Allmänt
Social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel i budgetpropositionen slutar på cirka 16,2 miljarder euro. Det är 134 miljoner euro mer än i statsbudgeten för innevarande år. Det är ungefär en femtedel av hela statsbudgeten. Enligt planen för de offentliga finanserna uppgår summan i slutet av ramperioden till 15,2 miljarder euro. Den största effekten har de reformer som görs i den sociala tryggheten och som minskar statens utgifter med cirka en miljard euro i slutet av ramperioden, med beaktande av att utgifterna för bostadsbidrag och utkomststöd ökar till följd av reformerna. Av förvaltningsområdets anslag används cirka 35 procent för pensionsutgifter, cirka 30 procent för utjämning av familje- och boendekostnader samt för grundläggande utkomststöd, cirka 11 procent för utkomstskydd för arbetslösa och cirka 15 procent för sjukförsäkring. År 2027 uppskattas sysselsättningsgraden vara cirka 75,2 procent. Arbetslöshetsgraden beräknas för sin del sjunka till 6,4 procent år 2027.
I enlighet med regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering genomförs flera reformer av den sociala tryggheten som minskar anslagsbehovet. Den viktigaste enskilda sparåtgärden är att indexhöjningarna av förmåner som är bundna till folkpensionsindex och konsumentpriser fryses för valperioden, med undantag för utkomststödet, pensionerna, fronttillägget, handikappförmånerna, underhållsstödet och årssjälvrisken för läkemedel. Det minskar nominellt anslagsbehovet under huvudtiteln med cirka 380 miljoner euro i slutet av ramperioden.
För utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd och vissa tjänster föreslås sammanlagt 4,8 miljarder euro, vilket är en ökning på 105 miljoner euro. Barnfamiljernas ställning stärks genom ett familjepaket på 54 miljoner euro. I paketet ingår höjning av barnbidraget för barn under 3 år och för det fjärde och femte barnet samt höjning av barnbidragets ensamförsörjartillägg. Från och med 2025 uppgår förändringarnas sammanlagda effekt till 65 miljoner euro.
Ändringarna i de godtagbara boendeutgifterna inom utkomststödet beräknas minska anslagsbehovet med 7 miljoner euro nästa år och med 31 miljoner euro från och med 2025. Ändringarna i bostadsbidraget beräknas minska anslagsbehovet med 190 miljoner euro nästa år och med 330 miljoner euro under ramperioden.
Utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa (cirka 2,2 miljarder euro) beräknas minska med ungefär 187 miljoner euro nästa år och sjunka till cirka 1,5 miljarder euro under ramperioden.
Statens andel av sjukförsäkringen (2,32 miljarder euro) ökar med cirka 23 miljoner euro nästa år och uppgår till 2,47 miljarder euro i slutet av ramperioden. Anslagsökningarna beror bland annat på höjningen av sjukförsäkringsersättningarna för läkararvoden, förbättrade rehabiliteringstjänster för neuropsykologiska störningar hos barn och unga samt en permanent ändring av årssjälvrisken för läkemedelskostnader. Anslagsnivån minskas av de ändringar som under ramperioden görs i den yrkesinriktade rehabiliteringen, läkemedelsersättningen och apoteksekonomin.
I enlighet med regeringsprogrammet anvisas nästa år 20 miljoner euro för social rättvisa. Beloppet ökar därefter varje år och är 40 miljoner euro år 2027.
I understöden till föreningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd sänks nivån i enlighet med regeringsprogrammet. Minskningen är 50 miljoner euro i början av ramperioden och 100 miljoner euro i slutet av ramperioden. Anslagsposten sjunker i slutet av ramperioden till 282,8 miljoner euro.
För stöd till social- och hälsovården anvisas nästa år 361 miljoner euro (-65 miljoner euro). Till det investeringsprogram som tas upp i regeringsprogrammet anvisas under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel 81,3 miljoner euro 2024. Anslaget används bland annat för digitaliseringsprogrammet (4 miljoner euro), programmet för ett gott arbete (3,5 miljoner euro), till stöd för äldre personers funktionsförmåga, möjligheter att klara sig hemma och för deras närståendevårdare (6,5 miljoner euro) samt för höjning av sjukförsäkringsersättningen för läkares mottagningsarvoden (65 miljoner euro).
