Perustelut
Yleisarvio selonteosta
Puolustusvaliokunnan lausunnossa tarkastellaan turvallisuus-
ja puolustuspoliittisen selonteon puolustuspolitiikkaa
ja Suomen puolustusta koskevia osia. Valiokunta yhdisti selonteon käsittelyyn
Pohjoismaiden puolustus- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön
tarkastelun (PUO 25/2013 vp) sekä Suomen
kyberstrategiaa koskevan valtioneuvoston periaatepäätöksen
tarkastelun (UTP 2/2013 vp), jotka teemoina
sisältyvät myös selontekoon.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selontekomenettelyn tavoitteena
on Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan laajapohjaisen parlamentaarisen
tuen varmistaminen. Poliittinen ohjaus Suomen puolustuksen kehittämiselle
on selontekojen toinen päätehtävä,
koska puolustuksen suorituskykyjen ylläpitämiseen
ja kehittämiseen liittyvät hankkeet ulottuvat
yleensä pitkäkestoisina yli hallituskausien. Laajan
turvallisuuskäsityksen vakiinnutettua asemansa turvallisuus-
ja puolustuspoliittisten selontekojen lähtökohtana
selontekojen ohjausvaikutus on alkanut ulottua myös ulkoasiain-
ja sisäasiainministeriön hallinnonaloille, joskin
selvästi kevyemmin kuin puolustusministeriön hallinnonalalle. Eduskunta
on aikaisemmin kiinnittänyt huomiota ohjausvaikutuksen
epätasaisuuteen. Ulkoasiainvaliokunta totesi
mietinnössään vuoden 2009 selonteosta,
että selontekojen tulisi laajan turvallisuuskäsityksen
omaksumisen johdosta ohjata tasapainoisemmin kaikkien turvallisuuden
alalla toimivien hallinnonalojen kehittämistä (UaVM
5/2009 vp). Puolustusvaliokunta pitää tätä ulkoasiainvaliokunnan
asettamaa tavoitetta edelleen tarpeellisena ja perusteltuna.
Käsiteltävänä olevan selonteon
rakenne on aikaisempaa yksinkertaisempi. Selonteon ensimmäinen
osa sisältää Suomen turvallisuuspoliittisen
toimintaympäristön kuvauksen. Toinen
osa sisältää turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
linjauksen. Puolustusvaliokunta pitää rakenteen yksinkertaistamista
oikeana ratkaisuna. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
ulkoasiainvaliokunnan kantaan, jonka mukaan turvallisuus- ja puolustuspoliittisten
selontekojen tulisi painottaa nykyistä enemmän
valtioneuvoston turvallisuus- ja puolustuspoliittisia tavoitteita
ja toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi (UaVM 5/2009
vp).
Eduskunta hyväksyi vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon käsittelyn yhteydessä lausuman siitä,
että valtioneuvosto ryhtyy toimiin erityisen suomalaisen
puolustusteollisuuden tulevaisuutta turvaavan strategian linjaamiseksi
ja että valtioneuvosto sisällyttää seuraavaan
selontekoon erillisen osion tästä asiasta. Lausunnossaan
vuoden 2009 selonteosta puolustusvaliokunta piti selonteon erittäin
vakavana puutteena sitä, ettei selontekoon ollut sisällytetty
tällaista erillistä osiota. Lausunnossaan puolustusvoimauudistuksesta (PuVL
3/2012 vp) valiokunta lausui pitävänsä tärkeänä,
että vuoden 2012 selontekoon sisällytetään
erillinen osio kotimaisen puolustusteollisuuden asemasta ja tulevaisuudesta
johtuen siitä, että puolustusmateriaaliala on
Euroopassa voimakkaassa muutostilassa. Valiokunta pitää eduskunnan
toistuvasti edellyttämän puolustusteollisuuden
tulevaisuutta koskevan linjauksen puuttumista käsiteltävänä olevan
selonteon vakavana puutteena. Eurooppalaisten puolustusvälinemarkkinoiden
avaamiseen tähtäävä lainsäädäntö,
puolustusmäärärahoihin kohdistuvat supistuspaineet,
lisääntyvä kansainvälinen yhteistyö ja
teknisesti monimutkaistuvat ja kalliimmat asejärjestelmät
sekä huoltovarmuusnäkökulman riittävä huomioiminen
olisi valiokunnan mielestä edellyttänyt puolustusmateriaalikysymysten perusteellisempaa
käsittelyä selonteossa.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selontekomenettely
Nykymuotoisia turvallisuus- ja puolustuspoliittisia selontekoja
on tätä ennen annettu vuosina 1995, 1997, 2001,
2004 ja 2009. Selontekomenettelystä on tullut keskeinen
Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan poliittisen ohjauksen
väline. Parlamentaaristen seurantaryhmien (2004, 2009)
ja parlamentaarisen kontaktiryhmän (2012) toiminta sekä selontekojen
eduskuntakäsittely on edistänyt turvallisuus-
ja puolustuspoliittisista linjauksista käytävää avointa
yhteiskunnallista keskustelua.
Valtioneuvoston joulukuussa 2012 hyväksymä periaatepäätös
kokonaisturvallisuudesta vahvistaa, että turvallisuus-
ja puolustuspoliittisten selontekojen käytäntöä jatketaan
tulevaisuudessa. Puolustusvaliokunta tukee periaatepäätöksen
kirjausta, jonka mukaan tavoitteena on, että selonteko
toimisi nykyistä paremmin perustana muiden ohjausasiakirjojen
laatimiselle ja selkiyttäisi niiden keskinäisiä suhteita.
Tätä edellytti myös ulkoasiainvaliokunta
mietinnössään vuoden 2009 selonteosta
(UaVM 5/2009 vp). Puolustusvaliokunnan
mielestä turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
linjausten toimeenpanoa ohjaavien alemmanasteisten ohjausasiakirjojen
muodostama kokonaisuus tulisi pitää riittävän
yksinkertaisena mahdollisimman tehokkaan ohjausvaikutuksen synnyttämiseksi.
Ohjausasiakirjojen laatimisen aikatauluun tulee myös kiinnittää huomiota.
Jotta selonteon ohjausvaikutus voisi tarkoitetulla tavalla toteutua,
tulisi se laatia mahdollisimman pian hallituskauden alussa.
Puolustusvaliokunta katsoo, että turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon tehtävänä on syventää ja
konkretisoida hallitusohjelman turvallisuus- ja puolustuspoliittisia
linjauksia. Selonteon tulisi valiokunnan mielestä sisältää Suomen
toimintalinjan kannalta tarpeellinen poliittinen ohjaus. Valiokunta
viittaa tässä yhteydessä ulkoasiainvaliokunnan
vuoden 2009 selonteon pohjalta hyväksymiin lausumiin selontekomenettelyn
kehittämisestä (UaVM 5/2009
vp), joita se pitää edelleen perusteltuina.
Puolustusvaliokunta toteaa puolustusvoimien toiminnan suunnitelmallisen
kehittämisen edellyttävän jatkossakin
pitkän aikavälin linjauksia käytettävissä olevien
resurssien niukkuus huomioon ottaen. Mittavien materiaalihankkeiden suunnittelu-,
hankinta- ja elinkaaripäivitysten aikajänteen
ulottuminen kymmenien vuosien jaksolle korostaa hallituskausien
yli vaadittavaa sitoutumista puolustuskyvyn ylläpitämiseen. Puolustusvaliokunnan
mielestä parlamentaarinen valmistelu muodostaa olennaisen
osan selontekojen valmistelua, koska valiokunta pitää tärkeänä pyrkimystä laajaan
yhteisymmärrykseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
suurista linjoista. Tästä syystä valiokunta
pitää oikeana valtioneuvoston kokonaisturvallisuutta
koskevan periaatepäätöksen kirjausta,
jonka mukaan selonteon valmistelu tapahtuu vuorovaikutuksessa parlamentaarisen
seurantaryhmän kanssa.
Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon tulee
valiokunnan mielestä sisältää hallituksen
keskeiset turvallisuus- ja puolustuspoliittiset linjaukset ja tavoitteet.
Turvallisuusympäristössä tapahtuvaa kehitystä on
muutenkin seurattava pitkäjänteisesti ja muutoksiin
sekä äkillisiin häiriötiloihin
on kyettävä reagoimaan nopeasti. Puolustusvaliokunta
pitää parlamentaarisen katteen kannalta tärkeänä,
että eduskunnassa käydään säännöllistä ajankohtaiskeskustelua turvallisuus-
ja puolustuspolitiikasta olemassa olevan keinovalikoiman puitteissa.
Puolustusvaliokunta edellyttää, että selkeään
toimeksiantoon perustuva parlamentaarinen seurantaryhmä asetetaan riittävän
ajoissa tukemaan selonteon valmistelua.
