Utan en hållbar ekonomi skulle vi inte ha ett slagkraftigt försvar, världens bästa skola, fungerande hälsovård eller bra kollektivtrafik. Samlingspartiet är oroat över välfärdstjänsternas framtid, vårt samhälles kristålighet och den långsamma ekonomiska tillväxten. Ju längre reformerna drar ut på tiden, desto större blir behovet av att stärka de offentliga finanserna. Ju längre skuldsättningen får fortsätta, desto svagare blir finansieringsbasen för välfärdstjänsterna och desto snävare blir den ekonomiska kriståligheten. Finland behöver en förändring.
Regeringens sista tilläggsbudgetproposition är en bild av valperioden. Skuldsättningen har varit exceptionellt kraftig och utgifterna ökar beslutsbaserat med cirka en miljard euro. Olika stöd genomförs i olika riktningar - delvis också befogat. Det har inte gått att göra besparingar som motsvarar viktiga utgiftsökningar. Med stöd av undantagsklausulen godkänns utgifter utanför ramarna för att regeringen inte ska behöva ta itu med den tråkiga uppgiften att pruta på något som är mindre viktigt.
Regeringen har förringat skuldsättningen och har inte förberett sig på ränterisken. Nu håller risken för skuldsättning på att realiseras. I tilläggsbudgeten stiger ränteutgifterna till 2,6 miljarder euro. Inom fem år, när den snabbt stigande räntenivån tillämpas i större utsträckning på den offentliga skulden, stiger räntekostnaderna till upp till fyra miljarder euro. Ingen sänkning av räntenivån är i sikte. Just därför borde stärkandet av de offentliga finanserna ha inletts i enlighet med sakkunnigrekommendationerna redan i början av valperioden. Ambitionen om strukturella reformer borde ha höjts under coronapandemin och på nytt under Rysslands anfallskrig. Ingenting har hänt.
Regeringen är inte kapabel att ställa utgifterna i prioritetsordning
Den kraftiga skuldsättningen i de offentliga finanserna förutsätter att utgifterna ställs i prioritetsordning. Samlingspartiet har konsekvent understött nödvändiga utgiftsökningar i kristider. De nödvändiga utgifterna för hälsosäkerheten till följd av coronaepidemin eller de säkerhetsstärkande utgifterna till följd av Rysslands anfallskrig är också nödvändiga.
Skuldsättningen inom den offentliga ekonomin äventyrar samhällets förmåga att förbereda sig inför kommande krissituationer. Den ekonomiska politiken är också säkerhetspolitik. I synnerhet under kriser och kraftig skuldsättning bör man kunna genomföra reformer som täcker de ökade utgifterna. Vid framtida kriser behövs det också ekonomiskt spelrum, och vi kan inte frånta framtida generationer all marginal.
Detsamma rekommenderades i en rapport som regeringen beställt. Mitt under coronakrisen beställde regeringen från eliten bland nationalekonomerna en finanspolitisk strategi för att ta sig ut ur coronapandemin. I arbetsgruppen ingick den enda person i Finland som tilldelats Nobelpriset i ekonomi. Mitt under den djupa osäkerheten rekommenderade arbetsgruppen utöver en stimulerande finanspolitik kraftiga strukturella reformer för att minska skuldsättningen. Det rekommenderades att åtgärder inleds redan under denna valperiod. Trots det är regeringens skuldarv tungt och det ökar med nästan två miljarder euro per år till följd av de nettobeslut som regeringen fattat om inkomsterna och utgifterna.
Statsministerpartiet SDP har i sitt finanspolitiska program föreslagit besparingar på 400 miljoner euro i fråga om offentlig upphandling samt rese- och lokalkostnader. Partiet har knappast låtit bli att lägga fram sina förslag redan under budgetprocessen, eftersom oron för skuldsättningen är delad. Samlingspartiet stöder SDP:s förslag om utgiftsbesparingar som motvikt till de växande utgifterna. Skuldsättningen måste brytas.
