7.1
Arbetsavtalslagen
Det föreslås att bestämmelserna om grunderna för uppsägning av arbetsavtal i 7 kap. i arbetsavtalslagen ändras. De föreslagna ändringarna gör det lättare för enskilda företag att säga upp en arbetstagare på grunder som har samband med arbetstagarens person, när det inte längre krävs att en uppsägning ska grunda sig på särskilt vägande skäl. I helhetsbedömningen kan arbetstagarens tidigare klandervärda agerande beaktas tydligare. Uppsägningsförfarandet underlättas också av det faktum att arbetsgivaren i situationer där det handlar om något annat än förändringar i arbetsförutsättningarna inte längre är skyldig att utreda om det är möjligt att placera arbetstagaren i annat arbete.
7 kap.
Grunder för uppsägning av arbetsavtal
1 §.Allmän bestämmelse om uppsägningsgrunder
. Det föreslås att paragrafen upphävs. Bestämmelser om de allmänna förutsättningarna för uppsägning finns i 2 § i fråga om uppsägningsgrunder som gäller arbetstagarens person och i 3 § i fråga om ekonomiska och produktionsrelaterade uppsägningsgrunder.
2 §.Uppsägningsgrunder som har samband med arbetstagarens pe
rson. I paragrafen föreskrivs det om uppsägningsgrunder som har samband med arbetstagarens person. I
1 mom
. föreslås en allmän bestämmelse om de grunder som har samband med arbetstagarens person och på vilka arbetstagarens arbetsavtal kan sägas upp. Paragrafens
2 mom
. innehåller en bestämmelse som preciserar 1 mom. och som gäller den helhetsbedömning som ska göras i fråga om uppsägningsgrunden. Den föreslagna bestämmelsen använder begreppet helhetsbedömning i stället för den formulering som används i den gällande bestämmelsen. Det är fråga om en rent språklig ändring. I
3 mom
. föreskrivs det om arbetsgivarens skyldighet att reda ut om det är möjligt att undvika uppsägning genom att arbetstagaren placeras i annat arbete, om arbetstagarens arbetsförutsättningar förändras. I det föreslagna
4 mom
. föreskrivs det om varningsförfarandet. De föreslagna momenten utgör en helhet, på basis av vilken man i varje enskilt fall måste avgöra huruvida uppsägningsgrunden är tillräcklig.
I
1 mom
. föreskrivs det om uppsägningsgrunder som beror på arbetstagaren och har samband med arbetstagarens person. Till skillnad från gällande 7 kap. 1 § förutsätts det i den föreslagna bestämmelsen inte längre att uppsägningsgrunden ska vara vägande. Enligt förslaget får en arbetsgivare säga upp ett tills vidare gällande arbetsavtal av ett sakligt skäl som har samband med arbetstagarens person. Syftet med ändringen är att sänka uppsägningströskeln.
Kravet på saklighet ska bedömas ur två synvinklar: För det första ska uppsägningsgrunden till sitt sakinnehåll vara sådan att den berättigar till uppsägning
(saklighet som följer av skälets art
). I paragrafen förutsätts det att det är fråga om brott mot eller åsidosättande av arbetstagarens förpliktelser som följer av arbetsavtalet eller av lag och som är av betydelse för anställningsförhållandet eller om sådana väsentliga förändringar i arbetstagarens personliga arbetsförutsättningar på grund av vilka arbetstagaren inte längre kan klara av sina arbetsuppgifter. I denna proposition föreslås det inga ändringar i fråga om vilken typ av skäl som överlag duger som uppsägningsgrund.
För det andra förutsätter kravet på saklighet en bedömning av hur allvarliga de bakomliggande skälen till uppsägningen är (
saklighet som följer av skälets allvar
). För att ett sakligt skäl att säga upp arbetsavtalet ska föreligga, måste de skäl som ligger till grund för uppsägningen vara tillräckligt betydelsefulla med tanke på förutsättningarna för arbetsavtalets fortsatta giltighet. Det skäl som ligger till grund för uppsägningen förutsätts inte längre vara särskilt vägande i den föreslagna paragrafen och avsikten är att det ska vara lättare än för närvarande att betrakta kriterierna för en uppsägningsgrund som uppfyllda.
