Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki väliaikaisista toimenpiteistä välineellistetyn maahantulon torjumiseksi. Kyse on hyvin poikkeuksellisesta lainsäädännöstä. Suomeen on jo yli puolen vuoden ajan pyritty vaikuttamaan välineellistetyn maahantulon keinoin. Tällä hetkellä itärajan rajanylityspaikat on valtioneuvoston päätöksellä suljettu toistaiseksi. Itärajan tilanne on pysynyt rauhallisena hallituksen määrätietoisilla toimilla. [Sanna Antikainen: Kiitos hallitukselle!] On kuitenkin välttämätöntä varautua siihen, että Suomen painostaminen jatkuu ja saa myös aiempaa vakavampia muotoja. Viranomaisilla tulee olla käytettävissään kaikki tarvittavat keinot Suomen täysivaltaisuuden ja kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Tässä esityksessä on kysymys turvallisuudesta, ja se on tämän salin yhteinen asia.
Arvoisa puhemies! Laissa säädettäisiin toimivaltuudesta rajoittaa kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten vastaanottamista tilanteissa, joissa vieras valtio pyrkii painostamaan Suomea maahantulijoita hyväksikäyttämällä. Valtioneuvosto päättäisi rajoitustoimista yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa. Rajoituspäätöksen tekemisellä olisi korkea kynnys. Edellytyksenä olisi tieto tai perusteltu epäily siitä, että vieras valtio pyrkii vaikuttamaan Suomeen maahantulijoita hyväksikäyttämällä. Perusteltu epäily muodostuisi käytännössä eri viranomaisten hankkimasta tai saamasta tiedosta ja siihen perustuvista arvioista. Lisäksi edellytettäisiin, että vieraan valtion vaikuttaminen vaarantaa vakavasti Suomen täysivaltaisuutta tai kansallista turvallisuutta.
Kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten vastaanottamista voitaisiin rajoittaa vain, jos se on välttämätöntä Suomen täysivaltaisuuden tai kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi ja muut keinot eivät ole riittäviä tilanteen ratkaisemiseksi. Rajoituspäätös olisi mahdollista tehdä vain rajatulle osalle Suomen valtakunnan rajaa. Sääntely ei estäisi kansainvälisen suojelun hakemista muualla Suomessa. Päätös voitaisiin tehdä enintään kuukauden ajaksi kerrallaan, mutta se voitaisiin tarvittaessa uusia, jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät. Pääsääntönä lain toimeenpanossa olisi, että rajoitusalueella välineellistetty maahantulo estetään. Henkilö, joka olisi estotoimista huolimatta päässyt maahan, poistettaisiin maasta, ja hänet ohjattaisiin siirtymään paikkaan, jossa kansainvälistä suojelua koskevia hakemuksia otetaan vastaan.
Rajavartija toimeenpanisi maasta poistamisen ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin ja käskyin, mutta sitä olisi tarvittaessa mahdollista tehostaa voimakeinoin. Esityksessä ei ehdoteta muutoksia rajavartiomiehen voimakeinoja koskevaan sääntelyyn, vaan siltä osin toimittaisiin voimassa olevan lainsäädännön mukaisin edellytyksin.
Maasta poistettavalle henkilölle olisi ilmoitettava kirjallisesti toimenpiteen perusteet ja tieto siitä, missä henkilö voi tehdä kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen. Maasta poistamiseen ei saisi hakea muutosta valittamalla. Henkilöllä olisi kuitenkin mahdollisuus kannella toimenpiteestä ja saada sitä kautta asia ja erityisesti viranomaisen menettelyn laillisuus ja asianmukaisuus jälkikäteen tarkemmin valvovan viranomaisen käsiteltäväksi. Tilanteiden riittävällä dokumentoinnilla on merkitystä sekä maahan saapuneen että päätöksen tekevän rajavartiomiehen oikeusturvan kannalta.
Esityksessä huomioidaan kuitenkin myös poikkeustilanteet, joissa kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otettaisiin tapauskohtaiseen arvioon perustuen vastaan:
Ensinnäkin kansainvälistä suojelua koskeva hakemus otettaisiin vastaan, jos se on tapauskohtaisen arvion mukaan välttämätöntä lapsen, vammaisen henkilön tai muun erityisen haavoittuvassa asemassa olevan henkilön oikeuksien turvaamiseksi. Arviossa otettaisiin huomioon lapsen etu sekä se, aiheuttaisiko maasta poistaminen henkilölle välittömän hengen tai terveyden vaaran.
Toiseksi hakemus otettaisiin vastaan, jos henkilö on esittänyt tai on tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella on ilmeistä, että henkilö on todellisessa vaarassa joutua kuolemanrangaistuksen, kidutuksen tai muun ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi ensisijaisesti valtiossa, josta hän on saapunut Suomeen.