För den riksomfattande informationshanteringen inom social- och hälsovården föreslås 2025—2027 ett anslag på sammanlagt cirka 59 miljoner euro, i vilket ingår 6 miljoner euro för programmet för digitalisering av social- och hälsovården.
Utskottet anser att det med tanke på stärkandet av hållbarheten i de offentliga finanserna är nödvändigt att sysselsättningen förbättras och att välfärdstjänsterna och välfärdssamhället tryggas. Utskottet anser det vara viktigt att tyngdpunkten läggs på tjänster på basnivå och på effektiva och förebyggande tjänster.
Finansieringen av välfärdsområdena
Välfärdsområdena finansierar sin verksamhet i huvudsak med statliga medel, och områdena har inte beskattningsrätt. Det är frågan om en generell statlig finansiering som fördelas mellan välfärdsområdena utifrån dels kalkylerade faktorer som beskriver servicebehovet och förhållandena i fråga om uppgifterna inom social- och hälsovården och räddningsväsendet, dels faktorer som gäller främjande av välfärd och hälsa. Nivån på välfärdsområdenas finansiering justeras årligen. Nivån på den kalkylerade finansieringen höjs årligen med välfärdsområdesindexet för att förbättra finansieringssystemets förmåga att reagera på förändringar i prisnivån.
Välfärdsområdenas finansiering för 2023 baserar sig på en kalkyl över inkomster och kostnader som överförs från kommunerna till välfärdsområdena. Kalkylen har tagits fram utifrån bokslutsuppgifterna för 2021 och budgetuppgifterna för 2022. De slutliga kalkylerna blir klara i slutet av 2023. Välfärdsområdenas finansiering korrigeras efter det så att den motsvarar den slutliga överföringskalkylen.
För den generella finansieringen till välfärdsområdena föreslås i propositionen sammanlagt cirka 24,7 miljarder euro för 2024, inklusive en engångsersättning på 551 miljoner euro som betalas ut 2024 men av välfärdsområdena bokförs som inkomst för 2023. År 2024 ökar välfärdsområdenas generella finansiering med cirka 4,0 miljarder euro jämfört med ordinarie budgeten för 2023. Ökningen förklaras av att cirka 1,9 miljarder euro av finansieringen för 2023 betalades på förhand redan genom statsbudgeten för 2022. Dessutom höjs finansieringen bland annat till följd av att de kostnader som överförs från kommunerna till välfärdsområdena har preciserats samt till följd av höjningen av kostnadsnivån (indexhöjning), den förväntade ökningen av servicebehovet och universitetssjukhustillägget.
År 2024 ökar ändringarna i lagstiftningen om välfärdsområdenas uppgifter (senareläggningen av ikraftträdandet av höjningen av minimidimensioneringen av omsorgspersonalen, ändringen av de längsta väntetiderna för vård inom primärvården, sänkningen av åldersgränsen för eftervården inom barnskyddet, säkerställande av rättsskyddet för patienter som får psykiatrisk vård oberoende av sin vilja) finansieringen av välfärdsområdena med cirka 5 miljoner euro netto jämfört med 2023. På basis av tidigare författningsändringar är ökningen sammanlagt cirka 110 miljoner euro. Enligt propositionen kommer regeringens åtgärder att leda till att välfärdsområdenas finansiering minskar med sammanlagt cirka 105 miljoner euro.
De statsunderstöd och andra ersättningar som betalas till välfärdsområdena uppgår 2024 till sammanlagt cirka 270 miljoner euro. Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att finansieringen av välfärdsområdena måste trygga ordnandet av tillräckliga social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendets uppgifter på det sätt som grundlagen förutsätter. Ett av målen för social- och hälsovårdsreformen är att dämpa kostnadsökningen.
Finansieringsmodellen innehåller således incitament för att hantera kostnadsökningen, vilket också gör det möjligt att trygga hållbarheten i de offentliga finanserna. Utgångspunkten är att välfärdsområdena ska anpassa sin utgiftsutveckling till ramarna för den statliga finansieringen. Detta stöds också av bestämmelserna om välfärdsområdenas ekonomi.