Frågan om huruvida ett sakligt skäl är tillräckligt ska bedömas i förhållande till om arbetstagarens förfarande har varit sådant att uppsägningen av anställningsförhållandet kan anses vara en förståelig och proportionerlig följd av arbetstagarens förfarande eller dennes försämrade arbetsförutsättningar. Brister eller fel av ringa betydelse i arbetstagarens verksamhet utgör inte ett sakligt skäl till uppsägning. Den saklighet som krävs av en uppsägningsgrund förutsätter även i fortsättningen bland annat att grunden inte får strida mot god sed eller vara godtycklig.
Kravet på saklighet motsvarar villkoren i Internationella arbetsorganisationen ILO:s konvention nr 158 och Europeiska sociala stadgan, enligt vilka en arbetstagare kan sägas upp endast av ett giltigt skäl eller på en giltig grund.
I bestämmelsen förutsätts det att uppsägningsgrunden inte får påverkas av diskriminerande skäl. Med detta krav på icke-diskriminering avses diskrimineringsförbud enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män och diskrimineringslagen, vilket innebär att kravet inte har något eget materiellt innehåll i arbetsavtalslagen. Bestämmelser om tillsynen över efterlevnaden av förbudet mot diskriminering finns i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män och i diskrimineringslagen. En arbetstagares utövande av sina lagstadgade rättigheter, såsom till exempel rätten till familjeledighet, till att inte iaktta en arbetsgivares föreskrifter, om iakttagande av dem skulle uppfylla rekvisitet för ett brott, eller till att rikta berättigade yrkanden mot en arbetsgivare som försummat sina skyldigheter, berättigar inte till uppsägning, eftersom sådana grunder är diskriminerande eller strider mot god sed. En arbetsgivare får inte heller säga upp en arbetstagare på de grunder som anges i 2 a § (förbjudna uppsägningsgrunder). Arbetsgivaren ska ha bevisbördan i fråga om den faktiska uppsägningsgrunden.
Enligt 1 mom.
1 punkten
kan som ett sakligt skäl som har samband med arbetstagarens person åtminstone betraktas brott mot eller åsidosättande av arbetstagarens förpliktelser som följer av arbetsavtalet eller av lag och som är av betydelse för anställningsförhållandet, såsom underlåtelse att iaktta de föreskrifter som arbetsgivaren ger inom ramen för sin rätt att leda arbetet, försummelse av arbetet, ogrundad frånvaro, osakligt uppförande samt oaktsamhet i arbetet. Jämfört med den gällande paragrafen innehåller den föreslagna bestämmelsen två ändringar. För det första anges i paragrafen som exempel några av de vanligaste förseelserna eller försummelserna som kan komma i fråga som uppsägningsgrund. Avsikten är att göra bestämmelsen mer informativ än för närvarande. Förteckningen är inte uttömmande och som uppsägningsgrund godkänns samma skäl från arbetstagarens sida som för närvarande.
Den andra ändringen hänför sig till uppsägningsgrundens allvarlighetsgrad. Den gällande motsvarande bestämmelsen hänför sig till situationer som gäller
allvarligt
brott mot eller åsidosättande av förpliktelser som är av
väsentlig
betydelse för anställningsförhållandet. Förutom kriteriet på att en uppsägningsgrund ska vara vägande påverkar dessa tilläggsbestämningar i den gällande bestämmelsen också bedömningen. I fortsättningen ska brott mot eller åsidosättande av arbetstagarens förpliktelser bedömas i förhållande till huruvida uppsägningen av anställningsförhållandet är en saklig följd av arbetstagarens förfarande under rådande omständigheter. Även om den föreslagna ordalydelsen i bestämmelsen sänker uppsägningströskeln, har arten av den förpliktelse som arbetstagaren har brutit mot och hur allvarligt brottet är även i fortsättningen betydelse vid bedömningen av huruvida uppsägningsgrunden är tillräcklig. Vid bedömningen av uppsägningsgrunden ska vikt fästas vid hur klandervärt arbetstagarens förfarande varit.
