vid behov kan kontaktmyndigheten vid förhandsöverläggningen hänvisa projektet till det beslutsförfarande som avses i 3 mom. 
12 § 
Uppgifter som krävs av den projektansvarige 
För det beslutsfattande som avses i 11 § ska den projektansvarige lämna in en beskrivning av projektet och de betydande miljökonsekvenser projektet kan antas medföra till den behöriga myndigheten. Närmare bestämmelser om de uppgifter som ska lämnas till myndigheten utfärdas genom förordning av statsrådet. 
17 § 
Hörande om programmet för miljökonsekvensbedömning 
Kontaktmyndigheten ska se till att behövliga utlåtanden begärs och det ges möjlighet att framföra åsikter om programmet för miljökonsekvensbedömning. Kontaktmyndigheten ska begära utlåtande om programmet för miljökonsekvensbedömning av kommunerna inom projektets influensområde, av landskapsförbunden och av andra myndigheter som sannolikt berörs av ärendet, inklusive tillståndsmyndigheten för projektet. Om Tillstånds- och tillsynsverket är både kontaktmyndighet och tillståndsmyndighet för ett projekt, ska det inte begäras något separat utlåtande av Tillstånds- och tillsynsverket såsom tillståndsmyndighet. 
Kontaktmyndigheten ska utan obefogat dröjsmål delge programmet för miljökonsekvensbedömning genom offentlig kungörelse. Bestämmelser om offentlig kungörelse finns i förvaltningslagen. På innehållet i kungörelsen tillämpas, i stället för 62 a § 3 mom. i förvaltningslagen, denna paragraf. Kungörelsen ska innehålla tillräckliga uppgifter om projektet och där ska uppges hur information kan fås om projektet, dess miljökonsekvenser och bedömningen av dem samt hur åsikter i fråga om dem kan framföras. Närmare bestämmelser om innehållet i kungörelsen utfärdas genom förordning av statsrådet. I kungörelsen ska det dessutom nämnas var och till vilken tidpunkt handlingen finns tillgänglig samt den tidpunkt då handlingen har publicerats på myndighetens webbplats. De uppgifter om den projektansvariges namn och om projektets lokalisering som betraktas som personuppgifter och som har publicerats i kungörelsen och i de kungjorda handlingarna på myndighetens webbplats ska med avvikelse från 62 b § i förvaltningslagen tas bort från webbplatsen när den tid för tillgänglighållande av kontaktmyndighetens motiverade slutsats som avses i 23 § 3 mom. i denna lag löper ut. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
22 a § 
Samordning av ett förfarande för miljökonsekvensbedömning och ett tillståndsförfarande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om ett förfarande för miljökonsekvensbedömning för ett projekt och en sådan tillståndsansökan enligt miljöskyddslagen (527/2014), vattenlagen (587/2011) eller marktäktslagen (555/1981) som ska avgöras av Tillstånds- och tillsynsverket är anhängiga samtidigt kan hörandet om miljökonsekvensbeskrivningen ordnas i samband med tillståndsförfarandet. Den projektansvarige kan på det sätt som avses i 5 § i denna lag lägga fram ett initiativ om detta till kontaktmyndigheten innan förfarandet för miljökonsekvensbedömning inleds. 
Bestämmelser om hörande om en tillståndsansökan enligt miljöskyddslagen och om en miljökonsekvensbeskrivning som gäller samma projekt finns i 44 a § i miljöskyddslagen. Bestämmelser om hörande om en tillståndsansökan enligt vattenlagen och om en miljökonsekvensbeskrivning som gäller samma projekt finns i 11 kap. 11 a § i vattenlagen. 
I de fall som avses i 2 mom. ska en i 8 § avsedd förhandsöverläggning anordnas före hörandet. 
27 § 
Uppdatering av den motiverade slutsatsen 
