1
Lagförslag
2 §.Bildande av arbetslöshetskassa. Det föreslås att punkt 13 i paragrafens 2 mom. stryks. Enligt den punkten ska det i arbetslöshetskassans stadgar nämnas hur kassans medel ska användas om kassan upplöses. Syftet med denna proposition är att på lagnivå föreskriva om vad kassans medel ska användas till efter det att kassan har upplösts eller försatts i konkurs. Bestämmelser om detta föreslås i den nya 50 a § i lagen om arbetslöshetskassor.
Dessutom föreslås det att 5 punkten och 12 punkten, som hänför sig till kassans utjämningsfond, stryks i 2 mom. Bestämmelser om dessa krav finns redan på lagnivå, vilket innebär att det inte är nödvändigt att nämna samma sak i kassans stadgar. Med anledning av ändringarna föreslås det tekniska ändringar även i 2 mom. 10 och 11 punkten.
3 §.Villkor för medlemskap. Det föreslås att den i 1 mom. föreskrivna rätten för arbetslösa att bli medlemmar i en arbetslöshetskassa utvidgas. Enligt förslaget ska en arbetslös person kunna bli medlem i en annan arbetslöshetskassa, om den arbetslöshetskassa där han eller hon är medlem försätts i likvidation, upplöses eller försätts i konkurs. Förslaget tryggar rätten till inkomstrelaterad dagpenning för en arbetslös medlem i en kassa som försatts i likvidation, som upplösts eller som försatts i konkurs.
När en arbetslös person ansluter sig till en kassa ska han eller hon uppfylla villkoren för medlemskap i kassan i fråga om ett yrke eller en bransch som omfattas av kassans verksamhet. En person som tidigare varit försäkrad i en löntagarkassa kan inte heller ansluta sig till en företagarkassa eller tvärtom. En person kan inte heller t.ex. samtidigt vara medlem i en annan kassa, dvs. han eller hon borde ha utträtt ur en kassa som försatts i likvidation eller konkurs eller som upplösts. Å andra sidan har inträde i en annan kassa ansetts innebära utträde ur en tidigare kassa.
Vid ett kassamöte fattas med stöd av 43 § 1 och 2 mom. i lagen om arbetslöshetskassor beslut om att kassan ska försättas i likvidation. Kassamötet fattar dessutom med stöd av 50 § 1 mom. i lagen om arbetslöshetskassor beslut om upplösning av kassan efter likvidationsförfarandet. Kassans konkurs börjar från den tidpunkt då domstolen genom sitt beslut försätter kassan i konkurs. Bestämmelser om en kassas konkurs finns i 52 § i lagen om arbetslöshetskassor.
Enligt 5 kap. 5 § 3 mom. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa ska, om en medlem av en löntagarkassa efter att ha utträtt ur kassan inom en månad ansluter sig till en annan löntagarkassa, den tid som han eller hon har varit i arbete som kassamedlem och försäkrad i föregående kassa räknas honom eller henne till godo. Med avseende på helheten och tydligheten i fråga om utkomstskyddssystemet tillämpas samma tid på en månad också när en arbetslös person inträder i en arbetslöshetskassa i samband med att den föregående kassan försatts i likvidation, upplösts eller försatts i konkurs. I praktiken innebär detta att det till en person betalas inkomstrelaterad dagpenning av samma storlek och att dagpenningsperiodens maximala betalningstid inte börjar från början på grund av inträdet i kassan. Tidsfristen på en månad för att som arbetslös inträda i en annan arbetslöshetskassa börjar den dag då kassamötet fattar ett beslut om att kassan ska försättas i likvidation och att den ska upplösas. I en konkurssituation börjar tidsfristen på en månad löpa från den tidpunkt då domstolen genom sitt beslut försätter kassan i konkurs. En bestämmelse om detta finns i paragrafens nya 9 mom.
I propositionen föreslås att det till 8 mom. fogas ett krav på att sökanden på begäran ska meddelas ett överklagbart beslut om medlemskap i kassan. Rätten att begära ett överklagbart beslut gäller situationer där medlemskapet har avgjorts som sådant i enlighet med ansökan. Den föreslagna ändringen motsvarar i praktiken det nuvarande förfarandet där arbetslöshetskassorna i praktiken inte alltid meddelar godkännande beslut, utan utgångspunkten är att det informeras om att medlemskapet inleds och att beslutet endast meddelas på begäran av medlemmen. Genom tillägget utvidgas rätten för en försäkrad på lagnivå att få ett överklagbart beslut och dessutom klargörs rättsläget.
En förutsättning för medlemskap i kassan är att en arbetstagare eller företagare som hör till kassans verksamhetsområde skriftligen ansöker om medlemskap i kassan. Den dag då medlemskapet började är dagen då en skriftlig medlemsansökan kommer in, förutsatt att personen betalar medlemsavgiften från och med denna tidpunkt på det sätt som bestäms i stadgarna. Om medlemsavgiften betalas från en tidpunkt som infaller senare än den dag då ansökan om medlemskap kom in, kan medlemskapet i arbetslöshetskassan börja först från och med den dag då medlemsavgiften betalades.
