Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Ajattelin aluksi, että kirjoitan puheen tähän bensakeskusteluun, mutta sitten tulin siihen johtopäätökseen, että haluan suoraan sydämestä lausua muutaman sanan.
Tiesin, että tämä keskustelu tulee olemaan todella, todella repivä. Minä toivon, että kun te, oppositioedustajat — vasemmisto, keskusta, SDP — tänään menette nukkumaan, niin te oikeasti voitte nukkua. Tämä on ollut aivan hirveätä, mitä te olette tänään täällä tehneet. Eikö teidän omatuntonne yhtään soimaa? Te esiinnytte ikään kuin joinakin autoilijoitten puolustajina, kun te kritisoitte sitä, kuinka me ollaan oltu puolustamassa autoilijoita, mutta teillä ei ole mitään tarkoitustakaan olla autoilijoitten puolella, kun katsotaan teidän historiaa, [Anne Kalmari: Paitsi alennettiin jakeluvelvoite ja te nostatte sitä muun muassa!] että mitä te olette tehneet. Viime hallituskaudella te teitte todella kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa, mikä vaikutti autoilijoihin. Te nostitte polttoaineverotusta, kun tämä hallitus taas laskee polttoaineverotusta. [Anne Kalmarin välihuuto] Ja sitten se, haluatteko te... [Puhemies koputtaa]
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että välihuudot ovat ihan ok, mutta tämmöiset monologit pidetään täältä pöntöstä. Edustaja Kalmari voikin tulla puhumaan tänne pönttöön, jos haluaa. Saatte varata ihan oman puheenvuoron, mutta nyt on minun vuoroni puhua.
Keskusta tässä keskustelussa edustaja Aittakummun suulla sanoo, että jos he olisivat saaneet mandaatin, he olisivat lähteneet edistämään asioita. Keskusta sai paljon, paljon suuremman mandaatin kuin esimerkiksi KD tai RKP, jotka hallitukseen päättivät lähteä yhteistyössä perussuomalaisten kanssa neuvottelemaan hallitusohjelmasta. Ei se ole mikään selitys. Teillä, keskusta, oli valtava määrä erilaisia vaalilupauksia, mutta te ette lopulta lähteneet yhtäkään niistä edistämään. Ne äänet ja sen luottamuksen, minkä te saitte, te heititte roskakoppaan. Sen sijaan se pudotus, mikä teille tuli silloin 2019 vaaleissa, ei ollut mikään signaali teille, vaan silloin te lähditte punavihreään hallitukseen edistämään kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.
Minua on tässä keskustelussa häirinnyt kaikista eniten se, että jos me mietitään, arvoisa puhemies, kuka tässä salissa kaikista eniten aidosti on puhunut autoilijoitten puolesta, se löytyy tuolta takaa. Kuka? Se on edustaja Miko Bergbom. Voidaan olla vakuuttuneita siitä, että hän aidosti on aiheuttanut painetta eniten varmaan tässä koko maassa sen eteen, että autoilijoita ei enää kuritettaisi. Se on tämä nuori kaveri, jonka kimppuun te voimalla hyökkäätte. Tämä on ihan käsittämätöntä. Te itse varmasti tiedätte sen, että hän on ollut tosi isosti vaikuttamassa siihen, että hallitusneuvottelussa oli paine bensan hinnan alentamiseksi. Minulla eivät riitä sanat vaan siihen, miten te kehtaatte käydä tuon kaverin kimppuun.
Tuon kansalaisaloitteen, mikä tehtiin, tarkoitus oli totta kai aiheuttaa sitä painetta. Me tiedetään, että käsittelyissä kansalaisaloitteet käytännössä täällä eduskunnassa hylätään. Ne eivät täytä muotoseikkoja tai sitten ne ovat [Anne Kalmarin välihuuto] niin kunnianhimoisia, että... — Jos te haluatte tulla puhumaan, edustaja Kalmari, niin tervetuloa tuonne pönttöön, tarjous on edelleenkin voimassa. — Mutta he lähtivät aiheuttamaan tätä painetta, ja me saatiin tuloksia hallitusneuvotteluissa. Jos joku teistä puolueista ajattelee, että te olisitte onnistuneet paremmin, niin minä en usko siihen pätkän vertaa.
Seuraavissa vaaleissa oikeastaan kansalaiset pääsevät päättämään siitä, keihin he uskovat eniten. Ketkä tulevat puolustamaan kuin terrierit autoilijoita? Minä uskon, että ensi vaaleissa tullaan näkemään, saatteko te tällä, mitä te teette, yhtään uskottavuutta politiikkaan autoilijoitten osalta. En usko. Keskustan osalta me nähtiin, että vaikka te kuinka olette olleet syyllistämässä meitä ettekä itse edes lähteneet mukaan puolustamaan autoilijoita hallitukseen, teillä oli kaikista kovin pudotus prosentuaalisesti. Se oli ihan järkyttävä, mikä tänään tuli Ylen gallupissa. Minä suosittelisin, että lähdette vaihtamaan strategiaa ja puolustamaan autoilijoita, oikeasti.
Sen verran on sanottava, että perussuomalaisia tässä keskustelun aikana syyllistettiin siitä, että me ollaan oltu tekemässä jakeluvelvoitetta, 2015 systeemiä laittamassa pystyyn. Edelleen haluan muistuttaa, että nämä ovat kompromisseja, mitä tehdään eri hallituksissa. Tämän systeemin pääarkkitehti on itse asiassa keskustan Juha Sipilä. Siitä on aivan turha syyttää perussuomalaisia. Pistetään nämä faktat pöydälle.
Sitten vielä siitä, mitä tämä hallitus oikein tekee. Haluan muistuttaa näistä asioista, mitä me ollaan oltu neuvottelemassa siellä. Voin sanoa, että noissa hallitusneuvotteluissa perussuomalaiset todellakin oli se autoilijoitten ystävä.
Polttoaineverotusta tosiaan lasketaan yli 160 miljoonalla eurolla. Sitten alennetaan ajoneuvoveron perusveroa nimenomaan niin, että nuo alennukset painotetaan siihen vanhaan autokantaan. Lisäksi me lasketaan jakeluvelvoitteen järkyttävä nousukäyrä. Jos tuo edellisen hallituksen — siellä olivat demarit, keskusta ja niin edelleen — suunnitelma olisi voimassa, ensi vuonna nousisi sen 40 senttiä bensan hinta ja pahimmillaan jopa 55 senttiä, [Mikko Polvinen: Ohhoh!] mistä tässä just oli uutisia. Mutta me maltillistetaan tämä käyrä ja sen lisäksi tehdään vielä kompensointi siihen päälle. Tämän lisäksi vielä, totta kai, me lasketaan työn verotusta.
On oikein huvittavaa, arvoisa puhemies, että täällä keskustelussa edustaja Kurvinen kävi käyttämässä puheenvuoroja, syytti siitä, kun joku perussuomalainen ei ollut paikalla. Nyt hän itse ei ole täällä paikalla vastaamassa näihin, mitä minä itse täällä sanon. Sen sijaan, jos nyt katsotaan, meillä on yhdeksän puoluetta tässä eduskunnassa ja selkeästi yli 50 prosenttia keskustelijoista on perussuomalaisia — meillä on yhdeksän puoluetta eduskunnassa. Keitähän tämä asia oikeasti kiinnostaa? Perussuomalaisia kaikista eniten, taas se nähtiin. [Eerikki Viljasen välihuuto]
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Vigelius.