Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 7 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslagen kan nu antas eller förkastas. — Debatt. Ledamot Kosonen, varsågod.
Arvoisa herra puhemies! Lukiolaissa on paljon hyviä asioita, muun muassa taito- ja taideaineet — musiikki, liikunta ja kuvataiteet — pääsevät ylioppilastutkinnon piiriin. Myös englanninkielinen lukiokoulutus mahdollistuu, toki hyvin tarkoilla, tiukoilla kriteereillä, mikä sinänsä on hyvä asia suomen kielen takia, että pidämme kieltämme yllä emmekä englannistu.
Tässä on muutoksena 40 miljoonan potti, joka koskee näitä pieniä lukioita tästä yhteensä 850 miljoonan kokonaisuudesta. Siinäkin on hyviä asioita, esimerkiksi se, että nykyisin sitten myös alle 40 oppilaan lukiot alkavat saada rahoitusta, ja tätä kohdennetaan sitten erityisesti niille lukioille, joihin on pitkät etäisyydet. Mutta tämä rahoitusmuutos tulee sitten viemään rahoitusta pois semmoisilta kunnilta, niiltä lukioilta, joissa kuitenkin taistellaan nuorten ikäluokkien pienenemisen takia, ja myös talousvaikeuksissa olevilta kunnilta. Nämä menetykset voivat olla ihan merkittäviä, jopa sadoistatuhansista puhutaan. Sehän tarkoittaa käytännössä ehkäpä sitten lukioiden lakkauttamisia.
Senpä takia esitän lausumaa tähän lakiin, eli se kuuluisi näin: ”Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee pikaisesti esityksen, jolla se kompensoi rahoituksen muutoksen niille lukiokoulutuksen järjestäjille, jotka menettävät rahoitusta tämän muutoksen myötä, ja varmistaa näin pienten lukioiden toimintaedellytykset eri puolilla Suomea.”
Kiitoksia. — Edustaja Siponen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tässä lukiolain muutoksessa on paljon hyviä uudistuksia oppilaan tukeen liittyen: Tulee parannuksia erityisopetukseen. Myöskin englanninkielinen ylioppilastutkinto tulee sinne rajatusti mukaan. Ja tietysti liikunnanopettajana kiitän tästä, että taito- ja taideaineiden — liikunnan, kuvaamataidon ja musiikin — suorittaminen on jatkossa mahdollista myöskin ylioppilastutkinnon yhteydessä. Erittäin hyviä muutoksia.
Todella, niin kuin edustaja Kosonen tässä nosti esille, tähän rahoitusuudistukseen liittyy se, että tietyt pienet lukiot, jotka ovat nyt saaneet lisärahoitusta, tämän muutoksen myötä sitten menettävät sen. Tähän liittyen kannatan tätä edustaja Kososen tekemää lausumaehdotusta.
Kiitoksia. — Edustaja Juvonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on sivistysvaliokunnan mietintö. Lukiolakiin ehdotettavia muutoksia ollaan tekemässä, ja niillä vahvistetaan lukiolaisten oikeutta oppimisen tukeen. Lakia muutetaan niin, että säädetään opiskelijoiden oikeudesta tukiopetukseen ja erityisopetukseen. Eli nämä ovat äärettömän tärkeitä asioita, tuetaan erilaisia oppijoita.
Tiedonsiirtoa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen välillä lisätään sellaisten opiskelijoiden osalta, joilla on ollut perusopetuksen päättyessä voimassa oleva päätös erityisestä tuesta. Tämä on mielestäni erittäin tärkeää, että tieto siirtyy ja tavallaan myös se oppimisen jatkumo on mahdollista sitten siellä lukiossa erilaisten tukien keinoin.
No, tässä myös lukiolakiin ja ylioppilastutkintolakiin ehdotetaan muutoksia, joilla mahdollistetaan englanninkielinen ylioppilastutkinto ja sen suorittaminen tiukasti rajatuin kriteerein. Se edellyttää, että lukiokoulutusta järjestetään myös englannin kielellä. Tämän asian tavoitteena on vahvistaa heikosti suomen tai ruotsin kieltä taitavien nuorten sivistyksellisiä oikeuksia, mutta lähtökohtaa ei tule unohtaa, eli se on edelleen se, että ylioppilastutkinnon suorittaminen tapahtuu suomen tai ruotsin kielellä.
Toki myös huomioidaan opiskelijoiden erilaiset innostuksen kohteet. Jatkossa kokelailla on mahdollisuus suorittaa myös taito- ja taideaineen koe osana ylioppilastutkintoa, ja tämä on hyvä asia. Kokelaiden tulee kuitenkin jatkossa suorittaa myös äidinkielen ja kirjallisuuden pakollinen koe, eli se ei poistu mihinkään. Taito- ja taideaineiden koe olisi mahdollista suorittaa lukiokoulutuksen oppimäärään sisältyvissä pakollisissa taito- ja taideaineissa, kuten musiikissa, kuvataiteessa ja liikunnassa.
On tärkeää, että tuetaan lukiolaisia kaikin mahdollisin keinoin ja myös annetaan heidän valita. Mielestäni tämä lisää opiskelijoiden valinnanmahdollisuutta samoin kuin lisää myös mahdollisuutta saada tukea ja tiedonkäsittelyä lähtiessä sieltä peruskoulusta lukioon. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Elomaa, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja Juvonenkin tässä totesi, minäkin olen erittäin mielissäni siitä, että lukiolain uudistuksessa ylioppilaskirjoituksiin on lisätty taito- ja taideaineita. Musiikki, kuvataide ja liikunta otetaan huomioon, koska monilla meidän nuorilla ja lapsilla on intressit myös näissä. Nyt vihdoin ja viimein myös nämä aineet nostetaan niille kuuluvalle tasolle, ja siitä olen erittäin tyytyväinen ja kiitollinen.
Riksdagen avslutade debatten och avbröt behandlingen av ärendet.