Suomen turvallisuuspoliittisen toimintaympäristön
kehitys
Toimintaympäristön muutos
Suomen turvallisuusympäristö on vakaa. Suomen
turvallisuusasema on muiden maiden tapaan kytkeytynyt globalisaatioon
ja kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuviin
muutoksiin. Selontekoon sisällytetty turvallisuusympäristön
ja siinä vaikuttavien kehityskulkujen kuvaus on perusteellinen,
eikä vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa
selonteossa esitettyyn turvallisuusympäristön
analyysiin ole ollut tarvetta tehdä suuria tarkistuksia.
Tärkeä muutostekijä on Euroopan pitkittynyt
talous- ja finanssikriisi, jonka vaikutukset heijastuvat myös
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan alalle. Puolustusvaliokunta
toteaa, että talous- ja finanssikriisin pitkittyminen Euroopassa
on vahvistanut eurooppalaisten valtioiden pyrkimystä syventää ja
laajentaa turvallisuus- ja puolustuspoliittista yhteistyötä.
Valiokunta kiinnittää samalla huomiota siihen,
että Suomen naapurivaltioista Venäjä,
Ruotsi, Norja ja Viro ovat ryhtyneet nostamaan puolustusmäärärahojaan.
Toinen tärkeä muutostekijä Suomen
turvallisuusympäristössä on arktisella
alueella käynnissä oleva murros. Ilmastonmuutoksen
johdosta arktisen alueen ympäristön tila muuttuu
nopeasti, ja tämä muutos heijastuu myös
alueen taloudellisen käytön mahdollisuuksiin.
Norjan ja Venäjän öljy- ja kaasutuotannossa
on meneillään asteittainen siirtymä kohti
pohjoista. Jääolosuhteissa tapahtuva muutos luo
edellytyksiä Koillis- ja Luoteisväylän
sekä niin sanotun Pohjoisen reitin käytön
lisäämiselle, mutta edellyttää samalla
mittavia investointeja meriliikenteen ja muuhun infrastruktuuriin.
Norjan ja Venäjän vuonna 2010 solmima sopimus
Barentsinmeren merirajasta ratkaisi näiden valtioiden keskinäisiä suhteita
pitkään rasittaneen ongelman. Jäljellä olevien
kysymysten osalta Jäämeren rantavaltiot ovat sopineet,
että rajanvetokysymykset pyritään ratkaisemaan
kansainvälisen oikeuden mukaisesti ja tieteellisten selvitysten
perusteella. Rajanvetokysymysten ratkaiseminen neuvotteluteitse
vahvistaisi alueen valtioiden keskinäisriippuvuutta ja
turvallisuutta.
Turvallisuuspoliittisesti arktinen alue on vakaa, ja sotilaallisen
konfliktin mahdollisuutta pidetään epätodennäköisenä.
Alueen strateginen merkitys Jäämeren rantavaltioille
kasvaa selonteon tarkastelukaudella muun muassa ilmastonmuutoksen
vaikutuksista johtuen. Jääolosuhteiden muutoksen
myötä todennäköisesti lisääntyvä meriliikenne,
lisääntyvä taloudellinen toimeliaisuus,
rajakysymysten osalla tapahtuva kehitys sekä alueen ulkopuolisten
toimijoiden lisääntyvä mielenkiinto edellyttävät
rantavaltioilta muun muassa aluevalvontakyvyn kehittämistä. Venäjän
ja Yhdysvaltojen näkökulmasta Jäämeri
säilyttää strategisiin ydinaseisiin liittyvän merkityksensä.
Valiokunta pitää todennäköisenä sotilaallisen
toimeliaisuuden säilymistä nykyisellä tai
jopa nykyistä korkeammalla tasolla selontekokaudella rantavaltioiden
pyrkiessä huolehtimaan siitä, että sotilaalliset
suorituskyvyt riittävät turvaamaan edut alueella,
jonka merkitys on nopeasti kasvamassa.
Aikaisemmista selonteoista poiketen arktista aluetta tarkastellaan
nyt omana kokonaisuutenaan. Puolustusvaliokunta pitää ratkaisua
tarpeellisena ja perusteltuna. Valiokunta korostaa arktisella alueella
tapahtuvan kehityksen seurannan merkitystä ja pitää tärkeänä,
että Suomen arktista strategiaa päivitetään
säännöllisesti, koska alueen taloudellisen
käytön lisääntyminen ja esimerkiksi
ilmastonmuutokseen liittyvä tutkimustoiminta voi tarjota
Suomelle merkittäviä osallistumismahdollisuuksia.
Arktinen alue tulisi puolustusvaliokunnan mielestä määritellä Suomen
taloudellisten ulkosuhteiden yhdeksi painopistesuunnaksi. Puolustuspolitiikan
näkökulmasta arktinen suunta on myös
Suomen kannalta tärkeä, ja siksi tulevissa turvallisuus-
ja puolustuspoliittisissa selonteoissa tulee kiinnittää erityistä huomiota
arktisella alueella tapahtuvaan sotilaalliseen kehitykseen.
Venäjän sotilaspoliittinen kehitys
Venäjän kehitys ja sotilaallinen varustautuminen
on Suomen turvallisuusympäristön keskeinen muuttuja.
Pietarin suuri taloudellinen merkitys, Itämeri ulkomaankaupan
kuljetusreittinä, öljyn ja kaasun tuotanto Venäjän
arktisissa osissa ja Venäjän Pohjoisen laivaston
rooli maan ydinasestrategiassa varmistavat, että Venäjän luoteiset
osat kuuluvat pysyvästi maan strategiseen ydinalueeseen.
Venäjän strategisen kulttuurin pääolettamukset
ovat muuttuneet hyvin hitaasti, ja lännen suunnalta Venäjään
kohdistuvaa ulkoista uhkaa pidetään edelleen yhtenä turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan suunnitteluperusteena. Puolustuskyvyn ylläpitäminen
ja kehittäminen on Venäjän valtiojohdon
keskeinen ja pysyvä prioriteetti.
Puolustusvaliokunta arvioi asiantuntijakuulemisten perusteella,
että yhteiskunnallisen vakauden säilyttäminen
on Venäjän valtiojohdon tärkein tavoite
selonteon tarkastelujaksolla. Vuoden 2011 duuman vaalien jälkeen
alkaneet mielenosoitukset ravistelivat maan vakautta ja presidentti
Putinin hallinnon asemaa tavalla, joka johti eräänlaiseen
konservatiiviseen vastareaktioon. Venäjän
poliittinen oppositio on hajanainen eikä ole löytänyt
sellaisia teemoja, joiden kautta se kykenisi kanavoimaan hallintoa
kohtaan tunnettua tyytymättömyyttä tuekseen.
Seuraavat presidentinvaalit järjestetään
vuonna 2018, jolloin valittavan presidentin virkakausi ulottuu vuoteen
2024.
Talous on keskeisin yksittäinen Venäjän
tilaan vaikuttava tekijä. Venäjän talous
on edelleen hyvin riippuvainen energiateollisuuden näkymistä,
eikä tähän ole odotettavissa muutosta selonteon
tarkastelujakson aikana. Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden
mukaan Venäjän talous on lähivuodet hitaan
kasvun vaiheessa. Pitemmällä aikavälillä nopeamman
kasvun saavuttaminen edellyttäisi merkittävien
rakennemuutosten toteuttamista sekä tehokasta vaikuttamista
korruptioon, infrastruktuurin kuntoon ja pääomapakoon.
Hitaan talouskasvun jakson pitkittyminen tai mahdollinen syveneminen
vaikuttaisi suurella todennäköisyydellä puolustusreformia
hidastavasti.
Puolustusvaliokunta yhtyy selonteossa esitettyyn arvioon Venäjän
asevoimien ja erityisesti luoteiselle alueelle sijoitettujen joukkojen
kehittämisen tavoitteista. Presidentti Putinin julkilausuttuna
tavoitteena on huomattavan lisärahoituksen suuntaaminen
Venäjän asevoimien uudelleenvarustamiseen lähivuosien
aikana. Venäjän luoteisalueella toimivien joukkojen
suorituskyvyn ylläpitäminen ja kehittäminen
on asevoimien uudistamisen painopisteitä selonteon tarkastelukaudella.
