Arvoisa puhemies! Me puhumme siis Vietnamin kanssa tehtävästä sijoitussuojasopimuksesta. Olette sallinut nyt vähän laajemman keskustelun ehdollistamisesta — tämähän tämän keskustelun ydin on, ei kehitysapu sinänsä vaan ehdollistaminen.
Tunnistan sen tilanteen, kun täällä viitattiin Venäjän hyökkäyssotaan, että pitäisikö meidän jopa taloussuhteidemme kautta — puhumattakaan kehitysyhteistyöstä — ehdollistaa se siihen, että kyseiset maat tuomitsevat Venäjän ja tulevat tähän yhteisrintamaan maailmalla, joka tunnistaa, että yksi suurvalloista rikkoo YK:n peruskirjaa. Tässä viitattiin myöskin Kiinaan — joka on myöskin YK:n turvallisuusneuvoston pysyvä jäsenvaltio — ja potentiaaliseen riskiin suhteessa Taiwaniin. Samassa lauseessa varmaan voi myöskin historiasta ottaa esimerkin vuodelta 2003, jolloin kaksi muuta turvallisuusneuvoston pysyvää jäsentä, Yhdysvallat ja Englanti, United Kingdom, hyökkäsivät Irakiin ilman YK:n mandaattia, jolloin se oli hyökkäyssodaksi katsottavissa. Kaikissa näissä tilanteissa me joudumme tietysti sitten miettimään, minkä tyyppisellä tavalla me reagoimme näihin asioihin. Siinä on paikallaan — ainakin tässä tilanteessa, kun katsomme Venäjän suhteen — kyllä olla tarkkoja tässä, että me myöskin herätämme huomiota maailmalla siitä, että tämä brutaali hyökkäyssota rikkoo niin keskeisesti Euroopan turvajärjestelmän perusrakenteita, että ei ansaitse meiltä paljon yhteistyökumppanuutta muissakaan suhteissa.
Mutta ehdollistaminen on isompi asia silloin, kun me tulemme kehitysyhteistyön suuntaan. Jos täällä ruvetaan miettimään autoratiivisia maita, niin IDEA —joka on siis Ruotsissa oleva demokratiainstituutti, globaalisti tunnistettu laitos, joka arvioi demokratiaa ja maailmaa — toteaa, että noin 20 prosenttia maailman maista täyttäisi, sanotaan, perusdemokraattisen yhteiskunnan elementin. Mennään johonkin 40—50 prosenttiin, jos se löytyy sillä tavalla, että voidaan puhua, että monipuoluejärjestelmä toimii ja oppositiolla on roolinsa mutta eivät ole täysiä demokratioita. Yli puolet maailman maista on autoratiivisia maita. Jos me lähdemme tätä kautta katsomaan esimerkiksi kehitysyhteistyön ehdollistamista, niin me olemme aika pulassa, aika pulassa — voidaan ruveta tukemaan siis Ruotsia ja Euroopan maita, mutta tuolla etelämmässä, kun mennään globaalietelään, usein hallintomekanismit ovat toiset kuin läntisessä kulttuurissa. Ne voidaan kokea paikallisesti kuitenkin legitiimeiksi, vaikka ne eivät täytäkään tämmöisen pluralistisen demokratian rakennepiirteitä, oikeusvaltion rakennepiirteitä. Silti ne yhteiskunnissa koetaan legitiimiksi vallankäytöksi, ja me ollaan vähän vaikeuksissa siinä, jos me lähdemme kehitysyhteistyötä kovin yksityiskohtaisesti ehdollistamaan. Kyllä, Vietnamin kohdalla voidaan kritisoida hallintomallia, mutta silloin me ollaan jo siinä kiinni, että sitten meidän pitäisi miettiä, mikä on Saudi-Arabian tilanne — voimmeko olla taloudellisessa kanssakäymisessä maan kanssa, jossa edelleenkin on lainsäädännössä tuomitsemismuotona ristiinnaulitseminen, julkiset teloitukset, julkisia tuomitsemismuotoja ja absoluuttisen keskitetty vallankäyttöjärjestelmä. Me tulemme sitten jo vaikeuksiin siinä, onko joitain muita tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, että Saudi-Arabia tai Arabiemiirikuntien liitto ei ole samoilla listoilla kuin nämä maat, jotka te luettelitte tässä yhteydessä. Nämä ehdollistamiskysymykset on tosi monimuotoinen asia, ja siinä kannattaa olla herkkä, kun pohdiskelee niitäkin asioita.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että kehitysavussa, ennen kaikkea myöskin taloudellisessa kanssakäymisessä, täytyy pystyä myöskin huomioimaan ihmisoikeuksien merkitys ja ennen kaikkea, kun taloudellisesta kanssakäymisestä on kysymys, myöskin työelämän miniminormien noudattaminen.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Kemppi.