Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Ollikainen.
Ärade talman! Våra finska hamnar är livsviktiga för vår exportindustri men de spelar även en viktig roll med tanke på beredskapen som vi diskuterade om här igår. Kommissionen har nyligen gett ett förslag som kan försvåra verksamhetsförutsättningarna för en del av våra hamnar.
Arvoisa puhemies! Vientivetoiselle maalle satamat ovat elintärkeitä. EU:n komissio ehdottaa EU:n liikenneverkkoon eli niin kutsuttuun TEN-T-verkkoon muutoksia, jotka samalla merkitsevät, että olennaiset vientipainotteiset satamat, kuten Pietarsaaren ja Kaskisten satamat, menettäisivät tärkeän asemansa EU-verkossa. Tällä voi olla kauaskantoisia seurauksia viennille, infrastruktuurin kehitykselle ja rahoituksen saamiselle. Kysymys on tärkeä myös valmiusnäkökulmasta, josta keskustelimme täällä eilen.
Sekä valtioneuvosto että eduskunta ovat linjanneet, että vaikutamme aktiivisesti sen puolesta, että Suomen nykyiset niin kutsuttuun kattavaan verkkoon sisältyvät satamat säilyttäisivät asemansa. Kysynkin ministeri Harakalta: millä tavalla olette ministeriössä tehneet töitä sen eteen, että valtioneuvoston ja eduskunnan tahdon mukaisesti nämä mainitut suomalaiset satamat säilyttäisivät asemansa ja kuuluisivat komission ehdotuksen piiriin?
Ministeri Harakka.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Tack för den här viktiga frågan.
Euroopanlaajuisen liikenneverkon eli TEN-T-verkon vaatimukset määritellään TEN-T-asetuksessa, jonka uudistaminen tuli komission esityksestä joulukuussa ja joka nyt on neuvoston ja parlamentin käsittelyssä. Kysyitte, mitä töitä on tehty. Töitä on tehty todella paljon vaikuttaaksemme sen sisältöön. Itse olen erikseen tavannut useita jäsenmaiden ministereitä, komissaareja, virkakuntamme on tavannut avainmeppejä ja virkakuntaa.
Vilkkaimmat tiet ja satamat, liikennepisteet, kuuluvat ydinverkkoon, ja siihen olemme saamassa laajennuksia. Helsinki— Kemi-raide ja -tie tulevat mukaan, samoin kaikki seitsemän suurinta kaupunkiseutua, joihin kuuluu yli puolet Suomen asukkaista. Satamista ydinverkkoon kuuluvat Turku, Naantali, Kotka, Hamina ja Helsinki. Nämä vaatimukset liittyvät yleensä vain liikenteen määrään ja tavaran määrään, ja se ei ole edullista syrjäiselle ja harvaan asutulle maalle, joten kattavan verkon satamissa tapahtuu muutoksia. Eli nyt pudonneitten tilalle ovat nousemassa Inkoo ja Tornio sekä Lappeenrannan ja Joensuun sisävesisatamat. Mutta olen kysyjän kanssa täsmälleen samaa mieltä: meriliikenne on Suomen viennille ja tuonnille aivan avainkysymys, ja sen tähden ne ovat myöskin näissä kriisitoimissa olleet meidän ensimmäisten tukitoimiemme kohteena.
Frågan slutbehandlad.