Erityistä huomiota tullaan kohdistamaan meri- ja ilmavoimien
torjunta- ja iskukyvyn sekä ilmapuolustuksen torjuntakyvyn kehittämiseen
ja strategisen ydinaseistuksen asteittaiseen uudistamiseen. Huomionarvoisia
ovat toimenpiteet täsmäaseiden määrän
lisäämiseksi ja maavoimien ilmatulenjohtokyvyn
kehittämiseksi. Tykistöohjusten määrä Läntisen
sotilaspiirin alueella tulee todennäköisesti kasvamaan yhtenä vastatoimenpiteenä Naton
ohjustorjuntakyvyn kehittämiselle. Luoteisen suunnan turvallisuustilannetta
pidetään kuitenkin venäläisarvioissa
vakaana, mikä on mahdollistanut alueelle sijoitettujen
joukkojen ja sotilaallisten suorituskykyjen pitämisen määrällisesti
suhteellisen alhaisella tasolla. Joukkojen ja suorituskykyjen uudistaminen
on edennyt normaalitahdissa, eikä merkkejä olennaisesta
muutoksesta tähän ole näköpiirissä.
Venäjän asevoimien uudistaminen on edennyt
hitaasti, ja valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkiksi kaluston
uusimiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan yli kymmenen
vuotta. Uudistuksen toimeenpanolla on kuitenkin poliittisen johdon
vahva tuki. Puolustusmenojen osuus valtion budjetista on noussut
noin 15 prosenttiin, ja osuus bruttokansantuotteesta nousee lähivuosien
aikana lähelle 4 prosenttia.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että lisäresurssien
suuntaaminen puolustussektorille on synnyttänyt Venäjällä myös kriittisiä reaktioita.
Valtiojohdon lausunnoissa onkin todettu puolustusmenojen olevan
nousemassa korkeimmalle mahdolliselle tasolle ja ettei Venäjä voi
suunnata puolustukseen yhtä paljon resursseja kuin Neuvostoliitto
aikanaan. Venäjän puolustusvälineteollisuuden
kyky tuottaa uusia asejärjestelmiä suunnitelmien
edellyttämässä laajuudessa muodostaa
myös epävarmuustekijän, mutta teollisuuden
tuotantokyvyn voidaan olettaa asteittain tehostuvan käytettävissä olevien
hankintamäärärahojen kasvun myötä.
Puolustusvaliokunta toteaa, että selonteon tarkastelujaksolla
Venäjä tulee jatkamaan asevoimiensa uudistamista
merkittävän puolustusmenojen lisäyksen
turvin. Asevoimien uudistamiselle asetetut määrälliset,
laadulliset ja organisatoriset tavoitteet toteutunevat kuitenkin
vain osittain muun muassa puolustusvälineteollisuuden rakenteellisista
ongelmista ja asevoimien piirissä esiintyvästä korruptiosta
johtuen. Kuluvan vuosikymmenen lopulla Venäjän
asevoimien torjunta- ja iskukykyä on kyetty parantamaan,
mutta käytössä olevien asevoimien mittakaava
on sekä miesmäärän että suorituskykyjen osalta
aikaisempaan verrattuna pienempi. Läntisen sotilaspiirin
joukkoja ja sotilaallista infrastruktuuria kehitetään
määrätietoisesti, mutta merkittävät
joukkojen lisäykset ovat epätodennäköisiä.
Puolustusvoimauudistuksen tavoitteiden saavuttaminen riippuu Venäjän
talouden kehityksestä.
Kansainvälinen puolustusyhteistyö
Kansainvälisen puolustusyhteistyön merkitys Suomen
puolustuksen kehittämisessä ja ylläpitämisessä on
kirjattu käsiteltävänä olevaan
selontekoon aikaisempaa selkeämmin. Suomi osallistuu puolustusyhteistyöhön
pohjoismaisesti, EU:ssa, Naton kumppanuuden puitteissa sekä kahdenvälisesti.
Yhteistyötavoitteet eri kehyksissä ja rakenteissa
ovat toisiaan tukevia ja täydentäviä.
EU:n ja Naton puitteissa tehtävä voimavaratyö ohjaa
eurooppalaisten valtioiden suorituskykyjen kehittämistä,
ja Naton harjoitustoiminta muodostaa selonteon tarkastelujaksolla yhä selvemmin
puitteet eurooppalaisten asevoimien yhteensopivuuden ja yhteistoimintakyvyn kehittämiselle.
Yhteistyön tiivistäminen on Suomen kannalta välttämätöntä puolustuksen
suorituskykyjen turvaamiseksi.
Pohjoismainen yhteistyö
Pohjoismainen turvallisuus- ja puolustuspoliittinen yhteistyö on
nostettu uutena teemana tarkasteltavana olevaan selontekoon. Puolustusvaliokunta
pitää ratkaisua perusteltuna ja tarpeellisena.
Pohjoismaisella turvallisuus- ja puolustuspoliittisella yhteistyöllä on
vakiintunut perusta muun muassa kriisinhallintaoperaatiossa harjoitetun
yhteistyön, puolustusmateriaaliyhteistyön ja säännöllisen
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen vuoropuhelun ansiosta. Euroopan
unionin ja Naton puitteissa tehtävä työ kansainvälisen
turvallisuus- ja puolustuspoliittisen yhteistyön tiivistämiseksi
ja niin sanotun Stoltenbergin raportin (2009) sisältämät
ehdotukset pohjoismaisen yhteistyön lisäämiseksi
ovat vauhdittaneet Pohjoismaiden välistä konkreettista
yhteistyötä.
Pohjoismaat ovat tehneet kriisinhallintayhteistyötä 1960-luvulta
ja puolustusmateriaaliyhteistyötä 1990-luvulta
lähtien. Puolustusyhteistyön uuteen vaiheeseen
siirryttiin Suomen, Norjan ja Ruotsin puolustusvoimien komentajien vuonna
2008 tekemän aloitteen pohjalta, jolloin yhteistyön
otsikoksi otettiin NORDEFCO (Nordic Defence Cooperation) ja yhteistyö laajentui kattamaan
myös suorituskykyjen kehittämisen. Vuonna 2009
sovittiin aiemmin erillisten yhteistyöjärjestelyjen
saattamisesta osaksi yhteistä NORDEFCO-rakennetta. Nykyään
NORDEFCO kattaa suorituskyky-, koulutus-, harjoitus- ja operaatioyhteistyön
lisäksi yhteistyön puolustuspolitiikan ja strategisen
kehittämisen alalla.
Puolustusvaliokunta yhtyy selonteon kirjaukseen, jonka mukaan
Pohjoismaiden on luontevaa tehdä yhteistyötä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan alalla solidaarisuuden hengessä.
Pohjoismaisen puolustusyhteistyön tavoitteena on vahvistaa
maiden kansallista puolustusta, tutkia yhteistyön tarjoamia
synergiaetuja ja mahdollistaa toimivat ja tehokkaat yhteiset ratkaisut.
Kukin maa päättää tapauskohtaisesti
yhteistyöhankkeisiin osallistumisesta, ja pienemmässäkin
ryhmässä voidaan edetä.
Pohjoismaisen puolustusmateriaaliyhteistyön tehostamisella
haetaan paitsi kustannustehokkuutta myös operatiivista,
taloudellista, teknistä ja teollista lisäarvoa.
Konkreettisina yhteistyöalueina yhteiset hankinnat ja materiaalin elinjakson
aikainen yhteistyö huollon ja ylläpidon osalta
sekä logistiikan yhteistyö ovat kiinnostavia.
Potentiaalisten hyötyjen vastapainona on huomioitava maiden
erilaiset suunnittelu- ja hankinta-aikataulut, erot teollisessa
perustassa sekä puolustuksen painotuksissa. Valiokunta
toteaa, että Suomi on toiminut aktiivisesti pohjoismaisen
materiaaliyhteistyön syventämiseksi, ja pitää tärkeänä,
että selonteon tarkastelujaksolla tavoitteeksi asetetaan
pohjoismaisen puolustusteollisuussopimuksen katteen laajentaminen
ja Pohjoismaiden keskinäisen sitoutumisen vahvistaminen.
Yhteistyön tiivistyminen ei poista Pohjoismaiden turvallisuus-
ja puolustuspoliittisten ratkaisujen keskinäisiä eroja.
Naton jäsenyys muodostaa jatkossakin Islannin, Norjan ja
Tanskan turvallisuuspolitiikan ja puolustusratkaisun kulmakiven.
Ruotsin solidaarisuusjulistus vuodelta 2009 vahvisti sen sitoutumista
kansainväliseen yhteistyöhön ja heijastuu
myös käynnissä olevan puolustusuudistuksen
tavoitteisiin. Ruotsi on laajentanut yhteistyötään
Naton kanssa osallistumalla muun muassa Libyan operaatioon ilmavoimien
taistelukoneilla. Puolustusvaliokunta korostaa, että perusratkaisujen
väliset erot on otettava huomioon, mutta arvioi, että eroavaisuuksista
huolimatta pohjoismaista puolustusyhteistyötä voidaan
merkittävällä tavalla syventää. Pohjoismainen
yhteistyö, tai muukaan kansainvälinen yhteistyö,
ei kuitenkaan ratkaise puolustusvoimien rahoituskysymyksiä eikä nykymuodossaan
tarjoa osallistuville maille turvatakuita. Puolustuksen kriittiset
suorituskyvyt on jatkossakin pidettävä omissa
käsissä.
