Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään liikenne- ja viestintävaliokuntaan.
Lähetekeskusteluun varataan tässä yhteydessä enintään se sama 30 minuuttia kuin äskeiseenkin asiaan, ja asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Ministeri Harakka, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Näin alkuun sanon, että kuuntelin herkällä korvalla tuon äskeisen keskustelun ja olen säännöllisessä keskusteluyhteydessä myös kuljetusyrittäjien kanssa.
Mutta nyt sitten valoa pimeyteen, eli puhumme majakoista. Virallisesti hallitus siis esittää, että eduskunta hyväksyisi kansainvälisen merenkulun turvalaitejärjestön perustamisesta tehdyn sopimuksen sekä lain tämän sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Tämän sopimuksen olennainen sisältö on kuvata tästä yksityisoikeudellisesta, yhteisestä, kansainväliseksi järjestöksi muuttuvan merenkulun turvalaitejärjestön oikeudellinen asema, tavoitteet, periaatteet, tehtävä ja hallintorakenne. Tämän siis suomeksi sanottuna Kansainvälisen majakkaliiton tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja yhtenäistää merenkulun turvalaitteita. Se julkaisee merenkulun turvalaitteita koskevia suosituksia, ohjeistuksia ja käsikirjoja. Suomessa noudatetaan Majakkaliiton ohjeita esimerkiksi vesiväylien merkitsemisessä, ja niitten mukaisesti lateraaliviittojen punainen poiju tai viitta on väylän vasemmalla puolella ja vihreä viitta tai poiju sitten väylän oikealla puolella.
Suomi pitää tärkeänä, että ollaan jäsenenä tässä liitossa, koska silloin voidaan vaikuttaa tämän liiton antamien suositusten ja ohjeiden valmisteluun. Liitto on perustettu vuonna 57, ja Suomi on ollut jäsenenä vuodesta 59. Sopimuksella ei ole merkittäviä oikeusvaikutuksia Suomessa, koska olemme noudattaneet Majakkaliiton standardeja tähänkin asti. Kansainvälisesti tällä statusmuutoksella tavoitellaan sitä, että näillä järjestön julkaisemilla standardeilla olisi suurempi painoarvo.
Tämän sopimuksen voimaantulo edellyttää, että 30 valtiota ratifioi sopimuksen, eli se ei ole vielä tullut kansainvälisesti voimaan. Esitykseen sisältyy siis lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Lain olisi tarkoitus tulla voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana, samaan aikaan, kun sopimus tulee Suomen osalta voimaan. Yleissopimus tulee voimaan 90:ntenä päivänä siitä päivästä, jona 30:s ratifioimis-, hyväksymis- tai liitekirja on talletettu.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin liikenne- ja viestintävaliokuntaan.