Arvoisa puhemies! Olin tässä samassa talossa, mutta ikävä kyllä se tietokonejärjestelmä tai tämä meidän digitaalinen appsi ei ollut ajan tasalla. Lähdin tänne, kun oli kolme puheenvuoroa vielä jäljellä, mutta ei niitä kahdessa minuutissa pystytty puhumaan, eli se laahaa nyt jäljessä. Niin kuin tämä edustajien pöytätietokonekin tässä salissa sekin näytti laahaavan tänään jäljessä, eli tekee tämän ennakoinnin hiukan hankalaksi, koska en halunnut osallistua tuohon edellä käytyyn keskusteluun. Mutta tähän ekspertiisini riittää, joten esittelen lyhyesti tämän asian.
Tässä on siis kysymys siitä, että vuoden alusta ehdotetaan poistettavaksi työllistämistä edistävien palveluiden ajalta maksettavan työttömyysturvalain mukainen peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korotusosa sekä ansiopäivärahan korotettu ansio-osa. Tällaisia työllistämiseen liittyviä palveluita meille perinteisesti ovat työvoimakoulutus, työnhakijan omaehtoinen työttömyysetuudella tuettu opiskelu, työnhakijan omaehtoinen työttömyysetuudella tuettu kotoutumiskoulutus, työnhakuvalmennus, uravalmennus, työkokeilu, koulutuskokeilu ja kuntouttava työtoiminta. Myöskin tässä ehdotuksessa ehdotetaan poistettavaksi mahdollisuus maksaa liikkumisavustusta korotettuna, jos henkilö siis ottaa työttömänä ollessaan vastaan työtä yli 200 kilometrin päässä asuinpaikastaan.
Tässä esityksessä ehdotetaan myös alennettavaksi vanhempien luona asuvien työnhakijoiden osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärää niin, että se jatkossa olisi 50 prosentin sijasta 35 prosenttia tuen hakijalle muutoin maksettavasta työmarkkinatuesta. Myöskin muutamia teknisiä muutoksia tehdään työttömyysturvalakiin.
No, kaiken takana on hallituksen kehysriihessä linjatut lisäsopeuttamistarpeet, joiden osana on käytännössä päätetty luopua työttömyysetuuden aktiiviajan korotuksista ja kiristää työmarkkinatuen tarveharkintaa vanhempien tulojen osalta. Tässä on oletusarvona, että etuuskuluja vähennetään 36,9 miljoonan euron verran, mutta kun verotulot sitten laskevat samalla, niin on jouduttava ottamaan huomioon, että se laskee tätä kokonaisetuuden taloudellista vaikutusta kymmenellä ja puolella miljoonalla eurolla, joka sitten käytännössä vähentää sen reilu 26 miljoonaa julkisen talouden menoja.
No, lähtökohtaisesti, arvoisa puhemies, nämä korotusosat ovat olleet iso kysymys yhteiskunnassa. Eli työttömyysturvan korotusosien tavoitteena on ollut osaltaan taloudellisesti kannustaa työnhakijoita hakeutumaan työllistymistä edistäviin palveluihin. Näitä korotusosia maksettiin vuonna 23 ansioturvan osalta reilulle 26 000 henkilölle, peruspäivärahassa lähes 11 000 henkilölle ja työmarkkinatuessa yli 50 000 henkilölle. Korotusosia maksetaan enintään 200 päivältä nykylain mukaan, ja peruspäivärahassa ja työmarkkinatuessa korotusosan suuruus on noin 5,3 euroa päivässä, eli käytännössä kuukauden osalta on sitten 114 euroa kuukaudessa tuo korotusosa. Ansioturvan osalta korotusosa määräytyy työttömyyttä edeltävän palkan mukaan, missä 2 000 euron kuukausituloilla ansio-osan korotuksen poistaminen pienentää etuutta noin 112 eurolla ja 1 000 euron osalta noin 208 eurolla kuukaudessa.
Tämän liikkuvuusavustuksen osalta kysymys on siis siitä, että yritetään kompensoida työmatkasta tai muutosta aiheutuvia kuluja ja kannustaa työnhakijaa ottamaan työtä vastaan pidemmän matkan päästä. Käytännössä liikkuvuusavustuksesta maksettava korotusosa on suuruudeltaan yhtä suuri kuin peruspäivärahan korotusosa eli 5,3 euroa päivässä, mikä tekee kuukaudessa keskimäärin noin 114 euroa. Liikkuvuusavustusta maksetaan enintään 60 päivältä. Yksittäiselle liikkumisavustuksen saajalle tämän korotusosan poistaminen voi tarkoittaa siis käytännössä noin 317 euron menetystä.
