Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 17 päivänä syyskuuta 2002 lähettäessään hallituksen esityksen laiksi öljysuojarahastosta annetun lain 2 ja 3 §:n väliaikaisesta muuttamisesta (HE 118/2002 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi ympäristövaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto ympäristövaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ympäristöneuvos Olli Pahkala, ympäristöministeriö
lainsäädäntöneuvos Tuula Majuri, oikeusministeriö
professori Ilkka Saraviita
professori Kaarlo Tuori
Öljysuojarahastosta annetun lain 2 ja 3 §:ää ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti. Öljysuojamaksua korotetaan rahaston maksukyvyn ja öljyntorjuntakalustohankintojen rahoituksen turvaamiseksi. Maksun korotuksen vuoksi myös rahaston pääomarajoja korotetaan.
Esitys liittyy valtion vuoden 2003 talousarvioesitykseen. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2003 alusta.
Esityksen säätämisjärjestysperusteluissa tarkastellaan lakiehdotusta perustuslain 87 §:n kannalta. Hallituksen käsityksen mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Hallitus on kuitenkin pitänyt tarpeellisena, että esityksestä hankitaan perustuslakivaliokunnan lausunto.
Perustuslain 87 §:n mukaan lailla voidaan säätää valtion rahaston jättämisestä talousarvion ulkopuolelle, jos valtion pysyvän tehtävän hoitaminen sitä edellyttää. Tällaisen rahaston perustamista taikka rahaston tai sen käyttötarkoituksen olennaista laajentamista tarkoittavan lakiehdotuksen hyväksymiseen vaaditaan kuitenkin kahden kolmasosan enemmistö. Näitä edellytyksiä tulee tulkita tiukan pidättyvästi (PeVM 10/1998 vp, s. 24/I).
Öljysuojarahasto on vuonna 1974 säädetyllä lailla perustettu budjetin ulkopuolinen rahasto. Öljysuojarahastoa on perustuslain esitöissä luonnehdittu vakuutusluonteiseen toimintaan liittyväksi valtion pysyvää tehtävää hoitavaksi rahastoksi (HE 1/1998 vp, s. 139/II).
Rahastoon kerättävää öljysuojamaksua ehdotetaan esityksessä korotettavaksi noin 60 prosentilla seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Korotuksen seurauksena rahastoon kerätään nykyisen 5 miljoonan euron asemesta 8 miljoonaa euroa vuodessa. Rahaston pääomarajoja ehdotetaan korotettaviksi vuosiksi 2003—2005. Yläraja nousee 7 miljoonasta eurosta 11 miljoonaan euroon ja alaraja 3,5 miljoonasta eurosta 5,5 miljoonaan euroon.
Esityksen keskeinen valtiosääntöoikeudellinen kysymys koskee sitä, merkitsevätkö öljysuojamaksun korottaminen ja siihen liittyvät öljysuojarahaston pääomarajojen korotukset perustuslaissa tarkoitettua rahaston olennaista laajentamista. Talousarvion ulkopuolisiin rahastoihin kytkeytyvän vaikeutetun säätämisjärjestyksen avulla pyritään suojaamaan eduskunnan budjettivaltaa (HE 1/1998 vp, s. 139/II). Rahaston laajentamisen olennaisuutta ei siksi pidä arvioida ainoastaan rahastokohtaisesti, vaan ensisijaisesti eduskunnan budjettivallan kokonaisuuden kannalta (PeVL 1/1997 vp, s. 1/II). Öljysuojarahaston tosiasiallinen volyymi ja enimmäissuuruus ovat ehdotettujen muutosten jälkeenkin varsin pienet. Valiokunta katsoo, että ehdotettu öljysuojarahaston laajennus, joka on lisäksi väliaikainen, ei ole eduskunnan budjettivallan näkökulmasta sillä tavoin olennainen, että lakiehdotus olisi hyväksyttävä perustuslain 87 §:ssä vaaditulla määräenemmistöllä.
Lausuntonaan perustuslakivaliokunta kunnioittavasti esittää,
että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Jarmo Vuorinen