I enlighet med riksdagens beslut
ändras i vägtrafiklagen (729/2018) Utskottet föreslår en strykning 2 § 23 punkten, Slut på strykningsförslaget 3 §, rubriken för 5 §, 5 § 2 mom., rubriken för 6 §, Utskottet föreslår en strykning 8 § 1 mom., Slut på strykningsförslaget 39 § 1 mom., rubriken för 40 §, rubriken för 41 §, 48 § 2 mom., 49 § 5 mom., 55 § 1 mom., mellanrubriken före 58 §, rubriken för 58 §, 63 §, Utskottet föreslår en strykning 65 § 2 mom. 4 och 5 punkten, 65 § 5 mom., Slut på strykningsförslaget67 § 1, 5 och 6 mom., 68 §, 70 § 2–5 mom., 71 § 1 mom. Utskottet föreslår en ändring 4 Slut på ändringsförslaget punkten, Utskottet föreslår en strykning 71 § 3 och 4 mom., 72 §, 73 § 2 mom., Slut på strykningsförslaget78 § 2 mom., 85 § 3 mom., Utskottet föreslår en strykning 88 § 1 mom. 11 punkten, 88 § 2 mom., Slut på strykningsförslaget89 §, Utskottet föreslår en ändring 92 § 1 mom. 4 punkten, Slut på ändringsförslaget 93 § 3 mom. 2 punkten, 93 § 5 mom., Utskottet föreslår en ändring 95 § 1 mom., Slut på ändringsförslaget96 §, 97 § 2 mom., 98 § 1 mom., Utskottet föreslår en strykning 100 § 1 mom., Slut på strykningsförslaget102 § 3 mom., 105 § 1 mom. 1 och 3 punkten, 105 § 2 och 4 mom., Utskottet föreslår en strykning 106 §, 107 § 3 mom., 108 §, Slut på strykningsförslaget109 § 1 Utskottet föreslår en ändring och 3 Slut på ändringsförslagetmom., 110 § 4 mom., 113 § 2 mom., Utskottet föreslår en strykning 115, 116 och 122 §, 124 § 1 och 2 mom., rubriken för 127 §, Slut på strykningsförslaget129 § 2 mom., 130 § 5 mom., Utskottet föreslår en strykning 132 och Slut på strykningsförslaget143 §, 149 § 3 mom., Utskottet föreslår en strykning 150 §, 151 § 4 och 5 mom., 152 § 1 mom. 4 punkten, Slut på strykningsförslaget155 och 156 §, 158 § 3 mom., 159 § 2 mom., 164 §, 166 § 1 mom., 167 Utskottet föreslår en ändring och Slut på ändringsförslaget168 §, 171 § 1 mom., 180 § Utskottet föreslår en ändring och Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en strykning rubriken för 184 §, 184 § 2 mom., 187 §, 189 §, Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring 185 §, Slut på ändringsförslaget190 § 2 och 3 mom.Utskottet föreslår en strykning , Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning 191 § 1 och 5 mom., 192 § 1 mom., Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring och Slut på ändringsförslaget193 § 1 mom. Utskottet föreslår en strykning och 195 § Slut på strykningsförslagetsamt bilaga 2 punkt Utskottet föreslår en ändring 1, Slut på ändringsförslaget 2, Utskottet föreslår en ändring 6, Slut på ändringsförslaget 9 och 10, bilaga 3.2 punkt Utskottet föreslår en strykning B5 och Slut på strykningsförslagetB7, bilaga 3.3 punkt C3, C4, C7, C8, C27 och C43, bilaga 3.4 punkt D1 och D8, bilaga 3.5 punkt E18, bilaga 3.6 punkt F23, F35 och F55, bilaga 3.8 punkt H14–H16, H21 och H23, bilaga 3.9 punkt I5, I8, I12 och I13, bilaga 4.2 punkt L4, bilaga 4.3 punkt M1, M2, M6, M8, M16 och M17 samt bilagorna 5.1, 5.2, Utskottet föreslår en strykning 6.2, Slut på strykningsförslaget6.4, Utskottet föreslår en strykning 6.6, 7.1 och Slut på strykningsförslaget7.3 Utskottet föreslår en ändring och 8.4, Slut på ändringsförslagetoch
fogasUtskottet föreslår en strykning till 2 § en ny 24 punkt, Slut på strykningsförslagettill 20 § ett nytt 3 mom., Utskottet föreslår en ändring till 40 § ett nytt 5 mom., Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en strykning till 88 § 1 mom. en ny 12 punkt, Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en ändring till 93 § ett nytt 6 mom., varvid 6 det nuvarande 6 mom. blir 7 mom., Slut på ändringsförslagettill 109 § ett nytt 5 mom. Utskottet föreslår en ändring och Slut på ändringsförslagettill lagen en ny Utskottet föreslår en strykning 117 a, Slut på strykningsförslaget130 a Utskottet föreslår en ändring § Slut på ändringsförslaget, Utskottet föreslår en strykning 131 a och 132 a §, till 134 § ett nytt 2 mom., till 152 § ett nytt 2 mom., varvid det nuvarande 2 mom. blir 3 mom., samt till lagen en ny 157 a § och en ny bilaga 9 Slut på strykningsförslagetsom följer:
Utskottet föreslår en strykning 2 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Definitioner Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I denna lag avses med Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 23) Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning specialtransport Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning en transport som utförs med sådana mått eller massor som avviker från bestämmelserna om vad som allmänt är tillåtet på väg, när avvikelsen beror på en odelbar last, lastens art eller den konstruktion som fordonets användningsändamål förutsätter, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 24) Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning trafik- och transportregistret Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning det register som avses i 216 § i lagen om transportservice (320/2017). Slut på strykningsförslaget
3 §
Allmänna skyldigheter för vägtrafikanter
För undvikande av fara och skada ska en vägtrafikant följa trafikreglerna och iaktta den omsorg och försiktighet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Trafiken får inte i onödan hindras eller störas.
5 §
Trygg körning av fordon och spårvagnar
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Ett fordon och en spårvagn måste kunna stannas på den del av den framförvarande vägen som går att överblicka och i alla förutsägbara situationer.
6 §
Fordons och spårvagnars användning
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 8 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Iakttagande av trafikregler samt reglering av trafiken Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En vägtrafikant ska i första hand följa tecken, befallningar eller förbud som ges av en trafikövervakare och tecken som ges av andra som reglerar trafiken. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
20 §
Avstånd mellan fordon
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Ett fordon får inte köras med omotiverat låg hastighet eller i onödan plötsligt bromsas.
39 §
Parkeringstillstånd för rörelsehindrade
Ett fordon som är försett med ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade eller ett motsvarande utländskt tillstånd får, oberoende av ett sådant förbud eller en sådan begränsning som angetts med vägmärke, parkeras
1) på avgiftsbelagda parkeringsplatser utan att avgift betalas,
2) på områden där parkering är förbjuden med vägmärket C38 eller C39 enligt bilaga 3.3,
3) på områden där den maximala parkeringstiden har begränsats, för längre tid än begränsningen.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
40 §
Anmälan om parkeringstid
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Parkeringstidens början får inte ändras under parkeringen. Slut på ändringsförslaget (Nytt 5 mom.)
41 §
Åtgärder vid stannande och parkering av fordon
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
48 §
Riktningstecken
Riktningstecknet ska vara synligt och begripligt. Tecknet ska ges i god tid innan den manöver som avses i 1 mom. genomförs. Teckengivningen med riktningsvisare ska upphöra så snart manövern är avslutad.
49 §
Användning av ljus vid körning
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
I fordon får det inte användas anordningar som kastar eller reflekterar rött ljus framåt eller, om inte något annat föreskrivs eller bestäms särskilt, anordningar som kastar eller reflekterar vitt eller ljusgult ljus bakåt. På polisfordon och på fordon som används av polisen i tjänsteuppdrag, när de används som utryckningsfordon, samt på Tullens och Gränsbevakningsväsendets fordon får dock för stoppande av ett framförvarande fordon användas en anordning som visar ett rött blinkande ljus framåt samtidigt med ett blått blinkande larmljus.