Om beslut om medlemskap inte har meddelats, kan kassan fatta ett beslut om medlemskap eller på eget initiativ ändra avgörandet om medlemskap i sådana situationer där kassan senare utan behandling av en separat förmånsansökan upptäcker att beslutet om godkännande som medlem bör ändras. Om ett beslut om medlemskap har meddelats, ska förfarandet vara förenligt med bestämmelserna om rättelse och undanröjande av beslutet. Om kassan i samband med en förmånsansökan upptäcker att ett avgörande om godkännande av medlemskap, om vilket endast en anmälan har skickats till medlemmen, bör ändras, kan kassan när den meddelar förmånsbeslutet vid behov ändra avgörandet om medlemskap. Det finns naturligtvis möjlighet att söka ändring i ett avgörande i ett medlemskapsärende i samband med ett förmånsbeslut.
De ovan nämnda situationerna där kassan har behov av att på eget initiativ ändra ett avgörande som gäller medlemskap antingen genom att meddela ett överklagbart beslut eller ändra ett avgörande som gäller medlemskap i samband med ett överklagbart förmånsbeslut är till exempel sådana situationer där en person när han eller hon ansökte om medlemskap i en företagarkassa och blev medlem i kassan har arbetat i löntagaruppgifter eller tidpunkten då medlemskapet började är felaktig t.ex. av den orsaken att det senare har framgått att anställningsförhållandet inte har varit i kraft.
När kassan fattar ett beslut som ändrar medlemskapet i ett ärende där endast ett meddelande om godkännande av medlemskapet tidigare har skickats till medlemmen, ska kassan när den fattar beslutet beakta t.ex. hur länge medlemmen har varit berättigad att lita på kassans meddelande om godkännande som medlem och detaljerna kring detta samt hur det fungerar om det finns ett skriftligt beslut i stället för ett meddelande. Detta innebär inte att ett felaktigt beslut om försäkring förblir i kraft, utan genom detta betonas arbetslöshetskassans skyldighet att motivera beslutet och också att se till att personen får information innan beslutet meddelas. Samtidigt ska arbetslöshetskassan se till att det i dessa situationer inte längre intjänas någon ny förmån som ska återkrävas för den tid då arbetslöshetskassan redan har känt till orsaken till att ett ärende som gäller medlemskap ska ändras.
4 §.Anmärkning, varning och uteslutning ur kassa. I 1 mom. nämns det att en arbetslöshetskassas styrelse efter att ha hört kassamedlem kan ge honom anmärkning eller varning eller utesluta honom, om han vägrar att iaktta av kassans styrelse meddelade föreskrifter. Det föreslås att detta stryks. Genom den föreslagna ändringen förbättras rättssäkerheten för kassans medlemmar. I praktiken har denna grund för uteslutning för närvarande inte använts.
Det föreslås att de situationer som gäller ändringssökande och som nämns i 4 mom. utvidgas på lagnivå. Det föreslås i paragrafen en bestämmelse om att ändring får sökas även i ett beslut genom vilket kassan har godkänt medlemskap i kassan. Vid sökande av ändring i ett beslut som gäller medlemskap tillämpas bestämmelserna om ändringssökande i 12 kap. i lagen om utkomstskydd för arbetslösa i sin helhet. De ökade möjligheterna att söka ändring beror på en ändring i 3 § 8 mom., enligt vilken sökanden ska meddelas ett överklagbart beslut om medlemskap i kassan.
4 kap. Arbetslöshetskassas ledning och delegation
Rubriken för kapitlet föreslås bli ändrad så att den motsvarar kapitlets innehåll.
11 §.Arbetslöshetskassas styrelse. Det föreslås att paragrafen ändras så att behörighetsvillkoren för styrelsemedlemmar och suppleanter stryks i paragrafen, eftersom det föreslås bestämmelser om behörighetsvillkoren i en ny 11 a §.
De nuvarande bestämmelserna förutsätter att en medlem i kassan som fyllt 18 år kan väljas till medlem och suppleant i kassans styrelse. I den nya 11 a § förutsätts inte att alla styrelsemedlemmar eller suppleanter är medlemmar i kassan. Slopandet av kravet på medlemskap i kassan för en del av de personer som väljs till styrelsen möjliggör en mångsidigare styrelsebas än för närvarande. Slopandet av kravet på medlemskap hindrar inte heller i fortsättningen att enbart medlemmar i kassan väljs till styrelsen, utan det ger möjlighet att komplettera styrelsens kompetens också genom sakkännedom utanför kassans medlemmar. Mer omfattande bestämmelser om omyndighetens konsekvenser än för närvarande finns i 2 mom. i den nya 11 a §.
Samtidigt föreslås det i paragrafen en bestämmelse enligt vilken en ansvarig funktionär eller någon annan som är anställd hos kassan inte samtidigt kan vara styrelsemedlem eller suppleant.
Arbetslöshetskassans styrelse svarar för arbetslöshetskassans interna kontroll och för ordnandet av tillsynen. Tillsynsskyldigheten gäller kassans verksamhet och kassans övriga ledning. Genom ändringen förhindras en situation där den ansvariga funktionären eller någon annan anställd hos kassan övervakar eller utvärderar sin egen verksamhet.
Den föreslagna ändringen gäller också suppleanter i styrelsen, eftersom en suppleant i styrelsen har samma rättigheter och skyldigheter som en styrelsemedlem när han eller hon är verksam i styrelsen i stället för en styrelsemedlem.
