Perustelut
Valtionhallinnon sisäiset organisaatiomuutokset
Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan yksilön oikeuksien
ja velvollisuuksien perusteista on säädettävä lailla.
Perustuslain esitöissä säännöksen
todetaan kattavan myös virkamiesten oikeusaseman
perusteet (HE 1/1998 vp, s. 131/II).
Virkamieslakiehdotuksen 5 a §:n mukaan valtionhallinnon
sisäisissä organisaatiomuutoksissa virat ja niihin
nimitetyt virkamiehet siirtyisivät toimintojen mukana uuteen
virastoon. Lisäksi lakiehdotuksen mukaan virkamiehen palvelussuhteen
ehtoihin sovellettaisiin, mitä niistä virkaehtosopimuksissa
sovitaan tai laissa säädetään.
Virkamiehen oikeusaseman sääntely vastaa näiltä osin
perustuslain 80 §:n 1 momentin vaatimuksia. Valiokunta
on ottanut huomioon myös sen, että tuomarin siirtämisestä toiseen
virkaan säädetään erikseen perustuslaissa
ja valtion virkamieslain 47 §:ssä.
Virka voitaisiin 5 a §:n nojalla siirtää ilman virkamiehen
suostumusta vain virkamiehen työssäkäyntialueella
tai -alueelle. Sääntelyllä on vaikutusta
virkamiehen oikeuteen valita asuinpaikkansa, joka on turvattu perustuslain
9 §:n 1 momentissa. Työssäkäyntialue
on kuitenkin määritelty 5 a §:n 3 momentissa
sillä tavoin, ettei ehdotettua sääntelyä voida
pitää ongelmallisena perustuslain kannalta (ks.
esim. PeVL 3/2000 vp, s. 2/II, PeVL
51/2006 vp, s. 8 ja PeVL 11/2010
vp, s. 3).
Virkamieslakiehdotuksen 5 c §:n 2 momentin mukaisesti
ministeriöiden johtavat virat ja ministeriön alaisten
virastojen päällikön virat olisi valtionhallinnon
sisäisissä organisaatiomuutoksissa aina täytettävä julkista
ilmoittautumismenettelyä käyttäen,
"jollei erikseen toisin säädetä".
Säännösehdotus ei sinänsä näyttäisi
tarkoittavan säädösvallan delegointia,
mutta tosiasiassa ajatuksena perustelujen mukaan (s. 10/II)
on, että laissa säädetystä virantäyttömenettelystä voitaisiin
poiketa valtion virkamiesasetuksen (971/1994) 7 §:n
3 momentin nojalla. Jos nämä asetuksessa säädetyt
poikkeamismahdollisuudet halutaan edelleen säilyttää,
tulee virkamieslakiehdotuksen 5 c §:n 2 momenttia muuttaa
perustuslain 80 §:n 1 momentista johtuvista syistä siten,
että se sisältää riittävän
tarkasti rajatun asetuksenantovaltuuden poikkeamiselle (ks. esim. PeVL
20/2004 vp, s. 4/II, PeVL 14/2006 vp,
s. 2—3). Tämä on edellytys lakiehdotuksen käsittelylle
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valtion virantäyttöä koskevan sääntelyn
kannalta on ylipäänsä perusteltua, että virantäyttöä koskeva
pääsääntö viran haettavaksi
julistamisesta säädetään lain
tasolla eikä asetuksessa, kuten nykyisin.
Liikkeenluovutus
Liikkeenluovutusta koskevassa virkamieslain 5 e §:n
2 momentissa säädetään varsin
väljästi valtion toimintojen luovutuksesta valtion
hallinto-organisaation ulkopuolelle toiselle työnantajalle.
Säännös näyttäisi määrittelevän
yleisen toimivallan, jonka perusteella valtion toiminnallinen osa
voitaisiin luovuttaa esimerkiksi yksityiselle yhteisölle
täysin vapaan harkinnan perusteella.
Erityisesti silloin, kun liikkeenluovutus tapahtuu muulle kuin
viranomaiselle, sen edellytykset ja reunaehdot määräytyvät
perustuslain 124 §:n mukaan. Tämän vuoksi
lakiehdotuksesta tulee poistaa tehtävän siirtämistoimivaltaa koskeva
säännös. Säännös
ei muutoinkaan ole valiokunnan mielestä asiayhteyden kannalta välttämätön
virkamieslain kokonaisuudessa, joka koskee virkamiehen aseman sääntelyä.
Lakiehdotuksen 5 e §:n 2 momentin viimeisen virkkeen
mukaan "virkamiehet siirtyvät luovutuksensaajan palvelukseen
työsopimussuhteeseen tai, jos luovutuksensaaja niin päättää,
virkasuhteeseen". Valiokunnan käsityksen mukaan palvelussuhteen
laji ei voi jäädä luovutuksensaajan päätettäväksi
esimerkiksi siirrettäessä valtiolta julkisen vallan
tehtäviä kuntien tai itsenäisten julkisoikeudellisten
laitosten hoidettavaksi, vaan asiasta on säädettävä tapauskohtaisesti
lailla (vrt. PeVL 11/2009 vp, s. 6—7).
Tämän vuoksi säännöstä on
muutettava esimerkiksi seuraavasti: "Liikkeenluovutuksessa virkamiehet
siirtyvät luovutuksensaajan palvelukseen sen mukaan kuin
lailla erikseen säädetään".
Molemmat virkamieslakiehdotuksen 5 e §:n
2 momenttia koskevat muutokset ovat edellytys lakiehdotuksen käsittelylle
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Virkojen erittely talousarviossa
Virkamieslakiehdotuksen 4 §:n mukaan ns. erittelyvirkaominaisuus
poistettaisiin ministeriöiden johtavien virkojen ja välittömästi
ministeriön alaisten virastojen päälliköiden
virkojen kohdalla. Yksittäisten virkojen erittelyn merkitys
on yleisesti arvioiden vähentynyt, kun eduskunta päättää talousarvion
käsittelyn yhteydessä yleisemmin virastojen toiminnan
rahoituksesta. Ministeriöiden ja niiden alaisten virastojen
perustamisesta ja lakkauttamisesta säädetään
lailla, mikä turvaa eduskunnan vaikutusmahdollisuuksia.
Tältä kannalta arvioituna erittelyvirkojen määrän
vähentäminen ei merkittävästi
heikentäisi eduskunnan mahdollisuuksia ohjata hallintoa,
vaikkakin esimerkiksi ministeriöiden sisäisen
rakenteen ohjaus perustuu yksinomaan ministeriön johtavien
virkojen erittelyyn.
Perustuslakivaliokunta on aikaisemmassa käytännössään
kiinnittänyt huomiota virkojen erittelyyn. Valiokunta ehdotti
Ihmisoikeuskeskuksen perustamisen yhteydessä, että eduskunnan
erittelyvirkojen luetteloon lisätään
Ihmisoikeuskeskuksen johtajan virka (PeVM 12/2010 vp,
s. 4). Työ- ja elinkeinoministeriön perustamisen
yhteydessä erittelyvirkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta
säädettiin poikkeuksellisesti lailla perustuslakivaliokunnan
myötävaikutuksella, sillä talousarviomenettely
ei mahdollistanut uuden ministeriön virkojen täyttämiseen ryhtymistä ennen
ministeriön toiminnan aloitusta (PeVM 5/2007
vp).
Valiokunnan käsityksen mukaan ehdotuksen hyväksymiselle
ei ole valtiosääntöoikeudellisia esteitä.
Erittelyvelvollisuuden piiriin jäisivät edelleen
muun muassa tuomarin virat sekä puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen
keskeiset virat.