55 §
Förbud mot onödig tomgång
Ett förbränningsmotordrivet fordon som står stilla av någon annan orsak än tvingande trafikhinder får inte ha sin motor igång längre än två minuter. Om Utskottet föreslår en ändring det Slut på ändringsförslaget är Utskottet föreslår en ändring kallare än Slut på ändringsförslaget -15 grader Celsius får motorn dock hållas igång högst fyra minuter innan körningen påbörjas. Utskottet föreslår en ändring Motorn Slut på ändringsförslaget får dessutom hållas igång så länge det behövs för att förbereda fordonet, redskapet eller maskinen innan fordonet, redskapet eller maskinen kan sättas i rörelse eller arbetet med fordonet, redskapet eller maskinen påbörjas.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Körning av motordrivna fordon på motorväg och motortrafikled
58 §
Tillåten trafik på motorvägar och motortrafikleder
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
63 §
Spårvagnars plats på vägen
En spårvagn får köras på skenor oavsett deras placering. I ett med annan trafik gemensamt körfält ska en spårvagn köras i samma färdriktning som den övriga trafiken i körfältet. En spårvagn får backas eller köras i riktning mot den övriga trafiken endast om särskilda omständigheter kräver det och det inte äventyrar säkerheten eller medför onödig olägenhet för den övriga trafiken.
Utskottet föreslår en strykning 65 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Person som reglerar trafiken Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Trafiken får också regleras av en person som Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 4) Trafikledsverket, närings-, trafik- och miljöcentralen eller kommunen förordnar att reglera trafiken på en väg på grund av ett arbete, en undersökning eller en långvarig trafikstörning på vägen eller i dess närhet Slut på strykningsförslaget,
Utskottet föreslår en strykning 5) Transport- och kommunikationsverket bemyndigar eller polisen förordnar att reglera trafiken vid specialtransporter. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Den som reglerar trafiken ska använda klädsel som kan urskiljas tydligt och uppfyller kraven i standard SFS-EN 471 eller SFS-EN ISO 20471. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om kraven på synbarhet i fråga om klädseln för vägtransportledare för specialtransporter. Slut på strykningsförslaget
67 §
Beviljande av rätt att arbeta som vägtransportledare för specialtransporter
Tillstånd att arbeta som vägtransportledare för specialtransporter beviljas av Transport- och kommunikationsverket.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket och polisen har trots sekretessbestämmelserna rätt att få behövliga uppgifter ur trafik- och transportregistret för att kontrollera att de krav som ställs på vägtransportledare för specialtransporter uppfylls.
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om utbildningen till vägtransportledare för specialtransporter och förnyandet av rätten att arbeta som sådan.
68 §
Återkallelse av rätten att arbeta som vägtransportledare för specialtransporter
Transport- och kommunikationsverket ska återkalla ett tillstånd att arbeta som vägtransportledare för specialtransporter om den som innehar tillståndet inte längre uppfyller de förutsättningar för beviljande av tillstånd som anges i 67 § eller om den som innehar tillståndet begär att tillståndet ska återkallas.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
70 §
Trafikanordningar
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket kan i försökssyfte fastställa användningen av en trafikanordning som avviker från en trafikanordning enligt denna lag, dock inte en förpliktande eller åläggande trafikanordning.
Transport- och kommunikationsverket kan i försökssyfte bevilja tillstånd att avvika från bestämmelserna om användning av en trafikanordning.
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om trafikanordningarnas färg, konstruktion och mått.
Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om andra trafikanordningar för spårvagnstrafiken än sådana som anges i denna lag.
71 §
Uppsättande av trafikanordningar
En trafikanordning uppsätts
Utskottet föreslår en strykning 1) på landsvägar av den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen enligt styrning av Trafikledsverket, Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 4) för tillfälligt bruk även av en trafikövervakare eller räddningsmyndighet. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Trafikledsverket ska underrättas om uppsättande av en trafikanordning som avses i 1 mom. 1–3 punkten. Trafikledsverket får meddela närmare föreskrifter om innehållet i uppgifterna och förmedlingssättet. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Polisen eller den som har rätt att uppsätta trafikanordningar får avlägsna en trafikanordning som satts upp i strid med denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 72 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Undantag som gäller uppsättande av trafikanordningar Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Den väghållare som avses i 71 § 1 mom. 1 punkten uppsätter vägmärken som anger väjningsplikt vid anslutningar mellan vägar och landsvägar och kommunen vid anslutningar mellan gator och områden som avses i 3 punkten i det momentet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Kommunen uppsätter vägmärken som anger tätort. Vägmärkena placeras på landsvägar ut av den väghållare som avses i 71 § 1 mom. 1 punkten och på andra vägar av kommunen. Vägmärken som anger transportbegränsning för farliga ämnen uppsätts av Transport- och kommunikationsverket. Vägmärkena placeras på landsvägar ut av den väghållare som avses i 71 § 1 mom. 1 punkten och på andra vägar av kommunen. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Bestämmelser om uppsättande och underhåll av samt kostnadsansvar för trafikanordningar vid en plankorsning med en järnväg finns i 89 § i banlagen (110/2007). Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Väghållaren kan besluta att en sökande på egen bekostnad får placera ut ett informationsmärke som avses i bilaga 3.6 och 3.7 till denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 73 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Uppsättande av störande eller otillåten anordning på väg Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Polisen eller den som har rätt att uppsätta trafikanordningar får avlägsna en anordning som uppsatts i strid med 1 mom. Slut på strykningsförslaget
78 §
Förbuds- och begränsningsmärken
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Förbuds- och begränsningsmärken ska vara placerade på högra sidan av körbanan eller den aktuella delen av den. Av särskilda skäl kan det dessutom placeras ett märke till på en refug på körbanan, på vänstra sidan av körbanan eller ovanför körbanan. På en cykelbana ska märket vara placerat på banans högra sida. Förbuds- och begränsningsmärken kan användas som förhandsmärken på informationsmärken.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
85 §
Längsgående vägmarkeringar
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
De längsgående vägmarkeringar som ska användas vid tillfälliga trafikarrangemang är gula. Om både gula och vita längsgående vägmarkeringar är synliga samtidigt ska de gula markeringarna följas.
Utskottet föreslår en strykning 88 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Definitioner i 5 kap. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I detta kapitel avses med Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 11) Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning alternativa drivkrafter Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning alternativa bränslen som avses artikel 2 i mått- och viktdirektivet, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 12) Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning odelbart föremål Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning : Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning a) ett föremål som utgör last och som ensamt bildar en odelbar last, dock så att flera sådana föremål kan lastas utan att en massa som allmänt tillåts på väg överskrids och så lastningen av flera sådana föremål inte ökar överskridningen av ett mått som allmänt tillåts på väg, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning b) ett föremål som är lastat och vars lastning leder till att de mått som tillåts i mått- och massdirektivet överskrids, dock så att flera sådana föremål kan lastas utan att en massa som allmänt tillåts på väg överskrids och så att lastningen av flera sådana föremål inte ökar överskridningen av ett mått som allmänt tillåts på väg. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Det som i denna lag föreskrivs om odelbar last tillämpas också på en för sjötransport avsedd container som, tom eller lastad på avgångsorten, transporteras till eller från utlandet, och som är över 2,80 meter hög eller över 12,30 meter lång. Om transporten av containern kräver en höjd som överskrider 4,40 meter, i en påhängsvagnskombination kräver att en längd på 23,00 meter överskrids eller kräver att den massa som allmänt tillåts på väg överskrids, anses containern vara ett odelbart föremål bara om den används för transport av ett odelbart föremål eller om den transporteras tom. Slut på strykningsförslaget
89 §
Terrängtrafik och militärfordon
Bestämmelserna i 90 och 92–96 § om skyddsanordningar och säkerhetsanordningar och bestämmelserna i 141 och 144–149 § om personbelastning tillämpas också på användningen av motordrivna fordon i sådan terräng som avses i 2 § i terrängtrafiklagen (1710/1995) och på andra ställen.