11 a §.Behörighet för styrelsemedlemmar och den ansvariga funktionären vid en arbetslöshetskassa. Denna paragraf är ny. I paragrafen föreskrivs om behörighetsvillkoren för styrelsemedlemmar och den ansvariga funktionären vid en arbetslöshetskassa. Arbetslöshetskassan svarar för att styrelsemedlemmarna och suppleanterna samt den ansvariga funktionären uppfyller de krav som anges i paragrafen när de väljs och utför sina uppgifter. Kassan kan vid behov ordna utbildning för styrelsemedlemmar och den ansvariga funktionären för att de ska uppfylla behörighetsvillkoren.
Enligt 1 mom. ska en styrelsemedlem och den ansvariga funktionären vid en arbetslöshetskassa ha gott anseende. En sådan person kan inte anses ha gott anseende, om hans eller hennes tidigare verksamhet, t.ex. att han eller hon har dömts för betydande ekonomiska brott, visar att han eller hon är uppenbart olämplig att vara styrelsemedlem eller ansvarig funktionär vid en arbetslöshetskassa.
Av kassans ledning förutsätts det också kännedom om arbetslöshetsförsäkringsverksamheten. Med kassans ledning avses både en styrelsemedlem och den ansvariga funktionären, i praktiken en kassadirektör. Med kännedom om arbetslöshetsförsäkringsverksamhet avses i synnerhet kunskap och kännedom om förmånslagar som är väsentliga med avseende på arbetslöshetsförsäkringsverksamheten samt om bestämmelser som hänför sig till skötseln av offentliga uppdrag och författningar som hänför sig till ändringssökande. Vid bedömningen av förtrogenheten med arbetslöshetsförsäkringsverksamhet beaktas till exempel personens utbildning samt tidigare arbetskarriär och arbetsuppgifter, i fråga om den ansvariga funktionären särskilt arbete i sådana arbetsuppgifter som hänför sig till systemet med utkomstskydd för arbetslösa. Det ska dock inte krävas någon viss utbildningsbakgrund eller utbildningsnivå. Det föreslås att den yrkeskompetens och erfarenhet som behövs för uppgiften ska anpassas till arten och omfattningen av arbetslöshetskassans verksamhet. Oberoende av arten och omfattningen av arbetslöshetskassans verksamhet ska arbetslöshetskassan i sin tjänst ha sådant kunnande att den kan ordna den service och rådgivning som medlemmarna behöver i fråga om medlemskapsärenden och behandlingen av ansökningar om arbetslöshetsförmåner. Arbetslöshetskassan kan av en utomstående serviceproducent skaffa sådan kompetens som kompletterar den egna kompetensen. Den ansvariga funktionären, dvs. i praktiken kassadirektören, ska ha sådan med beaktande av arten och omfattningen av arbetslöshetskassans verksamhet tillräcklig erfarenhet att han eller hon kan svara för ordnandet av dessa uppgifter i anslutning till skötseln av den offentliga uppgiften för arbetslöshetskassans medlemmar och att han eller hon kan svara för att arbetslöshetskassans styrelse får tillgång till de uppgifter som den behöver för beslutsfattande och tillsyn över arbetslöshetskassan och dess verksamhet. För styrelsemedlemmarna kan det vid behov ordnas utbildning i en ämneshelhet som hänför sig till arbetslöshetsförsäkringsverksamheten i början av och under styrelsens mandatperiod.
Om kassans ledning inte själv har behövlig yrkeskompetens och erfarenhet i ett visst ärende som hänför sig till skötseln av arbetslöshetskassan, kan kassans ledning anställa utomstående sakkunniga som enligt förslaget ska ha behövlig yrkeskompetens och erfarenhet i skötseln av arbetslöshetskassan. Arbetslöshetskassan kan också köpa behövliga tjänster som hjälp vid skötseln av arbetslöshetskassans verksamhet. Att anställa utomstående sakkunniga eller köpa sakkunnigtjänster innebär inte att kraven på styrelsemedlemmarnas och den ansvariga funktionärens yrkeskompetens och erfarenhet helt kan ersättas med sakkunniga. Möjligheten att anställa personer eller köpa tjänster för skötseln av verksamheten innebär inte heller att ansvaret för kassans ledning kan överföras på sakkunniga. De sakkunniga samarbetar med kassans ledning och bildar inte något separat eller parallellt organ till kassans ledning. Arbetslöshetskassan svarar fortfarande för att kassans ledning ensam eller tillsammans med sakkunniga uppfyller de behörighetsvillkor som förutsätts i paragrafen.
I den föreslagna bestämmelsen förutsätts det också att det i en arbetslöshetskassas styrelse ska finnas kännedom om placeringsverksamheten. Med bestämmelsen avses att minst en styrelsemedlem ska ha sådan kännedom om placeringsverksamheten som uppfyller kravet. Den kännedom om placeringsverksamheten som krävs ska bedömas i förhållande till kassans verksamhet och omfattning. Styrelsen kan anlita utomstående sakkunniga också för att komplettera kravet på placeringsverksamhet.
I 2 mom. föreskrivs det att en styrelsemedlem eller den ansvariga funktionären inte kan vara omyndig, ha försatts i konkurs eller meddelats näringsförbud. Enligt 2 § i lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) är omyndig enligt lagen den som inte har fyllt 18 år och den som har fyllt 18 år men förklarats omyndig. Den omyndiges ekonomiska och andra angelägenheter sköts av en intressebevakare.
