Arvoisa herra puhemies! Hyvä ministeri! Hyvät edustajakollegat ja muut paikallaolijat! Kiitos ministeri Ohisalolle tämän esityksen esittelystä. Tämä on tärkeä uudistus. Sähköisen käsittelyjärjestelmän aikaansaaminen helpottaa toteutuessaan merkittävällä tavalla meitä metsästäjiä mutta myös ampumaurheiluharrastajia ja muita toimijoita. Oikeastaan ainoa, mitä tässä vähän voi paheksua, on se, että uudistus viivästyy, ja toisaalta myös se, että kun tätä uudistusta käsiteltiin viime kesänä, 15.7., ei huomioitu, että aikataulu ei onnistu eikä tätä saada toimeenpantua määrätyssä aikataulussa. Esimerkiksi se on hyvä uudistus, joka tässä tulee mahdolliseksi, että jatkossa toivottavasti tämän harrastuneisuuden voi myös esittää ja rekisteröidä tämän järjestelmän kautta. Se on yksi asia, jota erityisesti ampumaharrastajat ovat esillä pitäneet, että harrastajatiedot ja harrastuneisuuden voisi tämän kautta esille tuoda ja toteen kirjata.
Yksi asia oikeastaan, kun tässä ampuma-aselaista puhutaan, on tämä näyttövelvoite, joka usein aseita ostettaessa on. Se on jollain tavalla osoittautunut arjessa kyllä aika lailla toimimattomaksi, ja toivoisin, että ministeri Ohisalo voisi sitä pohtia ja viedä siihen suuntaan, mitä minä ja muutamat muutkin ovat täällä salissa aiemmin esittäneet, että jatkossa tämä näyttövelvoite olisi vain sen tyyppisessä kaupassa, jossa ase ostetaan toiselta harrastajalta. Ymmärrän sen, että jos minä ostan haulikon edustaja Kurviselta, niin silloin minä kävisin sen näyttämässä ja voitaisiin siinä tarkistaa, että kaikki kohtaa, [Antti Kurvinen: Minäkin sinuna kävisin!] vaikka edustaja Kurvinen tiedetään ja tunnetaan luotettavaksi ja rehelliseksi toimijaksi. Kun se olisi kahden tavallisen ihmisen tekemää kauppaa, niin silloin tuo näyttövelvoite olisi. Mutta silloin, kun aseen käy ostamassa lailliselta asekaupalta tai -kauppiaalta, niin jollain tavalla se näyttö tuntuu niin kuin turhalta, kerran asemyyjällä ja -kaupalla on jo omat velvollisuudet siinä. Tämä olisi erittäin järkevää.
Tällä hetkellähän itse asiassa tilanne on sellainen, että kun meiltäkin omalta kylältä lähtee asetta näyttämään Hämeenlinnaan, niin siihen on otettava vapaapäivä, sillä nuo ajat ovat arkena. Minullakin on tällä hetkellä yksi ase jo maksettuna, mutta en ota sitä itselleni ennen kuin vasta ensi kesänä, kun löydän sellaisen päivän, että pystyn käymään sen tiistaipäivänä näyttämässä enkä joudu olemaan sen takia töistä poissa. Tämä on täysin järjetön tilanne. Toki sen voisi tehdä niin, että vaikkapa minun kotikunnassani Lopella ihminen, jolla on aselupia, keräisi pakettiautoon vaikkapa 50 asetta, ja hän olisi oikeutettu käymään näyttämässä ne kaikki meidän puolesta. Eihän tässä ole oikeastaan mitään järkeä, ja toivottavasti tätä ei kuuntele kukaan sellainen, joka voisi oivaltaa, että siellähän poliisiaseman parkkipaikalla on aikamoisia lasteja aseita, joita käydään näyttämässä — usein poliiseille, jotka eivät välttämättä niistä aseista juuri mitään ymmärrä. Kaikki eivät ymmärrä, osa ymmärtää, osa ei.