Bestämmelserna i detta kapitel tillämpas också på användningen av militärfordon. Genom förordning av Utskottet föreslår en ändring försvarsministeriet Slut på ändringsförslaget får det Utskottet föreslår en strykning dock Slut på strykningsförslaget utfärdas Utskottet föreslår en ändring för försvaret nödvändiga Slut på ändringsförslaget undantag från bestämmelserna i Utskottet föreslår en ändring detta kapitel Slut på ändringsförslagetUtskottet föreslår en ändring om användningen av militärfordon. Slut på ändringsförslaget Genom föreskrifter av Utskottet föreslår en ändring huvudstaben Slut på ändringsförslaget får det meddelas föreskrifter som avviker från de föreskrifter som Transport- och kommunikationsverket meddelat Utskottet föreslår en ändring om användningen av militärfordon, om det behövs med hänsyn till ett militärfordons särskilda användningssyfte eller konstruktion Slut på ändringsförslaget.
Utskottet föreslår en ändring De undantag som avses ovan i 2 mom. kan gälla Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 1) användning av släpfordon som tillverkats för särskilda ändamål, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 2) användning av skydds- och säkerhetsanordningar, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) fordonsspecifika hastighetsbegränsningar, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 4) användning av speciallyktor, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 5) märkning av militära fordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 6) användning av däck och slirskydd, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 7) undantag från gränsvärden för det tillåtna antalet personer som grundar sig på klassificering och godkännande för trafik av fordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 8) temporär persontransport på ett pansarfordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 9) fastsättning på fordon av containrar som används för persontransport, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 10) koppling av militärfordon och släpfordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 11) användning av terrängfordon samt terrängfordon och släpfordon som är kopplade till dem, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 12) märkning av specialtransport, användning av varningsbil och transport av personer i specialtransportfordon, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 13) transport av ett lastat vapen eller ett lastat vapensystem, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 14) ett militärfordons mått och massor, dock inte det krav på tillstånd för specialtransport som anges i 159 §. Slut på ändringsförslaget (Nytt 3 mom.)
Utskottet föreslår en ändring 92 § Slut på ändringsförslaget (Ny)
Utskottet föreslår en ändring Skyddshjälm Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Föraren och passagerarna ska under körning använda en på tillbörligt sätt fastspänd skyddshjälm av godkänd typ Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 4) på snöskoter och tung snöskoter, Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
93 §
Undantag från skyldigheten att använda bilbälte och skyddshjälm
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Skyldigheten att använda skyddshjälm gäller inte
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
2) passagerare i en öppen släpvagn till en snöskoter eller tung snöskoter, när körhastigheten är högst 20 kilometer i timmen och detta har angetts med en hastighetsskylt som avses i 102 §,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om innehållet i det läkarintyg som avses i 2 mom.
Utskottet föreslår en ändring 94 § Slut på ändringsförslaget (Ny)
Utskottet föreslår en ändring Skyddsanordningar för barn Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Vid transport av barn som är kortare än 135 centimeter i en släpvagn till en snöskoter eller tung snöskoter ska ett bilbälte eller en säkerhetsanordning användas, om fordonet har bilbälten eller om en skyddsanordning för barn annars kan monteras i fordonet. Slut på ändringsförslaget (Nytt 6 mom.)
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring 95 § Slut på ändringsförslaget (Ny)
Utskottet föreslår en ändring Ansvarsbestämmelser som gäller användningen av skyddsanordningar för barn samt persontransport Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Om ett barn under 15 år färdas tillsammans med sin vårdnadshavare, är det vårdnadshavaren som ansvarar för att det vid transporten av barnet på det sätt som avses i 94 § används en ändamålsenlig skyddsanordning. Om ett barn under 15 år färdas utan sin vårdnadshavare ska föraren av fordonet, med undantag av en förare av en buss av kategori M3, se till att skyddsanordning på det sätt som avses ovan i 94 § används vid transporten av barnet. Slut på ändringsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
96 §
Nödstopp på snöskoter
En snöskoters och en tung snöskoters nödstopp ska fastsättas vid föraren innan motorn startas, om nödstoppets funktion förutsätter detta. Ett sådant nödstopp ska hållas fastsatt under körning. Skyldigheten att använda nödstopp gäller dock inte snöskoterförare vid renskötsel eller skogsskötsel, i energiöverföringsarbeten eller i telenätverksarbeten.
97 §
Brandsläckare och förstahjälpsutrustning i bussar
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om brandsläckaren och förstahjälpsutrustningen.
98 §
Användning av tekniska anordningar
I ett fordon eller en spårvagn får en teknisk anordning eller ett tekniskt system inte under körning användas så att användningen stör eller äventyrar körningen.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 100 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Medspårande axel Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om en bil eller en bilsläpvagn för vilken det inte föreskrivits eller bestämts några tekniska krav på styranordningen har en medspårande axel som är försedd med en från förarplatsen manövrerbar eller automatiserad anordning som låser styrningen i mittläge, ska axeln hållas låst när hastigheteten är högre än 40 kilometer i timmen. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
102 §
Hastighetsskylt
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om hastighetsskyltens utseende och annat tekniskt genomförande.
105 §
Däck som ska användas vintertid
Om vädret eller väglaget förutsätter det ska vinterdäck där slitbanans huvudspår har ett djup på minst 3,0 millimeter användas under månaderna november, december, januari, februari och mars på följande fordon:
1) personbilar med en klassificeringsmassa som är högst 3,5 ton,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
3) specialbilar med en klassificeringsmassa som är högst 3,5 ton,
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Om vädret eller väglaget förutsätter det ska vinterdäck där slitbanans huvudspår har ett djup på minst 5,0 millimeter under månaderna november, december, januari, februari och mars användas på drivaxlarna, med undantag för styrande drivaxlar, på lastbilar och bussar, på personbilar och specialbilar med en klassificeringsmassa som är större än 3,5 ton samt på traktorer vars konstruktiva hastighet är högre än 60 kilometer i timmen. På andra axlar samt på samtliga axlar på en släpvagn eller släpanordning som dras av ett ovannämnt fordon ska då användas däck där slitbanans huvudspår har ett djup på minst 3,0 millimeter. Kravet tillämpas inte på en fordonskombination som består av en traktor och en släpvagn eller släpanordning när fordonskombinationens högsta tillåtna hastighet på väg är 60 kilometer i timmen eller lägre.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om vinterdäcken på fordon i olika fordonskategorier.
