7.1
Lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet
4 §.Brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka.
Det föreslås att två nya punkter fogas till paragrafen, varför numreringen ändras från och med den nuvarande 4 punkten.
Enligt den nya
4 punkten
får Gränsbevakningsväsendet förhindra, avslöja och utreda människohandel enligt 3 § och grov människohandel enligt 3 a § i 25 kap. i strafflagen i samband med gränskontroll, Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning eller utförande av tillsynsuppgifter som ankommer på Gränsbevakningsväsendet.
Genom ändringen förbättras bekämpningen av människohandel och ställningen för offren för människohandel, eftersom myndigheterna har bättre möjligheter ingripa i brott. Avgränsningen av behörigheten till fall som uppdagats i samband med gränskontroll, Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning eller tillsynsverksamhet täcker de situationer där Gränsbevakningsväsendet med störst sannolikhet påträffar offer för människohandel. Misstankar om människohandel uppkommer med störst sannolikhet vid in- eller utresekontroll, i samband med gränsövervakning, när Gränsbevakningsväsendet utreder andra brott som hör till dess behörighet eller i samband med Gränsbevakningsväsendets tillsynsverksamhet, såsom övervakning av utlänningar.
Gränsbevakningsväsendets befogenheter i fråga om människohandelsbrott begränsas också av den territoriella inriktningen av Gränsbevakningsväsendets verksamhet, som regleras i 4 § i gränsbevakningslagen. I praktiken förhindrar och utreder Gränsbevakningsväsendet människohandelsbrott i sin verksamhet för upprätthållande av gränsordningen eller gränssäkerheten och genomförande av gränskontroll. Dessutom ska de bestämmelser i 7 § i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet tillämpas som gäller Gränsbevakningsväsendets skyldighet att underrätta polisen när det vidtar åtgärder för att förhindra och utreda brott och i samband med detta använder hemliga metoder för inhämtande av information och hemliga tvångsmedel samt bestämmelsen i 8 § 1 mom. om polisens rätt att på eget initiativ överta ett brottsbekämpningsuppdrag (polisens övertagningsrätt). Anmälningsskyldigheten och övertagningsrätten ska grunda sig på beslut som fattas på basis av uppgifter i informationssystemen.
Gränsbevakningsväsendet har i samband med människohandelsbrott behörighet att undersöka ett i 19 a § i lagen om näringsförbud (1059/1985) avsett näringsförbudsärende med stöd av 3 § 3 mom. i den lagen.
Enligt
13 punkten
i paragrafen har Gränsbevakningsväsendet till uppgift att förhindra, avslöja och utreda penningtvättsbrott i samband med gränskontroll, Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning eller utförande av tillsynsuppgifter som ankommer på Gränsbevakningsväsendet, om förbrottet till det misstänkta brottet är ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka eller ett förbrott till häleri, det vill säga ett stöld-, förskingrings-, rån-, utpressnings-, bedrägeri-, ocker- eller betalningsmedelsbedrägeribrott.
Det föreslås att det till brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka fogas penningtvätt enligt 6 §, grov penningtvätt enligt 7 §, penningtvätt av oaktsamhet enligt 9 § och penningtvättsförseelse enligt 10 § i 32 kap. i strafflagen.
Gränsbevakningsväsendet kan enligt förslaget förhindra och utreda häleri- och penningtvättsbrott på basnivå som har samband med gränsöverskridande egendomsbrottslighet och ordnande av olaglig inresa och har koppling till Gränsbevakningsväsendets tillsynsverksamhet eller brottsbekämpning. Gränsbevakningsväsendet ska dock före undersökning av ett häleribrott försäkra sig om att inte polisen har på gång en förundersökning eller inhämtande av information som gäller ett förbrott som hänför sig till misstanken om häleribrott. Dessutom bör det noteras att det i en enskild brottslig verksamhet kan förekomma penningtvätt som hänför sig till flera olika förbrott, av vilka en del inte heller i fortsättningen hör till Gränsbevakningsväsendets behörighet. Utredningen överförs då till en annan förundersökningsmyndighet. Vid behov kan man också till exempel inrätta en gemensam utredningsgrupp för att utreda ärendet. Om det misstänkta brottet är förenat med till exempel organiserad brottslighet, är det möjligt att avtala om utredningsarrangemangen och samarbete kring utredningen till exempel i enlighet med PTG-lagen. Polisen har dessutom alltid rätt att på eget initiativ överta undersökningen av ett brottmål (polisens övertagningsrätt).
Det kan vara omöjligt att fastställa ett förbrott till ett penningtvättsbrott i en situation där Gränsbevakningsväsendet påträffar en betydande summa kontanter i samband med gränsövergång. Tullen har haft sådana undersökningar som inletts utifrån granskningsobservationer i anslutning till transport av pengar. Åtals- och rättspraxis har utvecklats så att beviset för förbrott i vissa fall med avvikelse från tidigare praxis har motsvarat penningtvättsdirektivet och man därmed i praktiken inte behövt påvisa ett specificerat förbrott. Detta innebär att om man vid påträffande av kontanter vid en in- eller utresekontroll inte känner till att ärendet hör till Gränsbevakningsväsendets behörighet, undersöker Tullen i enlighet med etablerad praxis misstanken om penningtvätt i samband med transport av kontanter.
Den föreslagna ändringen innebär inte att Gränsbevakningsväsendet får rätt att undersöka förbrott till häleribrott, det vill säga stöld-, förskingrings-, rån-, utpressnings-, bedrägeri-, ocker- eller betalningsmedelsbedrägeribrott, om de inte hänför sig till Gränsbevakningsväsendets övriga förundersökning på det sätt som aves i 5 § i lagen.
I
1, 2, 5
(den tidigare 4 punkten)
och 9 punkten
(den tidigare 8 punkten) specificeras brotten enligt paragraf eller kapitel på samma sätt som de andra punkterna. Ändringarna är av teknisk natur.
I
6 punkten
(den tidigare 5 punkten) i paragrafen finns en felaktig hänvisning till territoriekränkning enligt 17 kap. 7 b § i strafflagen. Territoriekränkning är straffbart enligt 17 kap. 7 c § i strafflagen, varför hänvisningen ändras.
Paragrafens
12 punkt
(den tidigare 11 punkten) om häleribrott föreslås bli ändrad så att häleribrott i fortsättningen ska kunna förhindras, avslöjas och utredas inte bara i samband med in- eller utresekontroll, utan i samband med gränskontroll, Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning eller utförande av tillsynsuppgifter som ankommer på Gränsbevakningsväsendet. Misstänkta häleribrott kan upptäckas till exempel i samband med gränsövervakning eller övervakning av utlänningar. Häleribrotten specificeras med hänvisning till paragrafer.
I
14 och 15 punkten
i paragrafen (tidigare 12 och 13 punkten) ändras stavningen av Försvarsmaktens namn. Ändringen är teknisk.
8 §.Överföring av förhindrande och utredning av brott till polisen eller Tullen.
I paragrafens
2 mom.
föreskrivs det att Gränsbevakningsväsendet ska ges tillfälle att delta i förhindrandet och utredningen av ett brott även när förhindrandet och utredningen av brottet har överförts till en annan myndighet.
I den gällande 2 mom. 2 punkten nämns ordnande av olaglig inresa och till det anknutet brott mot friheten. I brott mot friheten ingår i dag också människohandelsbrott. Det föreslås att Gränsbevakningsväsendet ska ha rätt att förhindra och utreda människohandelsbrott också utan anknytning till ordnande av olaglig inresa, varför människohandelsbrott bör nämnas separat i den här punkten.
Paragrafens
3 mom.
gäller överföring av utredningen av ett brott till polisen i fråga om ärenden som gäller militära brott och tjänstebrott. Gränsbevakningsväsendet ska överföra utredningen av brottet till polisen, om det finns skäl att misstänka att en person som tjänstgör vid Gränsbevakningsväsendet har gjort sig skyldig till ett brott som ska handläggas som ett militärt rättegångsärende eller till ett brott som avses i 40 kap. i strafflagen och brottets allvar eller tilltron till en objektiv undersökning kräver det.
Till 3 mom. fogas en ny bestämmelse enligt vilken utredningen av ett brott dock alltid ska överföras till polisen, om den som misstänks för brottet är en tjänsteman som utnämnts till en tjänst som chef eller biträdande chef för Gränsbevakningsväsendet eller som general eller amiral vid Gränsbevakningsväsendet. Vid en sådan här brottsmisstanke gör tjänstemannens höga ställning och uppgifternas kravnivå brottsmisstanken till en samhälleligt viktig fråga, också om det skulle vara fråga om ett ringa brott. Med hänvisning till objektiviteten är det motiverat att utredningen av brottet i sådana fall alltid utförs av polisen. Genom förfarandet säkerställs också utredningens opartiskhet, eftersom kravet på opartiskhet på grund av Gränsbevakningsväsendets linjeorganisation accentueras vid förhindrande och utredning av brott och opartiskheten lättare kan äventyras. När det gäller en utrednings opartiskhet är det inte endast fråga om att nå rätt resultat, utan också om hur förfarandet ser ut för utomstående.
