Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä laajemmasta ongelmakuvasta: Suomessa kansalaiset velkaantuvat tällä hetkellä aika huolestuttavaakin vauhtia kotitalouksien osalta, yksittäiset ihmiset. On yhä enemmän merkintöjä maksuhäiriöistä ja yhä enemmän ulosoton asiakkaita. Tämä tietysti edellyttää sitä, että näitä prosesseja pitää nopeuttaa mutta ennen kaikkea pistää panoksia ennaltaehkäiseviin palveluihin. Varmasti pitäisi luoda paljon enemmän painopistettä jo sinne kouluvaiheeseen. Oman taloudellisen itsenäisyyden ja taloudellisen osaamisen lisäämiseksi pitäisi varmasti luoda kykyä välttää sitten tulevina vuosina velkaantumista. Myös velkaneuvonnan resursseja olen vienyt eteenpäin, ja niitä lisätään nyt sitten ihan tässä lähiaikoina.
Aika moni kysyi, pitäisikö siirtää ulosottoviranomaisen piiriin tämä. EU-maista tämä on käytössä vain Ruotsissa tällä hetkellä, ja me seuraamme tiiviisti, miten Ruotsin käytännöt muodostuvat. Mutta siinä on nähty oikeusturvaongelmaa sen takia, että päätöksen tekevä viranomainen olisi silloin sama kuin täytäntöönpanon käynnistävä viranomainen, ja näissä on vähän tällaisia oikeusvaltion kannalta ongelmallisia periaatteita, jos sama henkilö tosiasiallisesti pääsee vaikuttamaan siihen täytäntöönpanoon — ensin tekee ratkaisun ja sitten täytäntöönpanee. Lähtökohtaisesti näitä lainkäyttöviranomaisten toimivaltuuksia ei tulisi niin rakentaa, että ne ovat samoissa käsissä, vaan eri käsissä, jotta pystytään valvomaan, onko toimittu asianmukaisesti. Näissä tapauksissa tietysti, kun on kyse pienistä summista, tekisi mieli sanoa, että houkutus olisi siihen, että siirretään ne samoihin käsiin. Se olisi tehokkaampaa, mutta kyse on kuitenkin oikeudellisesta ratkaisusta, ja silloin pitää olla aika tarkkanakin siinä, että näiden pitää olla eri käsissä. Mutta tulevina vuosina pitää tätä nyt tarkkailla, ja jos tähän löytyy mekanismeja, joilla voidaan toteuttaa tehokas toiminta ja oikeusturva samoissa käsissä, silloin voidaan uudistusta viedä eteenpäin, mutta nyt tämä on tuomioistuimissa sen takia, että keskittämällä toimintoja ja ottamalla sähköiset menettelyt käyttöön saadaan tehostettua toimintaa mutta turvattua myös oikeusturva jokaiselle kansalaiselle siinä hyvin, hyvin ikävässä tilanteessa.
Sitten kielikysymyksestä: Nimenomaan ruotsin kieltä puolustaakseni keskitin Turkuun nämä toiminnot. Tässähän siis muutettiin esitystä, kuten varmaan asiaa seuranneet ovat huomanneet, syksyn aikana. Halusin sen nimenomaan tehdä osittain myös kieliperusteella. Turussa on tietysti osaamistakin enemmän, mutta myös kieliperuste oli tässä keskeinen.
Näistä hyödyistä vielä lyhyesti: Toiminnalliset hyödyt ovat isot, kun voidaan osaamista keskittää ja tehostaa. Toisaalta taas saadaan yhdenmukaisia ratkaisuja kansalaisille laajemmin eri puolilla Suomea. Ja kolmantena myös taloudelliset säästöt ovat yksi tekijä tässä. Elikkä useita eri hyötyjä tulee. — Kiitos.