Tillståndsmyndigheten ska försäkra sig om att den motiverade slutsatsen är aktuell när tillståndsärendet avgörs. Kontaktmyndigheten ska på tillståndsmyndighetens begäran framföra sin åsikt om huruvida den motiverade slutsats som kontaktmyndigheten har sammanställt är aktuell och vid behov specificera till vilka delar den inte längre är det och till vilka delar miljökonsekvensbeskrivningen måste kompletteras för att den motiverade slutsatsen ska kunna uppdateras. Vid kompletteringen av en miljökonsekvensbeskrivning iakttas bestämmelserna i 20 § om hörande om miljökonsekvensbeskrivningen. Hörande om kompletteringen av miljökonsekvensbeskrivningen kan ordnas i samband med tillståndsförfarandet enligt miljöskyddslagen eller vattenlagen med iakttagande av 44 a § i miljöskyddslagen och 11 kap. 11 a § i vattenlagen. Kontaktmyndigheten ger därefter sin uppdaterade motiverade slutsats i enlighet med 23 § i denna lag. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
36 § 
Undantag från tillämpning av förfarandet vid konsekvensbedömning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Utöver i de fall som avses i 1 mom. kan statsrådets allmänna sammanträde i undantagsfall besluta att förfarandet vid miljökonsekvensbedömning inte ska tillämpas på ett enskilt projekt, om det på grund av projektets brådskande karaktär skulle vara omöjligt att genomföra förfarandet utan att äventyra projektets syfte. I sådana fall ska det ses till att ett tillståndsförfarande tillämpas på projektet och att projektets miljökonsekvenser bedöms på något annat sätt innan tillstånd beviljas. 
Ett beslut om undantag ska delges genom offentlig kungörelse. Bestämmelser om offentlig kungörelse finns i 62 a § i förvaltningslagen. Beslutet ska dessutom delges Europeiska kommissionen innan tillstånd för projektet beviljas. 
Ett i 2 mom. avsett undantag får inte beviljas för ett projekt på vilket bestämmelserna om gränsöverskridande miljökonsekvenser enligt 5 kap. tillämpas. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
På projekt beträffande vilka information om programmet för miljökonsekvensbedömning före lagens ikraftträdande har givits genom kungörelse enligt 17 § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (252/2017) eller 8 a § i den upphävda lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning (468/1994) eller beträffande vilka ett beslut om tillämpning av förfarandet vid miljökonsekvensbedömning i enskilda fall har fattats enligt 13 § i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning eller 6 § i den upphävda lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. Också på projekt i fråga om vilka planerna för miljökonsekvensbedömning har kungjorts i samband med planläggningen enligt 9 § i lagen om områdesanvändning (132/1999) tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. 
På projekt i fråga om vilka information om ansökan om tillstånd har getts offentligt eller parterna hörts enligt lagen om områdesanvändning, vattenlagen (587/2011), miljöskyddslagen (527/2014), marktäktslagen (555/1981), bygglagen (751/2023), gruvlagen (621/2011), lagen om trafiksystem och landsvägar (503/2005), lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter (603/1977), lagen om inlösningstillstånd för vissa projekt som påverkar användningen av miljön (768/2004), banlagen (110/2007), kärnenergilagen (990/1987) eller lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005) eller för genomförandet av vilka tillstånd före denna lags ikraftträdande har beviljats enligt lagen om Finlands ekonomiska zon (1058/2004) eller luftfartslagen (864/2014) tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. 
 Slut på lagförslaget 

