Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Debatt. Minister Ranne är här för att presentera propositionen, varsågod.
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on tänään lähetekeskustelussa hallituksen esitys ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten sekä yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta.
Suomi on Euroopan maista riippuvaisin merenkulusta. Meriliikenteen toimivuus ja turvallinen merenkulku ovat Suomelle välttämättömyys. Sujuvien meriliikenneyhteyksien sekä merellä tapahtuvan teollisuustoiminnan turvaamiseksi haluamme varmistaa kansallisen sääntelyn ajantasaisuuden merenkulun globaalissa toimintaympäristössä. Tekniikan, turvallisuuskulttuurin ja sääntelyn kehitys auttaa estämään onnettomuuksia ja minimoimaan onnettomuuksien seurauksia. Kansainvälisesti yhtenäisellä sääntelyllä myös sujuvoitamme merillä työskentelyä.
Nyt käsillä oleva ehdotus koskee teollisuustyöntekijöiden kuljettamista aluksella koskevan säännöstön voimaansaattamista ja vakavuusdirektiivin muutosten täytäntöönpanoa. Nämä kansainväliset velvoitteet tulee nyt asianmukaisesti hyväksyä ja saattaa voimaan Suomessa. Teollisuustyöntekijöiden kuljettamista koskeva säännöstö on olennainen merellä tapahtuvassa niin sanotussa offshore-toiminnassa. Esimerkiksi merituulivoimaloiden rakentamisessa ja huoltotoiminnassa tarvitaan runsaasti ammattitaitoista henkilöstöä, jonka kuljettamista säännöstö koskee. Säännöstön tavoitteena on luoda teollisuustyöntekijöitä kuljettaville aluksille turvallisuusvaatimukset, jotka ottavat huomioon työntekijöiden siirtoihin liittyvät riskit ja huomioivat työntekijöiden valmiudet toimia hätätilanteessa. Lisäksi esityksessä ehdotetaan saatettavaksi osaksi kansallista lainsäädäntöä muutetun vakavuusdirektiivin vaatimukset. Vakavuusdirektiivin muutosten tärkeimpänä tavoitteena on vähentää vaurioituneen aluksen vakavuusvaatimusten monimutkaisuutta sekä teknistä ja hallinnollista rasitetta. Hallituksen esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriön johdolla hyvässä yhteistyössä viranomaisten, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Arvoisa puhemies! Sopimus- ja lakimuutosten voimaansaattaminen helpottaisi kansainvälistä liikennettä ja kuljetustoimintaa. Ammattilaisten kuljettaminen turvallisesti teollisuustoiminnan tarpeisiin sujuvoituisi, ja vaurioitunutta alusta koskeva sääntely selkeytyisi. Näillä ehdotuksilla vastaamme kansainvälisen sääntelyn kehitykseen ja edistämme sujuvaa ja turvallista merenkulkua.
Kiitoksia. — Sitten keskustelu jatkuu. Edustaja Löfström.
Ärade fru talman! Tack till ministern för en god presentation.
I denna proposition föreslås det att riksdagen godkänner den av Internationella sjöfartsorganisationen IMO år 2022 antagna internationella säkerhetskoden för fartyg som medför industripersonal samt en lag om sättande i kraft av bestämmelser som hör till området för lagstiftningen. Säkerhetskoden innehåller de viktigaste säkerhetskraven för fartyg som medför industripersonal för offshoreverksamhet, ett begrepp som omfattar en rad olika verksamheter till havs såsom oljeborrning eller byggande och underhåll av vindkraftverk.
Genom de föreslagna ändringarna i lagen om fartygs tekniska säkerhet och säker drift av fartyg genomförs dessutom de bestämmelser som förutsätter nationell lagstiftning och som följer av ändringen av Europaparlamentets och rådets direktiv om stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg. Statsrådet har inte kunnat bedöma vilka kostnader detta kommer att få, men man konstaterar att det kan få betydande konsekvenser för rederier och fartygsbyggen. Bland annat kan det påverka lastrum och få som konsekvens att nya fartyg måste byggas bredare, vilket i sin tur kan göra fartyget mindre energieffektivt och öka dess utsläpp, något som naturligtvis är ytterst problematiskt när vi på alla sätt försöker minska sjöfartens utsläpp.
Det här är frågan om ett beslut som kommer från EU och som Finland inte själv kan ändra på, men det är ändå viktigt att man i utskottsbehandlingen ser närmare på de här sakerna. Man ska aldrig pruta på säkerheten. Samtidigt är det viktigt att hitta lösningar som maximerar säkerheten utan att de ökar utsläppen.
Arvoisa rouva puhemies! Nämä muutokset johtavat kustannuksiin, joiden tulevaa suuruusluokkaa ei ole voitu arvioida, mutta samalla todetaan, että tällä voi olla ratkaisevia seurauksia varustamoille ja laivanrakennushankkeille. Muutokset voivat muun muassa vaikuttaa lastiruuman kokoon, ja siitä voi seurata, että uudet laivat on rakennettava vielä leveämmiksi, mikä puolestaan voi tehdä laivoista vähemmän energiatehokkaita samalla kun laivojen päästöt kasvavat. Tämä on luonnollisesti erittäin ongelmallista, kun yritämme kaikin tavoin vähentää merenkulun päästöjä. Kyseessä on päätös, joka on tehty EU:ssa ja johon Suomi ei itse pysty vaikuttamaan, mutta silti on tärkeää, että valiokuntatyöskentelyssä asiaa tutkitaan tarkemmin. Kukaan ei halua tinkiä turvallisuudesta eikä myöskään halua ottaa kasvavia päästöjä. On perusteltua löytää ratkaisuja, joissa turvallisuus maksimoidaan ilman riskiä kasvavista päästöistä.
Kiitos, ministeri, hyvästä esittelypuheenvuorosta. — Kiitos.
Kiitoksia. — Haluaako ministeri vielä käyttää puheenvuoron? Kaksi minuuttia.
Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies, ärade fru talman! Ledamot Löfström, vi kan säkert inte sätta något pris på trygghet och säkerhet, men vi gör vårt bästa så att våra värderingar och analyser som vi gör angående priserna på det här kommer att vara bra. Vi är säkra på att vi hittar en fin lösning som är bäst för Finland. — Tack.
Ja sitten käännös.
[Tulkki esittää puheenvuorosta suomenkielisen yhteenvedon]
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.