I 4 kap. 13 § i konkurslagen (120/2004) föreskrivs det om begränsningar av gäldenärens behörighet. I paragrafen anges det att om en konkursgäldenärs behörighet att sköta befattningar eller uppdrag har begränsats någon annanstans i lagstiftningen, gäller begränsningen från det att konkursen har börjat till dess att boförteckningen har bestyrkts. Om inte något annat föreskrivs, är begränsningarna dock i kraft högst fyra månader från det att konkursen har börjat.
Bestämmelser om näringsförbud finns i lagen om näringsförbud (1059/1985). Näringsförbud kan meddelas i syfte att förhindra att otillbörlig och skadlig rörelse drivs samt för att bevara förtroendet för näringsverksamheten. Enligt 4 § 3 punkten får den som meddelats näringsförbud inte vara styrelsemedlem, suppleant eller verkställande direktör eller ha annan därmed jämförbar ställning i ett samfund eller en stiftelse.
I 3 mom. föreslås bestämmelser om att minst en styrelsemedlem och den ansvariga funktionären ska vara bosatt i en EES-stat. Enligt 12 § 3 mom. i lagen om arbetslöshetskassor ska minst en av de personer som nämns i 3 mom., dvs. en styrelsemedlem eller en person som ensam eller tillsammans med någon annan har rätt att skriva kassans namn, vara bosatt i Finland. Kravet på bostadsort kan anses vara en förutsättning för behörighet och därför flyttas bestämmelsen till den nya 11 a §. Samtidigt utvidgas kravet på bostadsort till att gälla EES-staterna för att bestämmelsen ska överensstämma med den övriga kassa- och bolagsrättsliga regleringen. Bestämmelsen ska också gälla minst en styrelsemedlem och den ansvariga funktionären.
I 4 mom. föreskrivs det att samma behörighetsvillkor ska tillämpas också på suppleanter i styrelsen. Eftersom en suppleant har samma rättigheter och skyldigheter som en styrelsemedlem när han eller hon är verksam i styrelsen i stället för en styrelsemedlem, ska han eller hon också uppfylla samma behörighetsvillkor som den ordinarie medlemmen. Också ställföreträdaren för den ansvarige funktionären ska uppfylla behörighetsvillkoren i paragrafen.
12 §.Styrelsens uppgifter och verksamhet. Paragrafen motsvarar till sitt sakinnehåll i huvudsak den gällande paragrafen. I 1 mom. preciseras beskrivningen av uppgifterna för kassans styrelse så att kassans uppgift är att sörja för kassans förvaltning och att dess verksamhet ordnas på behörigt sätt. Till paragrafen fogas en bestämmelse om att kassans styrelse ska välja en ansvarig funktionär. Tillägget motsvarar det gällande nuläget.
I 2 mom. föreskrivs det om möjligheten enligt 1 mom. att i kassans stadgar bestämma vilka styrelseuppgifter och i vilken omfattning dessa uppgifter kan anförtros en eller flera styrelsemedlemmar eller andra sådana funktionärer anställda vid kassan som inte hör till styrelsen. Det föreslås att det till 2 mom. fogas en bestämmelse om att de uppgifter som nämns i 1 mom. eller de allmänna förvaltningsuppgifter som styrelsen svarar för inte kan anförtros en funktionär vid kassan med stöd av kassans stadgar. Genom tilläggen betonas kassans styrelses roll i tillsynen över kassans verksamhet.
För att göra lagen mera konsekvent föreslås det att den sista meningen i 3 mom. stryks, enligt vilken minst en person som avses i detta moment ska vara bosatt i Finland. Bestämmelser om behörighetsvillkoren för kassans ledning finns i den nya 11 a §, enligt vars 3 mom. minst en styrelsemedlem och den ansvariga funktionären ska vara bosatta i en EES-stat.
12 a §.Allmänna krav på förvaltningen. I paragrafen föreskrivs det om de allmänna kraven på arbetslöshetskassans förvaltning samt kompletteras de nuvarande bestämmelserna om intern kontroll och riskhantering.
Enligt 1 mom. ska arbetslöshetskassan ha ett fungerande förvaltningssystem som är tillräckligt med hänsyn till arten och omfattningen av kassans verksamhet. Vid bedömningen av verksamhetens art och omfattning framhävs arten och omfattningen av de risker som hänför sig till verksamheten samt antalet personer som är försäkrade i kassan. Ett fungerande förvaltningssystem har till uppgift att möjliggöra ledningen av kassans verksamhet i enlighet med principerna för god förvaltning i förvaltningslagen. Ett fungerande förvaltningssystem förutsätter dessutom att de uppgifter, den beslutanderätt och det ansvar som ingår i kassans organisationsstruktur har definierats, fördelats och avskiljts från varandra på behörigt sätt och att informationsgången fungerar. Om det på grund av arbetslöshetskassans storlek inte till följd av förvaltningskostnadernas effekter är ändamålsenligt att ordna t.ex. en separat oberoende intern revision som rapporterar direkt till styrelsen, ska arbetslöshetskassans styrelse särskilt se till att den interna revisionen genomförs. Man bör sträva efter att definiera kassans arbetsfördelning och uppgiftsbeskrivningar t.ex. så att en person inte utan tillbörlig övervakning sköter samma åtgärder genom hela behandlingskedjan för medlemskap och förmåner. Det ska också fästas vikt vid fastställandet av ansvarsförhållandena, om kassans ledning i sitt arbete anlitar rådgivare.