I enlighet med lagen om välfärdsområdenas finansiering har välfärdsområdena rätt att av staten få tilläggsfinansiering till det belopp som behövs för att trygga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendets tjänster, om nivån på finansieringen annars skulle äventyra ordnandet av de social- och hälsovårdstjänster som tryggats i grundlagen eller räddningsväsendets tjänster som hänför sig till de grundläggande fri- och rättigheterna. I propositionen föreslås ett anslag på 1 miljon euro för ändamålet. Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar att det är fråga om ett tekniskt förslagsanslag som gör det möjligt att behandla de behov av tilläggsfinansiering som uppstår under året och att ingen övergripande bedömning av anslagsbehovet under momentet har gjorts.
Utskottet konstaterar att reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet är av mycket stor omfattning och att verksamheten i välfärdsområdena ännu befinner sig i inledningsfasen. Det finns ännu inga erfarenheter av finansieringsmodellen eller av de förfaranden för granskning, tilläggsfinansiering eller andra funktioner som hänför sig till den. Enligt statsrådets redogörelse beräknas välfärdsområdenas kostnader öka snabbare än vad som väntades i våras (SRR 1/2023 rd, s. 70). Den snabba kostnadsökningen förklaras av att priserna steg snabbare 2023 än väntat samt av att löneuppgörelserna inom välfärdsområdena kommer att påskynda kostnadsökningen under de kommande åren. Dessutom har det gjorts och kommer det under 2023 att göras ändringar i lagstiftningen om välfärdsområdenas uppgifter. Frågan om hur väl finansieringen av välfärdsområdena kommer att räcka till är därför förenad med osäkerhetsfaktorer som har flera orsaker.
Sakkunniga har uttryckt oro över att finansieringen av välfärdsområdena är otillräcklig. Välfärdsområdena påpekar att de stora ekonomiska underskotten visar att den statliga finansieringen är otillräcklig för att täcka kostnaderna för de social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster som tryggas i grundlagen. Välfärdsområdenas kostnader konstateras grunda sig på de kostnader som överförts från kommunerna. Även ändringskostnaderna belastar välfärdsområdenas ekonomi. Välfärdsområdena har föreslagit att perioden för täckande av underskottet förlängs så att de kan anpassa ekonomin.
Sakkunniga har också fäst uppmärksamhet vid välfärdsområdesindexet, genom vilket finansieringen av regionerna justeras för det följande året. Enligt uppgift har indexet i betydande grad justerats nedåt jämfört med planen för de offentliga finanserna våren 2023 och motsvarar inte den faktiska kostnadsökningen för välfärdsområdena. Indexet beaktar endast delvis välfärdsområdenas löneuppgörelser, eftersom kostnadseffekterna av de kollektivavtal som är bindande för välfärdsområdena avsevärt överstiger den allmänna förtjänstnivåutveckling som indexberäkningen baserar sig på. På grund av bland annat löneuppgörelserna ökar förtjänstnivån i välfärdsområdena snabbare än den allmänna förtjänstnivån, vars prognos indexjusteringen av välfärdsområdenas finansiering är bunden till.
Utskottet välkomnar regeringens mål att förbättra finländarnas levnadsstandard, styra in Finlands ekonomi på en hållbar tillväxtbana och bryta den skuldsättningsutveckling som hotar välfärden (RP 41/2023 rd, s. A 7). För att nå dessa mål är det av stor vikt att sätta in åtgärder som dämpar ökningen av välfärdsområdenas utgifter. Utskottet upprepar likväl sin tidigare ståndpunkt (ShUU 13/2022 rd, s. 5) och betonar att man genast när verksamheten startar bör följa och noggrant bedöma om finansieringen av välfärdsområdena räcker till. Vid behov bör det vidtas åtgärder för att tillgången till grundlagsfästa social- och hälsotjänster inte äventyras i något välfärdsområde eller i fråga om någon befolkningsgrupp eller behandling av sjukdomar. Välfärdsområdena skiljer sig på många sätt från varandra. Till exempel befolkningstillväxten och förändringarna i åldersstrukturen och den kostnadsökning som dessa medför är varierande. Vid uppföljningen av hur finansieringen av välfärdsområdena räcker till måste man därför också bedöma om den kalkylerade finansieringen på ett rättvist sätt motsvarar kostnadsökningen i områden med snabb befolkningstillväxt.
