Perustelut
Uusiutuvan energian edistämistavoitteet
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan suhtautuu myönteisesti
komission ilmasto- ja energiapaketin tavoitteisiin uusiutuvista
lähteistä peräisin olevan energian käytön
edistämisessä. EU on Eurooppa-neuvoston päätöksellä sitoutunut siihen,
että vuonna 2020 uusiutuvan energian osuus on yhteensä 20
prosenttia EU:n energian kokonaiskulutuksesta, jolloin koko EU:n
tasolla uusiutuvan energian käytön lisäämistarve
on keskimäärin 11,5 prosenttiyksikköä.
Poikkeuksen muodostaa liikennesektori, jonka polttoaineista on vähintään
10 prosenttia oltava uusiutuvaa energiaa liikenteessä vuonna
2020.
Valiokunta katsoo, että komission uusiutuvaa energiaa
koskevassa puitedirektiiviehdotuksessa (RES-direktiivi) Suomelle
esittämä 9,5 prosenttiyksikön lisäysvelvoite
on toteutettavissa. Valiokunta korostaa, että tavoitteet
tulee pääosin pyrkiä täyttämään
kotimaisista uusiutuvista raaka-aineista tuotetulla bioenergialla
ja biopolttoaineilla hyödyntäen mahdollisimman
laajasti uusiutuvan energian lähteitä. Valiokunta yhtyen
valtioneuvoston kantaan toteaa, että velvoite merkitsee
erityisesti metsä- ja peltoenergian, vesi- ja
tuulivoiman sekä maalämmön suurta lisäystä.
Tavoitteen saavuttamista edesauttaa, jos samanaikaisesti lisätään
energiatehokkuutta ja energian säästöä.
Lähitulevaisuudessa on käytössä olevin
keinoin varmistettava, että maatalous muodostuu energiaomavaraiseksi.
Valiokunta korostaa, että uusiutuvien energialähteiden
käytön lisääminen on myös
mahdollisuus maa- ja metsätaloussektorille. Suomella on
korkean teknologian maana hyvät edellytykset hyötyä uusiutuvista
lähteistä olevan energian käytön
lisäämisen direktiivistä.
Uusiutuvan energian tuotannon lisääminen
Komission ehdotuksen artiklassa 2 määritellään keskeiset
käsitteet, kuten esimerkiksi uusiutuvista lähteistä peräisin
oleva energia. Valiokunta toteaa, että uusiutuvan energian
määritelmän tulisi olla sellainen, että kohdassa
luetellut energialähteet ovat esimerkkejä. Uusiutuvien
energian lähteiden tutkimus on laajaa, ja uusia
potentiaalisia energialähteitä löytyy
jatkuvasti.
Valiokunta korostaa, että bioenergia-alan ja hajautetun
energiatalouden kehittäminen voivat olla maatalouden ja
maaseudun keskeinen panos ilmastonmuutoksen torjunnassa. Energiantuotannossa
ilmastonmuutos korostaa hajautettujen järjestelmien hyötyjä.
Useisiin uusiutuviin energianlähteisiin perustuva hajautettu
energiantuotanto vastaa parhaiten ilmastonmuutokseen sopeutumisen
haasteisiin. Samalla voidaan vähentää riippuvuutta
fossiilisista polttoaineista ja lisätä omavaraisuutta
sekä huoltovarmuutta. Valiokunta katsoo, että pienten
voimaloiden kilpailukyky tulee varmistaa, jotta lähienergiaa
voidaan tuottaa.
Suomessa voidaan yleisesti ottaen lisätä ja monipuolistaa
merkittävästi sekä metsä- että peltobiomassan
käyttöä. Valiokunta toteaa, että maassamme
on paljon viljelykelpoista maa-alaa, jota voidaan tulevaisuudessa
hyödyntää. Ottaen huomioon maamme asema
korkean osaamisen ja teknologian maana tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota
niin sanottujen arvotuotteiden talteenottoon ja siirtää painopistettä toisen
sukupolven biopolttoaineisiin. Samalla tulee panostaa näiden
alojen tutkimukseen ja tuotekehitykseen, koska tässä yhteydessä avautuu
myös kaupallisia mahdollisuuksia. EU:n ja samalla yksittäisten
jäsenmaiden tulee keskittyä myös muiden
kuin viljeltyjen bioenergialähteiden hyödyntämiseen
ja tekniikoiden kehittämiseen.
