Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 6 päivänä helmikuuta 2002 lähettänyt perustuslakivaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi kokoontumislain 12 §:n 2 momentin kumoamisesta (HE 249/2001 vp).
Eduskunnan päätöksen mukaisesti hallintovaliokunta on antanut asiasta lausunnon (HaVL 3/2002 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
sisäasiainministeri Ville Itälä ja ylitarkastaja Janne Kerkelä, sisäasiainministeriö
professori Mikael Hidén
professori Teuvo Pohjolainen
professori Veli-Pekka Viljanen
Esityksessä ehdotetaan kokoontumislain sisältämän ns. huvikieltosäännöksen kumoamista. Säännöksen nojalla yleisötilaisuuksien, kuten elokuva- ja teatteriesitysten sekä taidenäyttelyiden, järjestäminen on mahdollista tiettyinä kirkollisina juhlapyhinä ainoastaan poliisin luvalla.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Esityksen säätämisjärjestysperustelujen mukaan huvikieltosäännöksen voidaan katsoa rajoittavan eräitä perusoikeuksia. Tämän vuoksi katsotaan, että säännöksen kumoamista tarkoittava lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ennen kaikkea siksi, että yleisötilaisuuksien järjestämiseen kokoontumislain 12 §:n 2 momentissa tarkoitettuina aikoina liittyvä poikkeuslupamenettely ei ole tarkoituksenmukainen. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunta kiinnittää vakavasti huomiota siihen, että vuoden 1995 perusoikeusuudistuksessa säädetystä elinkeinovapaudesta huolimatta majoitus- ja ravitsemisliikkeitä säännellään edelleenkin pääosin asetuksella. Käsiteltävänä olevan hallituksen esityksen perusteluissa mainittu kysymys ravintoloiden ja muiden vastaavien paikkojen tavanomaisista ohjelmista on seikka, johon on mahdollista paneutua uudistettaessa nykyistä asetuksentasoista sääntelyä. Kysymys yhteiskunnassa juhlapyhien aikana voimassa olevista käyttäytymisnormeista on kuitenkin ulottuvuudeltaan laajempi kuin vain ravintoloiden ohjelmistoon ja yleisötilaisuuksien järjestämiseen kohdistuva. Valiokunta pitää tärkeänä, että hallituksen piirissä arvioidaan kokonaisvaltaisesti ja yhtenäisistä perusteista käsin, millaista juhlapyhiä koskevaa erityissääntelyä tarvitaan nykyisten, myös rikoslakiin ja säädettäväksi ehdotettuun (HE 20/2002 vp) järjestyslakiin sisältyvien säännösten lisäksi. Arvioinnin tulee pohjautua perustuslain 11 §:n säännöksiin uskonnon ja omantunnon vapaudesta sekä muihinkin perusoikeussäännöksiin. Valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi lausuman asian selvittämisestä (Valiokunnan lausumaehdotus).
Edellä esitetyn perusteella perustuslakivaliokunta kunnioittavasti ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja
että hyväksytään yksi lausuma (Valiokunnan lausumaehdotus).
Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta 2002
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Jarmo Vuorinen
Keskustelun kohteena olevat päivät, pitkäperjantai, ensimmäinen pääsiäispäivä ja ensimmäinen joulupäivä, saavat erityisluonteensa ja sisältönsä sekä juhlapäivinä että vapaapäivinä kristillisestä uskosta ja perinteestä. Näillä päivillä on ainutlaatuinen merkitys sekä kansakuntamme hengellisessä elämässä että kulttuuriperinnössämme. Yleisötilaisuudet tai ylipäänsä kaupalliset esitykset ja tapahtumat sopivat huonosti niiden yhteyteen.
Pidämme perusteltuina sekä molempien valiokuntien kannanotoissa esitettyä tarvetta täsmentää ja tiukentaa eräitä muita säädöksiä että perustuslakivaliokunnan lausumaa. Kuitenkin käsiteltävänä oleva lakiehdotus veisi asiaa käytännössä kokonaisuutena toiseen suuntaan eikä korvaavista toimenpiteistä ole mitään konkreettista tietoa tai lakiesitystä.
Mielestämme näiden kolmen keskeisimmän kirkollisen juhlapäivän rauhoittaminen yleisötilaisuuksilta voimassa olevan lain mukaan on edelleen perusteltua. Siksi esitämme 12 §:n 2 momentin poistoesityksen hylättäväksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiesitys hylätään.