Utskottet föreslår en strykning 106 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Slirskydd på fordons däck Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Däck på fordon får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Dubbdäck får användas på bilar, motorcyklar, mopeder, trehjulingar, fyrhjulingar, tunga fyrhjulingar och lätta fyrhjulingar samt traktorer vars konstruktiva hastighet är högre än 60 kilometer i timmen, och på släpfordon som är kopplade till sådana fordon, från ingången av november månad till utgången av mars månad. Dubbdäck får även under annan tid användas Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) på utryckningsfordon, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) på bilar och släpvagnar som är avsedda för terrängbruk och används av försvarsmakten, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) på bilar och släpvagnar som används vid väghållning, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 4) vid tillfälliga förflyttningar i anslutning till handel med fordon eller till reparation, besiktning eller godkännande för trafik av fordon, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 5) på alla fordon som avses i detta moment, om vädret eller väglaget förutsätter det. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om dragbilen är försedd med dubbdäck ska en släpvagn med en klassificeringsmassa som är större än 0,75 ton och högst 3,5 ton ha vinterdäck. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning När dubbdäck används på en person- eller paketbil, på en specialbil eller på en bilsläpvagn med en klassificeringsmassa som är högst 3,5 ton ska dubbdäck monteras på fordonets alla hjul, med undantag av det andra hjulet på parhjul. Antalet dubbar på de enskilda däcken får inte avvika från varandra på så sätt att det medför fara. Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de tillåtna skillnaderna i antalet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om den massa som totalt belastar drivaxeln eller drivaxlarna på en fordonskombination vars massa överskrider 44 ton eller vars längd överskrider 18,75 meter är mindre än 18 procent av fordonskombinationens massa, ska dragfordonet för den tidsperiod som anges i 2 mom. förses med en anordning med vilken det är möjligt att förbättra fordonets förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta. Som en sådan anordning betraktas inte en konstruktion som påverkar funktionen av en enda drivande axels differentialväxel. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om den massa som totalt belastar drivaxlarna på en fordonskombination vars längd överstiger 28 meter är mindre än 25 procent av fordonskombinationens massa, ska dragfordonet under den tidsperiod som anges i 2 mom. antingen ha sandningsanordningar för att förbättra fordonskombinationens förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta eller automatiska snökedjesystem för åtminstone en drivande axel. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Det krav på system som förbättrar en fordonskombinations förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta som avses i 5 och 6 mom. tillämpas inte på en fordonskombination som har en axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel, om den massa som totalt belastar drivaxlarna, inklusive den massa som belastar den drivande axel som avses ovan, är minst 25 procent av fordonskombinationens massa. Den här avsedda axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel kan finnas på bilen eller på släpvagnen. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Däck på cyklar, motoriserade cyklar, lätta elfordon, släpvagnar till cyklar, sparkcyklar samt fordon som dras av djur får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Däck och band på motorredskap, terrängfordon, traktorer med en konstruktiv hastighet på högst 60 kilometer i timmen och släpvagnar till dem får förses med dubbar, snökedjor eller motsvarande slirskydd som inte väsentligt skadar vägytan. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket får av särskilda skäl för ett fordon bevilja undantag från bestämmelsen i 2 mom. om den tid då användning av dubbdäck är tillåten. Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om vilka slags anordningar som kan betraktas som i 5 mom. avsedda anordningar som kan förbättra fordonets förmåga att sätta sig i rörelse på en hal vägyta och om vilken slags axel som kan betraktas som en i 7 mom. avsedd axel som vid långsam hastighet kan omkopplas till en drivande axel. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 107 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Allmänna lastningsbestämmelser Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Lasten får, inom ramen för fordonets eller fordonskombinationens tillåtna längd på väg, skjuta ut högst 1,00 meter över den yttersta punkten av fordonets framdel och högst 2,00 meter över den yttersta punkten av fordonets bakdel, om inte något annat föreskrivs eller bestäms nedan i detta kapitel eller i bestämmelser eller föreskrifter som gäller specialtransporter. Om en fordonskombination inte uppfyller kravet på vändningsförmåga enligt 132 § 1 eller 2 mom., får lasten dock skjuta ut högst 1,00 meter över den yttersta punkten av fordonets bakdel. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 108 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Placering av last Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Lasten ska bilda en så låg och enhetlig helhet som möjligt. Lastens tyngdpunkt ska befinna sig så lågt som möjligt och så nära fordonets längsgående mittlinje som möjligt. I en fordonskombination som består av ett dragfordon och flera släpvagnar ska lasten med beaktande av hela kombinationen placeras så långt fram som möjligt. Ett fordon får inte lastas så att fordonets tyngdpunkt är högre än vad som tekniskt sett är tillåtet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En medelaxelsläpvagn ska lastas så att den överför en nedtryckande kraft på dragfordonets kopplingsanordning. Den nedtryckande kraften får vara högst 10 procent av den massa som är tillåten på släpvagnens axlar eller en kraft som motsvarar en massa på högst 1 000 kilogram, med det lägsta värdet som gräns. Den nedtryckande kraften får inte överskrida de krafter som är tillåtna för de tillkopplade fordonen eller kopplingsanordningarna. Slut på strykningsförslaget
109 §
Säkring av last
Fordonets last får inte förskjuta sig så att det kan störa en säker användning av fordonet i trafik. Lasten ska hållas på plats i lastkorgen och fordonet vid all potentiell acceleration och inbromsning samt vid körning i kurvor.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en ändring Vid bestämning av lastsäkringens hållfasthet får friktionens återhållande förmåga beaktas. Den återhållande förmåga som friktionen mellan lastkorgens botten och lasten ger får dock beaktas endast då lastens rörelser till följd av vibrationer i förhållande till lastkorgen har förhindrats genom surrning, stöd eller på annat motsvarande sätt. Slut på ändringsförslaget(Nytt 3 mom.)
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om de metoder som ska användas för att säkra lasten och om de gränsvärden för retardationer som hänför sig till körsituationer som avses i 1 mom. Transport- och kommunikationsverket får dessutom meddela föreskrifter om sådana undantag från kraven enligt 1 mom. som beror på lastens art, om detta inte medför fara trafiksäkerheten.
110 §
Markering av last
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de medel som ska användas för att markera lasten.
113 §
Båtar och camprar
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om lyktor och reflektorer på camprar som avses i 1 mom. samt vid behov om andra krav på trafiksäkerheten.
Utskottet föreslår en strykning 115 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Fordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om de massor som tillåts vid registreringen och användningen av ett fordon som tagits i bruk 1993 eller därefter överskrider de högsta tillåtna värdena enligt mått- och viktdirektivet, ska Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) en tre- eller fleraxlad boggi på en bil ha minst en styrande eller medspårande axel som är låst i ett läge som motsvarar körning rakt fram när hastigheten är 30 kilometer i timmen eller högre, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) minst en av boggins axlar på ett släpfordon vara medspårande eller styrande, om avståndet mellan de yttersta axlarna i en tvåaxlad boggi är större än 2,4 meter eller i en tre- eller fleraxlad boggi större än 2,8 meter, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) den bakersta axeln i en tvåaxlad boggi på en egentlig släpvagn vara medspårande endast om det har visats att fordonet uppfyller de tekniska krav som avses i E-reglemente nr 79. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I en tre- eller fleraxlad boggi i ett fordon som avses i 1 mom. ska den sammanlagda massan som belastar andra axlar än boggins medspårande axlar vara minst 1,6 gånger den massa som belastar de medspårande axlarna. Kravet tillämpas inte på fordon som har visats uppfylla de tekniska krav som avses i E-reglemente nr 79. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Det som föreskrivs i 1 och 2 mom. tillämpas inte på fordon vilkas högsta tillåtna hastighet är 40 kilometer i timmen eller lägre. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning På en dolly får inte kopplas en påhängsvagn vars styrande axels läge bestäms av vinkeln mellan dragfordonets vändskiva och påhängsvagnen. Kopplingen får dock göras om dollyn är godkänd för detta ändamål. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 116 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna massa på axel och boggi på motordrivna fordon och släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Den massa som belastar en axel på ett motordrivet fordon och ett släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.1 till denna lag och inte det värde som antecknats i trafik- och transportregistret. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Den massa som belastar en boggi på ett motordrivet fordon och ett släpfordon får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.2 och inte det värde som antecknats i trafik- och transportregistret. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vid körning på en hal vägyta får, vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel, den massa som belastar fordonets axel och boggi tillfälligt överskrida den största axel- eller boggimassa som tillåts på väg, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig framdrivningsförmåga och om detta inte skadar vägen. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Den massa som belastar fordonets axel och boggi får vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel tillfälligt överskrida den största axel- eller boggimassa som tillåts på väg, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig vändningsförmåga. Körhastigheten får då inte överstiga 30 kilometer i timmen och den massa som belastar axeln får inte överstiga 12 ton. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 117 a § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna massa för släpvagnar som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Massan för en egentlig släpvagn får inte överskrida den summa som erhålls när man till 20 ton adderar350 kilogram för varje 0,10 meter med vilket avståndet mellan släpvagnens yttersta axlar överstiger 1,80 meter. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 122 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna massa för kombinationer av bilar och släpvagnar som har registrerats och tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Massan för en fordonskombination bestående av en bil och en eller flera släpvagnar, som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat, får inte överstiga de värden som anges i bilaga 6.6 och inte summan av de i trafik- och transportregistret antecknade massorna för dragfordonet och släpfordonet eller släpfordonen. Fordonskombinationens massa får inte överstiga den i trafik- och transportregistret antecknade största tillåtna kombinationsmassan och inte den för dragfordonet tekniskt tillåtna massan för en fordonskombination. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 124 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Undantag som gäller massan på en fordonskombination som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat vid transport av farliga ämnen Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om lagen om transport av farliga ämnen tillämpas på transporten, är den största tillåtna massan för en fordonskombination som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) 60 ton för en bildragen fordonskombination med minst sju axlar, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) 64 ton för en fordonskombination bestående av en dragbil med tre axlar och en påhängsvagn med minst fem axlar, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) 68 ton, om Slut på strykningsförslagetUtskottet föreslår en strykning a) fordonskombinationen har minst åtta axlar och fordonskombinationens dragbil minst fyra axlar, eller Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning b) fordonskombinationens dragbil har minst tre axlar och det är fråga om en fordonskombination bestående av en bil och två påhängsvagnar med sammanlagt minst åtta axlar. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I en fordonskombination med åtta axlar och en massa som överskrider 64 ton ska minst 65 procent av släpvagnens eller släpvagnarnas sammanlagda massa belasta sådana axlar som är försedda med parhjul. Kravet gäller dock inte tanktransporter av farliga ämnen, om mängden av det farliga ämne som transporteras överskrider 5 ton. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 127 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna huvudmått för motorcyklar, mopeder, trehjulingar, fyrhjulingar, lätta fyrhjulingar, tunga fyrhjulingar, lätta elfordon, motoriserade cyklar och cyklar Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
129 §
Bredd på traktorer och motorredskap samt tillkopplade släpvagnar som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
En traktor vars bredd mätt från breddningshjulen överskrider 2,6 meter ska under mörker eller i skymning, och även annars när omständigheterna kräver det, både fram och bak förses med lyktor och reflektorer som utvisar den största bredden. Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om de tekniska egenskaperna hos lyktorna och reflektorerna samt om deras placering på fordonet. Lyktorna och reflektorerna beaktas inte vid mätningen av traktorns största bredd.