Enligt den föreslagna 2 § 1 mom.
2 punkten
betraktas som ett sakligt skäl väsentliga förändringar i arbetstagarens personliga arbetsförutsättningar på grund av vilka arbetstagaren inte längre kan klara av sina arbetsuppgifter. En motsvarande förändring i omständigheterna i arbetstagarens riskkrets kan redan nu utgöra uppsägningsgrund.
En förändring i arbetsförutsättningarna hänför sig oftast till arbetstagarens arbetsförmåga. Utgångspunkten är att en arbetstagares sjukdom, funktionsnedsättning eller olycksfall inte kan anses vara ett sakligt skäl till uppsägning, eftersom de ska betraktas som förbjudna uppsägningsgrunder enligt 2 a §. I vissa fall kan sjukdom, funktionsnedsättning eller olycksfall dock orsaka nedsatt arbetsförmåga, vilket kan utgöra ett sakligt skäl till uppsägningen av arbetstagaren. Ett sådant skäl föreligger enligt den föreslagna 2 a § 1 punkten när arbetstagarens sjukdom, funktionsnedsättning eller olycksfall har orsakat att hans eller hennes arbetsförmåga har minskat väsentligt och för så lång tid att det inte rimligen kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter avtalsförhållandet. Syftet med de föreslagna ändringarna är inte att ändra gällande rättsläge till denna del. Således kan sjukdom, funktionsnedsättning eller olycksfall på motsvarande sätt som enligt nuvarande bestämmelser och tillämpningspraxis utgöra ett sakligt skäl, om arbetstagaren på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller olycksfall till väsentliga delar inte kan fullgöra sina förpliktelser enligt arbetsavtalet.
Den förändring i arbetsförutsättningarna som avses i bestämmelsen kan också bero på andra förändringar i omständigheterna i arbetstagarens riskkrets. Till exempel kan ett frihetsstraff förhindra arbetet på det sätt som avses i bestämmelsen. Likaså kan ett körförbud som meddelats en chaufför, beroende på förbudets längd, innebära en väsentlig förändring av arbetstagarens förutsättningar att arbeta. För att uppsägningsgrunden ska uppfyllas på grund av sådana förändringar i arbetsförutsättningarna förutsätts det då att arbetstagaren inte skäligen kan erbjudas annat arbete under tiden för körförbudet eller att arbetsgivaren inte har förutsättningar att fortsätta anställningsförhållandet under frihetsstraffet på grund av straffets längd.
Arbetstagarens riskkrets omfattar inte sådan avsaknad av formell kompetens som arbetsgivaren kände till redan när arbetsavtalsförhållandet inleddes. Således är avsaknaden av sådan kompetens i anslutning till vilken arbetstagarens arbetsförhållanden de facto inte har förändrats inte ett giltigt skäl till uppsägning som arbetsgivaren kan åberopa. Om arbetsgivaren har anställt en person som inte har den formella kompetens som krävs för arbetet, kan arbetsgivaren inte senare som uppsägningsgrund åberopa att denna formella kompetens saknas. Däremot kan en arbetstagare sägas upp om han eller hon inte klarar av sina arbetsuppgifter trots att arbetsgivaren har fullgjort sina egna skyldigheter i anslutning till handledningen av arbetstagaren.
