Perustelut
Kuntatalous
Kuntatalouden lähtötilanne on taloudellisen
tilanteen nopean kohenemisen takia parempi kuin kevään
2006 peruspalveluohjelmassa. Valtion talousarvioon sisältyvän
peruspalvelubudjettitarkastelun arvioiden mukaan vuonna 2007 kuntien
ja kuntayhtymien vuosikate paranee vuoden 2006 ennakoidusta noin
2,0 miljardista eurosta noin 2,2 miljardiin euroon ja ylittää noin
viidenneksellä käyttöomaisuuden poistot.
Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan noin 0,7 miljardia euroa positiivinen.
Kuntien nettoinvestointien odotetaan pysyvän likimain 2,3
miljardin euron tasolla, joten vuosikate ei täysin riitä kattamaan nettoinvestointeja.
Kuntatalouden säilyessä lievästi alijäämäisenä kuntien
velan määrän arvioidaan edelleen kasvavan,
joskin selvästi viime vuosia hitaammin. Lainakannan vuoden
2007 lopussa arvioidaan olevan 8,3 miljardia euroa, mikä on
noin 5 prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon.
Kuntatalouden rahoitustasapainon keskimääräisestä parantumisesta
huolimatta siinä on huomattavia kuntakohtaisia, alueellisia
ja kuntaryhmittäisiä eroja. Selvityksen mukaan
negatiivisen vuosikatteen kuntia oli Manner-Suomessa 134 vuonna
2005 (138 vuonna 2004). Rahoitusongelmat, joita kuvaavat velkaantumisen
ja veroprosentin kasvu, keskittyvät lähinnä alle
6 000 asukkaan kuntiin sekä alueellisesti Pohjois-
ja Itä-Suomeen. Toisaalta heikon kehityksen alueita on
myös muualla maassa, lähinnä sellaisilla alueilla,
jotka ovat kaukana alueellisista keskuksista ja joille on tyypillistä voimakas
väestön väheneminen ja väestön
ikärakenteen muutos. Kuntakohtaisesti taloudellista rasitusta
aiheuttavat myös esimerkiksi erikoissairaanhoidon menojen
kasvu, ikärakenteesta johtuva kustannuskasvu ja työttömyys.
Monilla alueilla ja monissa kunnissa muuttoliike kärjistää tilannetta.
Eriytymiskehityksen arvioidaan kuntatalouden kokonaistilanteen paranemisesta
huolimatta jatkuvan myös lähitulevaisuudessa.
Vuoden 2007 valtion talousarvioesityksessä ehdotetaan
kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen (26.97.34) määrärahaksi
12 miljoonaa euroa. Määrä on 14,5 miljoonaa
euroa pienempi kuin vuonna 2006. Valiokunta toteaa, että rahoitusavustus
on tarkoitettu harkinnanvaraiseksi lisätueksi lähinnä poikkeuksellisiin
tai tilapäisiin kuntien talousvaikeuksiin. Viime vuosina
tarkoituksena on ollut asteittain vähentää harkinnanvaraisen
rahoitusavustuksen määrää. Vuoden
2006 alusta avustuksen myöntämisen edellytyksiin
lisättiin se, että kunta on hyväksynyt
suunnitelman taloutensa tasapainottamiseksi toteutettavista toimenpiteistä (laki 1068/2005).
Harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen on kunnissa taloustilanne
huomioon ottaen koettu olevan tarpeen. Vuonna 2006 rahoitusavustusta on
hakenut 211 kuntaa. Parhaillaan on vireillä kunta- ja palvelurakenneuudistushanke,
jota koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 29.9.2006
(HE 155/2006 vp). Esityksen tarkoituksena
on käynnistää lainsäädännöllinen
ja hallinnollinen uudistustyö, jonka tavoitteena on, että kuntien
vastuulla olevat palvelut saavat riittävän vahvan
rakenteellisen ja taloudellisen pohjan. Työ on tarkoitus
toteuttaa vuoden 2009 loppuun mennessä. Samanaikaisesti
on tärkeää kannustaa kuntia jatkamaan
jo aloittamiaan tervehdyttämistoimia. Hallintovaliokunnan
näkemyksen mukaan uudistustyön tässä vaiheessa
harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määrää ei
olisi tarkoituksenmukaista vähentää.