130 §
Fordon och anordningar som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat och som används vid väghållning och i jordbruk
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om de tekniska egenskaperna hos markeringar, lyktor och reflektorer som avses i denna paragraf samt om deras placering på fordonet eller arbetsredskapet.
130 a §
Bredd på snöskotrar och tunga snöskotrar samt tillkopplade släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat
Den största tillåtna bredden på snöskotrar och tunga snöskotrar samt tillkopplade släpfordon som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat är 1,70 meter på en snöskoterled.
Utskottet föreslår en strykning 131 a § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Identifieringsskylt för långa fordonskombinationer Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Över 15,5 meter långa fordonskombinationer bestående av en lastbil med en eller flera släpvagnar ska vara försedda med antingen en identifieringsskylt som motsvarar E-reglemente nr 70 eller försedda med en minst 300 millimeter lång och 800 millimeter bred skylt, med 25 millimeter breda kanter som är målade i röd fluorescerande färg eller som är reflekterande, med en bild på en fordonskombination i svart på gul reflekterande botten. Under bilden får det finnas en markering för fordonskombinationens längd. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om markeringar som förbättrar synligheten för långa fordonskombinationer. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 132 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vändningsförmåga hos bilar och bildragna fordonskombinationer som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En bil, en högst 16,50 meter lång kombination av en bil och en påhängsvagn samt en högst 18,75 meter lång kombination av en bil och en egentlig släpvagn eller en medelaxelsläpvagn, som registrerats eller tagits i bruk i en EES-stat, ska åt båda hållen kunna vända innanför ett område som avgränsas av två koncentriska cirklar så att när fordonets eller kombinationens yttersta främre hörn rör sig längs en cirkelbåge med 12,50 meters radie, rör sig samtliga fordons inre sida längs en cirkelbåge med minst 5,30 meters radie. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En över 18,75 meter lång kombination av en bil och en eller flera släpvagnar ska åt båda hållen kunna vända innanför ett område som avgränsas av två koncentriska cirklar så att när det yttersta främre hörnet rör sig längs en cirkelbåge med 12,50 meters radie, rör sig dess inre sida längs en cirkelbåge med minst 2,00 meters radie. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Trots vad som föreskrivs i 2 mom. får vändningsförmågan hos en över 18,75 meter lång kombination av en bil och en eller flera släpvagnar eller en över 16,50 meter lång kombination av en bil och en påhängsvagn vara sådan att kombinationen uppfyller kraven på vändningsförmåga och sidoförskjutning i bilaga 9. Då ska transportören och föraren dock kontrollera att transport längs den transportrutt som ska användas är möjlig utan risk för sammanstötning med konstruktioner längs körbanans sidor. Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet och kombinationen medföras för påvisande av att kraven på vändningsförmåga uppfylls. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I de i 1–3 mom. avsedda måtten på 16,50 meter och 18,75 meter för fordonskombinationer beaktas inte aerodynamiska anordningar som avses i artikel 8 b i mått- och viktdirektivet och inte aerodynamiska förarhytter som avses i artikel 9 a i det direktivet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket får meddela tekniska och preciserande föreskrifter om kraven på vändningsförmåga hos fordonskombinationer samt om sätten att tekniskt påvisa överensstämmelse. Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om alternativa sätt att påvisa att de krav på vändningsförmåga som avses i denna paragraf uppfylls. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 132 a § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Fordonskombinationers stabilitet Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En i 151 § 4 mom. 7–11 punkten avsedd fordonskombination ska till sin dimensionering motsvara en kombination vars horisontella vridningsvinkelhastighet ökar med ett värde på högst 1,90 och sidoacceleration ökar med ett värde på högst 4,00 vid körprov enligt ISO-standard 14791 eller motsvarande simuleringar. Kraven ska uppfyllas när fordonskombinationen lastats till den största allmänt tillåtna massan på väg, körhastigheten är 80 kilometer i timmen och lastens tyngdpunkt är på 1,30 meters höjd från lastutrymmets golv. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet medföras för påvisande av att stabilitetskravet i 1 mom. uppfylls eller ett intyg över i 1 mom. avsedda körprov eller simuleringar som utförts med fordonskombinationen i fråga eller en motsvarande fordonskombination. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Stabilitetskravet enligt 1 mom. tillämpas dock inte när en fordonskombinations axellyftsanordning eller funktion för lättande av en axel är i sådana lägen som kan användas bara när hastigheten är högst 30 kilometer i timmen Slut på strykningsförslaget.
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket meddelar föreskrifter om simuleringsmetoderna för bestämmande av fordonskombinationers stabilitet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 134 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna massa på axel eller boggi på fordon som registrerats eller tagits i bruk i någon annan stat än en EES-stat Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Vid körning på en hal vägyta får, vid användning av en axellyftanordning eller en funktion för lättande av en axel, den massa som belastar fordonets axel och boggi tillfälligt överskrida den största axel- och boggimassa som tillåts på vägen, om det är nödvändigt för att uppnå tillräcklig framdrivningsförmåga och om detta inte skadar vägen. Slut på strykningsförslaget
143 §
Märkning av skol- och dagvårdstransporter
En bil som används för sådana skol- och dagvårdstransporter som ordnas som beställningstrafik av en kommun, samkommun, skola eller inrättning och där transporten får statsunderstöd eller understöd av kommunen ska ha en framåt synlig, reflekterande eller upplyst skylt eller en kupa som monteras utanpå taxilyktan eller i stället för den. Skyltens eller kupans bottenfärg ska vara gul och den ska ha röda kanter, och i dess mitt ska det finnas en likadan svart figur som på vägmärke A17, Barn, enligt bilaga 3.1. Skylten eller kupan ska vara av sådan storlek, vara så placerad och ha sådan synlighet att de som väntar på skjuts ser den på tillräckligt långt håll för att kunna stoppa bilen. Skylten eller kupan får också synas i andra riktningar än framåt.
Skylten eller kupan får belysa eller reflektera bara gul färg. Skylten eller kupan får inte störa andra vägtrafikanter.