Enligt det gällande 3 mom. i paragrafen ska en förundersökning alltid överföras till polisen när brottets allvar eller tilltron till en objektiv undersökning kräver det. Enligt den föreslagna nya bestämmelsen ska förundersökningen alltid överföras till polisen också när det är fråga om förundersökning av sådana brott som Gränsbevakningsväsendets högsta tjänstemän misstänks ha begått. Detta motsvarar nuvarande praxis, enligt vilken man vid Gränsbevakningsväsendet med mycket låg tröskel har överfört ansvaret för utredningen till polisen oberoende av personens tjänsteställning eller uppgift. Varje fall och behovet att överföra undersökningen av fallet bedöms separat. Samarbetet med polisen har varit smidigt.
Med beaktande av polisens resurser är det inte ändamålsenligt att alla misstänkta militära brott och tjänstebrott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka överförs till polisen. Detta gäller till exempel mindre brott som behandlas i ett disciplinärt förfarande, såsom mindre brott mot Gränsbevakningsväsendet bestämmelser. Å andra sidan är det skäl att beakta att också ett mindre brott kan inverka på ett betydande sätt på den militära disciplinen och ordningen. Sådana här misstänkta brott som äventyrar disciplinen och ordningen är förenade med ett stort utredningsintresse och krav på skyndsam behandling. Ett snabbt ingripande har också en förebyggande effekt i fråga om militär disciplin och ordning. Med beaktande av polisens resurser är det inte säkert att undersökningen skulle genomföras tillräckligt snabbt.
Det är också motiverat att förfarandet i fråga om samma brottmål i regel är det samma i fråga om Gränsbevakningsväsendets personal och dem som fullgör beväringstjänst vid Gränsbevakningsväsendet. Om alla brottsmisstankar som gäller Gränsbevakningsväsendets tjänstemän överförs till polisen är förfarandet inte jämlikt ur beväringarnas synvinkel.
Undersökningsledare vid Gränsbevakningsväsendet är en gränsbevakningsman med minst löjtnants grad som fått utbildning för undersökningsledare. Undersökningsledaren fattar självständigt under tjänsteansvar de beslut som i lag föreskrivs för undersökningsledare.
Den nya bestämmelsen i 3 mom. motsvarar till sitt innehåll det som föreskrivs i den nya lagen om militär disciplin och brottsbekämpning inom Försvarsmakten som godkänts av riksdagen (RSv 2/2025 rd – RP 82/2023 rd, 189 §). Det skulle vara motiverat att regleringen i saken är så enhetlig som möjligt vid Gränsbevakningsväsendet och Försvarsmakten. Riksdagens lagutskott har i sitt utlåtande om regeringens proposition fäst uppmärksamhet vid bestämmelsen i fråga och betonat att undersökningens opartiskhet inte bara handlar om att slutresultatet ska bli det rätta, utan också om hur förfarandet ser ut för en utomstående (LaUU 9/2024 rd, s. 13).
13 §.Användning av hemliga metoder för inhämtande av information.
I paragrafen förtecknas de hemliga metoder för inhämtande av information som Gränsbevakningsväsendet får använda i syfte att förhindra brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka. Det föreslås att täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät fogas till förteckningen. I definitionen av teknisk observation görs en teknisk precisering.
14 §.Förutsättningar för användning av hemliga metoder för inhämtande av information.
I gällande
2 mom.
i paragrafen föreskrivs det att utöver vad som nedan föreskrivs om särskilda förutsättningar för användning av hemliga metoder för inhämtande av information får systematisk observation, teknisk avlyssning, optisk observation, teknisk spårning av personer, teknisk observation av utrustning och kontrollerade leveranser användas bara om dessa metoder kan antas vara av synnerlig vikt för förhindrande av ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka. Med dessa metoder är det möjligt att ingripa i de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna i en sådan omfattning att det har varit motiverat att ställa ett sådant särskilt villkor för användningen av dem.
Det föreslås att 2 mom. ändras så att villkoret att metoderna ska vara av synnerlig vikt utvidgas att gälla också de nya befogenheter för hemliga metoder för inhämtande av information som föreslås i propositionen, det vill säga täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät, bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät och styrd användning av informationskällor.
Dessutom förutsätts det vid användning av befogenheten för täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät att metoden ska tillgripas som sista alternativ. Till momentet fogas en bestämmelse enligt vilken det för täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät dessutom förutsätts att metoden är nödvändig för att ett brott ska kunna förhindras. För användningen av dessa metoder ställs sålunda i enlighet med polislagen och lagen om brottsbekämpning inom Tullen betydligt strängare särskilda villkor än för andra hemliga metoder för inhämtande av information.
Kravet på nödvändighet innebär inte att en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät eller bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät kan genomföras endast om brottet annars inte skulle förhindras eller bli utrett. Å andra sidan är täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät eller bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät inte möjliga endast på den grunden att det skulle underlätta utredningen av ett ärende, och inte heller om bevis kan fås på något annat sätt. I praktiken föregås täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät av inhämtande av information genom öppna källor, eventuell observation och därefter datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information, så det är fråga om metoder som kommer i sista hand.
16 §.Teleövervakning och dess förutsättningar.
I
2 mom.
föreskrivs det om Gränsbevakningsväsendets rätt till teleövervakning. Gränsbevakningsväsendet får använda teleövervakning för att förhindra grovt ordnande av olaglig inresa, grovt ordnande av olaglig inresa och ett till det anknutet människohandelsbrott och grovt jaktbrott. Momentet ändras så att Gränsbevakningsväsendet i regel har rätt till teleövervakning för förhindrande av brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka om det är fråga om ett brott för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år.
Detta innebär att teleövervakning för förhindrande av brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan samband med grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet
grov penningtvätt
grovt eller yrkesmässigt häleri
grovt skjutvapenbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Det är inte motiverat att utvidga befogenheten till tjänstebrott och militära brott enligt 4 § 14 och 15 punkten i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet eller tagande av gisslan eller förberedelse till tagande av gisslan enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa. Det är inte heller motiverat att utvidga befogenheten till allmänfarliga brott enligt 34 kap. i strafflagen som riktar sig mot Gränsbevakningsväsendet eller våldsamt motstånd mot tjänsteman enligt 1 § och grovt givande av muta enligt 14 § i 16 kap. i strafflagen. I praktiken överför Gränsbevakningsväsendet förhindrandet av sådana brott till polisen med stöd av 8 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet av orsaker som hänför sig till undersökningens opartiskhet eller brottets allvarlighetsgrad.
23 §.Förtäckt inhämtande av information och dess förutsättningar.
Gränsbevakningsväsendets behov av förtäckt inhämtande av information accentueras särskilt inom kärnområdet för Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning vid bekämpning av brottslighet med anknytning till olaglig inresa, men det är ett behövligt verktyg också för förhindrande och utredning av vissa andra brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka. Gränsbevakningsväsendet får idag använda befogenheten för att förhindra grovt ordnande av olaglig inresa eller grovt ordnande av olaglig inresa och ett till det anknutet människohandelsbrott.
Förhindrande och utredning av grova förfalskningsbrott som riktar sig mot resedokument hör till kärnområdet för Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning, eftersom det är fråga om brottslighet i anknytning till olaglig inresa som överskrider Schengenområdets yttre gränser. Grova förfalskningar av resedokument görs vanligen av organiserade kriminella sammanslutningar. Utredning av de delaktiga med hjälp av förtäckt inhämtande av information är en central metod för att utreda saken. Grovt förfalskningsbrott som gäller resedokument är som brottstyp mycket nära grovt ordnande av olaglig inresa. En enhetlig befogenhet för förhindrande och utredning av båda brotten skapar förutsättningar för bekämpningen av allvarlig brottslighet som hänför sig till olaglig inresa.
Det föreslås att
2 mom.
ändras så att Gränsbevakningsväsendet får rätt till annat förtäckt inhämtande av information än datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information för förhindrande av brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, om det är fråga om ett brott för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år. Detta innebär att befogenheten för förtäckt inhämtande av information i syfte att förhindra ett brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan samband med grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet
grov penningtvätt
grovt eller yrkesmässigt häleri
grovt jaktbrott
grovt skjutvapenbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Med stöd av 5 kap. 15 § 2 mom. 6 punkten i polislagen får polisen använda förtäckt inhämtande av information, om det finns anledning att anta att åtgärden kan bidra till att utreda ett häleribrott som hänför sig till planmässig, organiserad, yrkesmässig, fortsatt eller upprepad brottslig verksamhet. Motsvarande befogenhet föreslås också för Gränsbevakningsväsendet, eftersom förtäckt inhämtande av information i fråga om sådana här allvarliga brott kan ha en betydande roll vid inhämtande av information som hänför sig till brottet. Bestämmelser om detta föreslås i 23 § 2 mom. 2 punkten.
