Perustelut
         
         Yhdenvertaisuus
         
         Arvioinnin perusteet.
         
          Äidin äitiysrahan määrää korotetaan
            1. lakiehdotuksen 11 luvun 1 §:n 2 momentin 1
            kohdan mukaan 56 ensimmäisen arkipäivän
            ajalta. Isälle maksettavan vanhempainrahan määrää korotetaan
            saman momentin 2 kohdan nojalla 50 ensimmäisen
            arkipäivän ajalta. Ehdotuksia on arvioitava perustuslain 6 §:n
            sisältämien yhdenvertaisuussäännösten
            ja syrjintäkiellon sekä kansainvälisten
            ihmisoikeussopimusten vastaavien määräysten
            kannalta.
         
         
         Perustuslain 6 §:n 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia
            lain edessä. Yhdenvertaisuussäännös
            kohdistuu perusoikeusuudistuksen esitöiden perusteella
            myös lainsäätäjään. Lailla
            ei voida mielivaltaisesti asettaa kansalaisia tai kansalaisryhmiä toisia
            edullisempaan tai epäedullisempaan asemaan. Yhdenvertaisuussäännös
            ei kuitenkaan edellytä kaikkien kansalaisten samanlaista
            kohtelua, elleivät asiaan vaikuttavat olosuhteet ole samanlaisia.
            Yhdenvertaisuusnäkökohdilla on merkitystä myönnettäessä lailla
            etuja ja oikeuksia kansalaisille. Toisaalta lainsäädännölle
            on ominaista, että se kohtelee tietyn hyväksyttävän
            yhteiskunnallisen intressin vuoksi ihmisiä eri tavoin edistääkseen
            muun muassa tosiasiallista tasa-arvoa (HE 309/1993 vp,
            s. 42—43). Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            vakiintuneesti korostettu, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta voi
            johtua tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
            vaatimaan sääntelyyn (PeVL 1/2006
               vp, s. 2/I, PeVL 59/2002 vp, s. 2/II). 
         
         
         Yleistä yhdenvertaisuussäännöstä täydentää perustuslain
            6 §:n 2 momentin sisältämä syrjintäkielto,
            jonka mukaan ketään ei saa asettaa eri asemaan
            muun muassa sukupuolen perusteella. Perusoikeusuudistuksen esitöissä syrjintäkiellon
            ei ole katsottu kieltävän kaikenlaista erontekoa
            ihmisten välillä, vaikka erottelu perustuisi säännöksessä nimenomaan
            mainittuun syyhyn. Perustelulle asetettavat vaatimukset ovat erityisesti
            säännöksessä lueteltujen kiellettyjen
            erotteluperusteiden kohdalla kuitenkin korkeat. Säännös
            ei sinänsä estä tosiasiallisen tasa-arvon turvaamiseksi
            tarpeellista positiivista erityiskohtelua eli tietyn ryhmän
            (esimerkiksi naiset, lapset, vähemmistöt) asemaa
            ja olosuhteita parantavia toimia (HE 309/1993
               vp, s. 44).
         
         
         Perustuslain 6 §:n 4 momentti sisältää perustuslaillisen
            toimeksiannon edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa
            yhteiskunnallisessa toiminnassa ja työelämässä.
            Säännös korostaa naisten ja miesten samapalkkaisuusvaatimusta,
            joka perustuu myös useaan Suomea sitovaan kansainväliseen
            sopimukseen (ks. HE 309/1993 vp, s. 45/I).
         
         
         YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen
            26 artikla sisältää laaja-alaisen ja
            itsenäisen ihmisoikeuden, joka käsittää oikeuden
            yhdenvertaiseen kohteluun ja syrjinnän kiellon. KP-sopimuksen
            valvontaa varten perustettu ihmisoikeuskomitea on korostanut, että erilaistava
            menettely on 26 artiklan mukaista, jos erilaiselle kohtelulle on
            olemassa kohtuulliset ja objektiiviset kriteerit (esim. PeVL
               59/2001 vp, s. 2/II). Ihmisoikeuskomitean käytännössä on
            kuitenkin suhtauduttu torjuvasti sellaiseen kansalliseen lainsäädäntöön,
            joka asettaa sukupuolet eriarvoiseen asemaan sosiaaliturvaetuuksia
            myönnettäessä (Broeks v. Alankomaat 172/1984,
            Zwaan-de Vries v. Alankomaat 182/1984 ja Pauger v. Itävalta
            415/1990). Määräys kaikkinaisen
            syrjinnän kiellosta sisältyy myös Euroopan
            ihmisoikeussopimuksen kahdennentoista pöytäkirjan
            1 artiklan 1 kappaleeseen. Pöytäkirjan mukainen
            kielto vastaa KP-sopimuksen määräyksiä samoin
            kuin Suomen perustuslain säännöksiä syrjinnän
            kiellosta (PeVM 4/2004 vp, s. 2/I).
         
