Perustelut
Euroopan keskuspankin laatiman selvityksen mukaan euroalueella
ilmeni vuonna 1999 miljoona seteliväärennystä.
Suomessa vastaava luku oli noin 200 yksittäistä väärennettyä seteliä.
Euroseteleiden ja -metallirahojen väärentämisriskiä lisää erityisesti
euromääräisen rahan maantieteellisesti
laaja käyttöalue ja rahan maailmanlaajuinen merkitys.
Euron väärentämisen tehokas torjunta
ei ole mahdollista yksittäisen EU:n jäsenvaltion
toimin, vaan se edellyttää yhteisötason
toimintaa.
Alkuperäinen asetusehdotus, joka perustuu EY:n perustamissopimukseen,
sisälsi Europoliin ja sen toimintaan liittyen useita säännöksiä, joissa
olisi asetettu velvollisuuksia Europolille tai jäsenvaltioille
suhteessa Europoliin. Jäsenvaltioiden vastustuksen johdosta
ehdotuksen käsittelyn kuluessa siitä on poistettu
Europoliin liittyvät velvoittavat säännökset.
Muutetussa muodossa asetusehdotus ei enää sisällä unionisopimuksen
alaan kuuluvia säännöksiä. Näin
ollen asetusehdotuksen hyväksymiselle ei valiokunnan käsityksen
mukaan ole tältä osin estettä.
Asetusehdotuksen 6 artiklassa säädettäisiin luottolaitoksille
ja muille ammattimaisesti käteisen rahan lajitteluun ja
jakeluun osallistuville tahoille velvollisuus poistaa liikenteestä väärennöksiksi
tietämänsä setelit ja metallirahat sekä sellaiset
rahat, joiden suhteen niillä on perusteltua aihetta olettaa,
että ne ovat vääriä. Alkuperäiseen
ehdotukseen sisältynyt säännös
velvollisuudesta suorittaa erityisiä tarkastuksia on jäsenvaltioiden
vaatimuksesta käsittelyn kuluessa poistunut. Tämän
vuoksi kansallisella sääntelyllä voidaan
kytkeä pankit ja muut ammattimaisesti rahankäsittelyyn
osallistuvat tahot rahanväärennösten
torjuntaan, mikä valiokunnan mielestä on välttämätöntä.
Tämä voi tapahtua esimerkiksi voimassa olevan
lainsäädännön mukaisilla rahan
käsittelyä koskevilla Suomen Pankin määräyksillä ja
ohjeilla.
Asetuksen 6 artiklan mukaisen velvollisuuden laiminlyönnistä jäsenvaltioiden
olisi säädettävä tehokkaita,
oikeasuhtaisia ja vakuuttavia seuraamuksia. Alkuperäisen
komission ehdotuksen mukaan jäsenvaltiot olisi velvoitettu
säätämään velvollisuuksien
laiminlyönnistä rangaistuksia. Jäsenvaltioiden
vastustuksen vuoksi ehdotusta on sittemmin muutettu yhdenmukaiseksi
muun yhteisölainsäädännön
kanssa siten, ettei siinä velvoiteta säätämään
rangaistuksia, vaan seuraamuksia. Asetusehdotuksen hyväksymiselle
ei siten ole sen johdosta estettä, ettei rikosoikeus kuulu
yhteisön toimivaltaan.
Rahanväärennöksistä ja siihen
liittyvistä rikoksista säädetään
rikoslain 37 luvun 1—7 §:ssä. Oikeushenkilön
rangaistusvastuu ei voimassa olevan lain mukaan koske rahanväärennysrikoksia.
Oikeusministeriössä valmisteltavana olevassa rikoslain
9 ja 37 luvun muuttamista koskevassa esityksessä on saadun
selvityksen mukaan tarkoitus ehdottaa oikeushenkilön rangaistusvastuun
ulottamista koskemaan rahanväärennöstä,
törkeää rahanväärennöstä,
lievää rahanväärennöstä,
rahanväärennöksen valmistelua ja väärän
rahan käyttöä. Kyseisen esityksen valmistelussa
on myös otettu huomioon kansallisen lainsäädännön
saattaminen vastaamaan asetusehdotuksen 1 artiklaan sisältyvän
rahan väärentämisen määritelmää.
Valiokunta kiinnittää huomiota vielä asetusehdotuksen
toimivaltaisia kansallisia viranomaisia koskevaan artiklaan (2 artiklan
b kohta). Asetuksessa on nimenomaan kysymys hallinnollisesta yhteistyöstä,
jonka ulkopuolelle poliisi- ja oikeusviranomaisia ei voida jättää.