Huruvida en uppsägningsgrund är tillräcklig eller inte ska även i fortsättningen avgöras genom en helhetsbedömning, om vilken det föreskrivs i 2 §
2 mom
. På motsvarande sätt som för närvarande ska det vid helhetsprövningen utöver arbetstagarens klandervärda förfarande och dess följder också utredas vilka faktorer som har inverkat på arbetstagarens förfarande samt omständigheter som har samband med arbetet och som har inverkat på förfarandet. I praktiken innebär helhetsbedömningen en intresseavvägning mellan de omständigheter som talar för och emot uppsägning. Betydelsen och vikten av de omständigheter som ska beaktas vid bedömningen avgörs från fall till fall. Betydelsen av helhetsbedömningen framhävs i gränsfall.
Det förutsätts objektiva grunder för att avgöra huruvida uppsägningströskeln nås eller inte vid helhetsbedömningen. Med att grunderna är objektiva avses åtminstone att endast faktiska orsaker som inverkar på anställningsförhållandet får betraktas som att de inverkar på att uppsägningsgrunden uppfylls. Omvänt betraktas inte sådana skäl som saknar betydelse för fullgörandet av skyldigheterna enligt arbetsavtalet som objektiva grunder.
Enligt det föreslagna 2 § 2 mom. avgörs huruvida en uppsägningsgrund föreligger eller inte på basis av en helhetsbedömning, i vilken måste beaktas allvarlighetsgraden i arbetstagarens förfarande som är föremål för granskning eller i förändringarna i arbetsförutsättningarna samt övriga omständigheter som inverkar på saken, såsom 1) arbetstagarens ställning och arbetsuppgifternas karaktär, 2) andra handlingar som arbetstagaren begått i strid med förpliktelser som är av betydelse för anställningsförhållandet, 3) åtgärder som arbetsgivaren vidtagit för att uppfylla sina egna förpliktelser, såsom att ge arbetstagaren tillräckliga anvisningar, samt arbetsgivarens övriga förfarande i ärendet, 4) antalet anställda hos arbetsgivaren, 5) arbetsgivarens och arbetstagarens omständigheter som en helhet.
Även om kravet på ett sakligt skäl enligt 1 mom. förutsätter att arbetstagarens förfarande måste vara av viss betydelse, ska förfarandets allvar beaktas också vid helhetsbedömningen enligt 2 mom. Med allvaret i arbetstagarens förfarande avser man att det åtminstone måste vara fråga om ett sådant enskilt klandervärt förfarande eller en helhet av klandervärda förfaranden som klart ska anses strida mot arbetstagarens förpliktelser eller på ett väsentligt sätt vara olämpligt med hänsyn till arbetstagarens ställning.
Vid helhetsbedömningen har också lojalitetsplikten mellan parterna i anställningsförhållandet betydelse. Arbetsgivaren har förpliktelser bland annat i anslutning till ledningen av arbetet, inskolningen och handledningen av arbetstagaren, arbetarskyddet och ett jämlikt bemötande av arbetstagarna. Arbetstagaren är å sin sida skyldig att bland annat utföra arbetet omsorgsfullt med iakttagande av de föreskrifter som arbetsgivaren meddelar i enlighet med sin behörighet. Arbetstagaren ska dessutom till exempel i sin verksamhet undvika allt som står i strid med vad som skäligen kan krävas av en arbetstagare i den ställningen.
Ett anställningsförhållande är ett avtalsförhållande som baserar sig på parternas ömsesidiga förtroende, vilket innebär att också bedömningen av huruvida det finns en saklig uppsägningsgrund anknyter till förtroendet mellan parterna. Huruvida en uppsägningsgrund föreligger eller inte kan bero på antingen en enskild omständighet eller flera olika händelser. Förfarandets allvar ska bedömas som en helhet, och det ska inte krävas samma allvar hos arbetstagarens förfarande om det är fråga om enskilda förseelser som vid upprepad verksamhet.
I förteckningen i 2 mom. anges det som exempel omständigheter som ska beaktas vid helhetsbedömningen av uppsägningsgrunden. Varje omständighet som nämns i förteckningen behöver inte bedömas i alla situationer, utan endast omständigheter som är väsentliga med tanke på situationen i fråga ska beaktas. Beaktandet av de omständigheter som nämns i förteckningen och vikten av respektive omständighet beror å andra sidan på hur allvarlig den förhandenvarande situationen är.