Arvoisa puhemies! Tämä yhtenä. Huoli myös ampumaratojen tulevaisuudesta on iso, mutta tässä keskustelussa kuulisin mielelläni myös ministeri Ohisalolta päivitystä tähän Euroopan unionin esittämään lyijyhaulien ja lyijyammusten laajaan kieltosuunnitelmaan. Esityshän koskisi siis erityisesti kosteikkoalueita, mutta sen määritelmä, jota EU on ajamassa, on niin lavea, että se käytännössä kieltäisi käytön isossa osassa Suomea. EU-määritelmä ei pitäisi sisällään vain järviä ja niiden rantoja vaan myös turvealueet, lammet, lätäköt ja jopa peltojen reunoissa olevat ojat. Ja kun näiden ympärille ja ojien varsille molemmin puolin määriteltäisiin vielä 400 metrin turva-alue, niin kielto olisi aika lailla koko Suomen kattava ja ehdoton. Suomen maa-alueesta tulisi tällä EU:n ajamalla rajoituksella katetuksi yli kolme neljäsosaa, ja nämä siis olisivat jatkossa lyijyhaulien ja -ammusten käyttökieltoalueita. Täyskielto koskisi myös näille alueille sisältyviä ampumaratoja. Niitäkin muuten Suomesta löytyy.
Esityksellä olisi toteutuessaan ensi vaiheessa siis merkittävä vaikutus erityisesti haulikolla tapahtuvaan metsästykseen, mutta myös muuhun metsästykseen, ampumaurheiluun ja myös meidän reserviläistoimintaamme. Muutos nostaisi myös merkittävästi kustannuksia. Vaihtoehtoiset ampumatarvikkeet ovat lyijyhauleja kalliimpia, ja osassa aseita ei niitä ole edes mahdollista käyttää. Lyijyhaulien näin laajalle ja ehdottomalle täyskiellolle onkin vaikea löytää perusteita. Esimerkiksi Metsästäjäliitto on nostanut laajasti esille lyijyhaulikiellon ongelmia, kuten myös reserviläisjärjestöt. Lisäksi vaihtoehtoisten ammusmateriaalien haittavaikutuksista ei ole vielä luotettavaa ja tutkimustietoon perustuvaa tietoa muun muassa niiden vaikutuksista ihmisten ja eläinten terveyteen. Ratkaisu voi olla myös tästä näkökulmasta hätiköity ja toteutuessaan väärä.
Suomessa on jo aiemmin, vuonna 1996, vastuullisesti kielletty lyijyhaulien käyttö vesilintujen metsästyksessä. Tämä rajoitus onkin täysin riittävä maahamme, ja itse toivon, että Suomi ei ole tätä Euroopan unionin esitystä eteenpäin viemässä. Samaan aikaan EU selvittää lisäksi vielä laajempaa, kaikenlaisten lyijyammusten käyttökieltoa. Vaikka esitys ei koskisikaan muun muassa viranomaiskäyttöä, sillä olisi toteutuessaan todennäköisesti laajat vaikutukset muun muassa Suomen sotilaalliseen maanpuolustukseen. Lyijyammusten täyskiellon vaikutukset olisivat laajat, sillä merkittävin osin lyijylle ei ole olemassa vaihtoehtoja kivääri- ja pistoolipatruunoiden osalta. EU:n suunnitelmat ovat saaneetkin täysin aiheellisesti osakseen kovaa vastustusta. Esitykset eivät ole perusteltuja metsästyksen osalta, mutta eivät myöskään kansallisen maanpuolustuksen eivätkä ampumaurheilunkaan suhteen. Suomen ei minun mielestäni pidä missään tapauksessa kuitata ja hyväksyä esitystä, ja kansallisen edunvalvonnan tuleekin tehdä kaikilla eri tasoilla kaikki mahdollinen ja mahdotonkin, jotta Suomi ei tule esitystä hyväksymään.
Arvoisa puhemies! Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tämä esitys on jollain tavalla EU:ssa tällä hetkellä odottavassa tilassa, mutta kuulisin mielelläni, mikä ministeri Ohisalolla on tämän hetken tieto ja millä tavalla meidän hallitus tähän esitykseen suhtautuu.