I 1 mom. avsedd märkning av skol- och dagvårdstransporter får inte användas när det inte är fråga om skol- eller dagvårdstransport.
Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om skyltens och kupans placering, storlek, färger samt reflekterande egenskaper och belysningsegenskaper.
149 §
Persontransporter i släpvagn
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Med en släpvagn kopplad till en snöskoter eller tung snöskoter får det transporteras personer. Personer får dock inte transporteras med en sådan släpvagn när snöskotern eller den tunga snöskotern framförs på någon annan väg än en snöskoterled eller när en sådan annan väg korsas.
Utskottet föreslår en strykning 150 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Allmänna kopplingsbestämmelser Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Till ett motordrivet fordon får det kopplas bara ett släpfordon åt gången, om inte något annat föreskrivs i denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning I en fordonskombination Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) får massan inte överstiga de tekniskt tillåtna massorna för fordon, fordonskombinationer och kopplingsanordningar, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) får fordonen inte vidröra varandra i normala körsituationer, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) ska bromsarna och lyktorna på släpvagnen eller släpvagnarna fungera enligt gällande bestämmelser och föreskrifter, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 4) ska fordonens elbromsar och tryckluftsbromsar vara anpassade till varandra enligt gällande bestämmelser och föreskrifter, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 5) ska dragfordonets backspeglar vara justerade så eller dragfordonet förses med sådana tilläggsspeglar att föraren kan se längs dragfordonets och släpvagnens eller släpvagnarnas sidor och ge akt på trafiken bakom fordonet; i stället för tilläggsspeglar kan någon annan anordning som möjliggör indirekt sikt användas. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Utöver vad som föreskrivs i 2 mom. ska det i en över 20,00 meter lång kombination av en lastbil och en påhängsvagn, i en i 151 § 7-11 punkten avsedd kombination samt i övriga över 28,00 meter långa fordonskombinationer finnas ett elektroniskt styrt tryckluftbromssystem i alla kombinationens fordon samt sådana system för indirekt sikt och sådana förarassistanssystem som garanterar den långa fordonskombinationens säkerhet. Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om de system som avses här och om de tekniska kraven på dem. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Föraren av en fordonskombination som avses i 3 mom. ska känna till den massa som belastar varje enskild axel och boggi. Den massa som belastar dragfordonets framaxel behöver föraren dock känna till endast om axeln är försedd med luftfjädring. Under transporten ska behövliga tekniska uppgifter över fordonet medföras för påvisande av att de krav som föreskrivs i 3 mom. och de krav som meddelas med stöd av 3 mom. uppfylls. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Under korta transferkörningar som hänför sig till lossning eller lastning av en lastbil och av en släpvagn som är kopplad till lastbilen eller till lastbilens släpvagn kan användas även en sådan på bilen monterad kopplingsanordning som inte är typgodkänd. Förutsättningen är att hastigheten 30 kilometer i timmen inte överskrids under transporten och att det i närheten av kopplingsanordningen finns en skylt som upplyser om detta. Dessutom krävs det att fordonen har låsningsfritt bromssystem. Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov föreskrifter om kraven på den kopplingsanordning och den skylt som avses ovan. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vid transporter som avses i 149 § får flera släpvagnar vara kopplade till en bil eller traktor. Fordonskombinationens längd får vara högst 25,25 meter och släpvagnarnas gemensamma kopplingsmassa högst tre gånger så stor som egenmassan hos dragfordonet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Till en traktor, ett motorredskap eller ett minst trehjuligt fordon i kategori L får det kopplas en bilsläpvagn, om de fordon som används och deras koppling till varandra uppfyller de tekniska krav som bestäms enligt dragfordonet. Om släpvagnen har icke fungerande körriktningsvisare eller bromslyktor och sådana inte förutsätts i de tekniska krav som bestäms enligt dragfordonet, ska de täckas över. De mått och massor som är tillåtna för fordonen och fordonskombinationen bestäms i enlighet med de bestämmelser som gäller för dragfordonet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket får meddela närmare föreskrifter om de tekniska krav och de dimensioner som gäller för kopplingsanordningar som används i fordonskombinationer. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 151 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Koppling av släpfordon till bil Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Till en lastbil får det kopplas Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) en medelaxelsläpvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) en egentlig släpvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 4) en dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 5) en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 6) en påhängsvagn och en till den kopplad medelaxelsläpvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 7) en påhängsvagn och en till den kopplad egentlig släpvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 8) en påhängsvagn och en till den kopplad dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 9) en dolly på vilken det kopplats en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 10) en egentlig släpvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 11) en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn på vilken det kopplats en påhängsvagn. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om längden på en fordonskombination som dras av en lastbil överstiger 22,00 meter utan last, ska alla fordon i kombinationen vara försedda med låsningsfria bromsar. En påhängsvagn med boggi som kopplats på en dolly ska vara försedd med minst två fasta axlar. Som en i detta moment avsedd fast axel betraktas också en axel där styrningen låser sig i en position som motsvarar körning rakt fram senast när hastigheten stiger till 30 kilometer i timmen. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 152 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Största tillåtna massa för släpfordon som kopplas till bil Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Kopplingsmassan för ett eller flera släpfordon som kopplas till en bil får inte vara större än det lägsta av följande värden: Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 4) om det är fråga om ett till en bil kopplat annat släpfordon än en påhängsvagn, 1,75 gånger dragbilens största i registrering och bruk tillåtna massa, Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Den massa som belastar en påhängsvagns boggi får uppgå till högst 1,75 gånger dragbilens största på väg allmänt tillåtna massa. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
155 §
Användning av taxilykta
När en taxilykta är avlägsnad från en bil eller täckt, anses fordonet inte vara ett fordon i taxitrafik vid tillämpningen av vad som i denna lag föreskrivs om trafikregler och trafikanordningar. På fordon som avses i 142 § tillämpas emellertid trafikreglerna och trafikanordningarna för taxitrafik när taxilyktan är täckt med en kupa som anger skol- och dagvårdsskjuts.
156 §
Andra lyktor
På utryckningsfordon får en varningslykta som avger ett blinkande blått ljus användas när ett brådskande uppdrag utförs med fordonet eller när det annars behövs för att varna den övriga trafiken. På polisfordon, Tullens fordon och Gränsbevakningsväsendets fordon får det också användas en sådan varningslykta, även om fordonet inte är ett utryckningsfordon. Utskottet föreslår en ändring Nämnda varningslykta får användas också på fordon som används av polisen, Tullen och Gränsbevakningsväsendet, och som inte är ett utryckningsfordon. Slut på ändringsförslaget
En varningslykta som avger ett blinkande orangegult ljus ska utöver det som föreskrivs i 129 § användas
1) på bogserbilar när de används för att lyfta eller flytta fordon så att de kan utgöra fara för den övriga trafiken,
2) på bilar, traktorer och motorredskap som används vid väghållning,
3) på motorredskap och traktorer som används för arbete som utförs på vägen,
4) på traktorer till vilka det har kopplats ett släpfordon eller arbetsredskap vars bredd överskrider tre meter,
En varningslykta som avger ett blinkande orangegult ljus får användas om det behövs för att varna den övriga trafiken
1) på utryckningsfordon,
2) på bilar, fyrhjulingar, tunga fyrhjulingar och terrängfordon som används för arbete som utförs på vägen,
3) på vägservicefordon,
4) på släpfordon som är kopplade till en traktor eller ett motorredskap och vars bredd överskrider tre meter,
5) på arbetsredskap som är kopplade till en traktor eller ett motorredskap och vars bredd överskrider tre meter.
6) på bilar som används för skol- och dagvårdstransport när de tar upp och lämnar av passagerare.
7) på fordon som för lastning eller lossning måste stannas på vägen så att omkörning med bil inte är möjlig utan att använda den mötande trafikens körfält.
Transport- och kommunikationsverket får meddela föreskrifter om hur varningslyktor som avger ett blinkande orangegult ljus ska användas vid specialtransporter.
Arbets- och hjälplyktor får inte vara tända när ett fordon körs på väg. Detta förbud gäller inte arbete som utförs på vägen.