Det är däremot inte motiverat att utvidga befogenheten till tjänstebrott och militära brott enligt 4 § 14 och 15 punkten i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet eller tagande av gisslan eller förberedelse till tagande av gisslan enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa. Det är inte heller motiverat att utvidga befogenheten till allmänfarliga brott enligt 34 kap. i strafflagen som riktar sig mot Gränsbevakningsväsendet eller våldsamt motstånd mot tjänsteman enligt 1 § och grovt givande av muta enligt 14 § i 16 kap. i strafflagen. I praktiken överför Gränsbevakningsväsendet förhindrandet av sådana brott till polisen med stöd av 8 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet av orsaker som hänför sig till undersökningens opartiskhet eller brottets allvarlighetsgrad.
24 §.Beslut om förtäckt inhämtande av information.
Enligt
1 mom.
ska beslut om förtäckt inhämtande av information för förhindrande av brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka fattas av avdelningschefen eller biträdande avdelningschefen för juridiska avdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet.
Inom den operativa brottsbekämpningen är det möjligt att situationer som gäller användning av förtäckt inhämtande av information kan uppkomma snabbt och vid en tidpunkt där en viss enskild tjänsteman inte kan nås. Då kan befogenheten i fråga inte utövas trots att de materiella villkoren för användning av en hemlig metod för inhämtande av information är uppfyllda. Enligt 5 kap. 16 § i polislagen får beslut om förtäckt inhämtande av information fattas bland annat av en för uppdraget förordnad sådan anhållningsberättigad polisman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Enligt 3 kap.12 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen får beslut om förtäckt inhämtande av information för att förhindra eller utreda brott fattas också av en anhållningsberättigad tullman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information.
Det vore ändamålsenligt att beslutsnivån förenhetligas i förhållande till de andra brottsbekämpningsmyndigheterna och att man till beslutsfattarna fogar en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information (STEKPOV). Ändringen av beslutsnivån gäller förtäckt inhämtande av information och datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information.
Kravet att en anhållningsberättigad gränsbevakningsman ska ha särskild utbildning för hemligt inhämtande av information beror på att det är ytterst viktigt att vara medveten om gränsen för förtäckt inhämtande av information för att befogenheten inte ska utövas på ett sätt där det i själva verket är fråga om en täckoperation. Genom utbildningen kan man också förbättra säkerheten i arbetet, minska risken för brottsprovokation och för att inhämtandet av information avslöjas samt främja verksamhetens resultat.
29 §.Teknisk spårning och dess förutsättningar.
I
3 mom
. i paragrafen föreskrivs det att om syftet med teknisk spårning är att följa hur en person förflyttar sig genom att en spårningsanordning fästs i de kläder som denne bär eller i ett föremål som han eller hon bär med sig (
teknisk spårning av en person)
, får åtgärden genomföras bara om personen i fråga med fog kan antas komma att begå ett brott som avses i 16 § 2 mom., dvs. grovt ordnande av olaglig inresa, eller grovt ordnande av olaglig inresa och ett till det anknutet människohandelsbrott eller grovt jaktbrott.
Paragrafens 3 mom. ändras så att Gränsbevakningsväsendet har rätt till teknisk spårning av en person för förhindrande av brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka om det är fråga om ett brott för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år. Ett villkor för användning av teknisk spårning av en person är dessutom att metoden kan antas vara av synnerlig vikt för förhindrande av ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka.
Den föreslagna ändringen innebär att teknisk spårning av en person i syfte att förhindra ett brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan samband med grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet
grov penningtvätt
grovt eller yrkesmässigt häleri
grovt skjutvapenbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Det är däremot inte motiverat att utvidga befogenheten till tjänstebrott och militära brott enligt 4 § 14 och 15 punkten i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet eller tagande av gisslan eller förberedelse till tagande av gisslan enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa. Det är inte heller motiverat att utvidga befogenheten till allmänfarliga brott enligt 34 kap. i strafflagen som riktar sig mot Gränsbevakningsväsendet eller våldsamt motstånd mot tjänsteman enligt 1 § och grovt givande av muta enligt 14 § i 16 kap. i strafflagen. I praktiken överför Gränsbevakningsväsendet förhindrandet av sådana brott till polisen med stöd av 8 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet av orsaker som hänför sig till undersökningens opartiskhet eller brottets allvarlighetsgrad.
Teknisk spårning av en person får utföras till exempel genom att en spårningsanordning fästs i ett klädesplagg som den spårade personen bär eller i en väska som personen bär med sig. Om en spårningsanordning placeras i ett fordon är det dock alltid fråga om teknisk spårning och inte i 3 mom. avsedd teknisk spårning av en person.
33 §.Inhämtande av identifieringsuppgifter för teleadresser eller teleterminalutrustning.
I
2 mom.
hänvisas det till Kommunikationsverket. Myndighetens namn har ändrats till Transport- och kommunikationsverket, och hänvisningen bör ändras i enlighet med detta.
Täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät
34 a §.Täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och förutsättningar för sådana.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om en ny befogenhet för Gränsbevakningsväsendet som gäller täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät. Befogenheten är en mycket viktig metod i synnerhet inom bekämpningen av brott som gäller ordnande av olaglig inresa och människohandelsbrott, eftersom planeringen och genomförandet av denna typ av brott i praktiken har flyttat nästan helt och hållet till datanäten.
I
1 mom.
definieras täckoperation. Med täckoperation avses planmässigt inhämtande av information om en viss person eller dennes verksamhet genom infiltration, där falska, vilseledande eller förtäckta uppgifter eller registeranteckningar används eller falska handlingar framställs eller används för att förvärva förtroende som behövs för inhämtandet av information eller för att förhindra att inhämtandet av information avslöjas. Definitionsbestämmelsen förutsätter inte att den person eller grupp av personer som är föremål för åtgärden kan namnges eller specificeras till exempel enligt sina egenskaper, utan det räcker att personen eller gruppen av personer kan specificeras till exempel genom den verksamhet som bedrivs. Eftersom ett av målen med täckoperationer är att utreda kriminella organisationers strukturer och de personer som är verksamma inom dem, är det obefogat att till exempel uppgifter om en persons namn skulle vara en förutsättning för ett sådant utredningsarbete.
Det föreslagna 1 mom. motsvarar i sak 5 kap. 28 § 1 mom. i polislagen och 3 kap. 23 § 3 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
För Gränsbevakningsväsendet föreslås inte befogenheter för andra täckoperationer än täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät.
I
2 mom.
föreskrivs det om en befogenhet som gäller täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät. Enligt momentet får Gränsbevakningsväsendet för att förhindra och utreda brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka rikta en datanätsbaserad täckoperation mot en person som på grund av sina yttranden eller sitt uppträdande i övrigt med fog kan antas komma att göra sig skyldig till ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst två år. Befogenheten får endast användas av vissa särskilt utbildade gränsbevakningsmän inom brottsbekämpning.
Det föreslagna 2 mom. motsvarar 3 kap. 23 § 3 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
I
3 mom.
föreskrivs det för tydlighetens skull att täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät är inte tillåtna i en bostad, eftersom en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät endast kan ske i datanät. Vid ett fysiskt möte mellan den som deltar i en täckoperation och den som är mål för operationen är det fråga om en täckoperation som Gränsbevakningsväsendet inte heller i fortsättningen ska ha rätt till.
Före paragrafen läggs det till en ny mellanrubrik.
34 b §.Genomförande av täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om genomförandet av täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät i syfte att förhindra eller utreda ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka. En täckoperation som genomförs uteslutande i datanät ska företas av en för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Regleringen motsvarar bestämmelserna om täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät i 3 kap. 24 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
Datanätsbaserat inhämtande av information beskrivs närmare i avsnitt 2.2.2.6. En gränsbevakningsman som inhämtar information genom observation och systematisk observation får i regel inte aktivt interagera med den som är föremål för inhämtandet av information. Till förtäckt inhämtande av information som genomförs i datanät hör i regel passiv växelverkan. Om dessa metoder inte är tillräckliga för att förhindra eller utreda ett brott, utan förhindrandet eller utredningen av brottet verkligen förutsätter aktiv umgänge med den som är föremål för inhämtande av information, kan täckoperationer som genomförs i datanät komma i fråga. Det kan vara fråga om en i paragrafen avsedd täckoperation som genomförs uteslutande i datanät till exempel i en situation där en för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information i syfte att förhindra eller utreda ett brott genom att hemlighålla sin riktiga identitet i ett datanät försöker inhämta information som är nödvändig för förhindrande eller utredning av brottet eller till exempel skapa ett sådant förtroendeförhållande som krävs för bevisprovokation genom köp med den som eventuellt kommer att bli föremål för bevisprovokation genom köp.
34 c §
.
Brottsförbud.
Det föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf, enligt vilken en gränsbevakningsman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät inte får begå brott eller ta initiativ till ett brott. Paragrafen motsvarar 3 kap. 25 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen. På grund av särdragen hos täckoperationer som genomförs i datanät behöver det inte i den här paragrafen föreskrivas om sådana undantag från huvudregeln, det vill säga brottsförbud, som det föreskrivs om i polislagen.
34 d §.Deltagande i en organiserad kriminell sammanslutnings verksamhet och i kontrollerade leveranser.