Utskottet anser att skyldigheten att täcka underskott i och för sig är motiverad med tanke på balanseringen av statsfinanserna. Samtidigt konstaterar utskottet att man måste bevaka och utvärdera hur väl bestämmelserna om finansiering fungerar också i fråga om längden på den tid under vilken underskottet ska täckas. En otillräcklig finansiering i förhållande till servicebehoven kan nämligen i välfärdsområdena leda till oändamålsenliga och kortsiktiga åtgärder för att anpassa ekonomin, i stället för att anpassningsåtgärderna genomförs långsiktigt och ansvarsfullt utifrån effektdata. Utskottet konstaterar att underskottet i kommunens balansräkning ska täckas inom fyra år från ingången av året efter det år då bokslutet fastställdes, medan motsvarande tid i välfärdsområdena är två år. Utskottet upprepar dessutom sin tidigare ståndpunkt (ShUU 8/2022 rd, s. 6), enligt vilken det är viktigt att statsrådet följer och bedömer hur välfärdsområdesindexet motsvarar förändringen i kostnadsnivån. Särskilt då förtjänstnivåindexet, som ingår i välfärdsområdesindexet, grundar sig på den allmänna inkomstnivån, beaktas nödvändigtvis inte inkomstutvecklingen inom social- och hälsovården på ett realistiskt sätt. Vid behov måste bestämmelserna om både skyldigheten att täcka underskott och välfärdsområdesindexet ändras.
Utskottet konstaterar att det efter den redan genomförda administrativa ändringen är viktigt att se över tjänsterna för att reformens mål om lika tillgång till och kvalitet på tjänsterna samt dämpad kostnadsökning ska nås. Välfärdsområdena är större aktörer med mer personal än de tidigare tjänsteanordnarna, och det är viktigt att de lyckas utveckla nya sätt att tillhandahålla tjänster genom att utnyttja kompetensen hos hela personalen. Styrning och stöd på riksnivå är viktigt för att säkerställa ett smidigare utnyttjande av informationssystemen och de tekniska lösningarna samt för att utveckla kunskapsledningen i syfte att främja servicesystemets kostnadseffektivitet. Genomförandet av effektbaserade tjänster och styrningen av servicesystemet förutsätter en mer heltäckande och solid kunskapsbas som bör byggas upp långsiktigt och kostnadseffektivt. Utskottet betonar också vikten av att utveckla upphandlingskompetensen i fråga om köpta tjänster. Genom att gallra ut onödig byråkrati och koncentrera stödtjänsterna kan man dessutom stävja kostnaderna för servicesystemet.
Personalbristen och tillgången till tjänster
Den största utmaningen när det gäller att tillgodose välfärdsområdenas servicebehov utöver tillräcklig finansiering är tillgången på personal. Den allt svårare bristen på arbetskraft i välfärdsområdena har försämrat tillgången till tjänster. Rekryteringen av yrkesutbildad personal inom social- och hälsovården medför i praktiken utmaningar i hela Finland. Enligt utskottets sakkunnigutfrågning har bristen på kompetent personal förvärrats, vilket försvagar tillgången till och kvaliteten på de lagstadgade tjänsterna i välfärdsområdena. Problemen med tillgången på personal inom social- och hälsovården är omfattande och gäller åtskilliga yrkesgrupper. Prognoserna för pensionering av personal inom social- och hälsovården indikerar att situationen kommer att vara fortsatt svår.
Det råder personalbrist särskilt inom tjänsterna för barn, unga och familjer samt äldre. Dessutom har det i hela Finland förekommit problem med personalens tillräcklighet och tillgänglighet särskilt inom barnskyddet och mentalvårdstjänsterna. Läkar- och tandläkarbristen vid hälso- och hälsocentralernas är betydande. Den förvärrade bristen på arbetskraft i välfärdsområdena har också inom den specialiserade sjukvården försämrat tillgången till icke-brådskande vård. Särskilt antalet personer som väntar på specialiserad psykiatrisk sjukvård har ökat kraftigt under de senaste åren.
Utskottet delar oron över problemen med tillgång på personal. Utskottet anser att tillgången till vård i rätt tid och tillgången till socialservice är nödvändig för att säkerställa att de social- och hälsovårdstjänster som tryggas i grundlagen kan genomföras. Det krävs ett flertal varierande åtgärder för att säkerställa att det finns tillräckligt med kompetent personal och för att trygga tillgången till tjänster i rätt tid. Utskottet anser det vara viktigt att regeringen påskyndar arbetsgruppsarbetet och vidtar behövliga åtgärder för att minska välfärdsområdenas behov av att anlita bemanningsföretag, vilket ökar personalutgifterna. Också utnyttjandet av enskilda näringsidkare bör främjas.