Arviossa otettaisiin huomioon erityisesti henkilön esittämät asiakirjat ja sähköinen aineisto, henkilössä ulkoisesti havaittavissa olevat seikat sekä eri lähteistä hankitut ajantasaiset tiedot arvioinnin kohteena olevan valtion turvallisuudesta maasta poistettavalle henkilölle. Poikkeuksella pyritään varmistamaan muun muassa se, että palauttamiskieltoa ei käytännön toimissa rikottaisi.
Lakiehdotus sisältää säännökset myös kaikkein vakavimpiin maahantulon välineellistämisen tilanteisiin. Maahan tunkeutuminen väkivaltaa tai henkilöiden suurta lukumäärää hyväksikäyttäen voitaisiin välittömästi valtakunnanrajalla torjua ilman tapauskohtaisen arvion tekemistä, jos se on välttämätöntä ihmisten hengen ja terveyden varmistamiseksi ja jos menettelyä voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavana.
Arvoisa puhemies! Lailla pyritään vastaamaan tilanteisiin, joihin EU-säännökset ja kansainväliset sopimukset eivät anna ratkaisuja. Ehdotettu sääntely on jännitteinen perustuslain, EU-sääntelyn ja Suomea sitovien kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden kannalta, mutta se ei ole kuitenkaan niiden kanssa ilmeisessä ristiriidassa. Esimerkiksi haavoittuvimmassa asemassa olevien tilanne on huomioitu ja palauttamiskiellon noudattaminen pyritään käytännön soveltamisessa varmistamaan. Ehdotettu laki ei myöskään estäisi turvapaikanhakua Suomesta yleisesti.
Esityksen perusratkaisut ovat kuitenkin sellaisia, ettei esitystä ole mahdollista hyväksyä tavallisena lakina. Poikkeuslakimenettelyn edellytyksenä on, että käsillä tulee olla erityisen poikkeuksellinen tilanne ja poikkeuslain säätämiselle tulee olla pakottavia syitä. Poikkeusten tulee olla myös rajattuja. Hallitus katsoo, että esityksellä on erittäin painavat ja hyväksyttävät tavoitteet. Kokonaisuus huomioiden ehdotettuja rajoituksia voidaan pitää rajattuina poikkeuksina. Kyse ei ole puuttumisesta perustuslain keskeisiin ratkaisuihin, kuten perusoikeusjärjestelmän kokonaisuuteen.
Oikeusvaltiossa on keskeistä, että viranomaisten toiminta perustuu lakiin. On siis välttämätöntä, että eduskunta saa nyt tämän lakiesityksen käsiteltäväkseen, ja viime kädessä perustuslakivaliokunnan tehtävä on arvioida, miten esityksessä on pystytty vastaamaan oikeudellisiin jännitteisiin.
Arvoisa puhemies! Hallituksen vastuulla on huolehtia Suomen ja suomalaisten turvallisuudesta. [Oikealta: Kyllä!] Olemme sisäministeriössä määrätietoisesti kehittäneet lainsäädäntöä rajaturvallisuuden ja Suomen kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi. Nyt ehdotettava laki on yksi näistä toimista. Lain on tarkoitus olla Suomen turvana tarvittaessa. Laissa on kyse varautumisesta välineellistetyn maahantulon torjuntaan ja viranomaisten riittävien toimintamahdollisuuksien turvaamisesta myös vaikeimmissa tilanteissa. Laki on poikkeuksellinen mutta välttämätön keino, jolla voidaan varautua vieraan valtion Suomeen kohdistamaan painostamiseen.
Suomalaisen oikeusvaltion on voitava suojautua ulkoisilta uhilta. Siksi esitämme tätä lainsäädäntöä, jonka perusteella rajaviranomaiset voivat rajalla toimia ja torjua myös tämänkaltaisia uhkia lakiin perustuen. Suojelemalla kansallista turvallisuutta ja itsemääräämisoikeutta suojaamme samalla EU:n ja Naton pitkää itäistä ulkorajaa.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että laki tulisi voimaan mahdollisimman pian ja olisi voimassa vuoden voimaantulosta. [Vastauspuheenvuoropyyntöjä]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Otetaan debatti tähän. Meillähän on tässä aikaa rajoitettu. Käytetään tämä loppuaika sitten debattiin, elikkä noin kello 15 siirrytään sitten seuraavaan aiheeseen. Nyt kaikki ne, jotka haluavat käyttää tästä debattipuheenvuoron, vastauspuheenvuoron, painavat V-painiketta ja nousevat seisomaan. — Otetaan sieltä ensimmäisenä esimerkiksi edustaja Heinonen.