Till lagen fogas en ny paragraf där det i
1 mom.
föreskrivs om deltagande i en organiserad kriminell sammanslutnings verksamhet för en gränsbevakningsman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät. Syftet med bestämmelsen är att möjliggöra användning av täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät för förhindrande eller utredning av brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka i fråga om professionell, allvarlig och organiserad brottslighet. Deltagande i sådan verksamhet är inte nödvändigtvis särskilt sannolikt i täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät, men det är inte heller uteslutet att en organiserad kriminell sammanslutning via nätet söker en person i Finland till exempel för att genomföra arrangemang som hänför sig till olaglig inresa eller penningöverföringar.
Den som deltar i en täckoperation kan i sitt tjänsteuppdrag lätt hamna i en situation där hans eller hennes förfarande vid en granskning i efterhand visar sig innebära att något brottsrekvisit uppfyllts. I synnerhet inom verksamhet i en sådan organiserad kriminell sammanslutning som avses i 17 kap. 1 a § i strafflagen är risken för att göra sig skyldig till brott stor. Straffbarheten i fråga om detta brott kan bero på ett brott som begås först efter deltagandeförfarandet och kan därför vara svårt att förutse.
Bestämmelsen gäller endast situationer där en gränsbevakningsman som utför en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät infiltrerar en sådan sammanslutning som avses i 17 kap. 1 a § i strafflagen där deltagande som sådant är straffbart i mycket stor utsträckning. Lagrummet berättigar en gränsbevakningsman som utför ett tjänsteuppdrag att vara verksam i sammanslutningen endast som en viss sorts teknisk assistent i sammanslutningen i syfte att förvärva sammanslutningens förtroende och effektivisera bevakningen av sammanslutningen.
En gränsbevakningsman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät och agerar inom de gränser som ställts i 1 mom. är fri från straffansvar även om någon del av hans eller hennes agerande skulle ha uppfyllt rekvisitet för ett brott. Det agerande som avses i momentet kan komma i fråga om personen genom att skaffa lokaler eller fordon eller andra sådana hjälpmedel deltar i organiseringen av transporten av personer, föremål eller ämnen. Likaså kan verksamhet som avses i momentet innebära att sköta den kriminella sammanslutningens ekonomiska angelägenheter eller bistå sammanslutningen på andra med dessa jämförbara sätt. En förutsättning är att det kan antas att åtgärden genomförs också utan gränsbevakningsmannens medverkan. Gränsbevakningsmannens verksamhet får inte komma att äventyra eller skada någons liv, hälsa eller frihet eller orsaka betydande fara för eller skada på egendom. Dessutom ska biståndet avsevärt främja möjligheterna att uppnå syftet med täckoperationen.
I det föreslagna
2 mom.
föreskrivs det att en gränsbevakningsman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät har rätt att delta i ombesörjandet av en försändelse som är föremål för en kontrollerad leverans enligt 37 §, om deltagandet avsevärt främjar möjligheterna att uppnå syftet med leveransen.
Paragrafen motsvarar 3 kap. 26 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
34 e §. Framställning om och plan för en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät.
Det föreslås att det till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om innehållet i en framställning om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät. Enligt det föreslagna
1 mom.
ska följande nämnas i framställningen: 1) den som föreslagit åtgärden, 2) den person, tillräckligt specificerad, som är föremål för inhämtandet av information, 3) det brott, tillräckligt specificerat, som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och som ligger till grund för åtgärden, 4) syftet med täckoperationen, 5) behovet av täckoperationen, 6) andra uppgifter än de som avses i 1–5 punkten som behövs för att bedöma förutsättningarna för täckoperationen.
I det föreslagna
2 mom.
föreskrivs det att det över genomförandet av täckoperationen ska göras upp en skriftlig plan som innehåller väsentlig och tillräckligt detaljerad information för beslutsfattandet om och genomförandet av täckoperationen. Planen ska delges centralkriminalpolisen. När omständigheterna förändras ska planen vid behov ses över.
Paragrafen motsvarar 3 kap. 27 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
34 f §.Beslut om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om beslut om täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät. Enligt det föreslagna
1 mom.
ska beslut om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät av en sådan för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information fattas av chefen för centralkriminalpolisen på framställning av avdelningschefen eller biträdande avdelningschefen för juridiska avdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet eller av en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Gränsbevakningsväsendet ansvarar för att villkoren för täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät uppfylls och för vidtagandet av åtgärden i förhållande till målet för inhämtandet av information samt för att den framställning om täckoperationen uteslutande i datanät som ska lämnas till polisen är ändamålsenlig och uppgifterna i den korrekta.
Enligt det föreslagna
2 mom.
kan beslut meddelas för högst sex månader åt gången.
Enligt det föreslagna
3 mom.
ska beslutet fattas skriftligen. I beslutet ska följande nämnas: 1) den som föreslagit åtgärden, 2) den förvaltningsenhet som genomför täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät och den gränsbevakningsman som ansvarar för genomförandet av täckoperationen, 3) identifikationsuppgifterna för de gränsbevakningsmän som genomför täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät, 4) det brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och som ligger till grund för inhämtandet av information, 5) den person som är föremål för täckoperationen och som med fog kan antas komma att göra sig skyldig till det brott enligt 4 punkten som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, om personen i fråga är känd, 6) de fakta som brottsmisstanken och förutsättningarna för täckoperationen grundar sig på, 7) täckoperationens syfte och genomförandeplan, 8) beslutets giltighetstid, 9) huruvida åtgärder enligt 34 d § får utföras inom ramen för täckoperationen, de fakta som åtgärderna grundar sig på samt begränsningar och villkor för täckoperationen.
I det föreslagna
4 mom.
föreskrivs det att beslutet vid behov ska ses över när omständigheterna förändras. Beslut om avslutande av en täckoperation ska fattas skriftligen.
Bestämmelsen motsvarar 3 kap. 29 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
34 g §.Utvidgad täckoperation som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om utvidgning av täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät.
I det föreslagna
1 mom.
föreskrivs det att en gränsbevakningsman som inhämtar information får utvidga en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät till att omfatta också förhindrande och utredning av ett annat brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, om det under inhämtandet av information framgår att det med fog kan antas att den person som är föremål för operationen utöver det brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och som ligger till grund för operationen kommer att begå ett annat i 10 kap. 3 § i tvångsmedelslagen eller i 5 kap. 28 § 2 mom. i polislagen avsett brott, med direkt anknytning till det första brottet, som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, inklusive grovt ordnande av olaglig inresa, och en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät behöver företas omedelbart för att förhindra eller utreda det brottet. Det förutsätts dessutom att en omedelbar utvidgning av täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät behövs för att brottet ska kunna förhindras eller utredas. Frågan om utvidgning av täckoperationen ska dock utan ogrundat dröjsmål och senast tre dygn från det att inhämtandet av informationen inleddes hänskjutas för avgörande till chefen för centralkriminalpolisen.
I ett beslut enligt det föreslagna 34 f § 3 mom. om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät ska den person som är föremål för täckoperationen specificeras, liksom det brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och i fråga om vilket en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät får genomföras för att förhindra det. Under den tid operationen pågår är det möjligt att den person som är föremål för täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät avslöjar till exempel att personen också begått något annat brott än det som inhämtandet av information grundar sig på. Om den tjänsteman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät helt obegränsat fick besluta om inhämtande av information i en situation som avses i momentet, skulle förutsättningarna för denna täckoperation förlora sin betydelse och beslut om täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät i själva verket fattas av den som deltar i täckoperationen i datanät. Situationen kan i vilket fall som helst vara överraskande och unik i den meningen att inhämtande av information inte längre är möjligt senare.
Enligt momentet ska brottet ha direkt anknytning till det brott som man avser förhindra genom den täckoperation som genomförs uteslutande i datanät. Det nya brottet ska också vara ett sådant brott för vilket tillstånd skulle beviljas. Som exempel kan man nämna en situation där beslutet gäller grovt ordnande av olaglig inresa och det under tiden för en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät framgår att det med fog kan antas att den som är föremål för täckoperationen också gör sig skyldig till grov penningtvätt. Utvidgning kan dessutom komma i fråga endast i en situation där en omedelbar utvidgning av täckoperationen som genomförs uteslutande i datanät behövs för att förhindra det nya brottet. Om den som deltar i täckoperationen bedömer att man senare på nytt kan uppnå framgångsrikt inhämtande av information, får täckoperationen i datanätet inte omedelbart utvidgas.
Formuleringen i momentet avviker från de motsvarande bestämmelserna i polislagen och lagen om brottsbekämpning inom Tullen till den delen att det i dem hänvisas till 5 kap. 28 § 2 mom. i polislagen och genom 23 § 2 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen till 10 kap. 3 § i tvångsmedelslagen. Hänvisningen till 10 kap. 3 § i tvångsmedelslagen gäller så kallade teleavlyssningsbrott, i vilka också grovt ordnande av olaglig inresa ingår. Enligt 5 kap. 28 § 2 mom. i polislagen har polisen inte rätt att företa en täckoperation i samband med misstanke om grovt ordnande av olaglig inresa. Detta beror på att täckoperationer inte får företas av Gränsbevakningsväsendet och att man varken i samband med den upphävda polislagen (493/1995) eller den nu gällande polislagen har bedömt polisens behov av täckoperationer när det gäller utredning av grovt ordnande av olaglig inresa (RP 219/2008 rd, s. 50; RP 16/2013 rd, s. 24–25).