Komission ehdotukseen sisältyy alkuperätakuiden
järjestelmä, jolla pyritään
saavuttamaan joustoa uusiutuvien energian tavoitteiden saavuttamiseen.
Jäsenvaltioiden tulee pääsääntöisesti
tunnustaa muissa jäsenvaltioissa annetut uusiutuvan energian
alkuperätakuut. Valiokunta toteaa, että alkuperätakuiden
lähtökohta on oikea, mutta järjestelmään
sisältyy myös ongelmia. Toiminnanharjoittajien
välinen alkuperätakuiden siirto voi
johtaa jäsenmaiden väliseen tukikilpailuun. Valiokunta
pitää keskeisenä sitä, että uusiutuva
energia hyödynnetään erityisesti lähienergiana.
Sen vuoksi onkin tärkeää, ettei uusiutuvan
energian käytön lisäämisen yhteydessä luoda
erittäin pitkiin kuljetusmatkoihin ja jatkuvasti kasvavaan
kansainväliseen kuljetusliikenteeseen perustuvaa bioenergian
raaka-aineiden kauppaa.
Valiokunta korostaa, että uusiutuvan energian
tuotannon ja käytön lisäämiselle
on olemassa lainsäädännöllisiä esteitä,
jotka tulee systemaattisesti poistaa. Erityisesti sivutuoteasetukseen
(1774/2002/EY), lannoitusvalmistelakiin (539/2006)
ja jätelakiin (1072/1993) sisältyvät lukuisat
bioenergian tuotannon esteet tulee poistaa, jotta tuotantoa voidaan
lisätä. Myös kaikkia muita uusiutuvan
energian käytön lainsäädännöllisiä ja
hallinnollisia ongelmakohtia tulee vähentää.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että uusiutuvan energian vastaanotto esimerkiksi sähköverkkoon
mahdollistetaan tulevaisuudessa nykyistä helpommin. Tämä on
erityisen tärkeää muun muassa biokaasulle,
jotta siitä tuotettu sähkö, lämpö ja
maakaasua vastaavaksi jalostettu biometaani voidaan soveltuvissa
kohteissa myydä sähkö-, kaukolämpö-
tai maakaasuverkkoon.
Valiokunta toteaa, että nykyisellään
hevosenlantaan sovelletaan EY:n jätteenpolttodirektiiviä ja
kansallista valtioneuvoston asetusta jätteen polttamisesta
(362/2003), jolla direktiivi on pantu Suomessa täytäntöön.
Asetuksessa annetaan tiukat vaatimukset polttolaitteistolle ja poltossa
syntyvien päästöjen tarkkailulle, jolloin käytännössä poltto
ei ole ollut mahdollista. Neuvoston direktiiviä ympäristön
pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen
yhtenäistämisestä (1996/61/EY)
eli IPPC-direktiiviä ollaan parhaillaan uudistamassa. Tässä uudistuksessa IPPC-direktiivi
korvaa jätteenpolttodirektiivin ja muutamia muita direktiivejä,
jotka kaikki yhdistetään yhdeksi direktiiviksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tulevan IPPC-direktiivin jätteenpolttoluvussa
rajataan direktiivin soveltamisalasta pois muun muassa hevosenlanta,
jotta tätä biomassaa voidaan hyödyntää energiantuotannossa.
Erityisesti puukuivikkeisen hevosenlannan energiakäytön
esteet tulee poistaa.
Valiokunta toteaa, että tutkimustietoa uusiutuvista
energialähteistä tarvitaan vielä lisää,
jotta voidaan kartoittaa kaikki tulevaisuuden hyödyntämismahdollisuudet.
Esimerkiksi sähkölinjojen alle jäävien
alueiden hyödyntämistä yhdyskuntalietteen
avulla tapahtuvassa energiakasvien viljelyssä tai rehevöityneiden
järvien ruovikkojen käyttämistä polttoaineena
tulee selvittää.