Terapigarantin överlåts på framtida regeringar
Samlingspartiet är oroat över de ungas välbefinnande och anslagen för utbildning. Samlingspartiet har i sina alternativa budgetar konsekvent föreslagit att kvalitets- och jämställdhetsfinansieringen ska permanentas. Samlingspartiet har lyckats prioritera utgifterna så att upplåningen minskar och man kan satsa på viktiga saker. Regeringen har i tilläggsbudgeten kommit in på Samlingspartiets linje och stärkt kvalitets- och jämställdhetsfinansieringen.
Köerna till mentalvårdstjänster är ohållbara och bidrar till ökad ojämlikhet. I och med coronan har behovet av mentalvårdstjänster ökat ytterligare, såväl hos barn som hos vuxna. Inom social- och hälsovården på basnivå existerar det inte lika tillgång till adekvat hjälp vid psykiska problem.
Samlingspartiet understöder medborgarinitiativet Terapigaranti för en lagändring som ger snabbare tillgång till terapeutisk psykoterapi eller annan psykosocial vård. Terapigarantin skulle bygga upp en effektiv mentalvård på basnivå, vilket i nuläget saknas i Finland. Enligt de mentalvårdsorganisationer som ligger bakom medborgarinitiativet kan sysselsättningseffekten genom tidig behandling bidra till att upp till 7 500 finländare som omfattas av sociala förmåner i stället inträder i arbetslivet. Det motsvarar 30 000 nya sysselsatta under regeringsperioden.
Vård av den psykiska hälsan i rätt tid och terapigarantin är delar av den hållbara eftervården efter coronakrisen och de stärker också sysselsättningen. Samlingspartiet har i en alternativ budget föreslagit finansiella resurser för genomförandet av terapigarantin.
Insikterna om problemen inom jordbruket väcktes för sent och lösningarna är för anspråkslösa
I tilläggsbudgeten anvisas 90 miljoner euro för stödjande av jordbruket. Samlingspartiet föreslog redan i den alternativa budgeten att anslag av motsvarande storleksklass som i propositionen snabbt ska riktas till den akuta kostnadskrisen inom jordbruket. Samlingspartiet är oroat över vilka konsekvenser den snabba ökningen av priserna på gödselmedel och bränslen har för försörjningsberedskapen inom livsmedelsproduktionen.
Regeringen lindrar bara de strukturella problemen i jordbruksproduktionen med ett nytt skuldfinansierat paket i stället för att söka långsiktiga lösningar. Företag i livsmedelsproduktionens värdekedja vill inte ständigt sväva i ovisshet eller vara beroende av statligt stöd. Nästa regering måste se över både stöd- och regleringspolitiken för att säkerställa en lönsam och hållbar matproduktion som tryggar försörjningsberedskapen.
Välfärdsområdenas finansiering riktas inte till avveckling av vårdköerna
Under moment 28.89.33 föreslås ett anslag på 350 miljoner euro som riktas till välfärdsområdena i form av projektunderstöd. Enligt en utredning från ministerierna i samband med utskottsbehandlingen grundar sig anslagsbehovet inte på det exakta behov som välfärdsområdena uppgett, utan förhandlingarna om ett tilläggsbehov av anslag inleds först efter det att tilläggsbudgeten har godkänts.
Med tanke på en förstklassig och kostnadseffektiv vård och den offentliga ekonomin är det nödvändigt att välfärdsområdena får en lyckad start. Samtidigt som resurser anvisas för att skapa nya system och avveckla vårdköerna bör välfärdsområdena samtidigt ges tydliga incitament att förbättra kostnadseffektiviteten.
Samlingspartiet noterar att varken utfrågningen i utskottet eller de utlåtanden som lämnats till utskottet har gett en klar bild av situationen i fråga om vård- och serviceskulden. Särskilt bedömningarna av primärvården är mycket generella. Vid utfrågningen har det också förblivit oklart vad som ligger till grund för det omedelbara behovet av att öka anslaget.
