Arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Suomen Akatemiasta annettua lakia. Esityksessä on muutosehdotukset Akatemian hallinnon rakenteiden selkeyttämiseksi ja strategisen työskentelyn vahvistamiseksi. Lisäksi esityksessä on ehdotettu, että Suomen Akatemiasta annettuun lakiin lisätään säännös, jonka mukaan tutkimuksen ja tutkimusedellytysten rahoittamista sekä kansainvälistä yhteistyötä koskevien Akatemian tehtävien hoitaminen ei saa olla ristiriidassa Suomen kansallisen turvallisuuden, Suomen kansainvälisten velvoitteiden tai Suomen ulko‑ ja turvallisuuspolitiikan kanssa.
Valiokunta kannattaa hallituksen esityksen tavoitetta selkeyttää Suomen Akatemian hallinnollisia rakenteita, vahvistaa Akatemian hallituksen strategista työskentelyä sekä tukea Akatemian toimintaa niin, että se pystyy vastaamaan nykyistä paremmin tutkimuksen tekemisen viimeaikaisiin muutoksiin ja reagoimaan riittävän joustavasti tutkimusrahoituskentän tarpeisiin. Valiokunta pitää hallituksen esitykseen sisältyviä säännösmuutosehdotuksia pääosin perusteltuina mutta kiinnittää huomiota erityisesti Suomen Akatemian tehtäviä koskevan säännösehdotuksen ongelmallisuuteen.
Valiokunta kannattaa säännösehdotusta muuttaa tutkimusinfrastruktuurikomitea tutkimusinfrastruktuuritoimikunnaksi. Valiokunta korostaa, että tutkimusinfrastruktuuritoimikunnan edustajia nimettäessä tulee varmistua siitä, että siellä ovat edustettuina kunkin organisaation paras asiantuntemus ja strateginen kokonaisnäkemys. Nimittämiskäytännön tulee perustua nimettävän henkilön osaamiseen ja asiantuntemukseen eikä asemaan organisaatiossa. Kyseinen vaatimus sisältyy Suomen Akatemiasta annetun lain 5 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan toimikunnassa tulee olla monipuolinen ja korkeatasoinen tieteellinen asiantuntemus. Infrastruktuurien kehittäminen on luonteeltaan strategista ja pitkäjänteistä, mikä on myös tärkeää huomioida toimikunnan jäsenten valintaperusteissa ja ‑prosesseissa.
Valiokunta puoltaa myös ehdotusta, jonka mukaan Akatemian toimikuntien, tutkimusinfrastruktuurikomitean ja strategisen tutkimuksen neuvoston puheenjohtajien läsnäolo‑ ja puheoikeus Akatemian hallituksessa poistetaan. Tämän muutoksen tarkoituksena on vahvistaa Akatemian hallituksen strategista työskentelyä. Kyseisen ehdotuksen tarkoitus on vahvistaa hallituksen... — Nyt tuli toistoa, anteeksi. — Koska nykyiset käytännöt turvaavat hallituksen, muiden toimielinten ja hallintoviraston välistä tiedonkulkua monipuolisesti, puheenjohtajien läsnäolo‑ ja puheoikeutta Akatemian hallituksessa ei siten voida enää pitää tiedonkulun kannalta tarpeellisena. Valiokunta korostaa, että toimielinten välinen riittävä tiedonkulku tulee turvata myös jatkossa.