Euroopan unionin yhteinen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka
Puolustusvaliokunta toteaa, että Euroopan unionin turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan kehittymistä on tarkasteltu selonteossa
yleisluonteisesti. Kriisinhallintakyvyn kehittäminen on
edelleen unionin yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan keskeinen
tavoite, jota on pyritty edistämään muun
muassa niin kutsutun Weimarin aloitteen puitteissa. Keskustelu EU:n
taisteluosastojen käytettävyydestä jatkuu
edelleen, koska toistaiseksi taisteluosastoja ei ole lähetetty kriisinhallintatehtäviin.
Osaksi EU-tasolla tapahtuneen kehityksen hitaudesta johtuen on syntynyt
erilaisia alueellisen yhteistyön kehittämiseen
tähtääviä hankkeita. Unionilla
ei edelleenkään ole omaa puolustussuunnittelua
eikä yhteisen puolustuksen vaatimia poliittis-sotilaallisia rakenteita.
Enemmistö unionin jäsenmaista on sitoutunut Natoon
liittokuntana ja sen tarjoamiin kehittyneisiin kollektiivisen
puolustuksen rakenteisiin.
Puolustusvaliokunta arvioi, että vaikka unioni ei ole
kehittämässä omaa puolustusta, tulee yhteistyöhön
perustuva suorituskykyjen kehittäminen asteittain tiivistymään
EU:n puitteissa selonteon tarkastelujaksolla. Tärkeän
ohjaavan välietapin voi tässä suhteessa
tarjota vuoden 2013 lopulla pidettävä yhteiseen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan keskittyvä Eurooppa-neuvosto.
Valiokunta painottaa, että Suomen tulee pyrkiä vaikuttamaan
Euroopan unionin puitteissa tapahtuvaan puolustusyhteistyöhön
tavoitteellisesti. Tavoitteenasettelussa tulee ottaa huomioon
puolustusvoimien kehittämisohjelmien määrittämät
painopisteet, sillä rajallisista resursseista johtuen kaikkiin
EU:n voimavarahankkeisiin ei voida osallistua. Euroopan puolustusvirasto
on valiokunnan mielestä jatkossakin keskeinen toimintakanava
Suomelle unionimaiden välisessä materiaaliyhteistyössä.
Suomi jatkaa selonteon mukaan osallistumista EU:n taisteluosastoihin
ja tukee niiden toimintakyvyn ja käyttömahdollisuuksien
lisäämistä. Osallistuminen taisteluosastoihin
muodostaa osan Suomen panoksesta kansainväliseen sotilaalliseen
kriisinhallintaan. Suomi on osallistunut taisteluosastoihin vuodesta
2007 asettaen joukkoja korkeaan valmiuteen yhteensä neljä kertaa
(2007, 2008, 2011). Puolustusvoimille taisteluosastotoiminta on
asettanut suunnittelu- ja rekrytointihaasteita nopean toimintakykyvaatimuksen
lisäksi. Taisteluosastojen valmiusvuoroa edeltävä intensiivinen
kansallinen ja monikansallinen harjoittelujakso on kehittänyt
joukkojen suorituskykyä ja mahdollistanut yhteistyön
syventämisen osallistuvien maiden kanssa. Taisteluosastokonseptin
kehittäminen antaa osaltaan vahvan poliittisen signaalin
siitä, että EU haluaa syventää yhteistä turvallisuus-
ja puolustuspolitiikkaansa.
Käytettävyys on osoittautunut taisteluosastokonseptin
suurimmaksi haasteeksi. EU ei ole toistaiseksi pystynyt tekemään
vaadittavaa yksimielistä päätöstä valmiusvuorossa
olevien taisteluosastojen käyttämisestä kriisinhallintatehtäviin.
Yksimielisyysvaatimuksen ohella taisteluosastojen käytön
rahoittamiseen liittyvät kysymykset ovat osoittautuneet
vaikeasti ratkaistaviksi. Jäsenmaat eivät myöskään
ole kyenneet tarjoamaan taisteluosastoja kaikkiin valmiusvuoroihin.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi pyrkii tavoitteellisesti edistämään
EU:n taisteluosastojen käytettävyyttä koskevaa
keskustelua EU:ssa. Valiokunta katsoo, että osallistumisesta
on Suomelle hyötyä paitsi kriisinhallintavalmiuksien,
myös puolustuskyvyn kehittämisen kannalta. Määrävälein
muodostettavien valmiusjoukkojen harjoittaminen kansainvälisessä ympäristössä yhdessä
muiden
taisteluosastoon osallistuvien maiden kanssa kehittää suomalaisten
joukkojen yhteensopivuutta laajemminkin.
Selonteossa todetaan, että Suomi varautuu toimimaan
Lissabonin sopimuksen yhteisvastuulausekkeen (SEUT 222 artikla)
mukaisesti sekä luo ja ylläpitää valmiuksia
yhteisvastuulausekkeen piiriin kuuluvan avun antamiseen ja vastaanottamiseen.
Selonteon mukaan Suomi pitää tärkeänä,
että myös Pohjoismaiden kesken kehitetään
edelleen valmiuksia antaa toiselle Pohjoismaalle pyydettäessä apua
vuonna 2011 yhteisesti hyväksytyn solidaarisuusjulistuksen mukaisesti
terrorismin, luonnonmullistusten tai kyberhyökkäysten
tapahtuessa. Selonteossa todetaan myös, että Suomi
tulkitsee Lissabonin sopimukseen sisältyvää keskinäistä avunantoa koskevaa
velvoitetta (SEU 42 (7) artikla) siten, että se edellyttää jäsenmailta
valmiutta antaa tarvittaessa apua, jos jokin jäsenvaltio
joutuu alueeseensa kohdistuvan
aseellisen hyökkäyksen kohteeksi. Valiokunta yhtyy
näihin selonteossa esitettyihin näkemyksiin.
Selonteon mukaan valtioneuvoston tavoitteena on huolehtia siitä,
että kansallisessa lainsäädännössä ei
ole esteitä yhteisvastuulausekkeen toimeenpanolle Suomen
alueella tai Suomen toiminnalle, jos toinen jäsenvaltio
joutuu terrori-iskun tai suuronnettomuuden kohteeksi ja pyytää tätä varten
apua. Avunantovelvoitteen osalta selonteossa todetaan Suomen kehittävän
omia valmiuksiaan avun antamiseen ja vastaanottamiseen ja pyrkivän
kuluvan hallituskauden aikana selvittämään
tarpeet lainsäädäntönsä muuttamiselle
lausekkeen toimeenpanon mahdollistamiseksi.
Valiokunta edellyttää, että valtioneuvosto
informoi eduskuntaa yhteisvastuulausekkeen ja avunantovelvoitteen
lainsäädännöllisiä muutostarpeita
kartoittavan työryhmän työn tavoitteista
ja etenemisestä.
Suomi ja Nato
Hallitusohjelman mukaan Suomi on sotilasliittoon kuulumaton
maa ja harjoittaa yhteistyötä Naton kanssa sekä ylläpitää mahdollisuutta
hakea Nato-jäsenyyttä. Suomi ei tämän
hallituksen aikana valmistele Nato-jäsenyyden hakemista.
Suomi arvioi mahdollista Nato-jäsenyyttä omien
kansallisten turvallisuus- ja puolustuspoliittisten intressiensä pohjalta.
Suomi toimii Euroopan unionin ja Naton yhteistyön kehittämiseksi
ja ottaa huomioon Naton merkityksen eurooppalaisen turvallisuuspolitiikan
keskeisenä foorumina. Selonteon mukaan Suomi osallistuu aktiivisesti
Naton kumppanuuspolitiikan kehittämiseen ja käyttää jatkossakin
Naton tarjoamia työkaluja kattavasti puolustusvoimien suorituskykyjen
kehittämiseen. Naton suunnittelu- ja arviointiprosessin
(PARP) ja operatiivisen voimavarakonseptin (OCC) avulla sekä osallistumalla Naton
nopean toiminnan joukkoja (NRF) täydentävään
toimintaan kehitetään puolustusvoimien yhteistoimintakykyä ja
kykyä osallistua sotilaalliseen kriisinhallintaan. Sotilaallisen
yhteistoimintakyvyn kehittäminen parantaa kansainvälisen
avun vastaanottovalmiuksia kriisitilanteessa.