Bilaga 1

Projektförteckning 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
7) energiproduktion 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
e) vindkraftverksprojekt där de enskilda kraftverken är minst fem till antalet eller projektets totala kapacitet är minst 45 megawatt, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 

Lag om upphävande av 4 c § i marktäktslagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i marktäktslagen (555/1981) 4 c §, sådan den lyder i lag 769/2019. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om upphävande av 81 § i bygglagen 

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs: 
1 § 
Genom denna lag upphävs i bygglagen (751/2023) 81 §. 
2 § 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av gruvlagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i gruvlagen (621/2011) 40 § 5 mom., 57 § 3 mom. och 58 § 9 mom., sådana de lyder i lag 771/2019, som följer: 
40 § 
Information om tillståndsansökan 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om bestämmelserna om samordning av vissa tillståndsförfaranden i 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/) tillämpas på behandlingen av en tillståndsansökan, ska 19 § 2 och 3 mom. i den lagen iakttas i stället för 1—3 mom. i denna paragraf. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
57 § 
Meddelande av tillståndsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om bestämmelserna om samordning av vissa tillståndsförfaranden i 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på ett tillståndsbeslut, ska 21 § i den lagen iakttas i stället för 1 och 2 mom. i denna paragraf. 
58 § 
Information om tillståndsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om bestämmelserna om samordning av vissa tillståndsförfaranden i 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på ett tillståndsbeslut, ska 21 § 2 och 3 mom. i den lagen iakttas. Dessutom ska 3—5, 7 och 8 mom. i denna paragraf iakttas. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om säkerhet vid hantering av farliga kemikalier och explosiva varor (390/2005) 104 e § och 104 f § 3 mom., sådana de lyder, 104 e § i lag 772/2019 och 104 f § 3 mom. i lag 1231/2021, som följer: 
104 e § 
Delgivning av tillståndsansökan vid samordnat förfarande 
Om bestämmelserna om samordning av vissa tillståndsförfaranden i 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/) tillämpas på behandlingen av en tillståndsansökan som gäller omfattande industriell hantering och upplagring av en farlig kemikalie eller tillverkning och upplagring av explosiva varor, ska utöver det som föreskrivs i 104 b § 2—4 mom. i denna lag bestämmelserna i 19 § 2 och 3 mom. i den förstnämnda lagen iakttas. 
104 f § 
Delgivning av tillståndsbeslut 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Om bestämmelserna om samordning av vissa tillståndsförfaranden i 5 kap. i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket tillämpas på ett tillståndsbeslut, ska utöver det som föreskrivs i 1 och 2 mom. i denna paragraf bestämmelserna i 21 § 2 och 3 mom. i den lagen iakttas. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 12 § i lagen om förvaltningsdomstolarna 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i lagen om förvaltningsdomstolarna (430/1999) 12 § 2 mom., sådant det lyder i lag 775/2019, som följer: 
12 § 
Domförhet 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid behandlingen av ärenden enligt vattenlagen (587/2011) och miljöskyddslagen (527/2014), ärenden som avgjorts vid gemensam behandling enligt lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/) samt ärenden som avgjorts vid gemensam behandling enligt miljöskyddslagen eller marktäktslagen (555/1981) ska i sammansättningen med tre ledamöter ingå två lagfarna ledamöter och en ledamot som är förtrogen med det naturvetenskapliga eller tekniska området och vid behandlingen av ärenden som avses i 7 § i denna lag två lagfarna ledamöter och en sakkunnigledamot. Om en fråga som ska avgöras i ett ärende på grund av sin natur kräver det, kan förvaltningsdomstolen avgöra ärendet även i en sammansättning med fyra ledamöter. I en sammansättning med fyra ledamöter ska i ärenden som avses i detta moment ingå minst två lagfarna ledamöter och i ärenden som avses i 7 § tre lagfarna ledamöter. Ärenden enligt vattenlagen och miljöskyddslagen, ärenden som avgjorts vid gemensam behandling enligt lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket samt ärenden som ska avgöras vid gemensam behandling enligt miljöskyddslagen eller marktäktslagen kan avgöras i en utökad sammansättning, om ärendet på grund av sin särskilda natur eller omfattning kräver det. I sammansättningen ingår då utöver ordföranden ett behövligt antal ledamöter som är förtrogna med det naturvetenskapliga eller tekniska området och lika många lagfarna ledamöter. Ordföranden ska alltid vara en lagfaren ledamot. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 10 kap. 6 § i domstolslagen 

I enlighet med riksdagens beslut 
ändras i domstolslagen (673/2016) 10 kap. 6 §, sådan den lyder i lag 774/2019, som följer: 
6 § 
Behörighetsvillkor för förvaltningsrättsdomare som är förtrogna med vattenärenden och miljöskyddsärenden 
Behörighetsvillkor för ledamöter som deltar i behandlingen av ärenden enligt vattenlagen (587/2011) och miljöskyddslagen (527/2014), ärenden som avgjorts vid gemensam behandling enligt lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/) samt ärenden som avgjorts vid gemensam behandling enligt miljöskyddslagen eller marktäktslagen (555/1981) är, när det inte är fråga om lagfarna ledamöter, lämplig högre högskoleexamen inom det tekniska eller naturvetenskapliga området. Dessutom förutsätts att de är förtrogna med uppgifter som hör till området för den lagstiftning som ska tillämpas. 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 

Lag om ändring av 11 § i lagen om högsta förvaltningsdomstolen 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om högsta förvaltningsdomstolen (1265/2006) 11 § 1 mom., sådant det lyder i lag 773/2019, som följer: 
11 § 
Vid högsta förvaltningsdomstolen deltar två miljösakkunnigråd i behandlingen av ett sådant mål eller ärende som har avgjorts vid ett förfarande enligt vattenlagen (587/2011), miljöskyddslagen (527/2014), lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004), den upphävda vattenlagen (264/1961) eller den upphävda miljöskyddslagen (86/2000). Detsamma gäller också vissa ärenden som har avgjorts vid gemensam behandling enligt 9 § i lagen om behandling av vissa miljöärenden vid Tillstånds- och tillsynsverket (/). Miljösakkunnigråden deltar även i behandlingen av motsvarande mål och ärenden som gäller miljöskydd och vattenfrågor med avseende på Åland. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20
 Slut på lagförslaget 
Helsingfors 18.6.2025 

På riksdagens vägnar

talman   
generalsekreterare