Arbetslöshetskassan ska ha en kontinuitetsplan som godkänts av kassans styrelse. Genom kontinuitetsplanen strävar kassan efter att förbereda sig för de hot som är viktigast med avseende på kassan så att den kan fortsätta sin verksamhet med så små förluster som möjligt, även om kassans verksamhet av någon anledning skulle störas. För att säkerställa verksamhetens kontinuitet ska kassan bl.a. ha tillräckliga tillsynsåtgärder som gäller informationssäkerhet och annan säkerhet.
Arbetslöshetskassan ska också ha skriftliga verksamhetsprinciper som godkänts av styrelsen åtminstone inom följande delområden som hör till förvaltningssystemet: intern kontroll, riskhanteringssystem, ordnande av intern revision och ersättning. Om kassan har för avsikt att lägga ut sina funktioner på entreprenad, ska det också utarbetas skriftliga verksamhetsprinciper för vilken praxis som ska tillämpas när funktioner läggs ut på entreprenad. Kassans styrelse har alltid det slutliga ansvaret för att principerna iakttas.
Det ska finnas skriftliga verksamhetsprinciper som godkänts av styrelsen för den interna kontrollen av en arbetslöshetskassa. Kassans interna kontroll gäller behandlingen av förmånsansökningar, kassans bokföring, förvaltning, ekonomi och andra centrala funktioner. Den interna kontrollen ska stå i rätt proportion till de risker som kan uppstå i varje funktion. Kassans ledning ska minst en gång om året informeras om resultaten av den interna kontrollen. Arbetslöshetskassans styrelse har det övergripande ansvaret för ordnandet av den interna kontrollen.
Arbetslöshetskassan ska ha ett av styrelsen godkänt riskhanteringssystem. Med riskhantering avses strategier, processer och rapporteringsförfaranden för att identifiera, mäta, följa upp och hantera olika risker för kassan. Vid riskhanteringen ska alla betydande interna och externa risker som påverkar kassans verksamhet beaktas. I synnerhet riskhanteringssystemet ska täcka de risker som hänför sig till behandlingen av förmånsansökningar, informationssystemen, personalen, soliditeten och likviditeten.
Det föreslås att det i 1 mom. tas in en bestämmelse om ordnandet av den interna revisionen. För närvarande har Finansinspektionen rekommenderat att arbetslöshetskassan ska ha tillräckliga rapporteringsförfaranden och andra förfaranden för intern revision. Den interna revisionen ska ha till uppgift att följa upp och bedöma om arbetslöshetskassans interna kontroll och övriga förvaltning är tillräcklig och effektiv. Vid behov kan uppgiften läggas ut på entreprenad. Kassan ansvarar för att den interna revisionen är rätt dimensionerad.
Kravet på ersättningssystemet är nytt. Enligt förslaget ska arbetslöshetskassan utarbeta skriftliga verksamhetsprinciper för ersättning som godkänts av styrelsen. Ersättningssystemet ska vara förenligt med syftet med och målen för kassans verksamhet. När beslut fattas om ersättningssystemet ska man särskilt beakta arbetslöshetskassans karaktär som en del av ordnandet av den lagstadgade sociala tryggheten. Ersättningssystemet får inte sporra kassans ledning eller övriga personal till alltför stor risktagning, utan det ska stödja och främja kassans riskhantering och långsiktiga investeringsverksamhet. Om kassan inte har något ersättningssystem, behöver den inte utarbeta skriftliga verksamhetsprinciper för ersättningen. Alternativt kan kassan i sina verksamhetsprinciper konstatera att den inte har något ersättningssystem.
Arbetslöshetskassan ska ha skriftliga verksamhetsprinciper som styrelsen godkänt för att ordna utläggning av funktioner på entreprenad, om kassan har för avsikt att lägga ut sina funktioner på entreprenad. Arbetslöshetskassan ska försäkra sig om att den aktör som sköter den utlagda verksamheten har tillräckliga resurser och tillräcklig yrkesskicklighet, ekonomisk funktionsförmåga och sakkunskap innan beslutet om utläggning fattas. Arbetslöshetskassan ska skapa en ändamålsenlig tillsynsstruktur och tillsynsåtgärder för regelbunden utvärdering och tillsyn av skötseln av de funktioner som kassan lägger ut på entreprenad samt foga tillsynsåtgärderna till kassans normala verksamhet.
Hos Finansinspektionen kvarstår möjligheten enligt gällande lag att meddela närmare föreskrifter om de allmänna förvaltningskrav som nämns i detta moment.
I 2 mom. föreskrivs det om kravet på att arbetslöshetskassans styrelse regelbundet ska utvärdera förvaltningssystemet, kontinuitetsplanen och verksamhetsprinciperna. Utvärderingen ska göras t.ex. en gång om året. I sista hand ansvarar styrelsen för utvärderingarna. Utvärderingen kan göras t.ex. av kassans interna revision eller av en oberoende värderare utanför kassan. Den interna revisionen kan emellertid inte utvärdera sin egen verksamhet, vilket innebär att arbetslöshetskassans styrelse ska svara för utvärderingen av den interna revisionen.