Den identifieringslykta för släpvagn som är tillåten på en lastbil som används som dragbil får användas endast när släpvagnen är kopplad till lastbilen.
Identifieringslyktan för vägservicefordon och fordon som används för förstahjälpsverksamhet ska övertäckas eller avlägsnas när fordonet förs på väg utan att det används i vägservice- eller förstahjälpsverksamhet.
Utskottet föreslår en strykning 157 a § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Klassificering av en transport som specialtransport Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En transport kan klassificeras som specialtransport och omfattas av bestämmelserna och föreskrifterna om specialtransporter när Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) transporten till följd av en odelbar last eller ett odelbart föremål inte kan utföras utan att ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg överskrids, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet överskrids vid transporten till följd av en odelbar last eller ett odelbart föremål, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) lasten på grund av dess struktur eller form eller för att garantera transportsäkerheten måste lastas så att ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg eller ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet överskrids, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 4) det är fråga om ett fordon som på grund av sitt användningsändamål utan last överskrider ett mått eller en massa som allmänt tillåts på väg eller ett mått eller en massa som tillåts i mått- och viktdirektivet. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om klassificeringen av transporter som specialtransport. Slut på strykningsförslaget
158 §
Genomförande av specialtransport
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar vid behov närmare föreskrifter om
1) fordon och fordonskombinationer som är tillåtna för specialtransport och om laster som tillåts vid specialtransport,
2) kopplingskrav som gäller för fordon som används i specialtransportkombinationer,
3) mått och massor som är tillåtna vid specialtransport samt lastning av last som transporteras som specialtransport,
4) märkning av last som transporteras som specialtransport,
5) specialtransport av annan last än en odelbar last,
6) hastighetsbegränsningar som ska iakttas vid specialtransport,
7) användningen av varningsfordon och personer som reglerar trafiken vid specialtransporter,
8) transport av en grupp av specialtransporter i rad,
9) villkoren för förebyggande av fara och olägenhet som orsakas av specialtransporter samt andra säkerhetskrav.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
159 §
Tillstånd för specialtransport
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Transport- och kommunikationsverket meddelar närmare föreskrifter om när en transport kräver tillstånd för specialtransport och om förutsättningarna för beviljande av tillstånd för specialtransport.
164 §
Förseelser av förare av motorlösa fordon och djurförare
En cyklist eller förare av något annat motorlöst fordon och en vägtrafikant som avses i 53 § 2 mom. kan för uppsåtligen eller av oaktsamhet begången överträdelse av lagen påföras en avgift för trafikförseelse på 40 euro, om han eller hon underlåter att iaktta
1) de trafikregler i 1–35, 41–51, 53, 54 eller 56–62 § som gäller förare av fordon,
2) skyldigheten att följa trafikanordningar enligt 74, 77–80, 82 eller 84–87 §,
3) skyldigheten enligt 94 eller 95 § att använda skyddsanordningar och säkerhetsanordningar under körning, eller
4) en begränsning av belastningen enligt 107– 110, 112, 128, 147 eller 149 §.
166 §
Andra trafikförseelser av förare av motordrivna fordon eller spårvagnar
En förare av ett motordrivet fordon kan påföras en avgift för trafikförseelse på 100 euro, om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot det som föreskrivs i
1) 18—22, 24—35, 41–-51, Utskottet föreslår en strykning 53, Slut på strykningsförslaget 54 eller 56—62 om iakttagande av trafikregler,
2) 74, 77—80, 82 Utskottet föreslår en ändring eller Slut på ändringsförslaget 84—87 § om iakttagande av trafikanordningar.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
167 §
Förseelser som gäller användning av personlig skyddsanordning i motordrivna fordon
En förare av och passagerare i ett motordrivet fordon kan påföras en avgift för trafikförseelse på 70 euro om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att använda bilbälte under körning.
En avgift för trafikförseelse av den storlek som anges i 1 mom. kan påföras också
1) en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet i fordonet transporterar ett barn i strid med 94 §,
2) en vårdnadshavare eller förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar den skyldighet enligt 95 § som gäller användning av skyddsanordningar för barn under 15 år i ett motordrivet fordon,
3) en förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar den skyldighet enligt 95 § 2 mom. som gäller säkerheten vid transporter med invalidtaxi.
En förare av och passagerare på eller i ett motordrivet fordon kan påföras en avgift för trafikförseelse på 70 euro om han eller hon i strid med 92 § 1 eller 3 mom. uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att under körning använda skyddshjälm. En avgift för trafikförseelse av den nämnda storleken kan påföras också en förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet försummar skyldigheten enligt 92 § 2 mom. att se till att barn under 15 år använder skyddshjälm.
168 §
Förseelser som gäller lastning av fordon och fordons massa och mått
En förare av ett motordrivet fordon kan för en uppsåtligen eller av oaktsamhet begången ringa överträdelse av lagen påföras en avgift för trafikförseelse på 140 euro, om han eller hon underlåter att iaktta det som föreskrivs i
1) 107–114 § om lastning och koppling av fordon,
2) 5 kap. om den största tillåtna massan på axel och boggi eller om största tillåtna massa eller största tillåtna mått för ett fordon eller en fordonskombination.
171 §
Andra förseelser som gäller användning av motordrivna fordon och spårvagnar
En förare av ett motordrivet fordon kan påföras en avgift för trafikförseelse på 100 euro, om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåter att iaktta
1) förbudet i 98 § mot användning av kommunikationsutrustning under körning,
2) bestämmelserna i 104–106 § om användning av däck och slirskydd,
3) bestämmelserna i 132 eller 140 § om vändningsförmåga hos fordon och fordonskombinationer,
4) bestämmelserna i 132 a § om fordonskombinationers stabilitet, eller
5) bestämmelserna i 5 kap. om användning av lyktor, reflektorer eller annan utrustning på fordon.
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
180 §
Närmare bestämmelser
Genom förordning av statsrådet får närmare bestämmelser utfärdas om
1) de handlingar som ska användas när en avgift för trafikförseelse påförs samt om de anteckningar som ska göras i dem och förvaringen av dem,
2) de meddelanden som har samband med verkställigheten av påföljderna enligt denna lag samt om andra meddelanden mellan myndigheter.
Utskottet föreslår en strykning 184 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Undantag från skyldigheten att iaktta trafikregler, trafikanordningar och bestämmelser om användningen av fordon Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning En vägtrafikant ska dock följa tecken som ges av polisen och tecken som ges av andra som reglerar trafiken. Tåg och andra anordningar som löper på järnvägsskenor ska också lämnas fri passage. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 185 § Slut på ändringsförslaget (Ny)
Utskottet föreslår en ändring Anmälan om beslut som gäller trafikförseelse eller trafikbrott Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring Trots sekretessbestämmelserna ska polisen och domstolen till trafik- och transportregistret anmäla uppgift om straff som de påfört för trafikbrott eller trafikförseelser vid förande av ett motordrivet fordon eller uppgift om straff som inte påförts eller åtal som förkastats, om domstolen i samband med överklagande har upphävt eller undanröjt ett straff som dömts ut eller påförts tidigare och som det finns en anteckning om i trafik- och transportregistret. Domstolen ska registrera uppgifterna i det register över avgöranden och meddelanden om avgöranden som avses i lagen om justitieförvaltningens riksomfattande informationssystem (372/2010) för förmedling till trafik- och transportregistret. Bestämmelser om myndigheternas anmälningsskyldighet vid körförbud och vid trafikbrott och trafikförseelser som ligger till grund för körförbud finns i körkortslagen (386/2011). Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 187 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Tillfällig avstängning av väg Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Beslut om tillfällig avstängning av en väg fattas av den som har rätt att uppsätta trafikanordningar. I brådskande fall kan en trafikövervakare eller räddningsmyndighet tillfälligt stänga av en väg. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Hastighetstävlingar för motordrivna fordon får arrangeras endast på avstängda vägar. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Beslut om tillfällig avstängning av en väg ska utan dröjsmål sändas till polisen för kännedom. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 189 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Uppsättande av anordning för viktövervakning Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En sådan anordning för viktövervakning som avses i artikel 10 d i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2015/719 om ändring av rådets direktiv 96/53/EG om största tillåtna dimensioner i nationell och internationell trafik och högsta tillåtna vikter i internationell trafik för vissa vägfordon som framförs inom gemenskapen uppsätts Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 1) Trafikledsverket, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 2) på gator och på andra av kommunen förvaltade vägar av kommunen, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 3) på andra vägar än de som avses i 1 eller 2 punkten av väghållaren, Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 4) för tillfälligt bruk en polisman, gränsbevakningsman eller tullman. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning De väghållare som avses i 1 mom. 1–3 punkten ska underrätta polisen och Trafikledsverket om anordningen. Trafikledsverket ska också förses med uppgifter om de övervakningsvolymer och överlaster som anordningen registrerat. Slut på strykningsförslaget
190 §
Beviljande av parkeringstillstånd för rörelsehindrade
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Parkeringstillstånd för rörelsehindrade beviljas av Transport- och kommunikationsverket. Till ansökan ska det fogas ett läkarutlåtande om att förutsättningarna enligt 1 mom. är uppfyllda och uppgifter om utlåtandets giltighetstid. Tillståndet beviljas för läkarutlåtandets giltighetstid, dock högst 10 år. Transport- och kommunikationsverket kan återkalla parkeringstillståndet på tillståndshavarens ansökan.
