Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter, liksom för föregående ärende. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Harakka, varsågod.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Näin alkuun sanon, että kuuntelin herkällä korvalla tuon äskeisen keskustelun ja olen säännöllisessä keskusteluyhteydessä myös kuljetusyrittäjien kanssa.
Mutta nyt sitten valoa pimeyteen, eli puhumme majakoista. Virallisesti hallitus siis esittää, että eduskunta hyväksyisi kansainvälisen merenkulun turvalaitejärjestön perustamisesta tehdyn sopimuksen sekä lain tämän sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Tämän sopimuksen olennainen sisältö on kuvata tästä yksityisoikeudellisesta, yhteisestä, kansainväliseksi järjestöksi muuttuvan merenkulun turvalaitejärjestön oikeudellinen asema, tavoitteet, periaatteet, tehtävä ja hallintorakenne. Tämän siis suomeksi sanottuna Kansainvälisen majakkaliiton tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja yhtenäistää merenkulun turvalaitteita. Se julkaisee merenkulun turvalaitteita koskevia suosituksia, ohjeistuksia ja käsikirjoja. Suomessa noudatetaan Majakkaliiton ohjeita esimerkiksi vesiväylien merkitsemisessä, ja niitten mukaisesti lateraaliviittojen punainen poiju tai viitta on väylän vasemmalla puolella ja vihreä viitta tai poiju sitten väylän oikealla puolella.
Suomi pitää tärkeänä, että ollaan jäsenenä tässä liitossa, koska silloin voidaan vaikuttaa tämän liiton antamien suositusten ja ohjeiden valmisteluun. Liitto on perustettu vuonna 57, ja Suomi on ollut jäsenenä vuodesta 59. Sopimuksella ei ole merkittäviä oikeusvaikutuksia Suomessa, koska olemme noudattaneet Majakkaliiton standardeja tähänkin asti. Kansainvälisesti tällä statusmuutoksella tavoitellaan sitä, että näillä järjestön julkaisemilla standardeilla olisi suurempi painoarvo.
Tämän sopimuksen voimaantulo edellyttää, että 30 valtiota ratifioi sopimuksen, eli se ei ole vielä tullut kansainvälisesti voimaan. Esitykseen sisältyy siis lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Lain olisi tarkoitus tulla voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana, samaan aikaan, kun sopimus tulee Suomen osalta voimaan. Yleissopimus tulee voimaan 90:ntenä päivänä siitä päivästä, jona 30:s ratifioimis-, hyväksymis- tai liitekirja on talletettu.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.