12 b §.Den ansvariga funktionärens uppgifter och verksamhet. Denna paragraf är ny. I praktiken motsvarar denna nya paragraf nuvarande praxis vid arbetslöshetskassorna och avsikten med paragrafen är att lyfta denna praxis till lagnivå. I 1 mom. föreskrivs det om den ansvariga funktionärens uppgifter och verksamhet vid kassan. Denna ansvariga funktionär kan t.ex. vara en person som är anställd under beteckningen kassadirektör. Den ansvariga funktionären sköter kassans löpande förvaltning i enlighet med styrelsens anvisningar och föreskrifter. Den ansvariga funktionärens uppgifter har definierats på ett allmänt plan, och avsikten är inte att i bestämmelsen beskriva alla praktiska uppgifter som den ansvariga funktionären har. I 1 mom. föreskrivs det också om den ansvariga funktionärens skyldighet att lämna styrelsen de uppgifter som behövs för skötseln av styrelsens uppgifter. Den ansvariga funktionären ska på eget initiativ lämna den information som krävs till styrelsen. Vid behov bestämmer kassans styrelse vilken information som behövs för att styrelsen ska kunna utföra sina uppgifter.
I 2 mom. föreskrivs det om den ansvariga funktionärens rätt att närvara vid styrelsens möte och att föra talan vid mötet. Att föra talan innebär också rätt att ta initiativ vid ett styrelsemöte. Styrelsen har enligt egen prövning rätt att begränsa den ansvariga funktionärens rätt att närvara vid mötet samt rätten att föra talan. I praktiken är det ofta nödvändigt att den ansvariga funktionären närvar vid styrelsens möte.
19 a §.Utjämning av medlemsavgifter. Det föreslås att paragrafen upphävs. I och med ändringen beviljar Sysselsättningsfonden inte längre enskilda arbetslöshetskassor medel för att jämna ut skillnaderna i medlemsavgifterna mellan arbetslöshetskassorna.
24 §.Rätt till andelar. Det föreslås att det krav som gäller Försäkringsinspektionens (för närvarande Finansinspektionen) framställning stryks i 2 mom. Den föreslagna ändringen försnabbar behandlingen av ett ärende och minskar det extra arbetet, eftersom två olika myndigheter i fortsättningen inte behöver behandla samma material.
27 §.Betalning av andelar. Det föreslås att det krav som gäller Försäkringsinspektionens framställning stryks i 1 mom. Besluten om betalning av finansieringsandelar fattas av social- och hälsovårdsministeriet. Den föreslagna ändringen motsvarar den ändring som föreslås i 24 § 2 mom. Dessutom ändras namnet på arbetslöshetsförsäkringsfonden till Sysselsättningsfonden.
43 §.Försättande i likvidation och upplösning. Det föreslås att 2 mom. ändras. Genom ändringen preciseras det förfarande genom vilket arbetslöshetskassan kan upplösas, även om kassan fortfarande förmår fullgöra sina förbindelser. Upplöses en arbetslöshetskassa på någon annan än en i 1 mom. nämnd grund, ska den senast valda styrelsen vidta de åtgärder som hänför sig till inledandet av upplösningen. Åtgärder som hänför sig till inledandet av upplösningen är t.ex. upprättande av bokslut och verksamhetsberättelse samt sammankallande av kassamöte. Bokslutet och verksamhetsberättelsen ska sändas till revisorerna för granskning.
Vid upplösning av kassan iakttas till övriga delar bestämmelserna om kassans likvidation. Således ska beslut om försättande av kassan i likvidation på grundval av frivillig upplösning fattas genom beslut av kassamötet, som sammankallas av styrelsen, varefter likvidationsförfarandet framskrider enligt normalt förfarande.
Det föreslås att den sista meningen i 2 mom. stryks, enligt vilken beslut om försättande i likvidation och val av likvidatorer utan dröjsmål ska meddelas Försäkringsinspektionen. Närmare bestämmelser om försättande i likvidation och om val av likvidatorer finns för närvarande i 45 §. Därför föreslås det att den dubbla regleringen om anmälningsskyldighet slopas.
Det föreslås att det till 3 mom. fogas en bestämmelse om kallelse till det möte som beslutar om att kassan ska försättas i likvidation. Enligt det nya 3 mom. ska kallelse till det möte som beslutar om att kassan ska försättas i likvidation sändas till alla medlemmar i kassan senast två veckor före kassamötet. Det är fråga om en personlig möteskallelse som sänds per post eller elektroniskt till dem som har meddelat sina kontaktuppgifter till arbetslöshetskassan. Till denna del avviker tillkännagivande om möte från tillkännagivande om en normal möteskallelse. Genom bestämmelsen säkerställs det att alla medlemmar i kassan får kännedom om att kassan eventuellt har försatts i likvidation.
I kallelsen ska särskilt nämnas vilken betydelse försättandet i likvidation har med avseende på medlemmarnas rätt till dagpenning. Enligt 3 § 1 mom. har arbetslösa medlemmar i en kassa rätt att ansluta sig till en annan kassa inom en månad från försättandet i likvidation. Genom att sända möteskallelse och informera om att kassan har försatts i likvidation säkerställs det att de arbetslösa medlemmarna i kassan inte förlorar sin rätt till dagpenning, utan att de kan ansluta sig till en annan arbetslöshetskassa, om de så önskar.