Sålunda skulle en hänvisning till 5 kap. 28 § i polislagen på motsvarande sätt som i 5 kap. 34 § 1 mom. i polislagen eller 3 kap. 31 § 2 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen leda till en oönskad situation. Gränsbevakningsväsendet kan till exempel inte i samband med en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät och som riktar sig mot ett misstänkt människohandelsbrott utvidga täckoperationen att gälla grovt ordnande av olaglig inresa som har direkt anknytning till ett människohandelsbrott. Därför ska momentet uttryckligen möjliggöra utvidgning av en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät också till grovt ordnande av olaglig inresa.
Avsikten med detta tillägg är inte att ta ställning till användning av andra täckoperationer än täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät för förhindrande eller utredning av grovt ordnande av olaglig inresa. Det är endast fråga om att Gränsbevakningsväsendet med stöd av det föreslagna 34 a § 2 mom. får använda täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät i syfte att förhindra eller utreda grovt ordnande av olaglig inresa. Sålunda är det motiverat att Gränsbevakningsväsendet får utvidga en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät både till brott som ligger till grund för inhämtande av information och till grovt ordnande av olaglig inresa i direkt anknytning till det. I en IT-miljö finns inte de säkerhetsrisker som förekommer vid sedvanliga täckoperationer eller eventuella utmaningar vid infiltration av en kriminell sammanslutning som kan inverka på denna bedömning.
Enligt
2 mom.
får den gränsbevakningsman som företar en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät utvidga täckoperationen till att omfatta också andra än den person som är föremål för inhämtande av information, om det under täckoperationen framgår en grundad anledning att anta att också en annan person gör sig skyldig till ett i 10 kap. 3 mom. i tvångsmedelslagen eller i 5 kap. 28 § 2 mom. i polislagen avsett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, inklusive grovt ordnande av olaglig inresa, och i fråga om vilket det för förhindrandet eller utredningen av brottet genast bör riktas en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät mot den personen. Det förutsätts dessutom att en omedelbar utvidgning av täckoperationen behövs för att brottet ska kunna förhindras eller utredas. Frågan om utvidgning av täckoperationen ska dock utan ogrundat dröjsmål och senast tre dygn från det att inhämtandet av informationen inleddes hänskjutas för avgörande till chefen för centralkriminalpolisen. I de fall som avses i momentet motsvarar förfarandet och verksamhetsprinciperna det som anges i motiveringen till 1 mom.
Utvidgningen av en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät gäller dock en person som inte är föremål för inhämtande av information i det ursprungliga beslutet om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät. I början av utvidgningen fattas beslutet av den gränsbevakningsman som genomför täckoperationen i datanät, men som dock utan obefogat dröjsmål ska hänskjuta ärendet för avgörande till chefen för centralkriminalpolisen.
I det föreslagna
3 mom.
föreskrivs det om situationer där utvidgningen av en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät riktas till förhindrande eller utredning av ett annat brott än ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och där operationen genomförs av polisen. I ett ärende som gäller utvidgning av verksamheten ska man då förfara på det sätt som avses i 5 kap. 34 § i polislagen.
34 h §.Bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät och dess förutsättningar.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om en ny befogenhet för Gränsbevakningsväsendet som gäller bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Befogenheten är en mycket viktig metod i synnerhet inom bekämpningen av brott som gäller ordnande av olaglig inresa och människohandelsbrott, eftersom planeringen och genomförandet av denna typ av brott i praktiken har flyttat nästan helt och hållet till datanäten. Befogenheten motsvarar 3 kap. 32 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
För Gränsbevakningsväsendet föreslås inte befogenheter för annan bevisprovokation genom köp än sådan bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
I
1 mom.
definieras bevisprovokation genom köp. Med bevisprovokation genom köp avses ett köpeanbud eller ett köp av föremål, egendom eller tjänster som förundersökningsmyndigheten för att förhindra eller utreda ett brott gör i syfte att påträffa eller ta om hand ett föremål eller egendom som har samband med ett brott eller att få i sin besittning eller finna bevis i ett brottmål eller vinningen av ett brott. Definitionen motsvarar i huvudsak 5 kap. 35 § 1 mom. i polislagen och 3 kap. 32 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen, men utan ett omnämnande av köpeanbud för eller köp av ett ämne. I sådana brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och där bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät kan komma i fråga för att förhindra eller utreda brottet är det inte fråga om situationer som hänför sig till ämnen.
I det föreslagna
2 mom.
föreskrivs det om en befogenhet för bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Enligt bestämmelsen får en för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information i syfte att förhindra eller utreda brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka genomföra bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät och gäller säljanbud till allmänheten, om det är fråga om att förhindra eller utreda ett brott för vilket det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst två år eller häleri, och det är sannolikt att något av de mål som avses i 1 mom. kan uppnås genom bevisprovokationen genom köp. Befogenheten får endast användas av vissa särskilt utbildade gränsbevakningsmän inom brottsbekämpningen.
I det föreslagna momentet föreskrivs vidare att en förutsättning för köp av annat än ett provparti är att köpet är nödvändigt för genomförandet av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Köp av ett provparti är det primära sättet att genomföra bevisprovokation genom köp, eftersom det inte kan anses godtagbart att köpverksamheten gäller stora partier eller fortgår särskilt länge. Om bevisprovokation genom köp inte kan genomföras genom att den riktas till ett provparti, är det möjligt att köpa en större helhet. Det att provpartier prioriteras bidrar också till att förhindra otillåten provokation till brott, som det föreskrivs om i 3 mom.
I
3 mom.
föreskrivs det om inhämtande av information som görs av en person som företar bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Personen får utföra bara sådant inhämtande av information som är nödvändigt för genomförande av bevisprovokationen genom köp som görs uteslutande i datanät. Bevisprovokationen genom köp ska genomföras på så sätt att den inte får den som är föremål för åtgärden eller någon annan att begå ett brott som denne inte annars skulle begå. Detta krav gäller köpeanbud för och köp av både provpartier och helheter.
I 4 mom. föreskrivs det för tydlighetens skull att bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät är inte tillåten i en bostad, eftersom en bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät endast kan ske i datanät. Ett fysiskt möte med en försäljare eller tjänsteleverantör innebär bevisprovokation genom köp som Gränsbevakningsväsendet inte heller i fortsättningen har rätt att företa.
34 i §.Genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om genomförandet i praktiken av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Den genomförs på det sätt som föreslås i fråga om täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät. Bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät ska företas av en för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Regleringen motsvarar bestämmelserna om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät i 3 kap. 33 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
Med bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät avses uttryckligen bevisprovokation genom köp där interaktionen mellan säljaren och den som företar bevisprovokation genom köp sker i sin helhet i datanätet. Den försäljare eller tjänsteleverantör som är föremål för bevisprovokationen och den tjänsteman som genomför bevisprovokationen träffar alltså inte varandra fysiskt under tiden för inhämtande av information. Om det i samband med bevisprovokationen inträffar en händelse där säljaren eller tjänsteleverantören och den som deltar i bevisprovokation genom köp hamnar att träffas fysiskt, är det inte längre fråga om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät och Gränsbevakningsväsendet har inte befogenhet att vidta en sådan åtgärd. I sådan bevisprovokation genom köp uteslutande i datanät som nu avses är det alltså enbart fråga om situationer där en person som agerar anonymt i datanätet misstänks för ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och i fråga om vilket genomförande av bevisprovokation genom köp i datanätet är nödvändigt för att förhindra eller utreda brottet.
34 j §.Beslut om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om beslut om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Det genomförs på det sätt som föreslås i fråga om täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät. Enligt
1 mom.
ska beslut om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät av en sådan för uppdraget förordnad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information fattas av chefen för centralkriminalpolisen på framställning av en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Gränsbevakningsväsendet ansvarar för att villkoren för bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät uppfylls och för vidtagandet av åtgärden i förhållande till målet för inhämtandet av information samt för att den framställning om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät som ska lämnas till polisen är ändamålsenlig och uppgifterna i den korrekta. Beslutsförfarandet motsvarar i sak 3 kap. 35 § 1 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
Enligt det föreslagna
2 mom.
kan beslut meddelas för högst två månader åt gången.
Enligt det föreslagna
3 mom.
ska beslutet fattas skriftligen. I beslutet ska följande nämnas: 1) det brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och som ligger till grund för åtgärden, 2) den person som är föremål för bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 3) de fakta som brottsmisstanken och förutsättningarna för bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät grundar sig på, 4) det föremål, den egendom eller den tjänst som är föremål för bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 5) syftet med bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 6) beslutets giltighetstid, 7) den anhållningsberättigade tjänsteman som leder och övervakar genomförandet av bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 8) begränsningar och villkor för bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Bestämmelserna i 2 och 3 mom. om beslutets giltighetstid och innehåll motsvarar bestämmelserna i 5 kap. 36 § i polislagen och 3 kap. 35 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
34 k §.Plan för genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om en plan för genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Bestämmelsen motsvarar i sak 5 kap. 37 § i polislagen och 3 kap. 36 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
Enligt
1 mom.
ska det över genomförandet av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät upprättas en skriftlig plan, om detta behövs med hänsyn till verksamhetens omfattning eller av andra motsvarande skäl.
