Centern påpekar som i tidigare budgetutlåtanden att målen i regeringsprogrammet är bra. Problemet är att regeringen inte följer sitt eget program.
Finansieringen av trafiklederna allt kortsiktigare och oklarare
Sakkunniga har konsekvent påpekat för utskottet att finansieringen av trafiklederna inte bara måste vara tillräcklig utan också stabil.
Genom regeringens beslut minskas dock utgiftsramen för trafikledsfinansieringen under innevarande valperiod, eftersom regeringen har skurit ner den långsiktiga finansieringen. Regeringen har redan tidigare och är även nu i färd med att ersätta den finansiering som saknas med ett investeringsprogram av engångsnatur. Investeringsprogrammet ingår i bilaga E till regeringsprogrammet och meningen är att upp till tre miljarder euro riktas till finansiering av trafikledspolitiken. Det ger en helt missvisande bild av det verkliga läget för trafikledsfinansieringen.
Genom beslutet vid halvtidsöverläggningen i april 2025 ökade regeringen sitt investeringsprogram, som ursprungligen uppgick till fyra miljarder euro, med 500 miljoner euro. Av tilläggsbeloppet måste upp till 200 miljoner euro användas för att täcka de ökade kostnaderna för tidigare beslut. Det är ett bra exempel på hur projekten i anslutning till det engångsfinansierade investeringsprogrammet slukar pengar.
Ett annat stort orosmoment är att regeringen inom ramen för investeringsprogrammet har inlett projekt med stora fullmakter men med små anslag. Då uppstår frågan hur och när projekten ska betalas, i synnerhet som regeringen har ökat storleken på sitt investeringsprogram till 4,5 miljarder euro, av vilka cirka 3,5 miljarder hänför sig till trafikledsprojekt? Enligt regeringsprogrammet fås finansieringen genom försäljning av produktiv statlig egendom. Frågan är när och till vilket pris? Sanden i timglaset börjar så småningom rinna ut för den här regeringen. Vi känner till att regeringen är i färd med att sälja åtminstone Posti Group till investerare. Regeringen har också utökat sina befogenheter att sälja Finavia och VR. Vi anser att de statsägda bolagen inte bör säljas på grund av statens brist på pengar eller för att finansiera investeringsprogrammet.
Det kommer uppenbarligen också som en överraskning för regeringen att genomförandet av investeringsprogrammet ökar behovet av finansiering för bastrafikledshållningen. Situationen är redan nu svår, vilket syns i att det eftersatta underhållet ständigt ökar.
År 2026 är det sista budgetåret då regeringen får använda de tillägg som gjorts i investeringsprogrammet för att finansiera trafiklederna. Efter det minskar trafikledsfinansieringen drastiskt. I det utkast till den tolvåriga trafiksystemplanen som varit på remiss och som sträcker sig över kommande valperioder har det utlovats en kännbar höjning av trafikledsfinansieringen genast efter den gällande ramperioden 2026–2029. Det är ett tecken på att också regeringen har insett de allvarliga konsekvenserna av en kortsiktig trafikledspolitik. Man har ändå valt att låta nästa regering ta itu med problemet. Vi anser att detta är populistiskt och oansvarigt. Man ska inte ösa över nuvarande problem på kommande regeringar eller planera en långsiktig trafikledspolitik utifrån fromma förhoppningar.
Det eftersatta underhållet av trafiklederna ökar kraftigt
Nästa år föreslår regeringen att finansieringen av basunderhållet av transportinfrastrukturen minskar med cirka 200 miljoner euro jämfört med i år. Utöver ramfinansieringen (1,285 miljarder euro) får momentet ett tillägg på endast cirka 120 miljoner euro ur investeringsprogrammet. Slutsumman för basunderhållet av transportinfrastrukturen nästa år är 1,412 miljarder euro. Det svåraste året kommer att vara 2027, då ramfinansieringen på sin höjd är på ovan nämnda nivå om inga nya beslut fattas.
Enligt sakkunniga räcker nästa års finansiering endast till att belägga cirka 2 300 kilometer väg, vilket är klart under den nivå som behövs för att stoppa ökningen av det eftersatta underhållet (cirka 4 000 km/år). I fråga om bannätet räcker finansieringen inte till för att genomföra alla nödvändiga reparationer. Till exempel behöver de grundliga förbättringarna av banavsnitten Jyväskylä–Pieksämäki och Uleåborg–Laurila senareläggas.