Inom primärvårdens öppna sjukvård skärptes den längsta väntetiden för att få icke-brådskande vård från tre månader till fjorton dygn den 1 september 2023. Inom mun- och tandvården skärptes maximitiden från sex till fyra månader. Med beaktande av det ekonomiska läget och problemen med tillgången på personal har regeringen lämnat en proposition RP 55/2023 rd till riksdagen, där det föreslås att maximitiden för tillgång till icke-brådskande vård inom primärvården fortsatt ska vara 14 dygn. Det innebär att den vårdgaranti för sju dygn som träder i kraft den 1 november 2024 frångås.
Utskottet anser att det program för ett gott arbete som regeringen startat är viktigt för att trygga tillgången till personal inom social- och hälsovården och räddningsbranschen. Programmet får under ramperioden ett anslag av engångsnatur på sammanlagt 9 miljoner euro. Programmet innehåller de åtgärder som föreslås i den strategiska färdplanen 2022—2027 och som syftar till att trygga en tillräcklig tillgång på personal. Utskottet konstaterar att uppnåendet av målen för programmet förutsätter åtgärder inom olika förvaltningsområden och också samarbete mellan dem bland annat i anslutning till nya sätt att genomföra tjänster (inklusive digitala och mobila tjänster samt distanstjänster), ökat antal utbildningsplatser, arbetsfördelningen mellan personalen, främjande av branschens attraktions- och hållkraft, utvidgad rekrytering samt kunskapsledning.
Utskottet anser det nödvändigt att öka antalet utbildningsplatser inom social- och hälsovården. I budgetpropositionen anvisas universiteten och yrkeshögskolorna ett tilläggsanslag på sammanlagt 41,3 miljoner euro för nya nybörjarplatser under regeringsperioden. Anslaget för 2024 uppgår till 11,7 miljoner euro. Enligt propositionen riktas nybörjarplatserna särskilt till sektorer med brist på arbetskraft, såsom småbarnspedagogiken och social- och hälsovården. Utskottet anser att tilläggsanslaget för nybörjarplatser är viktigt. Enligt uppgift räcker anslaget för 2024 dock endast till för sammanlagt mindre än 1 000 nya nybörjarplatser, och det har endast en liten inverkan på personalbristen. Utskottet konstaterar att behovet av nybörjarplatser inom social- och hälsovården bör bedömas i förhållande till bristen på arbetskraft för olika yrkesgrupper inom social- och hälsovården samt det kommande behovet av arbetskraft. Ökningen av nybörjarplatserna bör fastställas så att tillgången på personal för olika yrkesgrupper inom social- och hälsovården tryggas på båda nationalspråken och på det sätt lagen förutsätter.
Under hösten 2023 gör regeringen i ett samarbete mellan social- och hälsovårdsministeriet, finansministeriet och välfärdsområdena en samlad utredning av läget när det gäller sjukhusen och jourfunktionerna. Målet med utredningen är att säkerställa att läget på nationell nivå är så högklassigt och kostnadseffektivt som möjligt och att man beaktar befolkningens servicebehov, tillräcklig kompetens och personal, kostnadseffektivitet samt beredskap och förberedelser. Utskottet anser det viktigt att det i förlängningen av utredningsarbetet görs en översyn av sjukhusnätverket och jouren inom den specialiserade sjukvården så att kvaliteten på tjänsterna, patient- och klientsäkerheten, personalens tillräcklighet och servicesystemets kostnadseffektivitet tryggas.
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Orpos regering syftar höjningen av FPA-ersättningarna till att minska välfärdsområdenas börda och förkorta vårdköerna inom primärvården genom att under regeringsperioden anvisa finansiering av engångsnatur för avvecklingen av vårdköerna inom primärvården med hjälp av en ny modell för FPA-ersättning som regeringen tar fram. Regeringen reserverar sammanlagt 335 miljoner euro för ändamålet. Enligt regeringens proposition RP 41/2023 rd (s. A 33 och A 51) föreslås det att FPA-ersättningen för läkares mottagningsarvoden höjs med 65,3 miljoner euro från ingången av 2024. Rehabiliteringen av och rehabiliteringstjänsterna för neuropsykologiska störningar hos barn och unga förbättras genom FPA:s behovsprövade rehabilitering inom ramen för ett tidsbegränsat program, för vilket det föreslås 16,75 miljoner euro.