Enligt
2 mom.
ska planen vid behov ses över när omständigheterna förändras.
34 l §. Beslut om genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om beslut om genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Bestämmelsen motsvarar i sak 5 kap. 38 § i polislagen och 3 kap. 37 § i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
Enligt
1 mom.
ska ett beslut om genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät fattas skriftligen. Beslutet fattas av en anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information och som ansvarar för genomförandet av bevisprovokationen.
I
2 mom.
föreskrivs det om innehållet i ett beslut om bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Enligt momentet ska följande nämnas i beslutet: 1) den gränsbevakningsman som beslutat om bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät samt beslutets datum och innehåll, 2) den förvaltningsenhet som genomför bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 3) identifikationsuppgifterna för de gränsbevakningsmän inom Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning som genomför bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät, 4) en redogörelse för hur det har säkerställts att bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät inte får den som är föremål för åtgärden eller någon annan att begå ett brott som denne annars inte skulle begå, 5) begränsningar och villkor för genomförandet av bevisprovokationen genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
I
3 mom.
föreskrivs det om möjligheten att tillfälligt avvika från bestämmelsen i 2 mom. om beslutets skriftliga form, om det är fråga om en åtgärd som måste vidtas utan dröjsmål. Beslutet ska dock upprättas i skriftlig form omedelbart efter bevisprovokation genom köp.
Enligt
4 mom.
ska ett beslut om genomförande av bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät vid behov ses över när omständigheterna förändras.
36 §.Användning av informationskällor och förutsättningar för styrd användning av informationskällor.
I paragrafen föreskrivs det om normal användning av informationskällor. Till
1 mom.
fogas en bestämmelse om Gränsbevakningsväsendets rätt att utöver information av betydelse för skötseln av uppgifter som gäller förhindrande och utredning av brott också få information av betydelse för skötseln av uppgifter som gäller upprätthållande av gränssäkerheten av personer som inte hör till en myndighet, dvs. informationskällor.
Vid Gränsbevakningsväsendet har informationskällor använts med stöd av lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet sedan 2018. Under den här tiden har det konstaterats att man genom användningen av informationskällor har möjlighet att inhämta sådan för Gränsbevakningsväsendets verksamhet relevant information som inte har direkt samband med brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka, såsom den nuvarande regleringen begränsar behörigheten. Relevant information som står utanför Gränsbevakningsväsendets undersökningsbehörighet gäller händelser och fenomen vid Finlands riksgräns som har beröringspunkter med Finlands gränssäkerhet. Enligt 3 § i gränsbevakningslagen är det Gränsbevakningsväsendets lagstadgade uppgift att upprätthålla gränssäkerheten. Med hjälp av information som hänför sig till gränssäkerheten kan Gränsbevakningsväsendet bland annat rikta sin egen övervaknings- och kontrollverksamhet. Behovet av information som hänför sig till gränssäkerheten har ökat inom hanteringen av den allvarliga störningssituationen i fråga om gränssäkerheten vid östgränsen och det anses att behovet kvarstår också i framtiden.
Gränsbevakningsväsendet inhämtar och får information i anknytning till gränssäkerheten också på andra sätt än genom användning av informationskällor. Ett vanligt sätt är att aktivt hålla kontakt med personer som bor eller arbetar i gränsområden eller att diskutera observationer bland annat med dem som passerar gränsen. Sådant inhämtande av information är emellertid inte användning av informationskällor, eftersom det saknar den konfidentialitet som kännetecknar användning av informationskällor och eftersom informationsutbyte av den typen kan genomföras offentligt.
Vid användning av informationskällor rekryterar myndigheten informationskällor som har information om saker som är av betydelse för myndigheten och informerar informationskällan hurudana frågor myndigheten uttryckligen är intresserad av. Trots det som nämns ovan delger informationskällorna ibland Gränsbevakningsväsendet information om saker som möjligen är av betydelse, men som inte hör till de brottmål som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka eller till gränssäkerheten. Denna typ av information förmedlar Gränsbevakningsväsendet till andra finländska myndigheter.
Användning av informationskällor är ett ändamålsenligt sätt för Gränsbevakningsväsendet att inhämta information i syfte att förhindra och utreda brott och upprätthålla gränssäkerheten. Inhämtande av information som baserar sig på personligt umgänge är ofta ett effektivare sätt än många andra metoder för informationsinhämtning som myndigheten för närvarande kan använda. Genom användning av informationskällor fås sådan detaljerad information som det är svårt eller till och med omöjligt att producera med andra hemliga metoder för inhämtande av information eller hemliga tvångsmedel.
Definitionen av användning av informationskällor i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet skiljer sig en aning från definitionen i 5 kap. 40 § i polislagen, som ändrades år 2019 genom att formuleringen ”av personer som inte hör till polisen eller till någon annan förundersökningsmyndighet” ersattes med formuleringen ”av personer som inte hör till polisen eller till någon annan myndighet” (lag 581/2019). Definitionen i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet bör motsvara bestämmelsen i polislagen, eftersom det inte finns någon grund för en avvikande definition av begreppet informationskälla.
I det föreslagna
2 mom.
föreskrivs det om Gränsbevakningsväsendets rätt till styrd användning av informationskällor. Gränsbevakningsväsendet får rätt att be att en för ändamålet godkänd informationskälla som har lämpliga personliga egenskaper och är registrerad och har samtyckt till inhämtandet av information inhämtar information som avses i 1 mom. i paragrafen (
styrd användning av informationskällor
). Paragrafens rubrik ändras i överensstämmelse med detta.
Av momentet framgår det att informationskällor kan användas i rätt stor utsträckning inom Gränsbevakningsväsendets inhämtande av information. Till exempel begränsningar som baserar sig på en straffskala för brottsliga gärningar gäller inte användningen av informationskällor. I praktiken riktas styrd användning av informationskällor dock främst till förhindrande och utredning av sådan allvarlig brottslighet som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka samt till inhämtande av information som är särskilt viktig för upprätthållandet av gränssäkerheten.
Formuleringen ”får be” i 2 mom. hänvisar till åtminstone en viss grad av aktivitet från myndigheten i förhållande till informationskällan. Även om informationskällorna naturligtvis får välja sitt sällskap som de vill och när de anser det nödvändigt meddela myndigheten de omständigheter som de fått veta, lyfter myndighetens aktiva roll i verksamheten frågan om informationskällans rättssäkerhet. I praktiken är det i sista hand fråga om att informationskällan agerar på initiativ av en myndighet och för myndighetens räkning. Utöver informationskällans rättssäkerhet är också frågor som gäller rättssäkerheten för den som är föremål för inhämtande av information samt de tjänstemän som deltar i verksamheten centrala faktorer som talar för att det ska föreskrivas på lagnivå om användning av informationskällor.
Paragrafens formulering ”har samtyckt till inhämtandet av information” uttrycker att användning av informationskällor utgår från att uppgifter lämnas frivilligt. Sålunda anses en person som har lämnat uppgifter med stöd av Gränsbevakningsväsendets lagstadgade rätt att få uppgifter inte som en informationskälla enligt 1 mom., även om personen till exempel på grund av sin ställning skulle lämna uppgifter till Gränsbevakningsväsendet på det sätt som avses i 1 mom. mer än tillfälligt.
I
3 mom.
föreskrivs det om begränsningar som gäller styrd användning av informationskällor. En informationskälla får inte ombes att inhämta information på ett sätt som förutsätter utövande av myndighetsbefogenheter eller som äventyrar informationskällans eller någon annans liv eller hälsa. Innan styrd användning av en informationskälla inleds ska informationskällan upplysas om sina rättigheter och skyldigheter och i synnerhet om vad som är tillåten och förbjuden verksamhet enligt lag.
Styrd användning av en informationskälla befriar inte informationskällan från straffrättsligt ansvar när denne inhämtar information under ledning av en myndighet. Informationskällor omfattas av absolut brottsförbud. Av denna anledning kan myndigheten inte styra informationskällan till åtgärder som innebär att informationskällan eventuellt gör sig skyldig till brott, med beaktande också av det omfattande gärningsmannaansvaret och delaktighetsansvaret inom finsk straffrätt.
I momentet föreskrivs det dessutom att informationskällans säkerhet vid behov ska tryggas under och efter inhämtandet av information. Ombesörjandet av en informationskällas säkerhet i ett enskilt fall kan i praktiken genomföras delvis i samarbete med polisen, men det huvudsakliga och slutliga ansvaret ligger alltid hos den förvaltningsenhet vid Gränsbevakningsväsendet som sköter ärendet. Genom samarbete med polisen kan man dock undvika överlappande funktioner och vid behov koncentrera resurserna dit där verksamheten i fråga redan bedrivs.