Puuenergian käytön lisääminen
Uusiutuvan energian tuotannon laajentamisella luodaan maaseudun
kehittämiselle uusia mahdollisuuksia. Metsien hoidon kannalta
puun energiakäyttöä voidaan lisätä tuntuvasti.
Valiokunta toteaa, ettei metsäteollisuuden puuraaka-aineen
saatavuudelle aiheudu ongelmia puun energiakäytön
lisäämisestä, vaan kyse on ensisijaisesti
metsienhoidon yhteydessä saatavan hakkuutähteen
ja ensiharvennuksista korjattavan energiapuun nykyistä tehokkaammasta
hyödyntämisestä.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä myös varmistaa,
ettei bioenergian käytön lisääminen vaikeuta
metsäteollisuuden raaka-ainehuoltoa. Lisäksi valiokunta
korostaa, että direktiiviehdotuksessa on välttämätöntä turvata
mahdollisuudet poikkeuksiin tavoitteesta, jos puun tuonti Venäjältä loppuu.
Suomelle asetetut velvoitteet edellyttävät käytännössä venäläisen
puun tuonnin jatkumista.
Valiokunta katsoo, että bioenergian käytön
lisäämisellä voidaan varmistaa teollisuuden
raaka-aineen saantia tulevaisuudessakin, koska ensiharvennuspuiden
energiankäytön lisäyksellä edistetään
samassa yhteydessä kuitupuun ja tukkipuun kasvatusta. Teollisuuden
raaka-ainehuoltoa vaarantamatta energiatuotantoon voitaisiin ohjata
arviolta jopa 10—15 miljoonaa kiintokuutiometriä latvusmassaa,
hukkarunkopuuta, pieniläpimittaista kokopuuta ja muuta
vastaavaa puumateriaalia. Puun pelletöinti parantaa sen saatavuutta
lämmitykseen myös pientaloissa ja taajamissa.
Turpeen hyödyntäminen
Turve on hitaasti uusiutuva luonnonvara; Suomessa turvebiomassa
kasvaa nykyään enemmän kuin sitä tuotantotoiminnassa
kulutetaan. Siitä huolimatta päästökaupan
piirissä turve on luokiteltu fossiilisten polttoaineiden
kategoriaan, joka johtaa siihen, että energia-ala maksaa
turpeen päästöoikeuksista noin 100 miljoonaa
euroa vuodessa vapaiden päästöoikeuksien
lisäksi. Turveteollisuudella on alue- ja työllisyyspolitiikan
kannalta tärkeä merkitys maaseudulla. Turpeen
käyttö parantaa energiaomavaraisuutta ja lisää huoltovarmuutta,
mutta haittapuolena ovat kasvihuonekaasuvaikutukset. Turve on tällä hetkellä erittäin
välttämätön metsähaketta
täydentävä polttoaine erityisesti suurissa
voimalaitoskattiloissa sekä polttoteknisten ominaisuuksien
että hyvän kotimaisen saatavuuden ansiosta. Turpeen
ja puun yhteispoltolla voidaan välttää tuhkaongelmien
syntyä. Turpeen hyödyntämisen yhteydessä tulee
kuitenkin huolehtia siitä, että turpeennoston
haitalliset vaikutukset estetään ja pyritään
turpeen kestävään hyödyntämiseen
ensisijaisesti jo aiemmin ojitetuilta suoalueilta.
Biomassan määritelmä direktiiviehdotuksessa
esitetyssä muodossaan ei sisällä turvetta,
joka on kuitenkin merkittävä potentiaalinen raaka-aine
esimerkiksi biopolttoaineiden tuotannossa. Bionesteiden ja biopolttoaineiden
määritelmät perustuvat vastaavasti biomassan
määritelmään, joten ehdotetun
määritelmän mukaan turve rajautuu pois
direktiiviehdotuksen tarkoittamista uusiutuvista energialähteistä,
eikä turvetta voisi käyttää 10
prosentin sitovan tavoitteen saavuttamiseksi tuotettavien bionesteiden
ja biopolttoaineiden raaka-aineena. Valiokunta korostaa, että direktiiviehdotusta
koskevissa jatkoneuvotteluissa sertifioitu turve tulee saada niiden
polttoaineiden piiriin, joilla pyritään kattamaan
direktiivin edellyttämä liikenteen uusiutuvien
polttoaineiden velvoite. Turpeen luokitteleminen hitaasti uusiutuvaksi
energialähteeksi parantaisi EU:n mahdollisuuksia saavuttaa
uusiutuvan energian lisäystavoitteet.