Till skillnad från regeringens löften i regeringsprogrammet och uttalanden i offentligheten är det eftersatta underhållet av trafiklederna på väg att öka kraftigt. Det sammanlagda eftersatta underhållet stiger i slutet av 2026 till hela 4,5 miljarder euro. Ökningen beror i synnerhet på den stigande kostnadsnivån och på att lågtrafikerade trafikleder inte har hållits i skick. Regeringen anvisar heller ingen finansiering för detta. Situationen försvåras ytterligare 2027, då man är tillbaka på den låga nivå som är resultatet av regeringens nedskärningar.
Centern ber finansutskottet fästa särskild uppmärksamhet vid att det eftersatta underhållet kraftigt ökar, att det lågtrafikerade vägnätet som är viktigt för näringslivet inte har hållits i skick och att underhållet av grusvägar och vinterunderhållet av vägnätet är på en bristfällig nivå.
Projekten för utveckling av trafiklederna är förenade med en betydande risk för ökade kostnader
Vid halvtidsöverläggningen i april 2025 ökade regeringen sitt investeringsprogram med 500 miljoner euro. Med hjälp av tilläggsbeloppet startade regeringen fem nya utvecklingsprojekt. Samtidigt används 200 miljoner euro av tillägget för att täcka de ökade kostnaderna. Utöver att byggkostnaderna har stigit finns det också en risk för att ändringen av inlösningslagen höjer kostnaderna.
Vi välkomnar i och för sig att regeringen äntligen under politisk press har planerat in nya utvecklingsprojekt också utanför de livligast trafikerade delarna av landet. Trots det blir exempelvis hela östra Finland, som lider mest av det världspolitiska läget, utan nya projekt med undantag för några lokala projekt. Den kommande riksomfattande trafiksystemplanen utlovar ingen förbättring av situationen. Av de stora landskapen har Birkaland nästan helt hamnat utanför regeringens projekt. Regeringens trafikledspolitik kan med fog fortfarande anses vara mycket centraliserad.
Finansministeriet har tidigare slagit fast att projekt inom investeringsprogrammet kan föras in i budgeten först när den totala finansieringen av projekten är klar. I budgetpropositionerna har det dock stuckit i ögonen att projekten har inletts med stora fullmakter men med små anslag. Historien har lärt oss att en senareläggning av tidsplanerna för byggandet av projekten oundvikligen leder till en avsevärd ökning av de totala kostnaderna. Också sakkunniga har anmärkt om detta.
Fortfarande många oklarheter kring projektet med entimmeståget till Åbo
Snabbjärnvägen mellan Helsingfors och Åbo (Västbanan) skapar ett stort hål i kassan kanske för flera årtionden. Regeringens finanspolitiska ministerutskott har i december 2023 beslutat att kapitalisera projektbolaget med 400 miljoner euro och att fördela kostnaderna för det första byggprojektet så att delägarkommunerna betalar 51 procent och staten 49 procent medan återstoden av finansieringen ordnas med ett lån som projektbolaget tagit och för vilket staten i egenskap av delägare också bär ansvar.
Till skillnad från de preliminära bedömningarna fick projektet i juli 2024 inget byggbidrag från EU. Kommunerna har ansett att deras andel är för stor. De har fortfarande inte fattat några beslut om sitt deltagande i byggnadskostnaderna. Kommunerna har önskat att den statliga finansieringen används först innan kommunerna behöver bidra med finansiering.
Vi ber finansutskottet fästa uppmärksamhet vid att frågorna blir komplicerade och slutligen dyra om de blir hängande i luften. Nu är det också endast fråga om den första etappen av Västbanan, där ny järnväg byggs mellan Åbo och Salo samt mellan Lojo och Esbo. Regeringen främjar inte alls den andra fasen, som kopplar samman dessa två sträckor. Enligt tidigare uppskattningar är det den dyraste delen av projektet (kostnadsberäkning 1,9 miljarder euro), och den har väckt minst intresse bland delägarkommunerna.
Regeringens kommunikationspolitik främjar ojämlikhet
Regeringen ser till att kommunikationspolitiken blir allt mer ojämlik. Redan i början av valperioden lade regeringen ned det riksomfattande bredbandsprogrammet, skar ned finansieringen av det och strök understödsmomentet för det ur budgetpropositionen. Det är därmed omöjligt att föreslå anslagsfinansiering i fortsättningen. Samtidigt agerade regeringen i strid mot sitt eget regeringsprogram. Enligt regeringsprogrammet ska digitaliseringen av de offentliga tjänsterna främjas. Fungerande bredband som täcker hela landet är viktiga också för dem som behöver social- och hälsovårdstjänster. Enligt regeringsprogrammet håller också myndighetskommunikationen på att digitaliseras.