Samlingspartiet anser att uppgifterna om vård- och serviceskulden och välfärdsområdenas behov borde ha preciserats innan tilläggsanslag beviljades. Dessutom är det oroväckande att anslaget inte direkt kan användas för att avveckla vård- och serviceskulden. Anslaget till välfärdsområdena kan endast indirekt inverka på omsorgs- och serviceskulden och avvecklingen av köerna.
Regeringen har önskat att det när det anvisas ett separat anslag för inledande av verksamheten är möjligt att av den generella statliga finansieringen inom varje välfärdsområde rikta finansiering till avveckling av vård- och serviceskulden. Då finns det dock en risk för att tilläggsfinansieringen faktisk inte används för att förbättra tillgången till tjänster.
En flaskhals i avvecklingen av vård- och serviceskulden har också varit tillgången på personal. Vid utskottets utfrågningar har det inte framkommit någon klar bild av i vilken utsträckning en ökning av finansieringen hjälper områdena att förbättra tillgången till vård och tjänster, om det dock inte finns tillräckligt med personal.
Samlingspartiet riktar anslagen effektivt till investeringar som förbättrar kostnadseffektiviteten och avvecklingen av vårdköerna till exempel genom att utnyttja FPA-ersättningen. Samlingspartiet anser att det är ett enormt misstag av regeringen att sänka ersättningarna i ett läge där vårdköerna är rekordlånga och den offentliga hälso- och sjukvården redan är hårt belastad. FPA-ersättningar är ett effektivt sätt att rikta finansiering till tillgången till vård och till att underlätta belastningen inom den offentliga sektorn. Tjänsteproducenternas arbete inom den privata och den tredje sektorn bör utnyttjas i en situation där den offentliga hälso- och sjukvården är överbelastad och personalbristen är enorm.
Vi föreslår
att riksdagen godkänner följande uttalanden:
Reservationens förslag till uttalande 1
Riksdagen förutsätter att regeringen lämnar en tilläggsbudgetproposition där de sparåtgärder i fråga om lokal- och resekostnader samt upphandlingar som SDP föreslår genomförs.
Reservationens förslag till uttalande 2
Riksdagen förutsätter att regeringen lämnar propositioner om hur den prioriterar utgifterna och inom budgetramarna täcker de anslag som ska finansieras inom ramen.
Reservationens förslag till uttalande 3
Riksdagen förutsätter att regeringen separat publicerar en exakt och detaljerad redogörelse för de utgifter som med stöd av undantagsklausulen överförts utanför ramarna, för att man offentligt ska kunna bedöma om de uppfyller nödvändighetskriteriet för den förändrade säkerhetssituationen.
Reservationens förslag till uttalande 4
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder en proposition om reformering av systemet med jordbruksstöd, genom vilket försörjningsberedskapen i fråga om livsmedel säkerställs och effektivitet och förnyelse prioriteras.
Reservationens förslag till uttalande 5
Riksdagen förutsätter att regeringen riktar en del av välfärdsområdenas finansiella resurser till att återta nedskärningarna i FPA-ersättningarna.
Reservationens förslag till uttalande 6
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder och förelägger riksdagen en proposition med förslag till terapigaranti för att säkerställa tillgången till psykoterapi eller annan effektiv psykosocial vård inom en månad från det att vårdbehovet upptäcktes inom primärvården.
Reservationens förslag till uttalande 7
Riksdagen förutsätter att regeringen bereder ett åtgärdsprogram tillsammans med olika aktörer för att avveckla vårdköerna.
Reservationens förslag till uttalande 8
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att främja sysselsättningen och företagandet och för att stärka arbetets lönsamhet.
Reservationens förslag till uttalande 9
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar åtgärder för att genomföra en ändring av rutinerna för och utvecklingsåtgärderna inom intensivvården för barn så att tillgången till intensivvård för barn kan tryggas.