Perustelut
Yleistä
Puolustusvaliokunta toteaa, että vuonna 2012 valmistellaan
puolustusvoimien toiminnan ja rakenteiden uudistusta. Uudistuksen
lähtökohtia ovat puolustusvoimien nykyisten tehtävien
jatkuminen, yleisen asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen
sekä puolustusperiaatteen kehittäminen alueellisen
puolustuksen pohjalta. Uudistuksella luodaan 2020-luvun vaatimuksia vastaava
tasapainoinen sodan ja rauhan ajan kokonaisuus. Uudistus on välttämätön,
jotta puolustuskyvyn ylläpitoon ja kehittämiseen
voidaan kohdentaa riittävät resurssit.
Valiokunta katsoo, että Suomen ulkoinen toimintaympäristö mahdollistaa
puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon kehyskaudella 2012—2015.
Viimeisen vuosikymmenen aikana valtioiden välisten konfliktien
todennäköisyys Euroopassa on vähentynyt
ja Pohjois-Euroopan turvallisuuskehitys on säilynyt vakaana.
Valiokunta painottaa, että puolustusvoimien uudistetut
rauhan ja sodan ajan rakenteet ja toimintatavat on saatava täysimääräisesti
käyttöön vuoden 2016 alusta lähtien.
Puolustuksen resursointi vuonna 2012
Puolustusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja
2 853 milj. euroa, mikä on 3 miljoonaa euroa vähemmän
kuin vuoden 2011 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahojen
vähennys aiheutuu hallitusohjelman mukaisista menovähennyksistä,
joiden yhteenlaskettu määrä vuonna 2012
on 46 milj. euroa mukaan lukien hallinnonalalle osoitettu osuus
valtionhallinnon yleisistä säästöistä.
Vuodelta 2011 on toimitusten viivästysten johdosta siirretty
vuodelle 2012 tilausvaltuuksien maksatusmäärärahoja
49 milj. euroa.
Vuoden 2012 talousarvioesityksen mukainen määrärahataso
hallitusohjelman mukaiset menovähennykset huomioiden edellyttää välittömiä sopeuttamistoimenpiteitä,
ja puolustusvoimien toiminnan tasoa joudutaan laskemaan. Valiokunta
kiinnittää huomiota säästötoimenpiteiden
vaikutusten ulottumiseen myös puolustusvoimien ulkopuolelle,
erityisesti kansalliseen puolustusteollisuuteen. Puolustusvoimat
on merkittävä toimija ja resurssi suomalaisessa
yhteiskunnassa esimerkiksi virka-aputehtävien ja erilaisten
koulutustoimintojen kautta. Puolustusvoimat on valiokunnan saaman
selvityksen mukaan kouluttanut vuosittain noin 3 700 ammattitutkinnon
suorittanutta kuljettajaa markkinoille, joiden vuotuinen kuljettajatarve
on noin 4 000 uutta kuljettajaa. Kuljettajakoulutuksen vähentämisellä olisi
kielteisiä vaikutuksia kuljetusalan ammattilaisten saatavuuteen.
Puolustusvoimien toimintamenoihin ehdotetaan määrärahoja
1 712 milj. euroa, mikä on 14 milj. euroa enemmän
kuin vuoden 2011 varsinaisessa talousarviossa. Lisäys johtuu
palkkausten sopimustarkistuksesta ja ennakollisesta kustannustasotarkistuksesta.
Puolustusvoimien ravitsemuspalvelut ehdotetaan yhtiöitettäväksi 1.1.2012
alkaen. Puolustusvoimien ruokahuollon palvelukeskuksen henkilöstö lukuun
ottamatta puolustusvoimille jäävien ravitsemuspalvelujen
hallintotehtävien hoitamiseen tarvittavia henkilöitä siirtyisi
kokonaisuudessaan uuden osakeyhtiön palvelukseen. Siirtyvän
henkilöstön määrä olisi
noin 560 henkilöä.
Puolustusmateriaalihankintoihin ehdotetaan määrärahoja
712 milj. euroa, mikä on 26 milj. euroa vähemmän
kuin vuoden 2011 varsinaisessa talousarviossa. Vähennys
aiheutuu pääosin hallitusohjelman mukaisista menovähennyksistä.