Valiokunta on aikaisempien valtion talousarvioesitysten yhteydessä kiinnittänyt
toistuvasti huomiota siihen, että kustannustason nousu
tulee kompensoida täysimääräisesti
(mm. HaVL 20/2005 vp, HaVL
24/2004 vp ja HaVL 4/2003 vp).
Kuntien valtionosuuslakiin tehdyn muutoksen (laki 1068/2005)
perusteella mahdollisuus tehdä lakisääteinen
kustannustason tarkistus täysimääräistä pienempänä poistuu
vuoden 2008 alusta. Vuoden 2007 talousarvioesityksessä on yleisen
valtionosuuden keskimääräiseen euromäärään
tehty 2,0 prosentin kustannustason tarkistus, joka on 75 prosenttia
täysimääräisestä indeksitarkistuksesta.
Valiokunta pitää aikaisempiin kannanottoihinsa
viitaten perusteltuna, että indeksitarkistus toteutettaisiin
täysimääräisenä.
Valiokunta toteaa myönteisenä, että vuoden 2005
valtionosuuksissa toteutettavaksi tarkoitetun valtion ja kuntien
välisen kustannustenjaon viimeinen, vuonna 2008 maksettavaksi
päätetty tarkistuserä aikaistetaan tuloutettavaksi
kunnille jo vuonna 2007. Tältä osin valiokunta
viittaa lausuntoonsa HaVL 39/2006 vp — HE
144/2006 vp.
Sisäiseen turvallisuuteen liittyvät tehtävät
Valiokunta toteaa myönteisenä rikostorjunnan viime
vuosien tuloksellisuuden. On tärkeää,
että vuonna 2007 jatketaan talousrikostorjunnan ja harmaan
talouden torjunnan tehostamistoimia. Keskeinen painopiste on myös
huumausainerikollisuuden ja muun järjestäytyneen
rikollisuuden torjunta. Omaisuusrikosten selvitystasoa nostetaan
edelleen ja väkivaltarikollisuuden vähentämiseen
tähtäävän rikoksentorjuntaohjelman
toimeenpano käynnistetään. Saadun tiedon mukaan
perheväkivalta ja kotihälytysten määrä ovat
lisääntyneet. Valiokunta korostaa ennalta estävän
työn merkitystä ja poliisin ja sosiaalitoimen
yhteistyön vahvistamista. Liikennevalvonnassa poliisin
painopisteenä on muun muassa raskaan liikenteen valvonnan
tehostaminen yhteistyössä muiden viranomaisten
kanssa. Lupapalveluiden osalta on tärkeää joustavuus
ja kustannustehokkuus sähköistä asiointia
ja muita palvelumuotoja hyödyntäen niin, että palvelujen saatavuus
turvataan.
Valiokunta tähdentää tavoitetta pitää poliisimiesten
määrä vuoden 2002 tasolla. Valiokunta viittaa
hallintoselonteon johdosta antamaansa mietintöön
(HaVM 2/2006 vp — VNS
2/2005 vp) ja painottaa poliisin hallinnonrakenteiden kehittämistyössä kansalaisten
turvallisuuspalveluiden turvaamista ja sitä, että tuottavuutta
lisätään hallintorakenteita keventämällä siten,
että poliisin peruspalveluihin eli hälytystoimintaan, valvontaan,
rikostorjuntaan ja lupapalveluihin kohdennettavat resurssit varmistetaan.
Poliisin toimintamenomäärärahassa
on tarpeen lisäksi ottaa huomioon erilaisten suurten valtakunnallisten
ja paikallisten tapahtumien ylimääräiset
turvallisuuteen liittyvät kustannukset. Tällaisia
tapahtumia olivat esimerkiksi vuonna 2005 yleisurheilun MM-kisat
ja vuonna 2006 Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kokoukset.