         
         Äitiysraha.
         
          Äitiysrahaa ehdotetaan korotettavaksi 70 %:sta
            90 %:iin työtuloista 56 ensimmäisen arkipäivän
            ajalta. Samalla ehdotetaan korotettavaksi tätä ajanjaksoa
            koskevaa tulorajaa. 
         
         
         Äitiysrahan tarkoituksena on antaa äidille mahdollisuus
            jäädä pois työstä ja
            näin turvata hänen oma ja lapsensa terveys sekä lapsen
            hoito kotona. Yhdenvertaisuussäännös
            ei aseta esteitä eri perusteella määräytyvien
            päivärahojen määräytymisperusteiden
            erilaiselle kohtelulle, joten yksinomaan äideille terveydensuojelullisin
            perustein myönnettävän etuuden korottaminen
            ei muodostu perustuslain 6 §:n kannalta ongelmalliseksi.
         
         
         Isälle maksettavat päivärahat.
         
          Vanhempainrahaan on oikeus välittömästi äitiysrahakauden päätyttyä vanhempien
            sopimuksen mukaan joko lapsen isällä tai äidillä.
            Isälle maksettavaa vanhempainrahaa ja isäkuukaudelta
            maksettavaa isyysrahaa ehdotetaan esityksessä korotettavaksi
            70 %:sta 80 %:iin työtuloista yhteensä enintään
            50 ensimmäisen arkipäivän ajalta. Samalla ehdotetaan
            korotettavaksi tätä ajanjaksoa koskevaa tulorajaa.
            Isälle maksettava vanhempainraha tältä ajalta
            on 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin äidille
            maksettava vanhempainraha siltä osin kuin vakuutetun vuosityötulot
            eivät ylitä 26 720 euroa. Tämän
            ylittävästä osasta 41 110 euroon
            saakka isälle maksettavan vanhempainpäivärahan
            laskentaperuste on 40 prosenttiyksikköä korkeampi
            kuin äidille maksettavan vanhempainrahan. Vuosityötulojen
            ylittäessä 41 110 euroa isälle
            maksettavan vanhempainrahan laskentaperuste on tältä osin
            7,5 prosenttiyksikköä korkeampi. 
         
         
         Ehdotetun sääntelyn seurauksena vanhempainrahan
            suuruus määräytyy erilaisin perustein sen
            mukaan, maksetaanko vanhempainrahaa isälle vai äidille.
            Perustuslakivaliokunta piti jo ennen perusoikeusuudistusta äidin
            ja isän erilaiseen asemaan asettamista päivärahojen
            määräytymisen suhteen aiemmin voimassa
            olleen hallitusmuodon 5 §:n yhdenvertaisuussäännöksen vastaisena.
            Lisäksi valiokunta katsoi sääntelyn olevan
            KP-sopimuksen 26 artiklan vastaista. Näiden seikkojen vuoksi
            säännös oli muutettava sukupuolineutraaliksi
            (PeVL 21/1994 vp, s. 1/I, ks.
            myös PeVL 13/1995 vp, s. 3/II
            ja PeVL 30/2005 vp, s. 5). Perusoikeusuudistuksessa
            yhdenvertaisuussäännöstä täydennettiin
            erityisellä syrjintäkiellolla. Selvää on,
            että nyt ehdotettu sääntely, joka rakentuu
            sosiaaliturvaetuuden suuruuden määräytymisperusteen
            sukupuoleen perustuvaan erotteluun, on lähtökohtaisesti
            ongelmallista perustuslain 6 §:n kannalta. Olennaista on,
            voidaanko erottelu perustella perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävällä tavalla
            (ks. HE 309/1993 vp, s. 44/I).
         
