7.2
Lagen om ändring av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i överenskommelsen med Sverige om internationell taxitrafik på väg och om tillämpning av överenskommelsen
2 §. Skyldigheter för taxiföretag.I 1 mom. 1 punkten föreskrivs det fortfarande om den prissättning som ska iakttas i trafik enligt överenskommelsen. Det föreslås dock att 1 mom. 1 punkten ändras så att i stället för bestämmelserna om taxitrafikens konsumentpriser iakttas bestämmelserna om konsumentpriser i lagen om transportservice (320/2017) och föreskrifter som utfärdats med stöd av dem och som taxiföretagen ska iaktta i inrikes trafik. Genom ändringen preciseras ordalydelsen i punkten så att den beaktar de ändringar som gjorts i den nationella regleringen om prissättningen av taxitjänster. Statsrådets förordning om de maximipriser som tas ut hos konsumenterna i taxitrafiken upphävdes i samband med att lagen om transportservice trädde i kraft. Bestämmelser om prissättningen av taxitrafiktjänster finns för närvarande i 152 § i lagen om transportservice och i Transport- och kommunikationsverkets föreskrifter som meddelats med stöd av den paragrafen.
Det föreslås att 1 mom. 2 punkten ändras så att stationsplatsskyldigheten slopas och att det i punkten i stället åläggs att iaktta bestämmelserna i 15 a § i lagen om transportservice om de uppgifter som ska samlas in om taxiresor. Överenskommelsen tillåter cabotage endast i särskilda situationer, och därför anses det inte nödvändigt att i lagen om tillämpning av överenskommelsen särskilt förplikta föraren att återvända till hemstaten efter transporten. Den uttryckliga stationsplatsskyldigheten grundade sig på den upphävda lagen om taxitrafik (217/2017). I lagen om transportservice finns inte längre bestämmelser om skyldighet i fråga om stationsplats. I 1 mom. 2 punkten föreskrivs det i fortsättningen om skyldigheten att registrera uppgifter om taxitrafik enligt överenskommelsen. Skyldigheten baserar sig på artikel 5 punkt a i överenskommelsen, enlig vilken transporten ska registreras i taxameter eller liknande om sådant krävs i enlighet med den lagstiftning som gäller i taxiföretagets hemstat. Enligt lagen om transportservice är det inte längre obligatoriskt att använda taxameter om priset på taxiresan inte grundar sig på mätning under resans gång av den tid som använts för resan och den tillryggalagda sträckan. I 15 a § i lagen om transportservice förutsätts däremot att de uppgifter som krävs i lagen samlas in i elektronisk form om varje taxiresa.
Det föreslås att paragrafens gällande 2 mom. upphävs. Paragrafens 2 mom. innehåller en bestämmelse som motsvarar 24 § i den upphävda lagen om taxitrafik om tystnadsplikt för taxiföretag och personer som arbetar vid taxiföretag. I lagen om transportservice finns det inte längre bestämmelser om någon särskild tystnadsplikt för taxiföretag och personer som arbetar vid dem.
Till sitt innehåll motsvarar 3 mom. i huvudsak den gällande bestämmelsen. I bestämmelsens ordalydelse görs en teknisk ändring.
3 §.Återkallande av tillstånd. Det föreslås att paragrafens rubrik ändras från Påföljder till Återkallande av tillstånd. Återkallande av tillstånd är en administrativ säkringsåtgärd och inte en påföljd.
Till sitt innehåll ska 1 mom. i huvudsak motsvara den gällande bestämmelsen. I 1 mom. ändras Transport- och kommunikationsverket till den myndighet som svarar för återkallandet av tillstånd. Ändringen av myndigheten är en ändring av teknisk natur. Myndighetsuppgifterna i anslutning till taxiregleringen överfördes först i samband med att lagen om transportservice trädde i kraft den 1 juli 2018 från närings-, trafik- och miljöcentralerna till Trafiksäkerhetsverket och den 1 januari 2019 vidare till Transport- och kommunikationsverket.
Ordalydelsen om återkallande av tillstånd i 1 mom. preciseras så att ordalydelsen ska återkallas ändras till formen kan återkallas. Syftet med preciseringen av ordalydelsen är att beakta Transport- och kommunikationsverkets möjlighet att ge en i 4 och 5 mom. avsedd anmärkning eller varning i stället för att återkalla tillståndet. Ordalydelsen är i linje med bestämmelserna om återkallande av tillstånd i 242 § i lagen om transportservice.
