Arvoisa rouva puhemies! Ei nyt sali ihan vielä kokonaan tyhjentynyt.
Hallituksen sanat ja teot ovat jälleen ristiriidassa. Sitä ne ovat tällä kertaa ja jälleen biokaasutuotannon suhteen. Hallitusohjelmassa luvataan kehittää ja käynnistää biokaasutuotantoa sekä monipuolistaa biokaasun käyttöä. Nyt käsiteltävänä oleva lakiesitys toimii kuitenkin juuri päinvastoin. Se vaikeuttaa ja kankeuttaa pienimuotoista energiantuotantoa, ja erityisesti se tekee sitä maaseudulla.
Hallituksen lakiesitys liittyy EU-lainsäädännön toimeenpanoon, ja sen tavoitteena on varmistaa, että biopolttoaineet ja ‑nesteet tuotetaan kestävästi — erinomainen tavoite. Kestävyystavoite on luonnollisesti kannatettava, mutta hallituksen valitsema toteutustapa ei ole järkevä eikä siten kannatettava. Esityksen mukaan 7,5—20 megawatin sahalaitokset joutuvat niin sanotun todentamismenettelyn piiriin, eli ne joutuvat todentamaan käyttämiensä polttoaineiden, kuten purun, kuoren ja hakkeen, kestävyyden. Kyse on puunjalostuksen sivuvirroista, kestävästä polttomateriaalista.
Arvoisa puhemies! Näin raskaan ja kalliin hallintotaakan asettamisesta yrityksille on vaikea löytää mielekkyyttä. Pelkästään ensimmäisen vuoden kustannukset todentamisesta ovat arviolta 13 500 euroa yritystä kohden ja vuosittaiset kulut sen jälkeen 7 000—8 000 euroa. Tämä on monelle pienelle toimijalle liikaa, ja vielä useammalle se on vähintäänkin kohtuutonta. Tästä syystä keskusta esittää, että hallitus valmistelee viipymättä uuden kevyemmän todentamismenettelyn alle 20 megawatin laitoksille. Odotamme sellaista mallia, joka tukee uusiutuvaa energiantuotantoa eikä tukahduta sitä byrokratiaan.
Arvoisa puhemies! Hallitus kyllä esittää helpotuksia alle kahden megawatin laitoksille, mutta valikoiden. Esityksen mukaan kokonaislämpöteholtaan alle kahden megawatin laitosten hallinnollista taakkaa kevennetään siten, että niiden ei tarvitse tehdä todentamista. Hallituksen esitys ei kuitenkaan koske biokaasulaitoksia, joita valtaosa alle kahden megawatin ja sitä pienemmistä laitoksista on. Tämä on täsmäisku maatilojen biokaasutuotannolle.
Hallitus teki vuosi sitten linjauksen, jonka mukaan kestävyyden todentaminen on edellytys verohyötyjen saamiselle. Maatilojen biokaasulaitokset siis velvoitetaan kalliiseen ja raskaaseen byrokratiaan samalla, kun muut mittakaavaltaan pienet laitokset väistävät todentamismenettelyn. Tilanne on hyvin erilainen esimerkiksi länsinaapurissamme. Ruotsissa ei ole veroseuraamuksia maatilojen biokaasulaitoksille eikä liioin todentamisvaatimuksia. Viime vuoden lopulla Euroopan komissio vahvisti, että todentaminen ei ole välttämätöntä. Maatilatasoisten biokaasulaitosten verovapaus on EU:n valtiontukisääntöjen mukainen ilman todennustakin. Ruotsissa ja useimmissa EU-maissa maatilojen biokaasutuotanto on verotonta, Suomessa ei.
Tämän lakiesityksen myötä vaarana on, että Suomi vesittää omat tavoitteensa biokaasutuotannon kasvattamisesta. Uusiutuvan energian edistäminen ei tapahdu pelkillä hallitusohjelman kirjauksilla. Ne toteutuvat sillä, että lainsäädäntö luo edellytyksiä ja kannustimia, ei esteitä. Mielenkiintoista tässä on se, että aiemmin niin kovin voimakkaasti erilaista EU-sääntelyä erityisesti vastustanut toiseksi suurin hallituspuolue on nyt monta kertaa mennyt EU-sääntelyn taakse — mutta niin ne ajat muuttuvat.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella esitän keskustan vastalauseen eli vastalauseen numero 1 mukaisesti hyväksyttäväksi kolme lausumaa:
”1. Eduskunta edellyttää, että hallitus valmistelee viipymättä tarvittavat esitykset, joilla luodaan uusi kevyempi todentamismenettely alle 20 megawatin laitoksille.
2. Eduskunta edellyttää, että hallitus kohdistaa Energiavirastolle julkisen talouden suunnitelmassa kaavailtua lisärahoitusta käsittelyaikojen nopeuttamiseen.
3. Eduskunta edellyttää, että hallitus selvittää vielä mahdollisuutta siirtymäaikoja koskevien säännösten pidentämiseen.” — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Honkonen.