Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen sisältämien lakiehdotusten
tavoitteena on luoda keinoja, joilla oikeudenkäynnin viivästyminen
voidaan välttää tai — jos oikeudenkäynti
kaikesta huolimatta viivästyy — tästä viipymisestä aiheutuneet
haitat voidaan hyvittää. Ennalta estävänä keinona
ehdotetaan oikeudenkäymiskaareen lisättäviksi
säännökset, joiden nojalla käräjäoikeus
voisi asianosaisen vaatimuksesta määrätä asian
kiireelliseksi. Jälkikäteisenä keinona
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
erityinen laki oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä.
Tämän ohella hallintolainkäyttölakiin
ehdotetaan lisättäväksi säännös,
jonka perusteella hallintotuomioistuin tai muu hallintolainkäyttöelin
voi viivästyksen hyvittämiseksi alentaa
hallinnollisen taloudellisen seurauksen määrää tai
poistaa sen kokonaan.
Suomi on saanut Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimesta
yli 30 langettavaa tuomiota oikeudenkäynnin viivästymisen
vuoksi. Kuvaavaa on, että yksinomaan tämän
vuoden tammi- ja helmikuussa annettiin Suomea vastaan kuusi tällaista
tuomiota. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käsiteltävänä on
saadun tiedon mukaan parhaillaan 36 Suomea koskevaa, oikeudenkäynnin
pituuteen liittyvää valitusta. Valiokunnan mielestä tilanne
on vakava. Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
noudattamisen ja oikeusvaltioperiaatteen vaalimisen vuoksi on ensiarvoisen
tärkeää, että pikaisesti saadaan
aikaan nyt ehdotettu lainsäädäntö,
joka osaltaan edistää näitä tavoitteita.
Perustuslain 21 §:n 1 momentin mukaan jokaisella on
oikeus saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä lain
mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.
Hallituksen esitykseen sisältyvällä 2.
lakiehdotuksella pyritään tämän
tavoitteen toteuttamiseen. Oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämistä koskevaa 1. lakiehdotusta valiokunta pitää taas
onnistuneena muun muassa siksi, että sen 4 §:n
2 momentissa nimenomaisesti säädetään
oikeudenkäynnin viivästymistä arvioitaessa
otettavaksi huomioon myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
oikeuskäytäntö. Tämä säännös
tukee osaltaan pyrkimystä ihmisoikeusmääräysten
toteutumista edistävään eli ihmisoikeusmyönteiseen
laintulkintaan (ks. PeVL 2/1990 vp,
s. 3/I). Valiokunta on kuitenkin kiinnittänyt
huomiota siihen, että saman lain 6 §:ssä säädetään
hyvitykselle kiinteät enimmäismäärät,
jotka tosin voidaan tietyin edellytyksin ylittää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että näiden enimmäismäärien
suhdetta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntöön
seurataan ja että niitä tarvittaessa korotetaan.
Tuomioistuinten riippumattomuus
Tuomiovaltaa käyttävät perustuslain
3 §:n 3 momentin mukaan riippumattomat tuomioistuimet. Tuomioistuinten
riippumattomuudella tarkoitetaan sitä, että niiden
tulee lainkäyttötoiminnassaan olla riippumattomia
muiden tahojen vaikutuksesta. Tämä koskee niin
lainsäätäjää, hallitusvallan
käyttäjää ja viranomaisia kuin
esimerkiksi oikeusriidan osapuoliakin. Tuomioistuin on riippumaton
myös oikeuslaitoksen sisällä. Tuomioistuinten
riippumattomuutta turvataan muun muassa tuomarin perustuslain 103 §:ssä taatulla
erityisen vahvalla virassapysymisoikeudella (ks. HE
1/1998 vp, s. 76).
Riippumattomuuden kannalta merkityksellinen on oikeudenkäymiskaaren
muuttamisesta annettu lakiehdotus, jonka mukaan käräjäoikeus voi
asianosaisen kirjallisesta hakemuksesta julistaa asian kiireelliseksi.