Valiokunta kannattaa myös akatemiaprofessoreiden ja ‑tutkijoiden palkkausta koskevien säännösten kumoamista. Kyseiset säännökset ovat kytkeytyneet vuonna 2010 voimaan tulleeseen yliopistouudistukseen ja turvaamaan Suomen Akatemian tutkimusvirkajärjestelmän jatkuvuutta. Akatemian tutkijatehtävien rahoitus on sittemmin vakiintunut osaksi Suomen Akatemian rahoitusinstrumentteja, joten kumottavaksi ehdotetut 9 §:n 1 ja 2 momentit ovat käyneet tarpeettomiksi.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomen Akatemiasta annettuun lakiin lisätään säännös, jonka mukaan Akatemian tulisi tehtäviään hoitaessaan ottaa huomioon Suomen kansallinen turvallisuus ja kansainväliset velvoitteet sekä ulko‑ ja turvallisuuspoliittiset linjaukset. Hallituksen esityksen antamisen jälkeen sivistysvaliokunnassa kuultavana ollessaan opetus‑ ja kulttuuriministeriö on valiokunnalle osoittamassaan lausunnossa esittänyt, että pykälätekstistä poistettaisiin viittaus Suomen ulko‑ ja turvallisuuspolitiikkaan. Valiokunta ehdottaa, että ehdotettu 2 §:n 2 momentti muutetaan niin, että siitä poistetaan tutkimuksen vapauden kannalta tulkinnanvarainen maininta Suomen ulko‑ ja turvallisuuspolitiikasta sekä liian epämääräisenä pidetty edellytys Suomen kansallisesta turvallisuudesta. Säännöksen selkeyttämiseksi valiokunta ehdottaa, että siitä poistetaan myös informatiivinen maininta Suomen kansainvälisten velvoitteiden noudattamisesta.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään säännös Suomen Akatemian velvollisuudesta huolehtia siitä, että tutkimuksen turvallisuus ja siihen kohdistuvat riskit tutkimushankkeissa, tutkimusyhteistyössä ja tutkimustulosten hyödyntämisessä otetaan asianmukaisesti huomioon. Tutkimuksen turvallisuus on määritelty tarkkarajaisesti Euroopan unionin neuvoston tutkimuksen turvallisuuden parantamisesta annetussa suosituksessa. Valiokunnan ehdottaman säännöksen mukaan Suomen Akatemia vastaa omalta osaltaan siitä, että tutkimuksen turvallisuudesta on asianmukaisesti huolehdittu Akatemian prosesseissa ja rahoituksen myöntämisen ehdoissa. Akatemian tehtävä on täydentää tutkijoiden ja tutkimusorganisaatioiden roolia turvallisuuden varmistamisessa, mikä on myös hallituksen esityksessä esille tuotu, mutta ensisijainen vastuu tutkimustoiminnan kansainvälisen tutkimusyhteistyön kehittämisestä ja toteuttamisesta on tutkimusta harjoittavilla organisaatioilla. Tutkimusrahoittajana Suomen Akatemian tehtävänä on varmistaa tutkimuksen turvallisuuden huomioiminen osana tutkimusrahoituksen hakuprosessia sekä kannustaa tutkimusorganisaatioita tunnistamaan turvallisuuteen liittyvät mahdolliset riskit ja uhat etukäteen.
Edellä todetun lisäksi valiokunta ehdottaa, että pykälän 2 momenttiin sisällytetään selkeyttävä säännös, jonka mukaan tutkimuksen turvallisuudesta huolehdittaessa ei voida rajoittaa tutkimuksen vapauteen keskeisesti kuuluvaa tutkijan oikeutta valita tutkimusaiheensa ja ‑menetelmänsä. Suomen Akatemia ei voi säännöksen nojalla kieltää tiettyjä tutkimusaiheita tai kysymyksenasetteluja eikä evätä rahoitusta pelkän tutkimusaiheen perusteella.
Valiokunta ehdottaa johtolauseen täydentämistä siten, että siihen lisätään maininta ehdotetun 5 §:n otsikon muuttamisesta. Valiokunta ehdottaa myös, että lain voimaantulosäännöksessä huomioidaan lakiesityksen käsittelyn aikana esille tullut tarve porrastaa lain voimaantuloa. Hallituksen esityksessä on ehdotettu, että tutkimusinfrastruktuuritoimikunta on tarkoitus nimittää kesäkuussa 2025. Saadun selvityksen mukaan uusi tutkimusinfrastruktuuritoimikunta on edellä todetusta poiketen tarkoitus nimittää vasta 1. päivä tammikuuta 2026. Ennen sitä on tarpeen saada voimaan ehdotetun lain 2 § ja 3 § sekä 9 §:n 1 ja 2 momenttien kumoamiset. Muiden säännösten voimaantuloajaksi ehdotetaan 1. päivä tammikuuta 2026.
Lopuksi tämän lain valmisteluprosessista: Valiokunta mietinnössään kiinnittää opetus‑ ja kulttuuriministeriön huomiota siihen, että ministeriöllä olisi ollut mahdollisuus antaa täydentävä esitys, kun kävi selväksi hallituksen esityksen antovaiheessa, että 2 §:n 2 momenttia on muutettava, sen sijaan että nyt sivistysvaliokunnalle osoitettiin ministeriöstä säännösmuutosehdotus. Tämä oli perustuslakivaliokunnan lausunnossa. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset esittelystä. — Ja sitten edustaja Honkasalo.