Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Marraskuussa 2004 hyväksytty Haagin ohjelma määrittelee
unionin vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueen tulevat tavoitteet
vuodesta 2005 ainakin uuden perustuslaillisen sopimuksen voimaantuloon
asti. Turvallisuuden vahvistamisen osalta puheenjohtaja esittää yhtenä toimenpiteenä,
että lainvalvontaviranomaisten välisessä tietojenvaihdossa
otetaan vuoden 2008 alusta lukien käyttöön
saatavuusperiaate, jonka mukaan jäsenvaltion lainvalvontaviranomainen,
joka tarvitsee tietoa tehtäviensä suorittamiseen,
saa sen toisesta jäsenvaltiosta ja että toisen
jäsenvaltion lainvalvontaviranomaisen on annettava tieto
ilmoitettuun tarkoitukseen. Puheenjohtajan esityksen mukaan saatavuusperiaate
on kaksivaiheinen. Se edellyttää, että lainvalvontaviranomaisten
välisen tiedonvaihdon tulisi tapahtua mahdollisimman nopeasti.
Valmistelussa oleva Ruotsin aloite 10215/04 CRIMORG 46
ENFOPOL 69 COMIX 382 (U 48/2004 vp) puitepäätöksestä tiedon-
ja tiedustelutiedon vaihdon yksinkertaistamisesta tavoittelee tämän
ensimmäisen vaiheen täytäntöönpanoa.
Tämä edellyttää myös
Haagin ohjelmassa painotettavan riittävän tietosuojan
huomioimista.
Toinen vaihe saatavuusperiaatteesta muodostuu niiden teknisten
keinojen käytöstä, joita käyttäen
on helpotettava EU:n lainvalvontaviranomaisten tietoa siitä,
onko toisen jäsenvaltion lainvalvontaviranomaisella
hallussaan tai pääsyä sellaiseen tietoon,
joka liittyy heidän suorittamaansa tutkintaan. Jotta saatavuusperiaate
ei jäisi teoreettiseksi, lainvalvontaviranomaisten olisi
käyttäjäystävällisellä tavalla
tiedettävä, onko etsittyä tietoa toisessa
jäsenvaltiossa. Tältä osin
Haagin ohjelma toteaa, että tiedonvaihtomenetelmissä olisi
hyödynnettävä kaikin puolin uutta teknologiaa
ja menetelmät olisi mukautettava kunkin tietolajin mukaisesti
tarvittaessa niin, että kansallisiin tietokantoihin olisi vastavuoroinen
pääsy tai ne olisivat yhteentoimivia tai että nykyisiin
EU:n keskustietokantoihin, kuten SIS-järjestelmään,
olisi suora pääsy (verkossa) myös Europolilla.
Valtioneuvoston kanta
Yleistä
Tietojenvaihdon kehittäminen on keskeisessä asemassa
lainvalvontaviranomaisten välisen yhteistyön kehittämisessä.
Suomi suhtautuu myönteisesti saatavuusperiaatteen käyttöönottoon
tietojenvaihdossa. Suomi tukee puheenjohtajan ehdottamaa vaiheittaista
etenemistapaa, jossa valitaan ensin joitain rikostutkinnan kannalta
tärkeitä tietoja ja tutkitaan, mikä vaihtoehto
näiden osalta soveltuu parhaiten saatavuusperiaatteen toteuttamiseen.
Artikla 36 -komitean tehtävänä on työryhmien
ja komission tiedonannon tukemana tarkastella tietojen saatavuusperiaatteen toteuttamista
ja raportoida neuvostolle vuoden 2005 loppuun mennessä.
Ehdotettujen toteuttamisvaihtoehtojen osalta Suomi toteaa, että tarkoituksenmukaisin
vaihtoehto saatavuusperiaatteen soveltamiseksi eri tietoryhmien
osalta selviää jatkotyössä.
Alustavasti voidaan todeta, että vaihtoehdoista suoran pääsyn
toteuttamiseen muiden jäsenvaltioiden tietojärjestelmiin
liittyy merkittäviä teknisiä, kielellisiä ja
tietosuojaan liittyviä kysymyksiä ja ongelmia,
jotka on selvitettävä ennen tämän vaihtoehdon
harkitsemista. Samoin on pidettävä mielessä se
Haagin ohjelmassakin todettu periaate, että uusia keskitettyjä EU-tietokantoja
olisi perustettava vain, jos tutkimukset osoittavat niiden lisäarvon.