Andra omständigheter som eventuellt ska beaktas är enligt 2 mom.
1 punkten
arbetstagarens ställning och uppgifternas karaktär. Till exempel kan det krävas mer av en arbetstagare som har en särskilt ansvarsfull eller självständig uppgift eller ställning än av andra arbetstagare. Å andra sidan ska arbetstagare i motsvarande ställning bemötas jämlikt, dock med beaktande av till exempel anställningsförhållandets längd och andra situationsspecifika omständigheter.
I ett långvarigt anställningsförhållande kan man lägga större vikt vid tryggandet av anställningsförhållandets kontinuitet åtminstone om arbetstagarens förfarande inte tidigare har varit klandervärt. Å andra sidan är det skäligt att i ett mycket kort anställningsförhållande ge arbetstagaren möjlighet att utveckla sitt förfarande, åtminstone om det klandervärda förfarandet består av ett fel som beror på arbetstagarens bristande kompetens och arbetstagaren inte har getts tillräcklig inskolning.
Enligt 2 mom.
2 punkten
ska vid bedömningen beaktas andra handlingar som arbetstagaren begått i strid med förpliktelser som är av betydelse för anställningsförhållandet. Arbetstagarens tidigare klandervärda verksamhet kan framhäva det faktum att en saklig uppsägningsgrund föreligger, om arbetstagarens förfarande som helhet försvagar det förtroende mellan parterna som förutsätts av arbetsavtalsförhållandet.
Vid tillämpningen av 2 mom. 2 punkten är det också av betydelse huruvida det är fråga om ett upprepat förfarande från arbetstagarens sida. Till exempel ska enskilda försummelser inte nödvändigtvis anses väsentligt undergräva förtroendet mellan parterna i anställningsförhållandet, men om de upprepas trots arbetsgivarens anmärkningar kan de visa att arbetstagarens inställning till arbetet är klandervärt eller bristfälligt på det sätt som avses i bestämmelsen. Liksom mer allmänt vid bedömningen av uppsägningsgrunden ska arbetsgivaren bära bevisbördan när arbetsgivaren åberopar arbetstagarens tidigare klandervärda handlingar. Detta bör beaktas särskilt om det har gått en tid sedan det förfarande som arbetsgivaren åberopar ägde rum.
Enligt
3 punkten
ska åtgärder som arbetsgivaren vidtagit för att uppfylla sina egna förpliktelser beaktas. Sådana åtgärder är till exempel givandet av tillräckliga anvisningar och annan handledning av arbetstagaren. En omständighet som omvänt talar mot att det föreligger en uppsägningsgrund kan vara arbetsgivarens medverkan till uppkomsten av missförhållanden, till exempel bristfällig inskolning eller bristfälliga anvisningar till arbetstagaren.
Vid tillämpningen av 3 punkten ska också arbetsgivarens möjligheter att omorganisera befintliga arbetsuppgifter för att undvika uppsägning av arbetstagaren beaktas. Här är det fråga om arbetsarrangemang och inte om omplaceringsskyldighet enligt 3 mom. Till exempel bör man sträva efter att lösa konflikter i människorelationerna mellan en arbetstagare och en enskild kund genom att anvisa arbetstagaren att sköta andra kundrelationer, om detta är möjligt. I punkten avses inte skapande av helt nya arbetsuppgifter eller andra motsvarande omfattande arrangemang.
Enligt
4 punkten
kan vid bedömningen också beaktas antalet anställda hos arbetsgivaren. Små arbetsgivare har oftast sämre förutsättningar att bära konsekvenserna av en arbetstagares klandervärda förfarande eller försämrade arbetsförutsättningar.