Selonteon tarkastelujaksolla Naton kehityksen kannalta keskeisiä kysymyksiä ovat
käynnissä olevien kriisinhallintaoperaatioiden
(ISAF Afganistanissa ja KFOR Kosovossa) asteittainen alasajo, Smart
Defence -otsikolla kulkevan voimavarayhteistyön eteneminen
ja kumppanuuksien kehittäminen. Aasian ja Tyynenmeren alueen
suhteellisen merkityksen painottuminen Yhdysvaltain ulko- ja turvallisuuspolitiikassa
vaikuttaa
Naton tulevaan kehitykseen lähinnä siten, että se
korostaa Naton eurooppalaisten jäsenmaiden antaman panoksen
merkitystä Naton kollektiivisen puolustuksen uskottavuuden
kannalta. Valiokunta arvioi asiantuntijakuulemisten perusteella,
että lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä Naton
kriisinhallintaoperaatioiden volyymi laskee liittokunnan jäsenten
keskittyessä Irakissa ja Afganistanissa kuluneiden voimavarojensa
uudistamiseen. Taloudellisten raamien ahtaus kaikissa jäsenmaissa
johtaa valiokunnan arvion mukaan syvenevään yhteistyöhön
suorituskykyjen ja voimavarojen kehittämisen osalta.
Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan voidaan pitää todennäköisenä,
että Washingtonin
sopimuksen yksi peruselementti eli liittokunnan alueen puolustaminen
nousee viime vuosien kriisinhallintapainotuksen rinnalle jäsenmaiden
pyrkiessä määrätietoisesti tehostamaan
ja edistämään sotilaallisten voimavarojensa
yhteensopivuutta Connected Forces Initiativen kaltaisten aloitteiden
puitteissa. Nato arvioi, että siihen ei kohdistu
Euroopassa sotilaallista uhkaa. Kollektiivisen puolustussitoumuksen
uskottavuuden arvioidaan kuitenkin edellyttävän
jatkuvia toimenpiteitä, jotka varmistavat liittokunnan
sotilaallisen suorituskyvyn ajanmukaisuuden. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä
huomiota
Naton rooliin arktisella alueella. Yhdysvallat, Kanada, Tanska,
Norja ja Islanti yhdessä Ison-Britannian kanssa muodostavat maaryhmän,
joka on perinteisesti korostanut pohjoisten merialueiden merkitystä liittokunnan puolustussuunnittelussa,
ja ne pyrkinevät jatkossakin varmistamaan, että myös
Natolla on merkittävä rooli arktisella alueella.
Puolustusvaliokunnan mielestä yhteistyö Naton
kanssa hallitusohjelman linjaamalla tavalla edistää Suomen
kansallisen puolustuskyvyn ylläpitämistä ja
kehittämistä. Valiokunta toteaa, että Naton
luomia raameja voimavarojen ja suorituskykyjen kehittämiselle
noudatetaan myös EU:n ja alueellisten yhteistyöjärjestelyjen
puitteissa. Konkreettisen yhteistyön kannalta valiokunta
pitää tärkeänä, että Suomen
kumppanuustavoitteet suunnittelu- ja arviointiprosessin osalta valitaan
jatkossakin siten, että ne tukevat puolustusvoimien kehittämisohjelmien
tavoitteita. Niin ikään Naton harjoitusten tarjoamat
mahdollisuudet yhteensopivuuden ja suorituskykyjen kehittämiseksi
on pyrittävä käyttämään
täysimääräisesti hyväksi.
Sotilaallinen kriisinhallinta
Selonteon mukaan Suomi osallistuu sotilaalliseen kriisinhallintaan
ulko- ja turvallisuuspoliittisten tavoitteiden mukaisesti tasolla,
joka vastaa Suomen pitkäaikaista sitoutumista rauhan ja vakauden
ylläpitämiseen sekä ottaa huomioon Suomen
aikaisemman merkittävän osallistumisen sotilaallisiin
kriisinhallintaoperaatioihin. Puolustusvaliokunta pitää asetettua
tavoitetta oikean suuntaisena, mutta resursoinnin osalta yleisluontoisena.
Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
on puolustusvoimien lakisääteinen tehtävä,
johon on varattava riittävät resurssit. Osallistumista
koskevat päätökset tehdään
aina kansallisesti, ja kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisen
ensisijaisen kriteerin tulee olla vaikuttavuus kriisien ratkaisemiseen
suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin.
Puolustusvaliokunta toteaa, että sotilasviranomaisten
koulutuksen tuki on noussut aikaisempaa näkyvämpään
rooliin Suomen osallistumisprofiilissa. Kehitys on linjassa
aikaisemmissa selonteoissa asetettujen tavoitteiden kanssa. Valiokunta
pitää uutta painotusta oikeana, sillä koulutustuen
avulla autetaan kriisimaita ottamaan enemmän vastuuta omasta
turvallisuudestaan. Valiokunnan mielestä Suomen tulee jatkuvasti
arvioida omia osallistumismuotojaan, sillä erityisosaamisella
ja erityiskykyjen tarjoamisella voi olla suuri merkitys kriisinhallintaoperaatioiden
toimeenpanon kannalta.
Valiokunta toteaa, että turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon ohella kriisinhallintatoimintaa ohjataan vuodelta 2009
peräisin olevalla kriisinhallintastrategialla, siviilikriisinhallintastrategialla
ja YK:n päätöslauselman 1325 toimintaohjelmalla.
Puolivuosittaisella tasavallan presidentin ja valtioneuvoston ulko-
ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyyn
tarkoitetulla ns. kriisinhallintakatsauksella on edellisiä konkreettisempi
ohjaustehtävä. Valiokunta pitää ulkoasiainvaliokunnan
(UaVM 9/2010 vp) tavoin tarpeellisena
hallitusohjelmaan perustuvan kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan
tavoitelinjauksen laatimista hallituskauden alussa. Linjaukseen
tulisi sisällyttää tiedot käynnissä olevien
operaatioiden jatkosuunnitelmista, osallistumisesta EU:n taisteluosastoihin sekä osallistumisesta
Naton NRF:ää (NATO Response Force) tukevaan toimintaan.
Suomi on osallistunut YK:n rauhanturvaamiseen ja sotilaalliseen
kriisinhallintaan yli 50 vuoden ajan. Tuona aikana yli 35 000 suomalaista
vapaaehtoista on palvellut rauhanturvaajina ympäri maailmaa
ja kriisinhallinnan toimintaympäristö on muuttunut
vaativammaksi. Kansainvälisissä tehtävissä toimiminen
on kansallisen suorituskyvyn sekä henkilöstön
ammattitaidon kehittämisen ja urakehityksen kannalta myönteinen
tekijä. Valiokunta pitää oikeana selonteon
kirjausta, jonka mukaan kriisinhallintapalvelussuhteen aikaisten
ja sen jälkeisten tuki- ja muiden palvelujen kehittämistä jatketaan,
sillä nykyiset järjestelyt ovat osoittautuneet
puutteellisiksi. Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen
kriisinhallintaan on puolustusvoimien lakisääteinen
tehtävä, ja siksi myös henkilöstön psykososiaalisen
tuen on oltava institutionalisoitua.
Puolustusvaliokunta edellyttää, että sotilaallisen
kriisinhallinnan järjestelyjen kehittämisessä tavoitteeksi
tulee asettaa kansallisen kriisinhallintaveteraaniohjelman laadinta.
Kokonaisturvallisuus
Yhteiskunnan turvallisuudesta ja kriisinsietokyvystä huolehtiminen
on valtion keskeinen tehtävä. Turvallisuus- ja
puolustuspoliittisissa selonteoissa asetetaan Suomen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikan periaatteet ja tavoitteet. Laajaan turvallisuuskäsitykseen
perustuva valtioneuvoston periaatepäätös
yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta konkretisoi näitä periaatteita
ja tavoitteita. Yhteiskunnan turvallisuusstrategia (Vnp 2010) muodostaa
varautumisen ja kriisijohtamisen yhteisen perustan yhteiskunnan
kaikille toimijoille. Sitä täydentävät
eri hallinnonalojen valmistelemat muut varautumiseen ja häiriötilanteiden
hallintaan liittyvät strategiat ja ohjausasiakirjat. Yhteiskunnan
turvallisuusstrategia sisältää mm. yhteiskunnan
elintärkeisiin toimintoihin kohdistuvat uhkamallit, joten
niitä ei käsitellä yksityiskohtaisesti
turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa.
Suomessa on pitkään varauduttu mahdollisiin poikkeusoloihin
ja normaaliolojen vakaviin häiriötilanteisiin.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt siviiliyhteiskunnan
häiriöherkkyyden kasvu, joka on tapahtunut teknologian
kehittymisen mukanaan tuoman sähköriippuvuuden
kasvun myötä. Suomalaisen yhteiskunnan varautuminen
toteutetaan kokonaisturvallisuuden periaatteella, joka tarkoittaa
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamista viranomaisten,
elinkeinoelämän sekä järjestöjen
ja kansalaisten yhteistoimintana. Kokonaisturvallisuuden käsite on
määritelty joulukuussa 2012 hyväksytyssä valtioneuvoston
periaatepäätöksessä kokonaisturvallisuudesta,
jonka linjaukset pohjautuvat pitkälti joulukuussa 2010
valtioneuvostolle mietintönsä jättäneen
Hallbergin komitean työhön.
