Senast publicerat 14-05-2024 09:15

Utlåtande EkUU 50/2017 rd RP 150/2017 rd Ekonomiutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av utsökningsbalken

Till lagutskottet

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av utsökningsbalken (RP 150/2017 rd): Ärendet har remitterats till ekonomiutskottet för utlåtande till lagutskottet. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • lagstiftningsråd Mari Aalto 
    justitieministeriet
  • specialsakkunnig Ville Heinonen 
    arbets- och näringsministeriet
  • utvecklingschef Jari Leskinen 
    Rådgivningstjänsten FöretagsFinland Ekonomihjälp
  • jurist Minna Backman 
    Garantistiftelsen sr
  • chef för lagstiftningsärenden Tiina Toivonen 
    Företagarna i Finland rf.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • Skuldrådgivning rf.

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Propositionen syftar till att göra arbetslösa utsökningsgäldenärer mer motiverade att ta emot arbete och på så sätt underlätta utsökningsgäldenärernas ställning. Under beredningen har olika alternativa sätt att avveckla bidragsfällorna undersökts. Regeringen har stannat för att föreslå att uppskovet på grundval av sysselsättning effektiviseras. Det har ansetts vara det bästa alternativet för att avveckla bidragsfällorna bland annat därför att det är en åtgärd med konkreta verkningar för gäldenären och incitamenten att ta emot arbete under uppskovstiden blir lika bra som för skuldfria arbetslösa. 

Utskottet vill framhäva betydelsen av att bidragsfällorna avvecklas med tanke på sysselsättningen, företagsamheten och ekonomin. Utskottet välkomnar syftena med reformen och menar att det föreslagna sättet att avveckla bidragsfällorna för utsökningsgäldenärer är motiverat i dagsläget. 

Den föreslagna lagstiftningen bedöms med avseende på sina kostnadseffekter vara ett fördelaktigt sätt att motivera arbetslösa att ta emot arbete och göra det lättare att täcka engångskostnaderna för att ta emot arbete. En jämförelse av de olika alternativen under beredningen visade att modellen orsakar gäldenärerna och samhället låga kostnader: propositionen väntas inte orsaka gäldenärerna några negativa konsekvenser på lång sikt eller några nämnvärda effekter på de belopp som ska inflyta till offentliga borgenärer. Dessutom kan det uppkomma fördelar för de offentliga finanserna i och med att sysselsättningen ökar i den mån gäldenärerna antas reagera på de förbättrade ekonomiska incitamenten. 

Vid beredningen har man kommit till slutsatsen att propositionens konsekvenser för sysselsättningen sannolikt omfattar färre än tusen personer per år. Utskottet påpekar dock att det är osäkert hur omfattande konsekvenserna slutligen kommer att bli. Effekterna är begränsade redan av den anledningen att reformen bara gäller långvarigt arbetslösa som omfattas av inkomstgränsutmätning, det vill säga de grupper som har de lägsta inkomsterna. Utskottet påpekar också att uppskov inte behöver ges om gäldenären tidigare har beviljats uppskov och ett nytt uppskov väsentligt skulle äventyra borgenärens rätt att få betalning. 

Måluppfyllelsen kommer dessutom väsentligt att påverkas av om gäldenärerna är medvetna om möjligheten till uppskov. På den här punkten vill utskottet framhålla hur viktigt det är med information: framför allt utmätningsmännen spelar en central roll när det gäller att gå ut med information till gäldenärerna. Information och styrning har också väsentlig betydelse när problemen ska lösas på längre sikt. De som får rätt till uppskov bör hänvisas till ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning för att ta reda på sina möjligheter att söka skuldsanering för privatpersoner och den vägen få ordning på sina skulder under uppskovstiden. Då får gäldenärerna motivation att stanna kvar i arbetslivet också efter uppskovsmånaderna. 

Utskottet ser det som särskilt viktigt att den föreslagna möjligheten till uppskov också gäller personer som efter arbetslösheten sysselsätter sig själva som företagare. I fråga om begränsningen av utmätning av inkomster från näringsverksamhet kommer utsökningsmyndigheten emellertid att ha en betydande prövningsrätt, till skillnad från vad som gäller i fråga om lön och därmed jämförbar periodisk inkomst. Det är angeläget att bestämmelserna tillämpas på så sätt att de som får inkomster från näringsverksamhet likabehandlas både sinsemellan och i relation till dem som får regelbundna löneinkomster. Det kräver att i synnerhet utsökningsväsendets personal får anvisningar och utbildning så att lagen med säkerhet tillämpas samordnat. 

Även om den föreslagna lättnaden, som ur gäldenärens synvinkel är av engångsnatur, är ett steg i rätt riktning, kommer den inte i sig att räcka till för att avveckla alla bidragsfällor med anknytning till utsökningsgäldenärernas ställning. Utskottet anser således att det är angeläget att fortsätta med översynen av utsökningssystemet och att samtidigt undersöka bidragsfällorna med anknytning till andra förmåner. Ambitionen bör framöver också vara att i större omfattning samordna lagstiftningen med avseende på begreppet arbetstagare i olika delområden av lagstiftningen. Utskottet pekar också på behovet att analysera kommande översyner utifrån balansen mellan skyddet för borgenären respektive gäldenären. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Ekonomiutskottet föreslår

att lagutskottet beaktar det som sägs ovan
Helsingfors 21.11.2017 

I den avgörande behandlingen deltog

vice ordförande 
Harri Jaskari saml 
 
medlem 
Harry Harkimo saml 
 
medlem 
Petri Honkonen cent 
 
medlem 
Laura Huhtasaari saf 
 
medlem 
Lauri Ihalainen sd 
 
medlem 
Katri Kulmuni cent 
 
medlem 
Martti Mölsä blå 
 
medlem 
Arto Pirttilahti cent 
 
medlem 
Hanna Sarkkinen vänst 
 
medlem 
Joakim Strand sv 
 
medlem 
Antero Vartia gröna 
 
ersättare 
Sinuhe Wallinheimo saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Lauri Tenhunen.