Vuonna 2007 Helsingissä järjestetään Euroopan
yleisradioliiton (EBU) laulukilpailut. Valiokunta katsoo, että tällaiset
mittavat, ennalta tiedossa olevat tapahtumat on perusteltua ottaa
valtion talousarviossa erikseen huomioon.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota poliisin
toimintamenomomentin (26.75.21) siirtyvän erän
kehitykseen. Vuodelta 2004 vuodelle 2005 siirtyi vähän
alle 40 miljoonaa euroa ja vuodelta 2005 vuodelle 2006 noin 30 miljoonaa
euroa. Vuodelta 2006 vuodelle 2007 siirtyvä erä olisi valiokunnan
saaman arvion mukaan noin 20 miljoonaa euroa. Siirtyvä erä tasaa
menoja ja toimii eräänlaisena puskurina yllättäviä menoja
varten. Valiokunta viittaa vuoden 2006 talousarvioesitystä koskevaan
lausuntoonsa (HaVL 20/2005 vp) ja katsoo,
että siirtyvän erän osuus tulisi olla noin
5 prosentin luokkaa.
Uuden passilain (671/2006) nojalla
poliisi myöntää matkustusasiakirjoja,
joissa on biometriset tunnisteet. Rajavartiolaitoksen osalta on
talousarvioesityksessä otettu kertalisäyksenä huomioon
500 000 euroa matkustusasiakirjojen biometristen tunnisteiden
käyttöön siirtymisen johdosta. Hallintovaliokunta
toteaa, että poliisin toimintamenomomentille (26.75.21)
on vuoden 2007 täydentävässä talousarviokäsittelyssä tarpeen
ottaa budjettiriihessä sovitun mukaisesti lisäys
biometriahankkeen rahoitukseen.
Valiokunta korostaa viranomaisten sektorirajat ylittävää yhteistyötä sisäisen
turvallisuuden tuloksellisuuden ja palvelujen laadun kannalta. Tärkeää on
huolehtia koko viranomaisketjun toimivuudesta. Tähän
valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös hallintoselonteosta
antamassaan mietinnössä (HaVM 2/2006
vp — VNS 2/2005 vp).
Esimerkiksi syyttäjän työn onnistumisen kannalta
on ensiarvoisen tärkeää hyvä yhteistoiminta
esitutkintaa suorittavan ja johtavan poliisin kanssa. Tämän
merkitys korostuu etenkin laajoissa, esimerkiksi talousrikos- tai
huumausainerikosjutuissa. Viranomaisten palveluketjun toimivuuden
kannalta on myös tarpeen huolehtia toimintaan kohdistettavista
riittävistä voimavaroista. Syyttäjätoimen
osalta valiokunta kiinnittää huomiota asiaan lausunnossaan HaVL 38/2006
vp — HE 84/2006 vp.
Pelastustoimen osalta valiokunta painottaa hätäkeskuslaitoksen
toimintaedellytysten turvaamista. On tärkeää,
että hätäkeskustietojärjestelmän
päivittämisestä huolehditaan sopimuksien
mukaisesti ja johtamista ja toimintatapoja kehitetään.
Työn kuormittavuuteen, henkilöstön jaksamiseen
ja koulutustarpeeseen on syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Kansalaisen näkökulmasta on pelastustoimen, kuten
koko sisäisen turvallisuuden alalla tärkeää,
että hälytyspalvelut saadaan nopeasti ja että muutoinkin
palveluiden saatavuudesta ja laadusta huolehditaan niin, ettei turvallisuus
vaarannu.