Betydelsen av styrd användning av informationskällor ökar när allvarliga brott som hör till Gränsbevakningsväsendets behörighet förhindras och utreds, såsom brott som begås av organiserade kriminella sammanslutningar. Gärningar av denna typ förutsätter på grund av sin natur ofta ett mera långvarigt och ytterst konfidentiellt interaktionsförhållande mellan myndigheten och en eventuell informationskälla, i synnerhet om informationskällan själv deltar i brottslig verksamhet. Informationskällorna kan också annars på grund av sina förbindelser röra sig bland personer som antas ha samband med en brottslig gärning och träffa personer som de känt från tidigare och diskutera med dem.
Bestämmelserna i paragrafen motsvarar bestämmelserna i polislagen, tvångsmedelslagen och lagen om brottsbekämpning inom Tullen. Paragrafens rubrik ändras så att den motsvarar paragrafens nya innehåll.
36 a §.Behandling av uppgifter om en informationskälla och betalning av arvode.
Till lagen fogas en ny paragraf till vars
1 mom.
bestämmelserna om registrering av uppgifter om informationskällor i ett personregister flyttas från gällande 36 § 2 mom. I momentet finns en informativ hänvisning till 12 § i lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet (639/2019).
Vid behandlingen av de uppgifter som ska införas i personregistret ska bestämmelserna i lagen om behandling av personuppgifter vid Gränsbevakningsväsendet iakttas. Syftet med registreringen av informationskällor är utöver att öka Gränsbevakningsväsendets faktiska möjligheter att utnyttja informationskällor på riksnivå också att förebygga situationer där informationskällan samtidigt fungerar som informationskälla för olika enheter och eventuellt också olika förundersökningsmyndigheters enheter som systematiskt använder informationskällor. Dessutom förbättrar registreringen möjligheterna till övervakning av lagenligheten i verksamheten, inbegripet utbetalningen av arvoden.
I
2 mom.
föreslås bestämmelser om möjligheten att betala ett arvode till en informationskälla. Närmare anvisningar om grunderna för fastställandet av arvodet ges i en administrativ föreskrift om saken. Arvodena grundar sig på en viss grad av jämförbarhet så att arvoden för samma typ av information är lika stora i hela landet, oberoende av vilken förundersökningsmyndighet som bedriver verksamheten. Ett annat förfarande skulle kunna leda till något slags handel med information.
Bestämmelser om det arvode som ska betalas för användning av informationskällor finns i 92 b § i inkomstskattelagen. Enligt 2 punkten i den paragrafen är arvode som en myndighet betalar eller förmedlar för information som har bidragit till att ett brott har förebyggts eller utretts, en gärningsman har gripits eller den nytta som ett brott har medfört har återfåtts inte skattepliktig inkomst. Enligt 3 punkten i paragrafen är också sådant arvode skattefritt som en myndighet betalar en i lagen om militär underrättelseverksamhet (590/2019) och i polislagen avsedd informationskälla för inhämtande av information som är av betydelse för skötseln av ett underrättelseuppdrag. Från arvodet ska det inte heller betalas andra lagstadgade arbetsgivar- och pensionsförsäkringsavgifter.
Det är inte fråga om en sådan inkomst för mottagaren som kan ses som någon egentlig regelbunden inkomst som kan jämställas med lön, utan inkomsten är mycket sporadisk och ringa. Dessutom är det skäl att notera att skatteplikt för arvodet skulle innebära en risk för att informationskällan röjs på grund av omständigheter som beror på beskattningsförfarandet. En viss grad av offentlighet i fråga om beskattningsuppgifter kan avslöja att en person är verksam som informationskälla inte bara på allmän nivå utan också för brottslingar. Detta kan anses som en klar riskfaktor för informationskällan.
I denna proposition föreslås det att det till 92 b § 3 punkten i inkomstskattelagen fogas en bestämmelse om att också arvode som betalas till en i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet avsedd informationskälla för inhämtande av information som är av betydelse för skötseln av uppdrag som hänför sig till upprätthållandet av gränssäkerheten är skattefritt.
Utöver det som nämnts ovan föreslås det att det i 2 mom. också föreskrivs att utgångspunkten är att arvode betalas endast till registrerade informationskällor. Detta kan anses motiverat med tanke på tillsynen över verksamheten. Det är klart att registreringen av en informationskälla ökar möjligheten att kontrollera användningen av informationskällor, varvid möjligheten att betala arvode endast till registrerade informationskällor på motsvarande sätt ökar möjligheten att följa upp betalningen av arvoden och deras belopp. Genom att registreringen och betalningen av arvodet kopplas ihop förebyggs det till exempel att arvoden obemärkt betalas flera gånger. I momentet föreskrivs det dock på samma sätt som i polislagen om möjlighet att avvika från huvudregeln om registrering. Även om registrering i regel är en förutsättning för betalning av arvode, kan arvode av grundad anledning betalas även till en oregistrerad informationskälla.
36 b §.Beslut om styrd användning av informationskällor.
Till lagen fogas en ny paragraf där det föreskrivs om beslut om styrd användning av informationskällor. Enligt
1 mom.
i paragrafen ska beslut om styrd användning av informationskällor fattas av avdelningschefen eller biträdande avdelningschefen för juridiska avdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet eller av en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. På grund av de olika typer av risker som hänför sig till styrd användning av informationskällor motsvarar beslutsnivån till sina viktigaste delar vad som föreslås i fråga om förtäckt inhämtande av information och täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät.
Enligt det föreslagna
2 mom.
kan beslut om styrd användning av informationskällor meddelas för högst sex månader åt gången. Jämfört med till exempel framåtblickande teletvångsmedel kan den relativt långa giltighetstiden för ett beslut om en metod för inhämtande av information motiveras med metodens natur. En faktor som hänger samman med styrd användning av informationskällor är ett förtroendefullt förhållande mellan tjänstemannen och informationskällan, vilket inte nödvändigtvis uppnås särskilt snabbt. Å andra sidan kan det antas att styrd användning endast sällan är av engångskaraktär, eftersom man sannolikt får bäst resultat genom långsiktig styrning av en informationskälla.
Det föreslagna 3 mom. som gäller beslutets innehåll motsvarar bestämmelserna om innehåll i beslut om andra motsvarande metoder för inhämtande av information. I momentet föreskrivs det att beslut om styrd användning av informationskällor ska fattas skriftligen. I beslutet ska följande nämnas: 1) den som föreslagit åtgärden, 2) den förvaltningsenhet som genomför inhämtandet av information och den gränsbevakningsman som ansvarar för genomförandet av detta, 3) identifikationsuppgifterna för informationskällan, 4) grunden för åtgärden, 5) den person som är föremål för åtgärden, om personen kan individualiseras när beslutet fattas, 6) syftet med inhämtandet av information och planen för genomförandet av detta, 7) beslutets giltighetstid, 8) begränsningar och villkor för den styrda användningen av informationskällor.
Enligt
4 mom.
ska beslutet vid behov ses över när omständigheterna förändras. Beslut om att styrd användning av en informationskälla ska avslutas ska fattas skriftligen.
38 §.Beslut om kontrollerade leveranser.
Enligt det gällande
1 mom.
ska beslut om kontrollerade leveranser som utförs av Gränsbevakningsväsendet fattas av avdelningschefen eller biträdande avdelningschefen för juridiska avdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet.
Inom den operativa brottsbekämpningen är det möjligt att situationer som gäller användning av kontrollerade leveranser kan uppkomma snabbt och vid en tidpunkt då en viss enskild tjänsteman inte kan nås. Då kan befogenheten i fråga inte utövas trots att de materiella villkoren för användning av en hemlig metod för inhämtande av information eller hemliga tvångsmedel är uppfyllda.
Det vore ändamålsenligt att beslutsnivån förenhetligas i förhållande till de andra brottsbekämpningsmyndigheterna och att man till beslutsfattarna fogar en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information.
Kravet på särskild utbildning för hemligt inhämtande av information för en anhållningsberättigad gränsbevakningsman är viktigt med tanke på gränserna för åtgärden, arbetssäkerheten, minskning av risken för brottsprovokation, förhindrande av att inhämtandet av information avslöjas och främjandet av verksamhetens resultat.
52 §.Underrättelse om hemligt inhämtande av information.
Enligt gällande
5 mom.
behöver den som varit föremål för inhämtande av information genom systematisk observation eller förtäckt inhämtande av information inte underrättas, om inte förundersökning har inletts i ärendet. Om förundersökning inleds, iakttas 10 kap. 60 § i tvångsmedelslagen. Till momentet fogas omnämnandet av en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät, bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät och styrd användning av informationskällor. Det behöver inte alls informeras om användningen av dessa metoder för inhämtande av information om inte förundersökning har inletts i ärendet. Om förundersökning däremot har inletts, avgörs frågan om underrättelse i enlighet med 10 kap. 60 § i tvångsmedelslagen.