50 a §.Överlåtelse av medel vid upplösning av och konkurs för en arbetslöshetskassa. Denna paragraf är ny. I paragrafen föreslås det bestämmelser om överlåtelse av eventuella medel till Sysselsättningsfonden efter det att en arbetslöshetskassa upplösts eller försatts i konkurs och dess skulder och övriga förbindelser har fullgjorts. I lagen om arbetslöshetskassor finns för närvarande inga bestämmelser om hur kassans medel ska användas när kassan upplöses, utan enligt 2 § 2 mom. 13 punkten i lagen om arbetslöshetskassor kan det i arbetslöshetskassans stadgar anges hur kassans medel ska användas om kassan upplöses.
De medel som överförts till Sysselsättningsfonden ska användas till att finansiera förtjänstdelen av arbetslöshetskassornas utgifter för förtjänstskyddet. Eftersom medlemmarna i en kassa som upplösts eller försatts i konkurs kan ansluta sig till vilken kassa som helst när förutsättningarna för medlemskap tillåter det, ska Sysselsättningsfonden använda de medel som överförts till fonden för finansiering av förtjänstskyddet utan att den riktar medel särskilt till de kassor som medlemmarna i den upplösta kassan har anslutit sig till. På detta sätt undviker man en kontinuerlig överföring av medel i en situation där personer eventuellt byter medlemskap i en arbetslöshetskassa flera gånger. Dessutom tryggar detta användningen av dessa medel för betalning av utgifterna för förtjänstskyddet, även om personerna inte ansluter sig till en annan arbetslöshetskassa efter det att kassan upplösts eller försatts i konkurs.
Överlåtelse av medel till Sysselsättningsfonden ska gälla också företagskassor. I enlighet med 23 § 1 mom. i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner Sysselsättningsfonden redovisar genom förmedling av social- och hälsovårdsministeriet av löntagares influtna arbetslöshetsförsäkringspremie till Folkpensionsanstalten för finansiering av grunddagpenningen ett belopp, som i genomsnitt motsvarar beloppet av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie för arbetstagare som inte hör till arbetslöshetskassorna, dock så att det redovisade beloppet uppgår till högst utgiften för grunddagpenningen. I utgiften för grunddagpenningen ingår också utgiften för arbetslöshetsdagpenning för företagare, varvid också grunddagpenningen för företagare finansieras med intäkterna av arbetslöshetsförsäkringspremierna för löntagare.
Enligt 18 § 6 mom. i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner bestäms procentsatserna för arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie och löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie för ett kalenderår i sänder. Sysselsättningsfonden ska senast i augusti lägga fram sitt förslag till premier för året därpå för social- och hälsovårdsministeriet. Denna bestämmelse gör det möjligt att beakta medlen i den kassa som ska upplösas när arbetslöshetsförsäkringspremierna bestäms, och därför föreslås bestämmelsen inte bli ändrad.
4
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Enligt 15 § 1 mom. i grundlagen är vars och ens egendom tryggad. Egendomsskyddet omfattar i princip förutom rätt för en ägare att bestämma över, disponera och använda sin egendom på önskat sätt även rätt att bestämma över den (GrUU 41/2006 rd, s. 2, GrUU 49/2005 rd, s. 2, GrUU 15/2005 rd, s. 2). Om de rättigheter som äganderätten omfattar minskas eller inskränks, ingriper man samtidigt i egendomsskyddet, även om föremålet för äganderätten i och för sig förblir intakt hos innehavaren. (RP 309/1993 rd, s. 66).
Det allmänna ska enligt 22 § i grundlagen se till att de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna tillgodoses.
Ägarens rättigheter kan begränsas genom lag t.ex. genom olika förbud, begränsningar och skyldigheter som gäller användningen av egendom, förutsatt att bestämmelserna uppfyller de allmänna villkoren för en lag som inskränker en grundläggande rättighet.
Egendomens särskilda karaktär kan beaktas vid bedömningen. Grundlagsutskottet har i dessa sammanhang av hävd utgått från att skyldigheterna och begränsningarna med beaktande av egendomens särskilda karaktär i varje enskilt fall är grundlagsenliga, om de grundar sig på exakta bestämmelser i lag och är skäliga för ägaren (GrUU 37/2004 rd, s. 2, GrUU 36/2004 rd, s. 2—3, GrUU 63/2002 rd, s. 2, GrUU 61/2002 rd, s. 3—4, GrUU 8/2002 rd, s. 3—4, GrUU 34/2000 rd, s. 2, GrUU 4/2000 rd, s. 2).
Bestämmelserna om användning av egendom innebär inte alltid en begränsning av egendomsskyddet. Till exempel lagstiftningen om valfinansiering innehåller bestämmelser om det stödbelopp som kan tas emot av en stödgivare. Genom bestämmelserna begränsas också stödgivarens frihet att bestämma över sin egendom. Grundlagsutskottet anser att en sådan reglering inte innebär en egentlig inskränkning i egendomsskyddet, utan snarare en sådan reglering av användning av egendomen som det finns ett tungt vägande samhälleligt skäl för och som sitter bra i ett modernt demokratiskt system. (GrUB 3/2010 rd, s. 5—6, GrUB 2/2009 rd, s. 5).