Antalet anställda hos arbetsgivaren kan beaktas i helhetsbedömningen med tanke på betydelsen av konsekvenserna för arbetsgivaren. I denna granskning kan betydelsefulla konsekvenser vara åtminstone det att arbetsgemenskapens funktion försämras, ekonomiska förluster som orsakas arbetsgivaren eller brist på förtroende mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Bestämmelsen motsvarar till denna del den gällande lagen, och avsikten är inte att ändra det nuvarande rättsläget när det gäller beaktandet av antalet anställda hos arbetsgivaren. I regeringens proposition RP 227/2018 rd
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2018/227?language=swe
går man närmare in på beaktandet av antalet anställda.
Enligt
5 punkten
ska arbetsgivarens och arbetstagarens omständigheter som en helhet beaktas vid helhetsbedömningen. Bestämmelsen motsvarar till denna del den gällande bestämmelsen i arbetsavtalslagen, och avsikten är inte att ändra rättsläget till denna del.
Även andra omständigheter ska från fall till fall beaktas vid helhetsbedömningen. Dessa kan vara till exempel arbetstagarens inställning till sitt agerande eller sitt beteende samt i synnerhet arbetstagarens vilja att rätta till sin verksamhet. Dessutom kan man beakta särdrag som hänför sig till utförandet av arbetet, såsom ett ökat omsorgsbehov om sådant krävs i arbetet. Också arbetsgivarens ställning kan ha betydelse till exempel om det på basis av den kan förutsättas ett mer klanderfritt förfarande än normalt från arbetstagarna. Uppenbar likgiltighet som arbetstagaren visar i förhållande till arbetsgivarens åtgärder för att rätta till arbetstagarens bristfälliga eller klandervärda förfarande ska beaktas vid bedömningen. Omständigheterna bör bedömas objektivt från fall till fall.
Slopandet av kravet på att uppsägningsgrunden ska vara vägande påverkar också helhetsbedömningen av uppsägningsgrunden. Frågan gäller vilken vikt olika aspekter som ska beaktas vid helhetsbedömningen får. Kravet på att ett skäl ska vara vägande har framhävt det faktum att arbetsavtal fortsätter att gälla till arbetstagarens fördel också under sådana omständigheter där de förpliktelser som följer av arbetsavtalet inte har fullgjorts. På basis av de föreslagna ändringarna ska man i högre grad än för närvarande beakta sådana aspekter som hänför sig till betydelsen av det avtalsstridiga förfarandet i arbetsgivarens verksamhet. Samtidigt skyddar kravet på saklighet i uppsägningsgrunden tillsammans med helhetsbedömningen dock arbetstagaren mot godtyckliga uppsägningar eller uppsägningar som grundar sig på ringa eller överraskande skäl.
I
3 mom
. finns en bestämmelse om arbetsgivarens skyldighet att reda ut om det är möjligt att undvika uppsägning genom att arbetstagaren placeras i annat arbete. Denna skyldighet gäller endast i situationer där arbetstagarens arbetsprestation är bristfällig på grund av att hans eller hennes arbetsförutsättningar har förändrats. Sådana situationer föreligger i princip inte när det är fråga om klandervärt förfarande i arbetet från arbetstagarens sida, och därför är det motiverat att anställningsförhållandets kontinuitet skyddas mer i dessa än i andra situationer.
Skyldigheten gäller situationer där arbetstagarens förutsättningar att klara av arbetet har förändrats under anställningsförhållandet. I sådana situationer kan det vara fråga om exempelvis att en arbetstagares intyg på yrkeskompetens blir indraget av någon annan orsak än arbetstagarens uppsåtliga försummelse eller arbetsoförmåga på grund av sjukdom, skada eller olycksfall. En sådan situation kan vara för handen också när arbetsförhållandena har lett till att arbetstagarens arbetsförmåga har försämrats.