Keskeisin kokonaisturvallisuutta koskevan periaatepäätöksen
sisältämä organisatorinen uudistus on
aikaisemman Turvallisuus- ja puolustuskomitean nimeäminen
Turvallisuuskomiteaksi. Komitean tehtävänä on
mm. avustaa valtioneuvostoa ja sen ministeriöitä kokonaisturvallisuuden
hallintaan tähtäävässä varautumisessa
ja varautumisen yhteen sovittamisessa. Toimivaltaiset viranomaiset
vastaavat edelleen varautumisesta ja toiminnan ohjaamisesta omilla
hallinnonaloillaan. Kokonaisturvallisuuden käsitteen käyttöönotto
ei merkitse muutosta varautumisjärjestelyjen perusteisiin
eikä myöskään puolustusministeriölle
kuuluvaan tehtävään kokonaismaanpuolustuksen
yhteensovittamisessa. Turvallisuuskomitean muodostamisen keskeisenä lisäarvona
voitaneen viranomaiskokoonpanon laajentamisen ohella pitää elinkeinoelämän
näkemysten aikaisempaa parempaa huomioon ottamista, sillä komiteaan
on tarkoitus kutsua mukaan myös elinkeinoelämää edustavia
henkilöitä.
Valiokunta toteaa, että huoltovarmuustoiminnalla on
tärkeä merkitys yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden
kehittämisessä. Yksityisen sektorin rooli yhteiskunnan
elintärkeiden toimintojen turvaamisessa on jatkuvasti kasvanut.
Huoltovarmuuden perustavoitteena on, että huoltovarmuustoimenpiteillä pidetään
yllä väestön elinmahdollisuuksien ja
toimintakyvyn sekä yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämätön
infrastruktuuri ja kriittinen tuotanto normaaliolojen vakavissa
häiriötiloissa ja poikkeusoloissa.
Huoltovarmuuskysymyksiä on perinteisesti käsitelty
hyvin lyhyesti turvallisuus- ja puolustuspoliittisissa selonteoissa.
Puolustusvaliokunnan mielestä kokonaisturvallisuuden käsitteen omaksumisen
myötä huoltovarmuuskysymyksiä tulisi
tarkastella seuraavissa turvallisuus- ja puolustuspoliittisissa
selonteoissa perusteellisemmin, koska huoltovarmuus on yhteiskunnan elintärkeiden
toimintojen turvaamisen kannalta kriittinen edellytys.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtioneuvoston huoltovarmuuspäätöksen
uusimiseen tähtäävä työ on
käynnissä. Uudistustyön pohjaksi huoltovarmuusorganisaatiossa
laadittiin yleiset huoltovarmuuden skenaariot, joiden avulla tarkasteltiin
mahdollisia tulevaisuuden riskejä, kehityspiirteitä ja
toimintaympäristöjä ja niiden vaikutuksia
eri alojen huoltovarmuuteen. Tavoitteena on, että uusi
huoltovarmuuden tavoitepäätös syntyy
alkusyksystä 2013.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto tiedottaa eduskunnalle huoltovarmuuspäätöksen
sisällöstä, sillä valiokunnan
mielestä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
turvaaminen on kansallisen turvallisuuden ensisijainen prioriteetti.
Sotilasliittoon kuulumattomana maana Suomi asettaa sotilaalliselle
huoltovarmuudelle edelleen poikkeuksellisen korkeat vaatimukset.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sotilaallisen huoltovarmuuden
turvaamisen keinovalikoimaan on kuulunut Suomessa kansainvälisiä,
poliittisia, hankinnallisia ja innovaation keinoja. Kansainvälinen
yhteistyö, teollinen yhteistyö (vastakaupat),
vaatimusten asetanta hankinnassa sekä tutkimus- ja kehittämispanostusten
kohdentaminen ovat olleet näistä keskeisessä asemassa.
Keskeinen rooli sotilaallisen huoltovarmuuden turvaamisessa
on ollut teollisen yhteistyön järjestelyillä.
Vastaostovelvoitteiden avulla on luotu Suomeen hankittavan asejärjestelmän
ylläpitoon, huoltoon ja vaurionkorjauskykyyn liittyvää osaamista.
Teknologian siirroilla on mahdollistettu suomalaisille yrityksille
uusien teknologioiden haltuunotto ja hyödyntäminen
hankittujen asejärjestelmien integroinnissa ja tuessa.
Ottaen huomioon tärkeimpien asejärjestelmien
pitkä elinkaari tämänkaltaisen osaamisen merkitys
on jatkuvasti kasvanut. Eurooppalaisen puolustus- ja turvallisuushankintoja
koskevan lainsäädäntökehityksen
seurauksena teollisen yhteistyön käyttöala
on kuitenkin kaventunut. Tämä on asettanut paineita
huoltovarmuustarpeiden aiempaa tarkempaan ja yksityiskohtaisempaan
määrittelyyn jo tarjouspyynnössä.
Puolustusvaliokunta korostaa, että kotimainen puolustusteollisuus
tuottaa puolustukselle tärkeitä tuotteita, järjestelmiä ja
palveluja. Puolustusteollisuus on monella tapaa integroitunut osa
Suomen puolustusta ja sotilaallista huoltovarmuutta. Puolustusmäärärahojen
väheneminen aiheuttaa lähivuosina sen, että materiaaliin ja
siihen liittyviin palveluihin on käytettävissä merkittävästi
aiempaa pienempi määräraha. Tämä luo
uhkan kotimaiselle teollisuudelle ja sen osaamiselle. Vaarana on
vaikeasti korvattavissa olevan osaamisen katoaminen, ja sen uudelleen
pystyttäminen voi viedä vuosia. Valiokunta painottaa,
että vientilupakysymykset liittyvät olennaisesti
huoltovarmuuteen ja kotimaiseen teollisuuteen. Teollisuuden elinkelpoisuuden
kannalta kotimaiset tilaukset ja vienti muodostavat perustan, johon
teollisuuden elinkelpoisuus viimekädessä nojaa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että vientilupapäätösten valmistelussa otetaan
huomioon päätösten vaikutukset kotimaisen
teollisuuden elinkelpoisuuteen.
Puolustusvaliokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna 2012 valmistunut
puolustusministeriön asettaman eri hallinnonalojen, Huoltovarmuuskeskuksen
ja teollisuuden edustajista kootun työryhmän raportti
(Huoltovarmuuskriittinen tuotanto, teknologia ja osaaminen, HTTO) identifioi
kolme aluetta, joihin liittyvä teknologia, tuotanto ja
osaaminen ovat Suomen sotilaallisen huoltovarmuuden kannalta kriittisiä.
Ensimmäinen osa-alue liittyy tiedusteluun, valvontaan sekä maalittamisen
tukeen. Toinen osa-alue liittyy vaikuttamiseen kattaen tykistön
ja raskaan raketinheittimistön ampumatarvikkeineen, merimiinoittamisen
ja ohjustulenkäytön sekä hävittäjätorjunnan
ja ohjusilmatorjunnan. Kolmas osa-alue sisältää integraatio-,
huolto-, ylläpito- sekä kriisiajan vaurionkorjauskyvyn.
Selonteossa huomioidaan puolustusvoimien ja teollisuuden strateginen
kumppanuus. Puolustusvaliokunta pitää selonteon
kirjauksia oikean suuntaisina ja painottaa toimeenpanon merkitystä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Ruotsi ja Norja ovat vastaavien
HTTO-raporttien perusteella linjanneet, että HTTO-alueiden hankinnat
tulee kansallisten turvallisuusintressien nojalla tehdä kotimaasta.
Puolustusvaliokunta katsoo, että sotilaallisen huoltovarmuuden
säilymiseksi myös Suomessa tulee kohdentaa HTTO-alueiden
hankinnat mahdollisuuksien mukaan kotimaahan teollisen yhteistyön
järjestelyin. Puolustusteollisuuden, esimerkiksi ruutituotannon,
säilyttämistä kotimaassa tulee arvioida
tästä näkökulmasta.