Utskottet välkomnar också att regeringen satsar 4,0 miljoner euro på programmet för digitalisering av social- och hälsovården, 2,0 miljoner euro på det nationella programmet för hälsa och välfärd och 6,5 miljoner euro på att stödja äldre personers funktionsförmåga, förmåga att klara sig hemma och på närståendevårdare.
Utskottet anser att det med tanke på människors övergripande välbefinnande samt främjandet av arbetsförmågan och en god psykisk hälsa också är viktigt att regeringen satsar på programmet Mer motion i Finland, som syftar till att få alla åldersgrupper att motionera mera.
De samlade konsekvenserna av förändringarna i den sociala tryggheten
I enlighet med regeringsprogrammet föreslås det i budgeten för 2024 åtskilliga reformer inom den sociala tryggheten som minskar anslagsbehovet. Reformen beräknas minska statens utgifter med cirka 234 miljoner euro 2024 och i slutet av ramperioden med cirka 1 miljard euro, med beaktande av de ökade utgifterna för bostadsbidrag och utkomststöd.
Från och med ingången av 2024 föreslås det att indexhöjningarna av förmåner som är bundna till folkpensionsindexet och konsumentprisindexet ska frysas med undantag för utkomststödet, pensionerna, fronttilläggen, handikappförmånerna, underhållsstödet och årssjälvrisken för läkemedel. Bostadsbidraget riktas i högre grad till dem som behöver mest stöd, och bestämmelserna om de godtagbara boendeutgifterna inom utkomststödet preciseras.
Antalet självriskdagar inom utkomstskyddet för arbetslösa återställs till sju dagar, utkomstskyddets skyddade belopp och barnförhöjningar slopas och arbetsvillkoret förlängs till 12 månader och blir inkomstbaserat. Avsikten är att genom tilläggsbudgetförfarandet från och med september 2024 genomföra främst reformer som gäller den andel som finansieras med arbetslöshetsförsäkringspremier, såsom slopande av ackumuleringen av arbetsvillkoret vid lönesubventionerat arbete, slopande av de åldersrelaterade undantagsbestämmelserna inom utkomstskyddet för arbetslösa, slopande av systemet med alterneringsledighet och vuxenutbildningsstöd samt gradering av det inkomstrelaterade utkomstskyddet.
Den rehabiliteringspenning som betalas ur sjukförsäkringen för tiden för yrkesinriktad rehabilitering och nivån på rehabiliteringspenningen för unga sänks.
Avsikten är att anpassningsåtgärderna ska fortsätta under ramperioden genom ändringar i bostadsbidraget, utkomstskyddet för arbetslösa och utkomststödet. I fråga om bostadsbidraget införs förmögenhetsprövning och företagarnas inkomster ska beaktas till verkligt belopp. Avsikten är att utkomststödet ska ses över så att det stärker den enskildes möjligheter att klara sig på egen hand. Samtidigt förtydligas utkomststödets karaktär av förmån i sista hand som omfattas av grundskyddet och som kräver prövning. Avsikten är att inom utkomstskyddet för arbetslösa införa ett förfarande där det för att få arbetsmarknadsstödets språktillägg krävs att språkkunskaper visas.
Bakgrunden till de föreslagna ändringarna är regeringens mål att stärka de offentliga finanserna, avveckla bidragsfällor som hindrar arbete och öka sysselsättningen. Ändringarna beräknas stärka incitamenten för arbete och den strukturella sysselsättningen på medellång sikt med cirka 60 000—65 000 sysselsatta.
Social- och hälsovårdsutskottet anser att undanröjandet av bidragsfällor och ökningen av sysselsättningen är ett viktigt mål med tanke på det sociala trygghetssystemets hållbarhet. Det ökade antalet sysselsatta lindrar också konsekvenserna av förmånsinbesparingarna genom att en del förmånstagare i stället blir sysselsatta. Utskottet noterar dock att enligt finansministeriets samlade bedömning försvagas incitamenten att arbeta i ensamförsörjarhushåll som får grundskyddet för arbetslösa (promemoria om incitament för sysselsättning i samband med de ändringar som träder i kraft 2024, Finansministeriets budgetavdelning, strukturenheten 6.10.2023; på finska). Också incitamenten för att ta emot deltidsarbete försvagas på grund av att det så kallade skyddade beloppet slopas (promemoria om sysselsättningseffekterna av utkomstskyddets skyddade belopp, Finansministeriets budgetavdelning, strukturenheten 6.102023; på finska).