Muut kannanotot
Hallinnon kehittämisen keskeisiä tavoitteita ovat
lähivuosina julkisen sektorin vastuulla olevien palvelujen
saatavuuden ja laadun turvaaminen, tuottavuuden parantaminen, eri
toimijoiden yhteistyön kehittäminen, tietoyhteiskuntakehityksen
tukeminen sekä valtionhallinnon henkilöstövoimavarojen
turvaaminen. Hallintovaliokunta on käsitellyt näitä tavoitteita
ja niitä koskevia toimintalinjauksia seikkaperäisesti
hallintoselonteon johdosta antamassaan mietinnössä (HaVM
2/2006 vp — VNS 2/2005
vp). Tässä yhteydessä valiokunta
tähdentää tuottavuustyön osalta
koordinoinnin merkitystä. Monet asiakokonaisuudet ovat
poikkihallinnollisia, mikä on hallinnon uudistamisen toimenpidesuunnitelmissa
ja konkreettisissa toimenpiteissä otettava huomioon.
Valtion henkilöstöpolitiikkaan liittyen eduskunta
on hallintovaliokunnan edellä mainitun mietinnön
pohjalta hyväksynyt lausuman, jossa se edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että muun muassa valtiontalouden
kehysmenettelyssä valtion henkilöstömäärä arvioidaan
kaavamaisen matemaattisen laskentamallin sijasta ottaen huomioon
valtion tehtävät sekä tuottavuutta tehostavien
hankkeiden ja prosessien hyödyt.
Hallintovaliokunta toteaa myönteisenä KuntaIT-hankkeen
käynnistymisen. KuntaIT-toiminnon tavoitteena on edistää kuntien
järjestämisvastuulla olevien palvelujen saatavuutta
ja parantaa niiden laatua. Samalla toiminnon avulla voidaan huomattavasti
parantaa tuottavuutta. KuntaIT toimii kiinteässä yhteydessä valtionhallinnon
IT-johtamisyksikön ja sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa. Vuoden 2007 talousarvioesityksessä esitetään
hankkeen toimintamenoihin sisäasiainministeriön
hallinnonalalle 2 500 000 euroa. Saadun tiedon
mukaan hankkeen rahoitukseen liittyvä lakiesitys on tarkoitus
saattaa eduskunnan käsiteltäväksi vielä kuluvan
syksyn aikana.
Ulkomaalaisviraston osalta vuonna 2007 hakemusten määrän
ei oleteta oleellisesti lisääntyvän.
Oleskelulupien käsittelyajoissa on valiokunnan käsityksen
mukaan tapahtunut kehitystä, vaikka vieläkin on
liian pitkiä käsittelyaikoja. Kansalaisuushakemusten
ratkaisussa tavoitteena on päästä tasapainoon
vuonna 2008 niin, että vielä olemassa olevat ruuhkat
on purettu. Valiokunta pitää tärkeänä,
että käsittelyprosessien kehittämistyötä ja
käsittelyaikojen lyhentämistä määrätietoisesti
jatketaan ja oikeusvarmuudesta huolehditaan. Ulkomaalaisviraston toiminnallisten
pääprosessien osalta sisäasiainministeriö ja
valtiovarainministeriö ovat tehneet sopimuksen sähköistämiseen
liittyvän tuottavuushankkeen rahoittamisesta.
Eduskunta on 3.10.2006 hyväksynyt uuden lain vesikulkuneuvorekisteristä (LiVM
15/2006 vp — HE 39/2006
vp). Selvityksen mukaan vesikulkuneuvorekisterin perustaminen
aiheuttaa venerekisterissä jo olevien tietojen päivityksen osalta
maistraateille kustannuksia sisäasiainministeriön
arvioiden mukaan 8 euroa muutosilmoitusta kohden. Maistraateille
aiheutuva kertaluonteinen kustannuslisäys on siten työvoiman osalta
noin 1 400 000 euroa. Lisäksi on otettava huomioon
lakiesityksen perusteluissa mainitut tietojärjestelmän
uudistamiskustannukset 120 000 euroa, joka käytettäisiin
Länsi-Suomen lääninhallituksessa uuden
rekisterin tietotekniseen perustamiseen. Liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintöön viitaten hallintovaliokunta toteaa,
että rekisterihallinnon vuoden 2007 ja 2008 määrärahoihin
tarvitaan siten yhteensä 1 520 000 euron
suuruinen kertaluonteinen lisäys vesikulkuneuvorekisterin
perustamisen johdosta.