Kehittyneiden yhteiskuntien häiriönsietokyvyn
merkitys turvallisuuskysymyksenä korostuu jatkuvasti. Sotilaallisen
maanpuolustuksen kannalta puolustusjärjestelmän
säilyminen toimintakykyisenä poikkeusoloissa on
olennaista. Sotilaallisen huoltovarmuuden turvaaminen on edelleen
tärkeä kansallinen intressi. EU:n puolustus- ja
turvallisuushankintoja säätelevä lainsäädäntö on
merkinnyt olennaista muutosta, sillä sen puitteissa pääsääntönä on
avoin EU-kilpailutus, josta voidaan vain tarkasti määrätyissä poikkeustapauksissa
poiketa. Puolustusvaliokunta toistaa aikaisemman kantansa (PuVM 3/2011
vp) ja toteaa, että puolustukseen liittyvät erityiset
huoltovarmuusvaatimukset saattavat edellyttää hankittavan
puolustustarvikkeen korjaus-, huolto- ja modifiointivalmiuksien
takaamista kotimaisen teollisuuden osallistumista koskevalla järjestelyllä.
Arvioinnin tulee kuitenkin olla tapauskohtaista ja perustua tarpeeseen turvata
valtion keskeiset turvallisuusedut. Myös vastakauppojen
käyttö on valiokunnan näkemyksen mukaan
edelleen mahdollista silloin, kun valtion keskeiset turvallisuusedut
tätä edellyttävät eikä hankintaan
sovelleta puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin määräyksiä.
Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että kotimaisen puolustus- ja turvallisuusteollisuuden
kykyä integroida, huoltaa, korjata ja päivittää sekä kriisiajan
vaurionkorjauskykyä ylläpidetään
ottaen huomioon sotilaallisen huoltovarmuuden näkökohdat.
Valtioneuvoston vuonna 2013 päivitettävän
päätöksen huoltovarmuuden tavoitteista
tulee sisältää osio, jossa määritellään
maanpuolustusta tukevan tuotannon keskeiset alueet.
Kansallinen kyberturvallisuus on sisällytetty ensimmäistä kertaa
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon omana osionaan.
Selontekoa perusteellisemmin kyberturvallisuutta tarkastellaan valtioneuvoston
periaatepäätöksessä Suomen kyberturvallisuusstrategiaksi,
joka julkistettiin tammikuussa 2013.
Suomi on tietoyhteiskuntana riippuvainen tietoverkkojen ja -järjestelmien
toiminnasta ja näin ollen myös erittäin
haavoittuvainen niihin kohdistuville häiriöille.
Kybertoimintaympäristön turvallisuus heijastuu
laajasti muuhun yhteiskuntaan ja on jo asettanut uudenlaisia vaatimuksia
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseksi normaalioloissa,
normaaliolojen vakavissa häiriötiloissa ja poikkeusoloissa.
Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan kyberuhat muodostavat
laaja-alaisen, jatkuvasti kehittyvän ja vaikutuksiltaan
koko yhteiskunnan kannalta yhä vakavamman haasteen. Kybertoimintaympäristössä tietoturvaloukkauksia
ja rikoksia sekä kyberhyökkäyksiä voivat tehdä yksilöt,
pienet ryhmät ja valtiolliset toimijat. Tehokas varautuminen
kyberuhkiin edellyttää yksityisen ja julkisen
sektorin kehittyvää yhteistyötä sekä kansainvälistä yhteistyötä.
Kybertoimintaympäristössä normaaliolojen,
häiriötilojen ja poikkeusolojen välistä rajaa
on vaikea hahmottaa. Kyberkeinoja käytetään
jo nyt laajasti ja tulevaisuuden konflikteissa yhä laajemmin.
Puolustusvaliokunnan mielestä kyberturvallisuusstrategia
antaa perusteet kyberturvallisuuden parantamiseen tähtäävien
toimintojen järjestämiselle Suomessa. Kyberstrategian
painopisteet on asetettu valiokunnan mielestä oikein. Valiokunta
painottaa strategian ohella kyberturvallisuuden kehittämisen
resurssiulottuvuuden merkitystä ja pitää strategian
resurssilinjausta yleisluonteisena. Kyberturvallisuus muodostaa yhä tärkeämmän
osan yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta, ja siksi valiokunnan mielestä kyberturvallisuuden
ihmis- ja perusoikeusulottuvuuteen olisi tullut kiinnittää kyberstrategiassa enemmän
huomiota, sillä perusoikeuksia tulee suojella myös
tietoverkoissa.
Kansallisen kybertoimintaympäristön kriisinsietokyvyn
kehittämiseen tulee lähivuosien aikana varata
riittävät resurssit. Kyberstrategia jää resursoinnin
osalta yleisluonteiseksi, sillä strategiassa todetaan vain,
että ministeriöt, virastot ja laitokset sisällyttävät
kyberturvallisuusstrategian toimeenpanon edellyttämät
voimavarat omiin toiminta- ja taloussuunnitelmiinsa.
Puolustusvoimauudistus
Selonteon mukaan sotilaallisesti liittoutumattoman Suomen puolustusratkaisun
lähtökohtana on edelleen koko maan puolustaminen
yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan alueellisen puolustusjärjestelmän
avulla. Puolustuskyvyn ylläpidon ensisijaisena päämääränä on
muodostaa ennaltaehkäisevä kynnys sotilaallisen
voiman käytölle ja sillä uhkaamiselle.
Puolustusvaliokunta yhtyy näihin linjauksiin ja korostaa,
että puolustusvoimille on taattava edellytykset täyttää lakisääteiset
tehtävänsä ja ylläpitää uskottava
kansallinen puolustuskyky myös 2020-luvulla. Puolustusvaliokunta
on käsitellyt puolustusvoimauudistusta tarkemmin lausunnossaan PuVL
3/2012 vp. Uudistuksen toimeenpanon edellyttämät
lainsäädäntömuutokset sisältyvät hallituksen
esitykseen eduskunnalle laeiksi puolustusvoimista annetun lain ja
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 8/2013
vp), josta puolustusvaliokunta antaa mietinnön kevätistuntokaudella
2013.
Puolustusvaliokunnan asiantuntijakuulemisten mukaan puolustusvoimauudistus
on välttämätön riippumatta vuosien
2012—2015 puolustushallintoon kohdistuvista säästövelvoitteista. Saadun
selvityksen mukaan puolustusvoimien rahoitus ei riitä uudistusta
edeltäneiden puolustusvoimien ylläpitoon. Tulevaisuudessakin
kustannusten nousua on pyrittävä jatkuvasti hallitsemaan
toimintaa ja rakenteita tehostamalla ja kehittämällä.
Uudistuksen jälkeen sodan ajan joukkojen määrä on
vuonna 2015 noin 230 000 sotilasta. Määrän
vähenemistä pyritään kompensoimaan
suorituskykyisemmillä joukoilla ja asejärjestelmillä.
Operatiivisten ja alueellisten joukkojen rinnalle luodaan uudeksi
joukkotyypiksi paikallisjoukot, joiden tarkoituksena on paikallispuolustuksen
vahvistaminen. Maavoimissa otetaan käyttöön
uudistettu taistelutapa.
Uudistuksen yhteydessä puolustusvoimien rauhan ja sodan
ajan vahvuutta ja rakenteita supistetaan kustannustason kohoamiseen,
materiaalin ikääntymiseen, palveluskelpoisen
ikäluokan pienenemiseen sekä rahoitustason laskuun liittyvistä syistä johtuen.
Ellei uudistusta toteuteta rahoitustason supistuessa, on seurauksena asiantuntijoiden
mukaan suorituskyvyn ja osaamisen nopeasti tapahtuva näivettyminen.
Puolustusvaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että kehyspäätös 2012—2015
pakottaa puolustusvoimat leikkaamaan toimintaansa paikoitellen alle hyväksyttävän
minimitason. Esimerkiksi varusmieskoulutuksen maastovuorokausien
tavoitetaso on 40 vrk, mutta lähivuosina voidaan toteuttaa
vain hieman yli puolet tavoitteesta. Reservin kertausharjoitukset
joudutaan ajamaan lähes kokonaan alas. Näillä toimenpiteillä on
valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan tulevaisuuteen ulottuvia
haitallisia vaikutuksia puolustuskykyyn.
Puolustusvaliokunta pitää perusteltuna puolustusvoimauudistuksen
toteuttamista sotilaallisen puolustuksen lähtökohdista
käsin. Tavoitteena tulee olla puolustusmenojen ja toiminnan saattaminen
tasapainoon. Valiokunta pitää tärkeänä puolustusmenojen
käytön tasapainoa eli sitä, että puolustusbudjetista
noin kolmannes käytetään materiaaliseen
suorituskykyyn ja valmiuteen, palkkamenoihin ja toimintaan. Materiaalihankintoihin
suunnattujen resurssien pysyvä vähentäminen
alle kolmannekseen budjetista heijastuisi nopeasti paitsi puolustusvoimien
suorituskykyyn myös kotimaisen puolustusteollisuuden elinkelpoisuuteen
ja kykyyn huolehtia puolustusvoimien materiaalin kunnossapidosta ja
elinkaaripäivityksistä.