Dessutom ändras i 1 mom. termen taxitillstånd som används i den upphävda lagen om taxitrafik till tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik. Enligt 4 § i lagen om transportservice får taxitrafik bedrivas förutom med taxitrafiktillstånd även med persontrafiktillstånd eller godstrafiktillstånd förutsatt att en anmälan enligt 4 § i lagen om transportservice om bedrivande av taxitrafik har gjorts till Transport- och kommunikationsverket.
Till sitt innehåll ska 2 mom. i huvudsak motsvara den gällande bestämmelsen. I 2 mom. föreslås motsvarande preciseringar som i 1 mom. i fråga om den behöriga myndigheten, återkallande av tillstånd och tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik.
Det föreslagna 3 mom. är helt nytt. I momentet föreskrivs det om Transport- och kommunikationsverkets rätt att i de situationer som avses i 1 och 2 mom. omedelbart omhänderta en tillståndshandling för den tid ärendet utreds, när verket överväger att återkalla tillståndet. Om tillståndet inte återkallas, ska tillståndshandlingen returneras utan dröjsmål. I 242 § 5 mom. i lagen om transportservice finns bestämmelser om motsvarande rätt att omhänderta en tillståndshandling.
Till sitt innehåll ska 4 mom. i huvudsak motsvara gällande 3 mom. I 4 mom. föreslås motsvarande ändring gällande den behöriga myndigheten som i 1 och 2 mom. Till momentet fogas en motsvarande rätt för Transport- och kommunikationsverket som i 245 § i lagen om transportservice att förutom varningar ge även anmärkningar. Det föreslås att en anmärkning eller varning ska kunna ges om ett återkallande av tillståndet skulle vara oskäligt och de brister, förseelser eller försummelser som har framkommit kan rättas till. Transport- och kommunikationsverket kan ge en varning om en anmärkning inte kan anses tillräcklig med beaktande av omständigheterna i ärendet som helhet. I momentet stryks som onödig den varning som följer av ringa förseelser som avses i 1 mom.
Till sitt innehåll ska föreslagna 5 mom. i huvudsak motsvara gällande 4 mom. Om grunden för återkallande av tillståndet eller för varningen är sådan att den kan rättas till ska Transport- och kommunikationsverket enligt det föreslagna 5 mom. innan tillståndet återkallas eller varningen meddelas ge taxiföretaget möjlighet rätta till bristen eller försummelsen. Bristen eller försummelsen ska rättas till inom en av Transport- och kommunikationsverket utsatt tid. I momentet upphävs bestämmelsen om minimitiden för tidsfristen för att rätta till bristerna eller försummelserna, eftersom bestämmelser om någon sådan minimitid inte finns i lagen om transportservice.
3 a §.Avgift för trafikförseelse som påförs för dokumentförseelse.Till lagen fogas en ny 3 a §. I 1 mom. föreslås att föraren ska kunna påföras en avgift för trafikförseelse på 40 euro, om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot vad som i artikel 5 i överenskommelsen bestäms om medförande och uppvisande av dokument som krävs vid framförande av fordon. Paragrafen motsvarar bestämmelserna om förseelser som gäller handlingar för ett motordrivet fordon i 268 § i lagen om transportservice.
I 2 mom. föreslås att i fråga om påförande av avgift för trafikförseelse, innehållet i beslutet om avgiften, delgivningen av beslutet, betalningstiden för avgiften och verkställigheten av avgiften ska 6 kap. i vägtrafiklagen tillämpas.
4 §.Beskattning. Hänvisningen i 1 mom. till 2 § 1 mom. i bilskattelagen (1482/1994) korrigeras så att den gäller den reviderade bilskattelagen. Dessutom görs en teknisk ändring i ordalydelsen.
5 §.Olovligt utförande av taxitrafik mellan Finland och Sverige. Det föreslås att paragrafens rubrik ändras så att den motsvarar brottsbenämningen.
I paragrafen föreslås en ändring av 1 mom. 1 punkten, vars ordalydelse baserar sig på den upphävda lagen om taxitrafik. Det föreslås att 1 mom. 1 punkten ändras så att paragrafens ordalydelse ”bedriver yrkesmässig persontrafik” ändras till "bedriver yrkesmässig transport av personer på väg”. Ändringen motsvarar den formulering som gäller bedrivande av taxitrafik i 4 § i lagen om transportservice. Dessutom föreslås det att hänvisningen i 1 mom. 1 punkten till personbil eller sådant fordon i kategori N som avses i 20 § i fordonslagen (82/2021) ska ändras. Enligt förslaget ska det krävas tillstånd för yrkesmässig transport av personer på väg med sådan personbil, paketbil, lastbil, trehjuling, lätt fyrhjuling eller tung fyrhjuling som avses i fordonslagen. Genom ändringen ändras 1 mom. 1 punkten så att den motsvarar bestämmelsen i 4 § i lagen om transportservice där det anges med vilka fordon yrkesmässig transport av personer kräver tillstånd. Dessutom föreslås det att 1 mom. 1 punkten ska preciseras så att det till punkten fogas en hänvisning till det tillstånd som berättigar till att bedriva taxitrafik som förutsätts i artikel 6 i överenskommelsen om taxitrafik.