Hankintojen suhteellinen osuus on edelleen tyydyttävä,
mutta laskee myöhemmin kehyskaudella 2012—2015.
Puolustusvoimien tehtäviä ovat Suomen sotilaallinen
puolustaminen, muiden viranomaisten tukeminen sekä osallistuminen
kansainväliseen kriisinhallintaan. Näistä tärkein
tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen.
Puolustusministeriön hallinnonalalle sotilaallisen kriisinhallinnan
kalusto- ja hallintomenoihin ehdotetaan määrärahoja
67 milj. euroa, mikä on 7 milj. euroa enemmän
kuin vuoden 2011 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahan
kasvu aiheutuu pääosin varalla -kohdan määrärahan
lisäyksestä. Valiokunta pitää lisäystä tältä osin
perusteltuna. Ulkoasiainministeriön hallinnonalalle sotilaallisen
kriisinhallinnan ylläpitomenoihin ehdotetaan noin 56 milj.
euroa. Sotilaallisten kriisinhallintaoperaatioiden suunniteltu kokonaisvahvuus
vuonna 2012 on noin 500 sotilasta, joista Afganistanissa palvelee
enintään 195 sotilasta ja uudessa suunnitellussa
Libanonin operaatiossa noin 200 sotilasta.
Kansainvälinen verkottuminen on jo pitkään ollut
keskeinen elementti Suomen puolustuskyvyn ylläpitämisessä,
ja tulevina vuosina sen merkitys lisääntyy. Yhteistyöllä EU:n,
Naton ja Pohjoismaiden kanssa monenkeskisesti sekä yksittäisten
maiden kanssa kahdenvälisesti tavoitellaan muun muassa
toimintojen kustannustehokkuutta ja voimavarojen varmistamista suorituskykyjen
kehittämiselle. Puolustusalan kansainvälinen yhteistyö vahvistaa
myös osaltaan kansainvälistä turvallisuutta.
Suomalaisella puolustusteollisuudella on valiokunnan mielestä tärkeä rooli
puolustuksen kansainvälisessä verkottumisessa.
Puolustusvaliokunta kiinnittää saamansa selvityksen
perusteella huomiota puolustusvoimauudistuksen ja puolustusvoimien
säästöjen suoraan vaikutukseen kotimaassa
toimivaan puolustusteollisuuteen. Lähivuosina ei ole nähtävissä suuria
yksittäisiä hankintoja, joissa kotimainen teollisuus voisi
olla merkittävä toimija. Lisäksi puolustus- ja
turvallisuushankintalainsäädäntö muuttuu vuoden
2012 alusta lähtien näitä hankintoja
koskevan direktiivin (2009/81/EY) täytäntöönpanosta
seurauksena.
Puolustusvaliokunnan mielestä säästöjen kohdistaminen
materiaalihankintoihin vuonna 2012 ja kehyskaudella 2012—2015
sisältää riskin siitä, että osa
puolustusvoimauudistuksen henkilöstövähennyksistä kanavoituu
kansalliseen puolustusteollisuuteen hankintojen ja huoltotarpeen
vähentyessä. Lisäksi kehitysmäärärahojen
leikkaaminen vähentää teollisuuden teknologia-
ja tuotekehitystä tavalla, joka saattaa kaventaa puolustusteollisuuden
toimintaedellytyksiä. Puolustusvaliokunta katsoo, että tässä tilanteessa
teollisen yhteistyön mekanismien merkitys huoltovarmuuden
ja teollisuuden järjestelmäosaamiskyvyn ylläpitämisen
kannalta korostuu. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kotimaisen teollisuuden osallistuminen tuleviin hankintoihin
toteutetaan jatkossakin teollisen yhteistyön mekanismien
kautta.
Puolustusvoimauudistuksen tavoitteena on, että puolustusvoimien
uudistetut rakenteet ja toimintatavat ovat täysimääräisesti
käytössä vuoden 2016 alusta lukien. Puolustusvaliokunta pitää kansallisen
puolustuksen uskottavuuden kannalta välttämättömänä,
että uudistuksen lähtökohtana noudatetaan
periaatetta, jonka mukaan materiaalihankintoihin, henkilöstökuluihin
ja toimintaan käytetään kuhunkin noin
kolmannes puolustusbudjetista.