Effekterna av olika anpassningsåtgärder inom de sociala trygghetsförmånerna drabbar ofta samma grupper av människor. I de propositioner om ändringar i förmånerna som är under behandling i riksdagen bedöms inte de sammantagna konsekvenserna av anpassningsåtgärderna. Social- och hälsovårdsministeriet har dock separat publicerat en promemoria om de sammantagna konsekvenserna av ändringarna i den sociala tryggheten för 2024. I promemorian bedöms ändringarnas inverkan på hushållens inkomstbildning (Bedömning av de sammantagna konsekvenserna av ändringarna i social trygghet 2024, social- och hälsovårdsministeriet 2023).
I de kalkyler som social- och hälsovårdsministeriet gjort, i huvudsak med hjälp av Statistikcentralens mikrosimuleringsmodell SISU, har man beaktat de föreslagna ändringarna i inkomstbeskattningen, bostadsbidraget, utkomstskyddet för arbetslösa, barnbidragen och studiestödet samt frysningen av indexhöjningarna inom den sociala tryggheten. I bedömningen ingår endast de så kallade statiska konsekvenserna, vilket innebär att ändringarnas konsekvenser för exempelvis sysselsättningen inte har beaktats.
Enligt uppskattning leder de föreslagna ändringarna till ökade inkomstskillnader. De föreslagna ändringarna ökar den relativa ekonomiska utsattheten. De tre lägsta inkomstdecilerna kommer att stå för en minskande andel av hushållens sammanlagda disponibla inkomst. De relativa förändringarna i de disponibla inkomsterna är störst i decilerna med de lägsta inkomsterna. Antalet hushåll vars disponibla inkomster minskar med över tio procent är störst i de två lägsta inkomstdecilerna. De fem decilerna med de högsta inkomsterna ökar i stället sin inkomstandel.
I granskningen mellan förmånstagargrupperna riktas de relativt sett största konsekvenserna till studerande och arbetslösa mottagare av inkomstrelaterat utkomstskydd. När man granskar olika familjetyper ökar den relativa ekonomiska utsattheten mest bland unga vuxna, ensamförsörjare samt äldre ensamboende i arbetsför ålder. De största verkningarna drabbar åldersgruppen 18—24 år. Också i åldersgrupperna 25—34 år och 55—64 år är konsekvenserna större än i övriga grupper. Konsekvenserna för personer över 65 år är små, eftersom det inte görs några besparingar i pensionerna, med undantag av indexfrysningen av bostadsbidraget för pensionstagare.
Social- och hälsovårdsutskottet välkomnar att man strävar efter att lindra konsekvenserna för barnfamiljer genom att höja barnbidragen för barn under tre år och barnbidragen i familjer med flera barn samt barnbidragets ensamförsörjartillägg och genom en ändring i bostadsbidraget. Enligt en samlad bedömning är konsekvenserna för barnfamiljer mindre än för barnlösa hushåll där de boende är i arbetsför ålder. Utskottet betonar dock att höjningarna av barnbidraget endast kompenserar en liten del till exempel av att barnförhöjningen inom utkomstskyddet för arbetslösa slopas, eftersom höjningarna av barnbidraget är små (10—26 euro) och riktar sig till alla mottagare av barnbidrag. Trots lättnaderna uppskattas barnens låginkomstgrad öka på grund av ändringar i den sociala tryggheten.
Social- och hälsovårdsutskottet påpekar att Finland för att uppnå målen för den europeiska pelaren för sociala rättigheter har satt som nationellt mål att minska antalet personer som löper risk för fattigdom eller utslagning fram till 2030 med 100 000 personer, varav minst en tredjedel ska vara under 18 år. Utskottet konstaterar att förändringar i den sociala tryggheten som ökar låginkomstgraden försvårar uppnåendet av målet, även om sysselsättningen skulle öka.
De föreslagna ändringarna av primära sociala trygghetsförmåner leder till att den del av befolkningen som har de lägsta inkomsterna tvingas att under en längre tid ty sig till utkomststöd, som är avsett som en sista utväg och en temporär förmån. Enligt social- och hälsovårdsministeriets uppskattning kommer utgifterna för utkomststödet att öka med 25—30 procent. Uppskattningen inkluderar inte en eventuell ökning av utgifterna för kompletterande och förebyggande utkomststöd.