I det föreslagna
4 mom
. föreskrivs det på motsvarande sätt som i den gällande paragrafen om skyldigheten att ge en varning. Enligt det momentet får en arbetstagare som har åsidosatt eller brutit mot sina förpliktelser som följer av anställningsförhållandet inte sägas upp förrän han eller hon varnats och därigenom beretts möjlighet att rätta till sitt förfarande. Om grunden för uppsägningen är en så allvarlig överträdelse i anslutning till anställningsförhållandet att det rimligen inte kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter avtalsförhållandet, behöver varning inte ges. Den föreslagna bestämmelsen ändrar inte den gällande regleringen om givande av varning.
2 a §.Förbjudna uppsägningsgrunder
. Paragrafen är ny. I paragrafen föreskrivs det på motsvarande sätt som i det nuvarande 2 § 2 mom. om vad som inte kan betraktas som en godtagbar uppsägningsgrund. I paragrafen föreslås ett tillägg som baserar sig på ILO:s konvention nr 158.
Språkdräkten i det
inledande stycket
i paragrafen ändras till följd av den föreslagna ändringen av 2 §. Genom de föreslagna ändringarna och paragrafens nya rubrik ändras inte bestämmelsens nuvarande sakinnehåll, med undantag för den nya 4 punkten, eller bestämmelsens tillämpningspraxis. Exempelvis bedömningen av när arbetstagarens arbetsförmåga har minskat väsentligt och för så lång tid att uppsägningsgrunden uppfylls motsvarar den gällande bestämmelsen.
Jämfört med bestämmelsen i vad som för närvarande är 2 § 2 mom. fogas en ny
4 punkt
till momentet, varvid den nuvarande 4 punkten i förteckningen blir 5 punkten. I den föreslagna 4 punkten föreskrivs det i enlighet med artikel 5 b i ILO:s konvention nr 158 att det att arbetstagaren är eller har varit verksam som representant för arbetstagarna eller strävar efter att bli en sådan inte kan anses vara en godtagbar uppsägningsgrund.
Med arbetstagarrepresentanter avses åtminstone sådana aktörer som anges i lag, såsom förtroendemän, förtroendeombud, skyddsombud och samarbetsombud. Eftersom förtroendeombudens roll har vuxit, bland annat till följd av lagändringar i fråga om lokala avtal, finns det behov av att förtydliga lagen. Syftet med ändringen är inte att ändra gällande rättsläge eller tillämpningspraxis. Den nya 4 punkten hindrar inte uppsägning av arbetstagare av andra orsaker än de som nämns i bestämmelsen.
3 §.Uppsägning av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker.
Till första meningen i 1 mom. fogas en hänvisning till arbetsavtal som gäller tills vidare. Genom hänvisningen bibehålls nuläget. Avsikten är inte att påverka till exempel tillämpningspraxis i fråga om arbetsavtal för viss tid som innehåller uppsägningsvillkor.
Till 1 mom. fogas en ny andra mening där det på motsvarande sätt som i den gällande 1 § föreskrivs om de allmänna förutsättningarna för uppsägning av ekonomiska orsaker eller av produktionsorsaker. När en arbetstagare sägs upp av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker eller av orsaker i samband med omorganisering av arbetsgivarens verksamhet kan arbetstagaren i allmänhet inte påverka uppsägningen. Därför förutsätts det också i fortsättningen att skälet till uppsägningen till denna del är sakligt och vägande.
Med stöd av den nya andra meningen i 1 mom. förblir förutsättningarna för uppsägning av en arbetstagare av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker eller av orsaker i samband med omorganisering av arbetsgivarens verksamhet oförändrade. Även nuvarande rättspraxis bibehåller sin betydelse för styrningen av tillämpningen av bestämmelsen.
Ordet ”dock” i sista meningen i bestämmelsen i 1 mom. föreslås strykas. Ändringen är språklig och beror på den nya mening som fogas till momentet.
Den finska språkdräkten i det
inledande stycket i 2 mom
. korrigeras lagtekniskt genom att det till slutet av stycket fogas ett kolon som saknas.
Ikraftträdande
. I bestämmelsen föreslås ett ikraftträdandedatum för ändringarna och en övergångsperiod.