Suomi pitää tärkeänä sitä,
että instrumentin tulisi sallia myös tietojen
käyttäminen todisteena.
Jatkokeskusteluissa tulisi myös selkeyttää ehdotettavien
vaihtoehtojen suhde Ruotsin ehdotukseen, jota käsitellään
monialaista järjestäytynyttä rikollisuutta
käsittelevässä työryhmässä, jäljempänä MDG,
ja jonka kanssa tämä asia on ainakin joltakin
osin päällekkäinen. Nykyisessä muodossaan
Ruotsin ehdotus kattaa tiedot, jotka on poliisiviranomaisen hallussa
ja jotka se voi itsenäisesti luovuttaa.
Tulevaa komission ehdotusta olisi soveliainta käsitellä MDG:ssä,
jolloin yhteys Ruotsin ehdotukseen säilyy suorana. MDG:n
delegaatiot koostuvat sekä poliisi- että oikeusviranomaisista,
joiden rooli tämän ehdotuksen valmistelussa on
keskeinen. Jos valitaan joku muu työryhmä, tulee
huolehtia siitä, että koordinaatio eri työryhmien
työn välillä hoidetaan huolellisesti.
Suomen alustavat kannat esitettyihin vaihtoehtoihin:
1. Epäsuora pääsy tietoihin pyynnön
perusteella.
Ei tuone enää lisäarvoa ottaen huomioon,
että Ruotsin aloite perustuu tälle periaatteelle.
2. Suora pääsy toisen jäsenvaltion
tietojärjestelmiin.
Suoran pääsyn toteuttamiseen muiden jäsenvaltioiden
tietojärjestelmiin liittyy merkittäviä teknisiä,
kielellisiä ja muita tietosuojaan liittyviä kysymyksiä,
jotka on selvitettävä ennen tämän
vaihtoehdon harkitsemista.
3. Epäsuora pääsy toisen jäsenvaltion
tietoihin hit/no-hit-periaatteella keskushakemiston kautta.
Ehdotetuista vaihtoehdosta tämä näyttäisi alustavasti
kehittämiskelpoisimmalta käytännöllisestä näkökulmasta
katsoen. Juridisesta näkökulmasta on kuitenkin
edellytettävä selkeän oikeudellisen perustan
luomista sekä EU:n että kansallisella tasolla.
Keskushakemistovaihtoehdon osalta on huomattava, että kaikkien
jäsenvaltioiden tulliviranomaisten käyttöön
on tulossa tullitietojärjestelmäyleissopimuksen
(CIS) muutospöytäkirjalla perustettu tullitutkintatietokanta
(FIDE). FIDE on keskushakemisto, jonka avulla voidaan selvittää suorittavatko
tai ovatko toisen jäsenvaltion viranomaiset suorittaneet
samaa henkilöä tai yritystä koskevaa
tutkintaa. FIDE:stä voi hakea tietoa henkilön
tai yrityksen tietojen perusteella.
Keskushakemiston käyttö ei kuitenkaan aina tuo
lisäarvoa esimerkiksi tilanteissa, joissa vakiintunut yhteistyö maantieteellisesti
läheisten valtioiden välillä jo nyt sujuu
joustavasti ja nopeasti nykyaikaisia sähköisiä tietojenvälityskeinoja
käyttäen. Parhaimmassa tapauksessa keskushakemisto
auttaa kohdentamaan pyynnön sille valtiolle, jolla tarvittava
tieto on hallussa. Nykyisin pyyntö joudutaan lähettämään
useaan, satunnaisesti valittuun valtioon, kun ei ole varmuutta siitä,
kenellä on asiaa koskevaa tietoa.
4. Keskitettyjen eurooppalaisten ja kansainvälisten
tietokantojen luominen tai laajennettu käyttö.
Tältä osin Haagin ohjelma toteaa, että keskitettyjä EU-tietokantoja
olisi perustettava vain, jos tutkimukset osoittavat niiden lisäarvon.
5. Tehostettu pääsy jäsenvaltioiden
julkaisemiin poliisitietokantoihin.
Esimerkkinä voidaan mainita takavarikoidut aseet. Myös
tämä vaihtoehto vaikuttaa olevan ainakin
lainsäädännöllisesti mahdollista
toteuttaa, mutta sen antamaa lisäarvoa nykyiselle yhteistyölle
tulee selvittää.