Social- och hälsovårdsutskottet har i sina tidigare ställningstaganden påpekat att det med tanke på det sociala trygghetssystemet som helhet och incitamenten att arbeta inte är ändamålsenligt att öka användningen av utkomststöd (bl.a. (ShUB 8/2019 rd, ShUB 30/2022 rd). Det har också konstaterats att när behovet av utkomststöd blir långvarigt, ökar också hälso- och välfärdsproblemen, behovet av barnskydd och den generationsöverskridande utsattheten. Social- och hälsovårdsutskottet anser det nödvändigt att följa upp vilka konsekvenser ändringarna i den sociala tryggheten har för individens och familjernas försörjning, sysselsättning och välfärd.
Social- och hälsovårdsutskottet påpekar också att det i den separata bedömningen endast bedöms vilka konsekvenser en del av budgetpropositionens ändringar har för inkomstbildningen. I bedömningen med hjälp av mikrosimuleringsmodellen har man inte kunnat inkludera de ändringar som föreslås i rehabiliteringspenningen, de höjda klientavgifterna, jämkningen av årssjälvrisken för läkemedel eller ändringarna i utkomststödet. Dessutom beaktas effekterna av indexfrysningen endast för ett år, även om effekterna av indexfrysningen kumuleras under hela ramperioden fram till 2027. Utskottet anser det vara nödvändigt att utveckla konsekvensbedömningsmodeller som möjliggör en helhetsbedömning för att stödja ett kunskapsbaserat beslutsfattande.
Anslagen för forskning och utbildning
Regeringen föreslår i linje med målen för lagen om statlig finansiering av forsknings- och utvecklingsverksamhet att finansieringen av forsknings- och utvecklingsverksamheten (FoU-finansieringen) enligt statsbudgeten ska uppgå till sammanlagt cirka 2,6 miljarder euro 2024. Det innebär en ökning på cirka 280 miljoner euro jämfört med den totala summa som budgeterats för 2023. Av denna ökning av forskningsfinansieringen föreslår regeringen att social- och hälsovården får en nivåhöjning på 5 miljoner euro. Nivåhöjningen riktas till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå och till forskning i det sociala arbetet på universitetsnivå. Statens ersättning för forskning på universitetsnivå inom hälso- och sjukvården och det sociala arbetet uppgår efter tillägget till sammanlagt 35 miljoner euro.
Det kommer inte att ske någon ändring i statens ersättning för specialiseringsutbildning för social- och hälsovårdspersonal jämfört med statsbudgeten för 2023 (96 miljoner euro + 12 miljoner euro i ersättning för yrkeshögskolornas praktik).
Utskottet välkomnar i och för sig ökningen av forskningsfinansieringen med 5 miljoner euro, men i förhållande till den samlade social- och hälsovårdssektorn är ökningen tämligen liten, särskilt med beaktande av att finansieringen från början är tämligen knapp. Utskottet upprepar här sin tidigare oro över den låga nivån på statens forsknings- och utbildningsersättningar (bl.a. (ShUU 13/2022 rd, s. 6, ShUU 16/2021 rd, s. 9, ShUU 6/2020 rd, s. 5, ShUU 3/2018 rd, s. 3—4 , ShUU 9/2017 rd, s. 4—5, ShUU 7/2016 rd, s. 5). Den statliga finansieringen av såväl forskning som utbildning har sänkts betydligt redan en längre tid. Utskottet betonar att forsknings- och utbildningsanslagen har en central ställning i den innehållsmässiga och kvalitativa utvecklingen av tjänsterna. Vid sidan av staten har också kommunerna med stöd av sin beskattningsrätt finansierat forskning och utbildning inom social- och hälsovården. I och med vårdreformen bör det vid övergången till de huvudsakligen statligt finansierade välfärdsområdena separat bevakas hur stor andel av anslagen som används till forskning och utbildning och bedömas hur anslagen räcker till i förhållande till hur anslagen för tjänsterna räcker till. Utskottet anser det nödvändigt att anslagen för forskning och utbildning inom social- och hälsovården i fortsättningen tryggas på lång sikt av staten samtidigt som tillgången till behövliga tjänster tryggas.