Transport- och kommunikationsverket får skaffa de tjänster som behövs för att sköta uppgifter i anslutning till beviljandet av tillstånd av privata och offentliga serviceproducenter som är verksamma i Finland. I serviceuppgifterna kan det ingå att ta emot ansökningar, att sköta de uppgifter som följer av att ett ansökningsärende har inletts och ska behandlas samt att lämna ut ett parkeringstillstånd, om det inte sänds till sökanden per post. På skötseln av serviceuppgifterna tillämpas det som i körkortslagen föreskrivs om skötseln av uppgifter i anslutning till beviljande av körkort, körkortstillstånd och vissa andra tillstånd som serviceuppgift, serviceproducentens tillförlitlighet, avtal om serviceuppgifter samt inledande av ansökningsärenden och inlämnande av läkarutlåtande.
Utskottet föreslår en strykning 191 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Beviljande av tillstånd för specialtransport Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Tillstånd för en specialtransport som avses i 159 § beviljas av den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen. Tillståndet får förenas med villkor som gäller transportrutten och transporttidpunkten och med andra villkor som behövs för att säkerställa att transporten genomförs på ett säkert och smidigt sätt och för att skydda trafikmiljön. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning Den behöriga närings-, trafik- och miljöcentralen får återkalla ett tillstånd för specialtransport för viss tid eller helt och hållet, om tillståndshavaren inte iakttar de bestämmelser eller föreskrifter som gäller specialtransporten eller villkoren i tillståndet för specialtransport, eller om förutsättningarna för beviljande av tillstånd inte längre uppfylls. Om det skulle vara oskäligt att återkalla tillståndet, får tillståndshavaren i stället ges en anmärkning eller en skriftlig varning. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning 192 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Undantag som gäller vissa fordon och fordonskombinationer Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Transport- och kommunikationsverket får för ett enskilt fordon eller en enskild fordonskombination bevilja tillstånd att låta bli att iaktta bestämmelserna i 116, 117, 117 a, 118-130, 130 a, 131, 131 a, 132 och 132 a §, om detta behövs för testning av ny teknik eller för produktutveckling eller av något annat särskilt skäl. En förutsättning är dessutom att beviljandet av tillståndet inte äventyrar trafiksäkerheten, miljön eller egendom eller snedvrider konkurrensen. Tillstånd får beviljas för viss tid och förenas med villkor. Transport- och kommunikationsverket får återkalla tillståndet för viss tid eller helt och hållet, om tillståndshavaren inte iakttar de bestämmelser, föreskrifter eller tillståndsvillkor som gäller transporten eller om förutsättningarna för beviljande av tillstånd inte längre uppfylls. Om det skulle vara oskäligt att återkalla tillståndet, får tillståndshavaren i stället ges en anmärkning eller en skriftlig varning. Slut på strykningsförslaget
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
193 §
Ändringssökande
Omprövning får begäras i fråga om beslut som meddelats med stöd av denna lag. Bestämmelser om begäran om omprövning finns i förvaltningslagen (434/2003). Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden
(808/2019).
En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats
Utskottet föreslår en strykning 195 § Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Övergångsbestämmelser Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En spärrlinje, ett spärrområde och en varningslinje ska inom tre år från ikraftträdandet av denna lag markeras på det sätt som anges i bilaga 4.1 till denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vägmarkeringen fortsättning på cykelbana ska inom två år från ikraftträdandet av denna lag markeras på det sätt som anges i bilaga 4.2 till denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning En dubbelriktad cykelbana ska inom sju år från ikraftträdandet av denna lag anges på det sätt som anges i punkt B5 i bilaga 3.2 och punkt D5 i bilaga 3.4. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vägmärken enligt vägtrafikförordningen (182/1982) får användas i tio år efter ikraftträdandet av denna lag, dock så att vägmärkena cykelåkning och körning med moped förbjudna C12 och gångtrafik, cykelåkning och körning med moped förbjudna C15 enligt bilaga 3.3 ska tas i bruk när denna lag träder i kraft. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Vägmarkeringar enligt vägtrafikförordningen får användas i sju år efter ikraftträdandet av denna lag. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning På ett fordon som är godkänt för trafik vid ikraftträdandet av denna lag tillämpas inte det krav i tabell 2 i bilaga 6 som innebär att massan för framaxlar i följd eller bakaxlar i följd, som inte utgör en boggi, inte får vara större än det värde för massa som tillåts för motsvarande boggi. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Ett fordon som har godkänts för trafik med stöd av 57 § 2 eller 3 mom. i förordningen om användning av fordon på väg (1257/1992) får alltjämt användas i trafik i enlighet med de momenten. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning På en släpvagn som har tagits i bruk före den 1 april 2019 tillämpas 117 a § från och med den 1 januari 2024. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Trots vad som i bilaga 6.6 föreskrivs om massan för en kombination av bil och påhängsvagn får på en sådan kombination, om påhängsvagnen har tagits i bruk före den 1 april 2019, de bestämmelser om massan för en kombination av bil och påhängsvagn som gällde den 20 januari 2019 tillämpas till och med den 31 december 2023. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Om dragfordonet eller ett släpfordon i en fordonskombination bestående av en bil och en eller flera släpvagnar har tagits i bruk före den 1 april 2019, ska fordonskombinationen från och med den 1 januari 2024 uppfylla kravet i bilaga 6.6 på den sammanlagda massa som belastar den bakersta boggin på dragfordonet och den främsta boggin på släpvagnen. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning Sådana tillstånd och godkännanden som gäller när denna lag träder i kraft och som har beviljats med stöd av den upphävda lagen och författningar som har utfärdats med stöd av den förblir i kraft med de villkor som anges i tillstånden och godkännandena. Slut på strykningsförslaget
Utskottet föreslår en strykning På i denna lag avsedda förseelser som har begåtts före ikraftträdandet av denna lag tillämpas de bestämmelser i 2–11 § i lagen om ordningsbotsförseelser (986/2016) och de bestämmelser om straffansvar i den upphävda lagen som gällde vid ikraftträdandet. Om tillämpningen av denna lag skulle leda till ett lindrigare slutresultat ska detta beaktas när straffet bestäms. Slut på strykningsförslaget
Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar
Denna lag träder i kraft den 20 .
Utskottet föreslår en ändring Ett barn under 7 år får i stället för en godkänd skyddshjälm av den typ som avses i 92 § använda skyddshjälm enligt standarden EN 1077 (The European ski and snowboard standard) som passagerare på snöskotrar, tunga snöskotrar eller släpvagnar till dem fram till den 1 juni 2021. Slut på ändringsförslaget (Ny)