Det föreslås att 3 mom. ska upphävas där det föreskrivs om bötespåföljder om ett taxiföretag försummar skyldigheterna enligt artikel 5 i överenskommelsen att registrera transporten i en taxameter eller medföra eller visa upp de dokument som förutsätts i överenskommelsen.
Påföljdssystemet för trafikförseelser har omarbetats så att en del av förseelserna inom vägtrafiken inte längre omfattas av det straffrättsliga systemet utan i stället omfattas av administrativa påföljder. De gärningar som är straffbara enligt 3 mom. ska enligt lagen om transportservice inte bestraffas med böter, och därför upphävs bötesbestämmelsen också i lagen om tillämpning av överenskommelsen.
Enligt lagen om transportservice är det obligatoriskt att använda taxameter om priset på taxiresan grundar sig på mätning under resans gång av den tid som använts för resan och den tillryggalagda sträckan. I 15 a § i lagen om transportservice förutsätts dessutom att de uppgifter som krävs i lagen samlas in i elektronisk form om varje taxiresa. Bestämmelser om de prissättningsprinciper som ska iakttas i trafik enligt överenskommelsen finns i 2 § 1 mom. 1 punkten i denna lag och bestämmelser om skyldigheten att samla in uppgifter i 2 § 1 mom. 2 punkten. Den som försummar att använda taxameter när prissättningen av taxiresan grundar sig på mätning av den tid som använts för resan eller den sträcka som tillryggalagts eller försummar att iaktta skyldigheten att samla in uppgifter, ska kunna påföras administrativa påföljder enligt 3 § i denna lag. Bestämmelser om dokumentförseelser finns i den nya 3 a § som föreslås i denna lag och där det föreskrivs om en ny avgift för trafikförseelse på 40 euro. Påföljderna motsvarar påföljderna enligt lagen om transportservice.
6 §.Myndigheternas rätt att få uppgifter. Paragrafens 1 mom. ändras så att den rätt att få uppgifter som anges i paragrafen i stället för närings-, trafik- och miljöcentralen ska gälla Transport- och kommunikationsverket, som för närvarande är den behöriga myndighet som avses i artikel 8 i överenskommelsen. Ändringen är av teknisk natur.
7 §.Myndigheternas rätt att avbryta en transport. I paragrafen upphävs 2 mom. där det föreskrivs om rätten för en tjänsteman som avbryter en transport att omhänderta ett intyg om att bilen är registrerad och bilens registreringsskyltar samt om återlämnande av dem när det inte längre finns grund för avbrytandet av transporten. Paragrafens 2 mom. grundar sig på den upphävda lagen om taxitrafik, och bestämmelser om motsvarande förfarande finns inte i lagen om transportservice. I 200 § i lagen om transportservice finns det bestämmelser om polisens, Tullens och Gränsbevakningsväsendets rätt att granska de dokument som krävs för transport enligt denna lag och möjlighet att avbryta transporten om de saknas, men i lagen finns det inte några bestämmelser om omhändertagande och återlämnande av intyg om att bilen är registrerad och bilens registreringsskyltar i sådana situationer.
Bestämmelser om den avgift för trafikförseelse som följer av en dokumentförseelse finns i den nya 3 a § som föreslås i denna lag och bestämmelser om bötes- eller fängelsestraff för bedrivande av trafik i strid med överenskommelsen i 5 § i denna lag. Trafik som strider mot överenskommelsen har inte observerats i någon betydande utsträckning i området. Ovannämnda påföljder för överträdelse av bestämmelserna i överenskommelsen har i sig ansetts vara tillräckliga.
8 §.Ändringssökande. Det föreslås att 1 mom. ändras i paragrafen. I paragrafen föreskrivs om rätten att begära omprövning i beslut som meddelats med stöd av denna lag på det sätt som anges i förvaltningslagen. Beslut som meddelats med anledning av en begäran om omprövning får överklagas genom besvär. Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Med stöd av 1 mom. ska beslutet iakttas trots ändringssökande, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat.
Bestämmelserna om begäran om omprövning, ändringssökande och skyldigheten att iaktta beslutet finns i sin helhet i 1 mom.