Enligt grundlagsutskottets praxis har lagstiftaren med avseende på egendomsskyddet som regel större rörelseutrymme i en situation där de lagstadgade skyldigheterna gäller börsnoterade bolag eller andra med avseende på sin förmögenhetsmassa betydande juridiska personer jämfört med situationer när bestämmelserna får direkta konsekvenser för de fysiska personerna bakom den juridiska personen. (GrUU 9/2008 rd, GrUU 10/2007 rd, s. 2, GrUU 54/2005 rd, s. 3, GrUU 32/2004 rd, s. 2, GrUU 61/2002 rd, s. 3—4, GrUU 34/2000 rd, s. 2).
Utskottet har också ansett att ju längre en juridisk person står från enskilda individer och ju obetydligare och mer indirekta konsekvenser de föreslagna åtgärderna har för enskilda personers konkreta ekonomiska intressen, desto osannolikare är det att åtgärder mot en juridisk person kan stå i strid med egendomsskyddet. (GrUU 17/1997 rd, s. 2, GrUU 45/1996 rd, s. 2).
Genom denna proposition föreskrivs det att en upplöst arbetslöshetskassas eventuella medel efter det att skulderna och andra förbindelser har fullgjorts ska överlåtas till Sysselsättningsfonden. Den begränsande effekten av egendomsskyddet riktar sig till arbetslöshetskassorna i egenskap av juridisk person, inte till fysiska personer som är medlemmar i arbetslöshetskassorna. Indirekt ingriper propositionen i arbetslöshetskassans rätt att bestämma om utbetalning av kassans medel i samband med att kassan upplöses och försätts i konkurs. Regleringen ska således bedömas med avseende på 15 § 1 mom. i grundlagen och de allmänna förutsättningarna för begränsning av de grundläggande fri- och rättigheterna.
De medel som samlats i arbetslöshetskassans utjämningsfond har samlats in genom kassans medlemsavgifter och avkastningen av dem. Vid upplösning av eller konkurs för kassan är det fråga om överlåtelse av kassans medel efter det att skulderna och andra förbindelser har fullgjorts. De medel som återstår efter fullgörandet av skulderna och andra förbindelser har samlats in för betalning av den inkomstrelaterade dagpenningen till medlemmarna i kassan. Överföringen av de återstående medlen har ett tillräckligt vägande samhälleligt behov av att för det första trygga ställningen för dem som får inkomstrelaterad dagpenning vid en eventuell upplösning av kassan och för det andra att rikta användningen av de medel som samlats in genom arbetslöshetskassornas medlemsavgifter för ändamålet med insamlingen av medel.
Enligt 21 § 1 mom. i grundlagen har var och en rätt att på behörigt sätt och utan ogrundat dröjsmål få sin sak behandlad av en domstol eller någon annan myndighet som är behörig enligt lag samt att få ett beslut som gäller hans eller hennes rättigheter och skyldigheter behandlat vid domstol eller något annat oavhängigt rättskipningsorgan. Myndighetsbeslut kan på det sätt som avses i 21 § 1 mom. i grundlagen anses gälla individens rättigheter eller skyldigheter om lagstiftningen innefattar ett tillräckligt exakt kriterium för att det ska uppkomma en relation mellan den enskilde och det allmänna som kan betraktas som en rättighet.
I propositionen föreslås det att arbetslöshetskassan ska meddela ett skriftligt beslut om godkännande som medlem på medlemmens begäran. Den föreslagna ändringen motsvarar i praktiken det nuvarande förfarandet där arbetslöshetskassorna i praktiken inte alltid meddelar godkännande beslut, utan i princip meddelas det om att medlemskapet börjar och att beslutet endast meddelas på medlemmens begäran. Dessutom föreslås det att om kassan senare utan behandling av en separat förmånsansökan upptäcker att beslutet om godkännande som medlem bör ändras, ska kassan på eget initiativ kunna meddela en medlem ett beslut om medlemskap som det finns möjlighet att söka ändring i.
En medlem i kassan kan söka ändring i ett ärende som gäller medlemskap också i samband med ett förmånsbeslut som gäller inkomstrelaterad dagpenning, eftersom ett befintligt medlemskap är en förutsättning för inkomstrelaterad dagpenning. Om inkomstrelaterad dagpenning har nekats på den grunden att det senare konstateras att medlemskapet inte borde ha godkänts från första början på grund av att personen är anställd i fel bransch i förhållande till kassans verksamhetsområde, kan mottagaren av förmånsbeslutet bestrida medlemskapsärendet i enlighet med anvisningarna om sökande av ändring i förmånsbeslutet. Om inkomstrelaterad dagpenning (delvis) har nekats på den grunden att det senare konstateras att medlemskapet har börjat senare än vad som konstaterats i anmälan om godkännande av medlemskapet eller att medlemskapet inte borde ha godkänts från första början på grund av att personen är löntagare och kassan är avsedd för företagare eller vice versa, kan mottagaren av förmånsbeslutet också i dessa situationer bestrida medlemskapsärendet i enlighet med anvisningarna om sökande av ändring i förmånsbeslutet.
En medlem i kassan kan således bestrida sitt medlemskapsärende antingen så att han eller hon begär ett beslut av kassan eller i samband med förmånsbeslutet. Förslaget är till denna del enhetligt med GrUU 39/2018 rd, som behandlar ett förslag enligt vilket det inte längre kommer att meddelas förhandsbeslut om huruvida en person omfattas av den sociala tryggheten i Finland.
På de grunder som framförts ovan kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning.