Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Satonen, varsågod.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan kirjanpitolakia päivitettäväksi korottamalla inflaatiokehitystä vastaavasti yritysten kokoluokkien euromääräisiä raja-arvoja. Korotukset nykyarvioista olisivat noin 25 prosentin suuruisia. Ehdotuksella pantaisiin täytäntöön Euroopan komission delegoitu direktiivi 2 775 vuodelta 2023, joka koskee tilinpäätösehtojen muuttamista niin mikro- ja pienyritysten kuin keskisuurten ja suurten yritysten raja-arvojen osalta.
Hallituksen esityksessä ehdotetut korotukset vastaavat suuruudeltaan komission direktiivissä säädettyjä enimmäisarvoja. Sinänsä direktiivi sallisi jäsenvaltioille pienemmätkin korotukset, mutta valtioneuvosto ei pidä tätä tarkoituksenmukaisena.
Esityksen tavoitteena on komission direktiivin täytäntöönpano ja siten keventää suomalaisten yritysten hallinnollista rasitetta EU-säädännön mahdollistamissa määrin. Tavoite vastaa sitä, että hallitusohjelmassa pidetään tarpeellisena välttää EU-lainsäädännön toimeenpanon yhteydessä kansallista lisäsääntelyä. Ehdotus ulottuu komission direktiivin tarkoittamien osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden ohella Suomessa myös muihin kirjanpitovelvollisiin oikeushenkilöihin. Samat helpotukset koskevat siten myös muun muassa osuuskuntia, samoin kuin yhdistyksiä. Koska kyse on helpotuksesta, kyse ei ole sellaisesta edellä tarkoitetusta lisäsääntelystä, jota hallitusohjelman mukaisesti tulee välttää EU-säädännön toimeenpanossa.
Raja-arvojen korottaminen suuryritysten osalta tarkoittaa myös, että nykyistä suppeampi yritysjoukko olisi velvollinen kirjanpitolain 7 luvussa tarkoitettuun kestävyysraportointiin ja siitä johtuvaan yleisöjulkisuuteen kestävyysseikoista siltä osin kuin raportointivelvoitteen ulkopuolelle rajautuvat yritykset eivät niitä julkistaisi oma-aloitteisesti. Ehdotus ei vaikuta verokertymään eikä myöskään asettaisi uusia velvoitteita Verohallinnolle. Vaikutusta ei ole myöskään Patentti- ja rekisterihallitukselle, joka toimii tilinpäätöstietojen rekisteriviranomaisena.
Lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Soveltamista ehdotetaan säädettäväksi siten, että yritykset voisivat noudattaa uusia rajoja tänä vuonna eli 1. päivänä tammikuuta 2024 ja sen jälkeen alkavilla tilikausilla. Tämä koskisi myös kestävyysraportin laatimisvelvollisuuden määräytymistä.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.