         
         Sääntelyllä pyritään
            kannustamaan isiä käyttämään
            oikeuttaan vanhempainvapaaseen. Tavoitteena on parantaa isän
            ja lapsen kiintymyssuhdetta ja edistää tasapuolisempaa
            hoito- ja kasvatussuhteen jakoa perheessä. Tällä on
            liityntä perustuslain 19 §:n 3 momentin
            säännökseen julkisen vallan velvollisuudesta
            tukea perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia
            turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Lisäksi
            tavoitteena on vanhemmuudesta aiheutuvien työnantajakustannusten
            tasaisempi jakautuminen miesten ja naisten työnantajien
            kesken. Toteutuessaan tämä voisi välillisesti
            parantaa sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä perustuslain
            6 §:n 4 momentin edellyttämällä tavalla.
            Ehdotuksen taustalla on siten yleisesti perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttäviä tavoitteita. 
         
         
         Sukupuolten erilaiseen kohteluun perustuvaa sääntelyä arvioitaessa
            on kiinnitettävä huomiota myös tavoitteen
            saavuttamiseksi ehdotetun keinon hyväksyttävyyteen
            samoin kuin sääntelyn oikeasuhtaisuuteen (ks. PeVL 10/2003 vp, s. 3/I).
            Isien tosiasiallisesti saama vanhempainrahan määrä on
            jo nykyisin keskimäärin korkeampi kuin äitien.
            Ehdotus lisäisi tätä eroa entisestään.
            Isiä ei käsillä olevassa asetelmassa voida
            pitää taloudellisluonteisen erityiskohtelun
            tarpeessa olevana sellaisena ryhmänä, jonka suosimiseksi
            olisi sallittua ryhtyä perustuslain syrjintäkieltosäännöksen
            sinänsä mahdollistamiin positiivista erityiskohtelua
            tarkoittaviin sääntelytoimenpiteisiin. Ehdotettu
            keino on ongelmallinen myös perustuslain 6 §:n
            4 momentissa säädetyn samapalkkaisuusperiaatteen
            näkökulmasta. Sääntely näyttää lähtökohdiltaan pikemminkin
            vahvistavan palkkaeriarvoisuutta sukupuolten välillä ja
            toimivan siten perustuslain 6 §:n tasa-arvopäämääriä vastaan.
            Sääntelyn oikeasuhtaisuuteen liittyvien näkökohtien kannalta
            on valiokunnan mielestä selvää, että esityksen
            perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävät
            tavoitteet ovat saavutettavissa toista sukupuolta syrjimättömällä tavalla.
            Ehdotus sukupuolten välisestä erottelusta vanhempainrahan
            suuruuden määräytymisessä ei
            näiden seikkojen vuoksi ja valiokunnan aiemman käytännön
            valossa ole sopusoinnussa perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännösten
            kanssa. Tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
            käyttämisen edellytyksenä näin
            ollen on, että 1. lakiehdotuksen 11 luvun 1 §:n
            2 momentin 2 kohdan sääntelyä tarkistetaan
            niin, että isän ja äidin vanhempainraha määräytyy
            samojen perusteiden mukaan.
         
         
         Esityksen tarkoittama sääntely on altis ihmisoikeussopimuksiin
            pohjautuville valvonta-arvioinneille. Jos 1. lakiehdotusta
            tarkistetaan edellä mainitulla tavalla, poistuvat myös
            ne epäilyt, joita sääntelyyn kohdistuu
            KP-sopimuksen 26 artiklan ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen kahdennentoista
            pöytäkirjan näkökulmasta.
         
         
         Perustuslain yhdenvertaisuussäännökset eivät aseta
            estettä vain isälle maksettavan isäkuukauden
            isyysrahan määräytymisperusteiden korottamiselle
            vanhempainrahaa korkeammaksi. Koska isäkuukauden isyysrahalla
            on hyvin läheinen sääntely-yhteys vanhempainrahaan,
            pitää valiokunta kuitenkin asianmukaisena säätää näiden
            päivärahojen määräytymisperusteista
            yhdenmukaisesti.
         
         
         Lisäksi valiokunta huomauttaa, että ehdotettu erottelu
            asettaa eri perhemuotoja toisiinsa nähden eri asemaan.
            Valiokunta pitää yhdenvertaisuusperiaatteen
            kannalta tärkeänä, että vanhempainrahan
            määräytymisperusteet eivät perusteettomasti
            kohdistu perhemuotoihin eri tavoin.