Arvoisa herra puhemies! Olemme tärkeän asian äärellä. Edustaja Sara Seppäsen tekemä aloite Käypä opetus ‑suositusten lisäämisestä opetussuunnitelman perusteisiin on erittäin tärkeä, ja olen sen myös itse allekirjoittanut.
Arvoisa puhemies! Suomalainen koulu on pitkään ollut kansainvälisesti arvostettu. Se nousi huipulle yksinkertaisilla mutta toimivilla periaatteilla: opettajan auktoriteetti, selkeät rakenteet, vaatimustason ylläpitäminen ja ennen kaikkea tieteeseen ja käytännön kokemukseen perustuvat menetelmät. Näistä periaatteista on valitettavasti viime vuosina lipsuttu. Tilalle on tuotu ideologisia kokeiluja, kuten seinättömät luokat ja inkluusio. Digihuumassa on unohtunut se tärkein eli lasten ja nuorten oppiminen sekä hyvinvointi. Nämä näkyvät selkeänä romahduksena oppimistuloksia mittaavissa Pisa-tutkimuksissa. Näistä heikentyneistä oppimistuloksista kantaa nyt vastuuta toinen aste eli ammattikoulut ja lukiot.
Tämä siis tarkoittaa, että meiltä pääsee peruskoulusta oppilaita, joilla ei ole riittäviä perustaitoja toiselle asteelle. Lähtökohdan pitää olla se, että kun peruskoulusta valmistuu, tulee osata lukea, laskea ja kirjoittaa. Kun perustaidot ovat hallussa, se myös motivoi nuorta toiselle asteelle. Varsinkin tässä ajassa, jossa väestö ikääntyy, on tärkeää huolehtia, että jokainen nuori valmistuu tulevaisuudessa johonkin ammattiin.
Arvoisa puhemies! Tutkittu tieto osoittaa nyt huolestuttavaa kehitystä. Liiallinen digilaitteille altistuminen heikentää lasten keskittymiskykyä, lisää levottomuutta ja kuormittaa aivoja tavalla, joka ei tue oppimista. Tätä tukee moni kansainvälinen ja kansallinen tutkimus neuropsykologian ja kasvatustieteen alalta. Lisäksi koulujen työrauha on heikentynyt ja kiusaaminen on lisääntynyt ja raaistunut tässä digiajassa. Nämä ongelmat, kiusaamisten selvittelyt ja digilaitteitten väärinkäytöksiin puuttuminen, lisäävät opettajan työtä ja vievät aikaa siitä varsinaisesta työstä eli opettamisesta. Rajoja tarvitaan, jotta lapsi voi keskittyä, aivot voivat levätä ja opettajalla on mahdollisuus opettaa. Työrauha on tärkeä niin oppilaille kuin opettajillekin.
Käypä opetus ‑suosituksilla voimme palauttaa kouluihin sen, mikä toimii. Samalla tavoin kuin terveydenhuollossa käytettävät Käypä hoito -suositukset nämä pedagogiset suositukset ohjaisivat kouluja rakentamaan toimivia, terveellisiä ja oppimista tukevia ympäristöjä, ei sen mukaan, mikä on muodissa, vaan sen mukaan, mikä on todennetusti tehokasta.
Arvoisa puhemies! Me perussuomalaiset uskomme, että jokaisella lapsella on oikeus rauhalliseen, jäsenneltyyn ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä normaaliin arkirytmiin. Kuten aloitteessa todetaan, Käypä opetus ‑suositusten lisääminen takaisi oppilaille laadukkaan ja tieteeseen perustuvan opetuksen Suomessa sekä kääntäisi perusopetuksen oppimistulosten laskukäyrän jälleen nousuun.
Arvoisa puhemies! Tämä on juuri se suunta, jota suomalainen koulu nyt tarvitsee. Lapsillamme ei ole aikaa odottaa. Tämä aloite on tärkeä, ja kannatan sitä. Kiitos vielä aloitteen tekijälle, edustaja Seppäselle.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Huhtasaari, olkaa hyvä.