Beslutet om indragningen av stödet för bredband fattades före den utredning som utlovades i regeringsprogrammet och samtidigt som man började lägga ner 3G-nätet för att bereda rum för nyare generationers nät. Samtidigt upphävde regeringen antingen med avsikt eller omedvetet den föregående regeringens finansieringsbeslut om förbättrande av nättäckningen på tåg, dvs. i praktiken byggandet av en fungerande bredbandsinfrastruktur som skulle betjäna såväl tågpassagerare som invånarna i avlägsna områden.
Nu fungerar invånarnas mobiltelefoner inte längre och det är omöjligt att arbeta och ringa samtal med telefon på tågen. Regeringen har överfört ansvaret för förbättrandet av nättäckningen på tågen till VR, trots att problemet gäller brister i bredbandsnätet och VR inte är den som har ansvaret för byggandet av nätanslutningarna.
I den traditionella postutdelningen strök Posti Abp från och med ingången av 2025 oadresserad reklam och andra massutskick, såsom utdelning av gratistidningar, från sitt tjänsteutbud. Dessutom minskar regeringen finansieringen av stödet till utdelning av dagstidningar med upp till hälften från och med 2026.
Just nu befinner sig också den oberoende Finska Notisbyrån i svårigheter när ägarna överger verksamheten. Kommunikationsministeriets lösning är att utarbeta en promemoria som tar fokus på de inhemska mediebolagens konkurrenskraft.
Centerns utskottsgrupp anser att regeringen genom sina beslut eller sin obeslutsamhet urholkar människors kommunikativa jämlikhet. Möjligheterna att använda och få tillgång till digitala och traditionella kommunikationstjänster försämras på en och samma gång för alla personer som är bosatta inom samma områden. Detta understryker den centraliserande och mänskliga ojämlikheten i regeringspolitiken.
Högre statsunderstöd för enskilda vägar och cykelvägar
Enskilda vägar. Vi har cirka 385 000 kilometer enskilda vägar i vårt land. Av vägnätet i Finland är nästan 60 procent (cirka 385 000 km) enskilda vägar, av vilka knappt hälften är organiserade som väglag. Det finns cirka 12 000 broar på enskilda vägar och cirka 20 specialobjekt som understöds. Invid de enskilda vägarna finns det uppskattningsvis cirka 30 000 företag, 40 000 lantbruksföretag, 250 000 egnahemshus och 190 000 fritidshus samt ett stort antal skogslägenheter.
Understöden till enskilda vägar har årligen minskats under innevarande valperiod. Nästa år är anslaget bara 5,5 miljoner euro, varav ungefär hälften används för att upprätthålla färjetrafiken. För jämförelsens skull kan nämnas att understöden till enskilda vägar under förra valperioden som lägst var 23 miljoner euro.
Vi betonar att behovet av satsningar på enskilda vägar har inte försvunnit. Däremot håller regeringen målmedvetet på att försvaga den infrastruktur som är kritisk med tanke på försörjningsberedskapen och låta väglagens delägare bekosta statsmaktens centrala skyldighet att stärka och underhålla enskilda vägar som är viktiga för försörjningsberedskapen och funktionssäkerheten i hela Finland.
Gång-, cykel- och mopedleder. Kommunerna har beviljats statsunderstöd för infrastrukturprojekt som främjar gång och cykling och andra projekt som främjar förhållandena för gång och cykling. Kommunerna har aktivt använt stödet, eftersom det förbättrar trafiksäkerheten.
Statsandelen för byggande av cykelvägar som är viktiga för trafiksäkerheten har nästan halverats under innevarande valperiod. Ett annat problem har varit att stöd har kunnat beviljas endast för trafikleder som ägs av kommunen. I Finland finns det dock många landsbygdskommuner som ligger invid det statsägda vägnätet. Stöd har inte kunnat beviljas för sådana områden.
Centern anser att nästa års anslag för främjande av enskilda vägar samt gång och cykling bör höjas till exempel genom att man återtar den skrotningspremie för bilar som är på väg att införas, och för vilken regeringen har reserverat sammanlagt 20 miljoner euro i finansiering för 2026–2027. Vi anser att den föreslagna skrotningspremien för bilar är ett ineffektivt sätt att använda statens pengar, eftersom premien gynnar dem som också annars skulle byta till en ny bil.