Esityksen perustelujen mukaan tarkoituksena on, että hakemuksen ratkaisee
pääsääntöisesti laamanni
eli käräjäoikeuden päällikkötuomari.
Pääasiaa käsittelevä tuomari
saa ehdotetun 19 luvun 3 §:n 1 momentin toisen
virkkeen mukaan tehdä itse tällaisen ratkaisun
vain poikkeuksellisesti eli silloin, jos toista tuomaria ei ole
ilman viivytystä saatavissa ratkaisemaan asiaa tai jos
vaatimus on selvästi perusteeton.
Kuten hallituksen esityksen perusteluissakin todetaan, tällainen
asioiden käsittelyjärjestystä koskeva
ratkaisu ei millään tavoin vaikuta käsiteltävänä olevan
asian sisällölliseen ratkaisuun eikä sillä myöskään
aseteta asian ratkaisemiselle mitään tarkkaa aikarajaa
(vrt. PeVL 4/2004 vp, s. 6/II).
Tämä uusi oikeussuojakeino ei valiokunnan mielestä ole
ongelmallinen tuomioistuimen ja tuomarin riippumattomuuden kannalta.
Muutoksenhakukielto
Asian kiireelliseksi määräämistä koskevaan
päätökseen ei oikeudenkäymiskaaren
19 lukuun ehdotetun uuden 5 §:n mukaan saa erikseen hakea muutosta.
Tällainen säännös on merkityksellinen
oikeusturvaa koskevan perustuslain sääntelyn kannalta.
Perustuslain 21 §:n 2 momentin mukaan muun
muassa oikeus hakea muutosta kuuluu niihin oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin takeisiin, jotka turvataan lailla. Säännöksellä ei ole
kuitenkaan tarkoitettu estää säätämästä näihin
oikeuksiin vähäisiä poikkeuksia, kunhan
ne eivät muodostu pääsäännöksi
eivätkä vaaranna yksilön oikeutta oikeudenmukaiseen
oikeudenkäyntiin (ks. HE 309/1993 vp,
s. 74/II).
Esillä olevassa tilanteessa on valiokunnan mielestä tyypillisesti
kyse juuri tällaisesta vähäisestä poikkeuksesta,
kun otetaan huomioon myös se, että asianosainen
voi aina tehdä uuden hakemuksen asiansa käsittelemisestä kiireellisenä.
Ehdotettu säännös on valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmaton.
Muuta
Hyvitysmenettelyn soveltamisala.
Ehdotettua uutta lakia oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämisestä sovelletaan yleisessä tuomioistuimessa
käsiteltävässä riita-, hakemus-
ja rikosasiassa. Laki ei siis koske hallintotuomioistuimia,
erityistuomioistuimia eikä muita viranomaisia. Näin
ollen lain soveltamisalan ulkopuolelle jäävät
muun muassa vakuutusoikeus ja markkinaoikeus, joissa asioiden käsittely
kuitenkin tunnetusti on nykyisellään ruuhkautunut ja
joissa näin ollen voi syntyä sellaisia viivästyksiä,
jotka muutoin kuuluisivat lain piiriin. Valiokunta pitää sen
vuoksi erityisen tärkeänä, että lain
soveltamisalaa mahdollisimman pian erillisellä muutoksella
laajennetaan. Perustuslakivaliokunnan mielestä lakivaliokunnan
on syytä harkita tätä tarkoittavan lausumaehdotuksen
sisällyttämistä mietintöönsä.
Määräykset.
Oikeusministeriön päätöksellä voidaan
esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen 13 §:n
mukaan antaa tarkempia määräyksiä tuomioistuimen
ratkaisusta ilmoittamisessa ja hyvityksen maksamisessa noudatettavasta
menettelystä. Kyseiset seikat ovat sellaisia, että niiden tarkempi
sääntely voidaan osoittaa ministeriön toimivaltaan.
Ottaen kuitenkin huomioon erityisesti se, että näiden
yleisesti sovellettaviksi tulevien sääntöjen
kohteena ovat riippumattomat tuomioistuimet, valiokunta pitää asianmukaisempana,
että tarvittavat säännökset
annetaan oikeusministeriön asetuksella.