Tuulivoima
Tuulivoima kuuluu yhtenä osana uusiutuvaan energiantuotantoon,
jonka käyttöä tulee edistää ja
lisätä. Tuulivoiman lisäämispotentiaali
on vuoteen 2020 mennessä yli 5 TWh. Valiokunta toteaa,
että tarvitaan toimenpiteitä uuden tuulivoimateknologian
kehittämiseksi ja erityisesti sen kaupallistamiseksi. Muita
keskeisiä toimenpiteitä ovat taloudelliset edistämiskeinot
ja tuulivoiman käytön hallinnollisten esteiden
poistaminen.
Biokaasu
Biokaasutuotannon potentiaalin arvioidaan olevan yli 2 TWh eli
noin tuhatkertainen vuoden 2005 tuotantoon verrattuna. Biokaasua
voidaan valmistaa erilaisista orgaanisista jätteistä,
metsähakkeesta ja peltobiomassasta. Biokaasuprosessiin
soveltuvat esimerkiksi lanta, olki, viherruoho sekä teuras-
ja orgaaniset yhdyskuntajätteet. Biokaasun suurimmat laskennalliset
potentiaalit sisältyvät maataloudessa lietteisiin
(2 100 GWh/a), naudanlantaan (1 700 GWh/a)
sekä sianlantaan (400 GWh/a). Valiokunta katsoo, että direktiiviehdotuksen
liitteen VII taulukon sisältämät raaka-ainevaihtoehdot
ovat varsin suppeat. Niitä tulisikin laajentaa, koska erilaisten
biomateriaalien vaihtoehdot ovat erittäin laajat. Esimerkiksi
ohraetanoli puuttuu liitteen VII biopolttoaineluettelosta.
Valiokunta katsoo, että biokaasua on alueellisesti
tarkoituksenmukaisinta tuottaa siellä, missä mädätykseen
soveltuvaa orgaanista materiaalia on riittävästi
saatavilla. Erityisesti ruokohelpi on hehtaaria kohti laskettuna
hyvin tuottoisa biokaasun raaka-aine, joka muodostaa myös
hyvän hiilinielun. Lietelannan mädätyksessä orgaanista
ainetta hajotetaan hapettomissa olosuhteissa toimivien mikro-organismien
avulla, jolloin lopputuloksena saadaan kiinteää ja
nestemäistä mädätettä sekä pääasiassa
metaanista ja hiilidioksidista muodostuvaa biokaasua.
Komission direktiiviehdotuksen artiklassa 18 otetaan huomioon
jätteistä ja tähteistä tuotetut biopolttoaineet
kaksinkertaisella painoarvolla. Valiokunta tukee jäte-
ja sivutuoteperäisten maa- ja metsätalousmateriaalien
tehokkaampaa hyödyntämistä uusiutuvan
energian tuotannossa, mutta kaksinkertaisen painoarvon laskuperusteita
tulee kuitenkin tarkentaa.
Biokaasua voidaan käyttää suoraan
tilalla sähkön ja lämmön tuotantoon
sekä puhdistuksen jälkeen liikennepolttoaineena.
Lisäksi biokaasua voidaan siirtää myös
putkistoissa käyttökohteeseen. Lietelannan mädätys
vähentää kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä.
Valiokunta arvioi, että biokaasun laajan tuotantopotentiaalin käyttöönotto
edellyttää jatkossa riittäviä edistämistoimenpiteitä.
