Perustelut
Yleistä
Puolustusministeriön hallinnonalan menot ovat vuoden
2005 talousarvioesityksessä yhteensä noin 2 137
miljoonaa euroa. Puolustusministeriön pääluokan
menojen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 1,4 prosenttia
sekä osuus valtion kokonaismenoista noin 5,6 prosenttia.
Molemmat osuudet ovat säilyneet ennallaan verrattuna kuluvan
vuoden talousarvioon.
Määrärahoista puolustusmateriaalihankintoihin
ehdotetaan käytettäväksi 577,1 miljoonaa euroa
ja puolustusvoimien toimintamenoihin 1 308,7 miljoonaa
euroa. Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot,
jotka vuoteen 2002 saakka sisältyivät valtiovarainministeriön
pääluokkaan, ovat esityksen mukaan 196,4 miljoonaa
euroa. Vuoden 2004 talousarviossa arvonlisäveromenot olivat
172,5 miljoonaa euroa.
Puolustusmateriaalihankinnat
Puolustusmateriaalihankintojen osalta valiokunta toteaa, että niihin
käytetyt määrärahat ovat vuoden
2004 tasolla. Valtaosa hankintamäärärahoista
eli noin 531,5 miljoonaa euroa on sidottu jo aiempina vuosina hyväksyttyjen
tilausvaltuuksien toteuttamiseen. Hankintojen painopiste on edelleen
strategisen iskun ennaltaehkäisy- ja torjuntakyvyn saavuttamisessa
vuoteen 2008 mennessä vuoden 2001 selonteon linjausten
mukaisesti. Puolustushaaroista painopiste on edelleen maavoimien
hankinnoissa.
Uutena tilausvaltuutena ehdotetaan aloitettavaksi merivoimien
ja tiedustelun kehittämisen tilausvaltuus (PVKEH 2005),
joka on tarkoitus toteuttaa vuosien 2005—2008 välisenä aikana. Mainittu
tilausvaltuus on kokonaisuudessaan 114,6 miljoonan euron suuruinen.
Siitä ehdotetaan käytettäväksi
13,5 miljoonaa euroa vuonna 2005. Tilausvaltuus sisältää merivoimien
kehittämiseen sekä puolustusvoimien uuden kaikkien puolustushaarojen
yhteisen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmäarkkitehtuurin
luomiseen liittyviä hankkeita. Valiokunta toteaa, että talousarvioehdotus
mahdollistaa uusien tilausvaltuuksien enimmäismäärän
mukaisten suoritusten sitomisen alaa kuvaavaan hintakehitykseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan puolustushankinnoista
yli 50 prosenttia suuntautuu kotimaahan eduskunnan edellyttämällä tavalla.
Saamaansa selvitykseen viitaten puolustusvaliokunta pitää tärkeänä selventää mahdollisimman
nopeasti sellaisen Suomessa tuotannollista toimintaa harjoittavan
puolustusmateriaaliteollisuuden asema, jonka pääomistus
on ulkomailla.
Puolustusvaliokunta pitää myös ensiarvoisen tärkeänä,
että puolustushallinto ja Suomessa toimiva puolustusmateriaaliteollisuus
pyrkivät mahdollisimman nopealla aikataululla luomaan kaavailtuja
osaamiskeskuksia, jotta Suomessa olevaa puolustusmateriaaliteollisuuden
taitotietoa kyetään puolustushallinnon ja puolustusmateriaaliteollisuuden
yhteistyöllä säilyttämään sekä kehittämään
edelleen.
Yksityiskohtana valiokunta kiinnittää huomiota
lento-onnettomuudessa vuonna 2001 pahoin vaurioituneen Hornet-hävittäjän
korjaamiseen. Valiokunta kannattaa pyrkimyksiä korjata kone.
Valiokunta pitää perusteltuna ilmavoimien tavoitetta
saada käyttää Hornet-hankinnasta Yhdysvalloista
palautuvia rahoja koneen korjaamiseen ja muuntaa kone korjauksen
yhteydessä kaksipaikkaiseksi koulutuskäyttöön
soveltuvaksi koneeksi.
Puolustusvoimien toimintamenot
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustusvoimien toimintamenoihin
kohdistuu yhä voimakkaampia paineita. Valiokunta pitää huolestuttavana,
että nämä paineet ovat johtamassa esimerkiksi
varusmiesten koulutuksessa maastovuorokausien määrän
samoin kuin kertausharjoituksissa koulutettujen reserviläisten
määrän vähenemiseen. Varusmiesten
maastovuorokausien määrä oli 46 vuorokautta
vielä vuonna 2003, mutta laskee 40 vuorokauteen vuonna
2005.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan energian ja polttoaineiden
hintojen voimakas nousu on edelleen lisännyt toimintamenoihin kohdistuvia
säästöpaineita. Erityisesti ilmavoimien
osalta lentopolttoaineiden hinnan säilyminen korkealla
tasolla voi valiokunnan saaman selvityksen mukaan johtaa lentotuntien
määrän vähenemiseen.
Puolustusvoimien kiinteistömenot (vuokrat) ovat vuoden
2005 talousarviossa suuruudeltaan 208,1 miljoonaa euroa. Valiokunta
toteaa, että toteutetun kiinteistöuudistuksen
seurauksena kiinteistömenot ovat kaksinkertaistuneet vuoteen
2002 verrattuna. Valiokunta viittaa vuoden 2004 talousarviosta antamaansa lausuntoon (PuVL
3/2003 vp). Valiokunta piti lausunnossa tärkeänä,
että uudistus ei jatkossakaan saa johtaa siihen, että puolustusvoimat
joutuu käyttämään muihin tarkoituksiin
varattuja toimintamäärärahoja kiinteistömenoihin.
Kumppanuushankkeet ja arvonlisävero
Talousarvion perusteluissa todetaan, että vuoden 2005
aikana laaditaan kumppanuusselvitykset käynnissä olevista
kumppanuusohjelman pilottihankkeista. Valiokunta käsitteli
puolustushallinnon kumppanuushankkeita hallituksen vuoden 2003 toimintakertomuksesta
antamassaan lausunnossa (PuVL 2/2004 vp).
Valiokunta kiinnitti erityistä huomiota kysymykseen arvonlisäveron
määräytymisestä kumppanuushankkeissa.
Valiokunta pitää valitettavana, että kumppanuushankkeiden
osalta on valiokunnan saaman selvityksen mukaan edelleen epäselvää, miten
arvonlisävero huomioidaan. Puolustusvaliokunta pitää erittäin
tärkeänä, että tämä kumppanuushankkeita
koskevan päätöksenteon kannalta mitä keskeisin
kysymys ratkaistaan hyvin pikaisella aikataululla.