Enligt gällande
7 mom.
ska 39 § iakttas vid handläggning av underrättelseärenden i domstol. Till momentet fogas bestämmelser om underrättelse om en täckoperation som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät samt styrd användning av informationskällor. Ärendena ska behandlas vid Helsingfors tingsrätt. Helsingfors tingsrätt kan på grund av sin storlek och sakkunskap specialisera sig på frågor som gäller underrättelse av användningen av hemliga metoder för inhämtande av information. Genom lämpligt arrangemang av sammanträden kan det säkerställas att den sittande domaren är förtrogen med behandlingen av ärenden som gäller hemliga metoder för inhämtande av information och hemliga tvångsmedel. Det finns skäl att centralisera behandlingen också i syfte att begränsa antalet personer som känner till användningen av dessa metoder för inhämtande av information samt för att verkställa nödvändiga säkerhetsarrangemang.
I ärenden som gäller underrättelse om användning av dessa metoder för inhämtande av information ska endast nödvändiga uppgifter förmedlas till domstolen. Särskild vikt ska fästas vid att sekretessen iakttas och vid datasäkerhetsarrangemangen. Avsikten med bestämmelserna i momentet är att trygga säkerheten för den tjänsteman som genomför operationen och tjänstemannens närstående samt säkerställa att målet för inhämtandet av information uppnås. Momentet innebär till exempel att domstolen inte behöver ges information om vem som är föremål för inhämtande av information eller på vilken ort inhämtandet av information genomförs. En beskrivning av det misstänkta brottet eller den misstänkta brottsliga verksamheten på en allmän nivå är det väsentliga och räcker. Behandlingen av ärendet kan vid behov hållas någon annanstans än i domstol, till exempel i Gränsbevakningsväsendets eller polisens lokaler. De mest centrala bestämmelserna om sekretess finns i lagen om offentlighet vid rättegång i allmänna domstolar (370/2007).
Bestämmelserna motsvarar 5 kap. 45 § 6 mom. och 58 § 5 och 7 mom. i polislagen samt 3 kap. 44 § 6 mom. och 57 § 5 och 7 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen. Gränsbevakningsväsendet får inte använda andra täckoperationer än täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät, varför det behöver föreskrivas om tillståndsärenden som gäller täckoperationer såsom i 45 § 1 och 6 mom. i polislagen eller 3 kap. 44 § 1 och 6 mom. i lagen om brottsbekämpning inom Tullen.
58 §.Användning av hemliga tvångsmedel.
Enligt gällande
1 mom.
ska 10 kap. i tvångsmedelslagen tillämpas på användningen av hemliga tvångsmedel i en förundersökning som genomförs av Gränsbevakningsväsendet med de undantag som anges nedan. Momentet förblir oförändrat. Bestämmelser om Gränsbevakningsväsendets rätt att använda täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät samt styrd användning av informationskällor vid förundersökning av ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka ska dock i fortsättningen finnas i lagen om brottsbekämpning inom Gränsbevakningsväsendet. Till detta görs en informativ hänvisning i 10 kap. 1 § i tvångsmedelslagen enligt det som beskrivs nedan.
I
2 mom.
föreskrivs det om de hemliga tvångsmedel som Gränsbevakningsväsendet inte får användas. Det föreslås att momentet ändras så att Gränsbevakningsväsendet får befogenhet för styrd användning av informationskällor och täckoperationer som genomförs uteslutande i datanät och bevisprovokation genom köp som genomförs uteslutande i datanät. Gränsbevakningsväsendet får fortfarande inte använda egentliga täckoperationer och bevisprovokation genom köp.
I gällande
3 mom.
1 punkten föreskrivs det om Gränsbevakningsväsendets rätt att använda teleavlyssning, inhämtande av information i stället för teleavlyssning och annat förtäckt inhämtande av information än sådant datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information som avses i 10 kap. 14 § 4 mom. i tvångsmedelslagen vid utredning av grovt ordnande av olaglig inresa eller grovt ordnande av olaglig inresa och till den anknuten människohandel eller grov människohandel.
Det föreslås att Gränsbevakningsväsendet får befogenhet att i samband med gränskontroll, Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning eller de tillsynsuppgifter som föreskrivs för Gränsbevakningsväsendet förhindra och utreda också sådana människohandelsbrott som inte har anknytning till ordnande av olaglig inresa. Av denna anledning stryks sambandet mellan ordnande av olaglig inresa och människohandelsbrott i momentet. Gränsbevakningsväsendet kan fortfarande använda teleavlyssning och inhämtande av information i stället för teleavlyssning vid utredning av människohandelsbrott.
I 3 mom. 2 punkten föreskrivs det om teleövervakning vid utredning av ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka. Punkten ändras så att befogenheten att använda teleövervakning utvidgas att gälla alla de brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka för vilka det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år. Befogenheten utvidgas dock inte till militära brott eller tjänstebrott, våldsamt motstånd mot tjänsteman, grovt givande av muta, tagande av gisslan och förberedelse till tagande av gisslan i anknytning till ordnande av olaglig inresa eller sådana allmänfarliga brott som riktar sig mot Gränsbevakningsväsendet. Bestämmelser om dessa undantag finns i 4 mom. i paragrafen.
Detta innebär att teleövervakning i syfte att utreda ett brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan anknytning till grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande enligt 25 kap. i strafflagen i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov penningtvätt
grovt skjutvapenbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Rätten till teleövervakning vid utredning av grovt ordnande av olaglig inresa, grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet, grovt eller yrkesmässigt häleri, grovt jaktbrott samt grovt döljande av olagligt byte förblir oändrad.
Bestämmelser om annat förtäckt inhämtande av information än sådant datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information som avses i 10 kap. 14 § 4 mom. i tvångsmedelslagen föreslås i 3 punkten i momentet. Befogenheten utvidgas att gälla alla brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och för vilka det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år, med de undantag som anges i 4 mom. Detta betyder att befogenheten för utredning av brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan anknytning till grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet
grov penningtvätt
grovt eller yrkesmässigt häleri
grovt skjutvapenbrott
grovt jaktbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Dessutom föreslås befogenhet för utredning av häleri som hänför sig till planmässig, organiserad, yrkesmässig, fortsatt eller upprepad brottslig verksamhet. Befogenheten får fortfarande utövas för utredning av grovt ordnande av olaglig inresa såsom för närvarande.
I den nya 4 punkten i 3 mom. föreskrivs det om teknisk spårning av en person. Befogenheten utvidgas att gälla alla brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka och för vilka det strängaste föreskrivna straffet är fängelse i minst fyra år, med de undantag som anges i 4 mom. Detta betyder att befogenheten för utredning av brott utvidgas att gälla följande brott:
människohandelsbrott och grovt människohandelsbrott utan anknytning till grovt ordnande av olaglig inresa
grovt frihetsberövande i anknytning till ordnande av olaglig inresa
grov förfalskning av dokument som ska granskas av Gränsbevakningsväsendet
grov penningtvätt
grovt eller yrkesmässigt häleri
grovt skjutvapenbrott
grov miljöförstöring
grovt naturskyddsbrott inom naturskyddsområden
grov skadegörelse, grov stöld och grov bruksstöld av motordrivet fortskaffningsmedel som riktar sig mot en gränsbevakningsmyndighet eller mot gränsmärken och gränsanordningar som Gränsbevakningsväsendet svarar för.
Befogenheten får fortfarande utövas för utredning av grovt ordnande av olaglig inresa och grovt jaktbrott såsom för närvarande.
I
4 mom.
föreskrivs det om undantag som gäller teleövervakning, annat förtäckt inhämtande av information än sådant datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information som avses i 10 kap. 14 § 4 mom. i tvångsmedelslagen och teknisk spårning av en person. Dessa befogenheter får inte utövas vid utredning av militära brott eller tjänstebrott, våldsamt motstånd mot tjänsteman, grovt givande av muta, tagande av gisslan eller förberedelse till tagande av gisslan i anknytning till ordnande av olaglig inresa eller sådana allmänfarliga brott som riktar sig mot Gränsbevakningsväsendet.
I paragrafens gällande 4 mom. föreskrivs det om Gränsbevakningsväsendets befogenheter vid i 5 § avsedd annan förundersökning. Momentet blir 5 mom. men innehållet ändras inte.
59 §.Beslut om förtäckt inhämtande av information vid förundersökning av brott.
Enligt
1 mom
. ska beslut om förtäckt inhämtande av information för utredning av ett brott som det ankommer på Gränsbevakningsväsendet att undersöka fattas av avdelningschefen eller biträdande avdelningschefen för juridiska avdelningen vid staben för Gränsbevakningsväsendet eller en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information.
Situationer inom den operativa brottsbekämpningen kan uppkomma snabbt och vid en tidpunkt då en viss enskild tjänsteman inte kan nås. Då kan befogenheten i fråga inte utövas trots att de materiella villkoren för användning av hemliga tvångsmedel är uppfyllda. Det vore ändamålsenligt att beslutsnivån förenhetligas i förhållande till de andra brottsbekämpningsmyndigheterna och att man till beslutsfattarna fogar en för uppdraget förordnad anhållningsberättigad gränsbevakningsman som särskilt utbildats för hemligt inhämtande av information. Ändringen av beslutsnivån gäller förtäckt inhämtande av information och datanätsbaserat förtäckt inhämtande av information.