Peltoalan hyödyntäminen sekä ruoantuotannossa
että energiantuotannossa
Valiokunta toteaa, että pellonkäytön
tarkastelun lähtökohtana tulee olla suomalaisen
ruoantuotannon kotimaisen raaka-aineen saannin varmistaminen ja
huoltovarmuuden ylläpitäminen. Maassamme on kuitenkin
tällä hetkellä riittävästi
peltoalaa teollisuuden raaka-ainekysynnän tyydyttämiseksi
sekä pellon vaihtoehtoisten käyttömuotojen
mahdollistamiseksi. Valiokunta katsoo, että peltoalan samanaikainen
hyödyntäminen sekä ruoantuotannossa että bioenergian tuotannossa
on sovitettavissa yhteen.
On arvioitu, että peltoenergian tuotantoa voitaisiin
huomattavasti lisätä. Samalla tulee kuitenkin
kiinnittää erityistä huomiota valkuaisomavaraisuuden
säilyttämiseen ja parantamiseen. On myös
vältettävä suurimittaista peltojen siirtämistä sellaiseen
bioenergian tuotantoon, joka myöhemmin estäisi
peltojen siirtämisen takaisin ruoantuotantoon. Valiokunta
korostaa, että elintarviketuotannon huoltovarmuuden ylläpitäminen
on täysin välttämätöntä ilmastonmuutokseen
sopeutumisessa.
Valiokunta on valtioneuvoston selonteosta maatalouspolitiikasta
(maatalouspoliittinen selonteko) antamassaan mietinnössä (MmVM 7/2006
vp — VNS 4/2005 vp) tuonut laajasti esiin edellä selostetut
maatalouden tulevaisuuden mahdollisuudet bioenergian tuotannossa. Kattavat
energia-analyysit ovat tarpeen tuotantoa suunniteltaessa, lisäksi
huomioon on otettava muun jalostuksen sivutuotteena saatavat rehuraaka-aineet.
Biopolttoaineiden ympäristökestävyyskriteerit
Direktiiviehdotuksen artiklassa 15 asetetaan biopolttoaineille
ja muille bionesteille kestävän kehityksen kriteerit.
Ympäristökestävyyskriteerien lähtökohtana
ovat kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen,
maaperän hiilivarantojen säilyttäminen
ja biodiversiteetin suojeleminen. Valiokunta katsoo, että ehdotuksen
lähtökohta on hyvä pohja biopolttoaineiden
ja bionesteiden kestävyyskriteereiden kehittämiselle.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että ympäristökriteereitä vielä selvennetään
ja yksinkertaistetaan, jotta tulkintavaikeuksilta vältytään.
Ehdotuksen kriteereissä on määritelty
esimerkiksi biologiselta monimuotoisuudeltaan rikas maa, jolle ei ole
olemassa yksiselitteistä tulkintaa. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää kriteereiden selkeyteen hyödyntäen
jo muissa yhteyksissä laadittuja ja hyväksyttyjä määritelmiä.
Biopolttoaineiden ja bionesteiden raaka-aineina käytettyjä viljeltyjä maatalouden
raaka-aineita koskee direktiiviehdotuksen artiklan 15 kohta 5, jonka
mukaan raaka-aineen tuotannossa on noudatettava neuvoston asetuksen
(EY) N:o 1782/2003 liitteen III A otsikon "Ympäristö"
alla lueteltuja säädöksiä (täydentävät
ehdot). Valiokunta toteaa, että tämä on
selkeä ja valvottavissa oleva kriteeristö maatalousperäisille
raaka-aineille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että artiklan 15 kriteereiksi määritetään
metsien osalta samat kriteerit, jotka ovat metsätalouden
osalta jo nyt yleisesti voimassa. Valiokunta korostaa, että metsässä tuotetun
biomassan tulee olla direktiivin hyväksymä biopolttonesteen
raaka-aine, kun se on tuotettu yleiseurooppalaisia metsien kestävän
hoidon ja käytön kriteereitä sekä kunkin maan
kansallista lainsäädäntöä noudattaen.
Valiokunta korostaa toisen sukupolven biopolttoaineiden kehittämisen
tärkeyttä painottaen erityisesti sitä,
että kotimaisen metsä- ja peltobiomassan tuotanto
on kansallisessa hallinnassa ja varmistaa siten huoltovarmuutta.