Arvoisa puhemies! Käsittelemme siis Yleisradion hallintoneuvoston kertomusta eduskunnalle vuodelta 2021, ja tätä vuottahan hallitsi korona, kuten kaikki tässä salissa tietävät. Voin kuitenkin sanoa, että kriisiaikana Yleisradiota tarvitaan vieläkin enemmän kuin normaaliaikana, on sitten kyse koronasta tai sitten esimerkiksi tästä Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan, jota ei toki tässä käsitellä, koska nyt on kyse vuosikertomuksesta 2021, mutta nämä samat havainnot siitä, että laadukasta tiedonvälitystä, viranomaistiedotteita ja ‑informaatiota kansalaiset tarvitsevat vieläkin enemmän kriisiaikana.
Vuonna 2021 Yle Areena saavutti ennätysyleisön, ja lisäksi Yle TV oli Suomen suosituin televisiokanava ja Yle Radio Suomi Suomen suosituin radiokanava. On hyvä myös mainita tässä kriisiaikana kansalaisia yhdistäneet tapahtumat, laadukas urheilutarjonta — jalkapallon EM-kilpailut, Tokion olympialaiset, 3,7—3,8 miljoonaa katsojaa — sen lisäksi paljon myös kulttuuritarjontaa. Kuten kaikki tiedämme, tapahtuma-ala oli suurissa vaikeuksissa korona-aikana, ja Yle pyrki omalta osaltaan helpottamaan tapahtuma-alan ongelmia sillä, että se lisäsi omassa tuotannossaan kotimaista tarjontaa, joka oli sitten avuksi alan toimijoille, [Jukka Gustafsson: Oikein hyvä, oikein hyvä!] ja tietysti myös välitti kotikatsojille laadukasta kotimaista ohjelmaa.
Ehkä sitten yksi sana vielä siitä, miten henkilöstö on tähän suhtautunut. Yleisradiossa kuten muuallakin siirryttiin etätyöformaattiin — toki osa teki koko ajan töitä myös toimituksessa ja oli eräänlainen varallaolojärjestelmä — mutta tässä onnistuttiin erittäin hyvin, ja senhän oli ihan välttämätöntäkin onnistua, koska tietenkään ei ole mahdollista, että kriisiaikana tiedonvälitys katkeaisi. Eli tämä oli erittäin hyvin onnistunut toimenpide, ja siitä myös kiitokset Ylen henkilöstölle.
Arvoisa puhemies! Seuraavaksi muutamia lukuja, jotka kuvaavat Ylen merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa: 94 prosenttia suomalaisista käyttää ainakin kerran viikossa Ylen palveluita. 66 prosenttia katsoo Ylen suoriutuneen hyvin tai melko hyvin ja ainoastaan noin 10 prosenttia katsoo, että Yle ei ole suoriutunut edes välttävästi omista tehtävistään. Riippumaton tiedonvälityshän korostuu tällaisena aikana, kuten jo mainitsin. Ylen verkkopalvelut tavoittaa yli 15-vuotiaista 68 prosenttia eli 2,9 miljoonaa suomalaista. Yle-veron maksajista kolme neljäsosaa kokee saavansa melko tai erittäin hyvää vastinetta Yle-verolle. Tässä on toki alueellisia eroja, eli pääkaupunkiseudulla Yleen suhtaudutaan myötämielisemmin kuin maaseudulla.
Tästä haluan sanoa sen, että Yle on nyt perustamassa toimituksia pienempiin kaupunkeihin eli seutukaupunkeihin, tällaisia pientoimituksia, 1—3 toimittajan toimituksia, missä on sama idea kuin mitä Ruotsin SVT on toteuttanut. Sen ajatuksena on se, että Ylen valtakunnalliseen verkkoon entistä enemmän tulee ohjelmia myös suurten kaupunkien ulkopuolelta, ja tällä on tarkoituksena tasapainottaa tätä suhteessa pääkaupunkiseutu—suuret kaupungit—maaseutu—seutukaupungit-näkökulmaan.
Arvoisa puhemies! Sitten lopuksi vielä muutama sana Ylen suhteesta kaupalliseen mediaan. On tietenkin selvää, että Yleisradio ei yksinään kykene tarjoamaan Suomessa laadukasta tiedonvälitystä, eikä pidäkään, vaan siihen tarvitaan myös kaupallista televisiota, radiota ja lehdistöä. Yle on tehnyt yhteistyötä koko ajan muun muassa MTV:n ja Maaseudun Tulevaisuuden kanssa. Sen sijaan Medialiiton kantelu ja Sanoman kantelu ovat välittäneet vähän toisenlaista viestiä. Pidänkin hyvin tärkeänä, että erityisesti tässä tilanteessa, missä nyt ollaan, jolloin meillä on enemmän kuin välttämätöntä saada varmistettua myös se, että tiedonvälityksessä, jota meille kansainvälisistä medioista tulee, on punnittua ja oikeaa tietoa, kun tätä sitten kotimaassa välitetään, ja että yhteistyötä kehitetään Ylen ja suurimpien yksityisten tai kaupallisten medioiden välillä, kuten esimerkiksi Norjassa on tehty. Tätä pidän hyvin tärkeänä.
Sitten vielä maininta siitä, että Yle on keskeinen yhteistyökumppani kotimaisille tuotantoyhtiöille. Eli itse asiassa, kun kulttuuria Suomesta viedään, suurin osa siitä tapahtuu yhteistyössä Ylen kanssa, koska nämä toimijat ovat yksinäisinä liian pieniä toimiakseen itse kansainvälisillä markkinoilla tai hakeakseen rahoitusta, ilman että siinä on myös Yleisradio mukana. Sen vuoksi on johdonmukaisesti pyritty nostamaan Ylen ostoja kotimaisilta tuotantoyhtiöiltä ja tukemaan myös suomalaista kulttuurivientiä.
Arvoisa puhemies! Ylen motto on ”kaikille yhteinen, jokaiselle oma”, ja vuoden 2021 hallintoneuvoston kertomus osoittaa, että tässä tehtävässä on koronavuonna pärjätty poikkeuksellisen hyvin.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä. — Totean, että tämän päivän istunto päättyy kello 13.30. Nyt on 11 puheenvuoroa, mikä tarkoittaa sitä, että jos puheenvuoroja jää pitämättä, asian käsittely keskeytetään ja se siirtyy johonkin toiseen istuntoon. — Edustaja Kivisaari, olkaa hyvä.