Työttömyysetuuksien korotusosan poistaminen alentaa esityksen mukaan työttömyysetuusmenoja perusturvassa noin 28,6 miljoonaa euroa ja ansioturvassa siis 8,3 miljoonaa euroa, ja liikkuvuusavustuksen korotusosan poistamisen vaikutus olisi 0,2 miljoonaa euroa. Ja kun sitten otetaan huomioon se, että korotusosien poistaminen nostaa yleisen asumistuen menoja noin 4 miljoonalla eurolla, niin kokonaisuus alkaa hahmottua.
Arvoisa puhemies! Työelämävaliokunnan lausunnosta ihan yksi nosto. Käytännössä korotusosien poistaminen koskee lähtökohtaisesti vain työllistymistä edistäviä palveluita, jotka alkavat lain voimaantulon jälkeen. Anteeksi, siis me sosiaali- ja terveysvaliokunnassa mutta myöskin työelämävaliokunta kiinnitti huomion siihen, että on perusteltua, että tämä korotusosien poisto koskisi siis vain sitä työllistymistä edistävää palvelua, joka alkaa nimenomaan tämän lain voimaantulon jälkeen. Jos se alkaisi ennen, niin sillä voisi olla vaikutuksia... Ja tällä suojataan palveluihin osallistuvien työnhakijoiden odotuksia siitä, että palveluun osallistumisen vaikutukset etuusoikeuteen eivät muutu palvelun aikana. Ja tällainen huomio on tärkeä, jonka molemmat valiokunnat jakavat.
On selvää, että myöskin on keskusteltu siitä, vaikuttaako korotusosien poistaminen ja millä tavalla, ja siitä voi tarkemmin katsoa sieltä lausunnosta.
Arvoisa puhemies! Sitten tämän osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärän alentaminen nykyisestä 50 prosentista 35 prosenttiin on tässä tämä toinen esitys, ja se koskee noin 10 400:aa henkilöä. 93 prosenttia osittaisen työmarkkinatuen saajista on nimenomaan näitä alle 30-vuotiaita, eli alentamisen vaikutukset kohdistuvat erityisesti niihin nuoriin, jotka elävät vanhempien, pääosin omien vanhempiensa, taloudessa, mutta jotka eivät kuitenkaan ole enää näiden vanhempien elatusvelvollisuuden piirissä.
On hyvä todeta se, että valiokunta piti myönteisenä, että esityksen mukaan kuitenkaan omaishoitajan hoitopalkkiota tai perhehoitajan hoitopalkkiota ei enää oteta huomioon hakijan vanhempien tuloina osittaisen työmarkkinatuen tarveharkinnassa, ja jatkossa työmarkkinatuki maksetaan täysimääräisenä, jos hakijan vanhempien tulot alittavat 1 781 euroa kuukaudessa. Jokainen vanhempien huollettavana oleva samassa taloudessa asuva alaikäinen lapsi nostaa tätä tulorajaa reilulla satasella eli 106 eurolla kuukaudessa. Työmarkkinatuki maksetaan edelleen kuitenkin täysimääräisesti silloin, jos vanhempien taloudessa asuva henkilö kykenee luotettavasti osoittamaan, etteivät vanhemmat tosiasiallisesti tue häntä taloudellisesti, vaikka nämä tulot vanhempien osalta ylittäisivät säädetyn rajan.
No tässä kokonaisuudessa on paljon myöskin valiokunnan huomioita, joihin ei ole tällä aikataululla mahdollista enää ottaa tässä kantoja.
Totean yhteisvaikutuksista ihan muutamalla sanalla vielä sen, että siinä missä perustuslakivaliokunta toteaa, että voidaan mennä tavallisessa säätämisjärjestyksessä, mutta sillä on useita huomioita, jotka tässä jaetaan, niin erityisesti yhteinen huomio on sosiaali- ja terveysvaliokunnan ja perustuslakivaliokunnan kannalta siinä, että tässä on tehty isoja muutoksia työttömyysturvaan ja myöskin nämä eri aikoina tehdyt työttömyysturvaan tehdyt muutokset aiheuttavat yhteisvaikutuksia, joihin halutaan kiinnittää erityistä huomiota. Tämän merkitys on siinä mielessä tärkeä, että sillä on myös vaikutusta moniin sellaisiin asioihin, jotka sitten vaikuttavat myös siihen, syntyykö lisää toimeentulotuen varassa olevia. Tästä voidaan sitten debatissa käydä keskustelua. — Kiitoksia.
Ja totean, että tähän esitykseen sisältyy myöskin valiokunnan mietintöön liitetty vastalause. Tämä vastalause on siinä valiokunnan mietinnön osana, ja siinä esitetään myöskin näiden korotusosien poistamisen tekemättä jättämistä. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Räsänen, Joona.