Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 3 på dagordningen presenteras dels för enda, dels för andra behandlingen. Först fattar riksdagen vid enda behandlingen utgående från kommunikationsutskottets betänkande KoUB 2/2023 rd beslut om ändringarna i bilagan till konventionen och om säkerhetskoden och sedan vid andra behandlingen om lagförslagen.
Jag öppnar debatten. — Ledamot Autto, varsågod.
Och nu ber jag alla som inte har ärenden här att hålla sina tal och diskussioner utanför salen, tack. — Ledamot Autto.
Arvoisa puhemies! On oikein mukavaa, että eduskunta on tällä tavalla täysimääräisesti koolla ja näin moni kansanedustajakollega on varannut aikaa kuulla myöskin tästä liikennevaliokunnan mietinnöstä, joka koskee tärkeää asiaa.
Tämä on osittain ainoassa käsittelyssä siksi, että kyse on Kansainvälisen merenkulkujärjestön, IMOn, sopimuksesta. IMOn tätä asiaa käsittelevä perussopimushan on jo vuodelta 1974, mutta viime vuonna on saatu aikaan uusi sopimus, jolla tosiaan säädellään merellä teollisuustyöntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuutta. Tämähän on sillä tavoin merkitykseltään kasvava meriliikenteen muoto, että tosiaan merellä eivät ole ainoastaan merimiehet ja alusten työntekijät, jotka tietysti esimerkiksi rahtilaivojen toiminnasta vastaavat, vaan tässä ajassa tehdään suuria teollisia investointeja merille, esimerkiksi vaikkapa teollisuuden puhtaan siirtymän varmistamiseksi niin, että tuulivoimainvestointeja pystytään tällaisina merituulivoimainvestointeina toteuttamaan, ja näiden yhteyteen on jopa suunniteltu tuotantolaitoksia merillä ja niin edelleen. Elikkä kyse on siis niistä työntekijöistä, jotka tuovat tämän oman teollisen osaamisensa merellä tapahtuvaan työhön mutta eivät ole varsinaisesti merimiehiä eivätkä sitä kautta alusten henkilökuntaa. Näitä teollisuuden työntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuudesta siis on kyse.
Tosiaan liikenne- ja viestintävaliokunta on tätä asiaa käsitellyt, kuullut asiantuntijoita ja tullut siihen tulokseen, että on perusteltua tämä sopimus Suomen osalta sekä tietysti hyväksyä että viedä omaan kansalliseen lainsäädäntöömme.
Arvoisa puhemies! Tässä on ehkä aika montakin tällaista teknistä pykäläkorjausta, joita mietintöön on tehty, mutta nämä tosiaan ovat hyvin teknisiä ja ennemmin tällaisia oikoluvusta johtuvia ja oikeinkirjoituksesta johtuvia kuin niinkään siitä, että asioihin olisi jouduttu sopimuksen osalta puuttumaan. Elikkä uskon näin, että eduskunta voi tämän liikenne- ja viestintävaliokunnan huolellisesti käsittelemän mietinnön ja sen sisällön nyt hyvillä mielin hyväksyä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen godkände ändringarna i bilagan till konventionen samt säkerhetskoden i proposition RP 10/2023 rd. Riksdagen godkände lagförslag 1 och 2 i proposition RP 10/2023 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Enda behandlingen av bilagan och säkerhetskoden och andra behandlingen av lagförslagen avslutades. Ärendet slutbehandlat.