Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring och temporär ändring av lagen om bekämpning av skogsskador (RP 261/2018 rd): Ärendet har remitterats till jord- och skogsbruksutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Regeringen föreslår att lagen om bekämpning av skogsskador ändras. En ny temporär bestämmelse om krav som gäller ersättningstagare införs. Dessutom ändras ikraftträdandebestämmelsen, vilket innebär att bestämmelsen om ersättning för kostnader och skador till följd av bekämpning av omfattande skogsskador gäller till och med den 31 december 2021.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt.
Utskottet konstaterar att syftet med lagen om bekämpning av skogsskador (1087/2013, nedan kallad skogsskadelagen) är att upprätthålla god hälsa i skogarna. Med lagen vill man framför allt hålla stammarna av de värsta skadeinsekterna i skogarna på tillräckligt låg nivå. Med skog avses ett område som skogslagen (1093/1996) tillämpas på.
Finland har underrättat Europeiska kommissionen om stödsystemet för skogsskador och kommissionen fattade sitt beslut den 17 maj 2018. I beslutet behandlar kommissionen kumulering av stöd. Finland har anmält att det stöd som avses i skogsskadelagen inte kommer att kumuleras med andra stöd. I anslutning till detta föreslår regeringen att ersättning enligt 10 § inte ska beviljas om ersättningstagaren har fått något annat offentligt stöd eller stöd via skattesystemet eller bådadera för att ersätta de skador som avses i 10 §.
Dessutom ingår det ett villkor i beslutet från kommissionen, som innebär att företag i svårigheter enligt definitionen i punkt 35.15 i riktlinjerna för 2014–2020 (2014/C 204/01) ska vara undantagna som stödmottagare. Inte heller företag som har oreglerade återbetalningskrav till följd av ett tidigare kommissionsbeslut, som förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden, kan vara stödmottagare. Dessa bestämmelser tas in i 2 mom. i den nya 10 a § i skogsskadelagen.
I skogsskadelagen avses alltså med skog ett område som skogslagen tillämpas på. Av 2 § 2 mom. 6 punkten i skogslagen framgår det att lagen inte tillämpas på områden som omfattas av en generalplan med rättsverkningar, med undantag för områden som har anvisats för jord- och skogsbruk. Med en generalplan styrs användningen av ett planområde i stora drag genom att exempelvis bostadsområden, arbetsplatser, service och trafikleder anges och sammanfogas. Utskottet påpekar att nya områden som är avsatta för byggande ofta finns på skogsområden. Alla planbeteckningar omsätts dock inte genast utan en del av dem fortsätter att vara skogbeklädda i flera år framåt. Trots det ingår de inte i tillämpningsområdet för skogslagen och därmed inte heller i tillämpningsområdet för skogsskadelagen. Om det inträffar en skogsskada, kan bekämpning som jord- och skogsbruksministeriet förordnar om enligt 9 § i skogsskadelagen inte innefatta sådana områden.
För närvarande finns det cirka 2 700 gällande generalplaner. Det finns ingen information om hur stora dessa områden är totalt, eftersom planläggningsmaterialet inte har digitaliserats eller samordnats och inte finns tillgängligt i uppdaterad form. Vidare finns det ingen information tillgänglig om hur planerna har genomförts, och det går därför inte att bedöma hur många områden det finns eller hur stora de är.
Utskottet framhåller att jord- och skogsbruksministeriet kommer att starta en utvärdering som inbegriper tillämpningsområdet för skogslagen och skogsskadelagen. Dessutom har miljöministeriet redan startat en genomgripande revidering av markanvändnings- och bygglagen. Den aktuella frågan om tillämpningsområdet för skogslagen respektive skogsskadelagen måste enligt utskottet utredas i utvärderingen och beaktas i revideringen.
Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker lagförslaget utan ändringar.
Jord- och skogsbruksutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var