Puolustusvoimien rauhan ajan henkilöstövahvuus
vuonna 2015 on noin 12 300 henkilöä. Uudistus
koskettaa lähes kaikkia puolustusvoimien palveluksessa
olevia toimeenpanon edellyttäessä mm. siirtymisvelvollisuuden
poikkeuksellisen laajaa käyttämistä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa kiinnitettiin huomiota siirtymisvelvollisuuden
laajamittaisen soveltamisen seurannaisvaikutuksiin, jotka ulottuvat
siirtymisvelvollisten ohella myös heidän perheisiinsä. Selonteossa
todetaan, että siirtymisvelvollisuus edellyttää jatkossakin
tukimuotoja. Puolustusvaliokunta pitää tärkeänä,
että tukimuotojen kehittämistä valmistellaan
tiiviissä yhteistyössä henkilöstöjärjestöjen
kanssa. Muutoksen laajasta mittakaavasta johtuen puolustusvoimien
tulee noudattaa tinkimättömästi vastuullista
työnantajapolitiikkaa myös strategisten kumppanuuksien
ja ostopalveluiden kohdalla.
Suomen oloissa alueellisen puolustuksen uskottavuus edellyttää moniin
muihin eurooppalaisiin valtioihin verrattuna suuremman reservin ylläpitämistä.
Sodan ajan joukkojen suorituskyvyn avaintekijöitä ovat
riittävä koulutus ja varustus. Varusmiesten maastovuorokausien,
reservin kertausharjoitusten, ilmavoimien lentotuntien ja merivoimien
alusvuorokausien palauttaminen riittävälle tasolle
tulee olla seuraavan hallituskauden selkeä tavoite.
Koulutettu, toimintatavoiltaan ajanmukainen ja riittävästi
varustettu reservi on puolustuskyvyn tärkeä elementti.
Vahva maanpuolustustahto muodostaa puolustuksen henkisen perustan. Vapaaehtoinen
maanpuolustustyö tukee suorituskykyisen reservin ylläpitämistä ja
osaltaan edesauttaa maanpuolustustahdon säilymistä.
Vapaaehtoisten maanpuolustusjärjestöjen tarjoamat
mahdollisuudet tulee hyödyntää tehokkaasti
reservin toimintakyvyn ylläpitämiseksi ja esimerkiksi
paikallisjoukkoja muodostettaessa. Vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus
voi merkittävällä tavalla täydentää puolusvoimien
antamaa reserviläiskoulutusta varsinkin lähivuosien leikattujen
budjettien oloissa. Sodan ajan puolustusvoimien henkilöstötarpeen
vähetessä jää sijoittamatonta
reserviä, jota voitaisiin käyttää muiden
viranomaisten tukena poikkeusoloissa. Valiokunnan mielestä kokonaisturvallisuuden
käsitteen
omaksumisen myötä olisi tarpeen arvioida
eri hallinnonalojen henkilöstötarpeita häiriötilanteissa
ja harkita, olisiko yleisen varaamisrekisterin luominen tarpeen
mm. päällekkäisten varausten poistamiseksi.
Puolustusvaliokunta edellyttää, että puolustusministeriö informoi
valiokuntaa paikallisjoukkojen muodostamisesta.
Suomen puolustuksen kehittäminen
Suomen turvallisuuspoliittinen toimintaympäristö on
vakaa, eikä puolustusvaliokunta pidä olennaisia
muutoksia todennäköisenä selonteon tarkastelujaksolla.
Globalisoituneessa maailmassa kriisien ja häiriötilojen
vaikutukset tuntuvat kuitenkin globaalisti, eikä puolustuskykyä voida
nopeasti korvata, mikäli se on kerran ajettu alas. Puolustusvaliokunta
yhtyy selonteon kirjaukseen, jonka mukaan Suomessa pitkäjänteiseen
suunnitteluun ja kehittämiseen perustuvan puolustuskyvyn
ylläpitoon tarvitaan yli hallituskausien ulottuvat valtiojohdon
linjaukset.
Puolustusvaliokunta toteaa, että sotilaallisen maanpuolustuksen
kehittämisen suurimpana haasteena on, mille tasolle puolustuksen
rahoituskehys asettuu vuoden 2015 jälkeen. Rahoituskehys
ratkaisee, mille tasolle puolustusvoimien suorituskyvyt voidaan
kehittää. Selontekoon on sisällytetty
puolustushallinnossa laadittu arvio, jonka mukaan lisärahoitustarve
materiaalisen suorituskyvyn ylläpitämiseksi on
vuonna 2016 noin 50 miljoonaa euroa ja vuoteen 2020 mennessä asteittain
150 miljoonaa euroa indeksikorotusten lisäksi. Valiokunnan
mielestä selonteon puolustuspoliittiset linjaukset
vaativat puolustushallinnon esittämää lisärahoitusta.
Selonteon linjausten edellyttämän lisärahoituksen osoittamatta
jättäminen tarkoittaa, että puolustuksen
perusratkaisu joudutaan väistämättä arvioimaan
uudelleen.
Suomen puolustusteollinen toimintaympäristö on
murroksessa, jonka vaikutukset ulottuvat myös sotilaallisen
huoltovarmuuden järjestelyihin. Taustalla on Euroopan unionin
pyrkimys yhteisten eurooppalaisten puolustus- ja turvallisuusmateriaalimarkkinoiden
luomiseen muun muassa lainsäädännön
keinoin. Avoimen ja tasapuolisen kilpailun periaatteiden soveltamisen myös
puolustus- ja turvallisuustuotteiden ja palvelujen markkinoilla
on arvioitu merkitsevän parempaa vastinetta varainkäytölle.
Toisaalta tavoitteena on Euroopan puolustuksen teollisen ja teknologisen
perustan vahvistaminen tilanteessa, jossa useiden EU:n jäsenvaltioiden
puolustuksen rahoitusraami on ollut tiukentumassa.
Suomen kannalta tiukentuva rahoitusraami on yksi muutostekijöistä.
Puolustusvaliokunta yhtyy selonteon kirjaukseen, jonka mukaan materiaalisen
valmiuden menoihin kohdennetaan noin kolmasosa sotilaalliseen maanpuolustukseen
osoitetuista määrärahoista. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan supistuva menokehys aiheuttaa kuitenkin vakavia
haasteita materiaalin hankinnan ja ylläpidon kannalta jo
vuoden 2015 jälkeen. Tässä tilanteessa
kansainvälisen materiaaliyhteistyön ja sellaisten
vaihtoehtoisten ratkaisujen, kuten järjestelmien elinjakson pidentämisen
ja käytetyn materiaalin hankkimisen, merkitys korostuu,
mutta ei todennäköisesti riitä perushaasteiden
ratkaisemiseen.
Puolustuksen rahoituskehyksen ohella on lähivuosina
tehtävä useita merkittäviä puolustuskyvyn
materiaaliseen kehittämiseen liittyviä poliittista
ohjausta edellyttäviä linjauksia. Keskipitkällä aikavälillä,
2020-luvun alkuun mennessä, merkittävä osa
kaikkien puolustushaarojen tärkeimpien joukkojen keskeisestä materiaalista vanhenee
ja suorituskyky heikkenee alle tehtävien vaatiman
tason. Pitkällä aikavälillä,
2020-luvun puoliväliin mennessä meripuolustuksen
ja 2020-luvun loppuun mennessä ilmapuolustuksen suorituskyvyn
ylläpito muodostuu erittäin merkittäväksi
haasteeksi. Puolustusvaliokunta katsoo, että sodankäynnin
luonteessa jatkuvasti tapahtuvat muutokset tulee ottaa huomioon
Suomen puolustusjärjestelmää kehitettäessä.
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen suojaamisen merkitys
kasvaa, ja tämä on otettava huomioon
myös sotilaallisen maanpuolustuksen näkökulmasta.
Puolustusvoimien lakisääteisten tehtävien
toimeenpano edellyttää mm. riittävien resurssien
osoittamista kokonaisvaltaisen kyberpuolustuksen luomiseen.
Puolustusvaliokunta toteaa, että puolustusvoimien keskeisten
suorituskykyjen korvaamista koskevat linjaukset edellyttävät
perusteellista valmistelua mukaan lukien parlamentaarinen valmistelu.
Maa-, meri- ja ilmavoimien suuret hankinnat on toteutettu pitkäjänteisen
suunnittelun ja aikataulutuksen avulla. Tästä periaatteesta
ei valiokunnan mielestä voida tinkiä ottaen huomioon
puolustuksen rahoitusraamin ahtaus selonteon tarkastelujaksolla.
Valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan ilman resurssitason
tarkistusta Suomen puolustuskyky nykyisen puolustusratkaisun puitteissa
alkaa menettää uskottavuuttaan jo kuluvan vuosikymmenen lopulla.
Ottaen huomioon valtiontalouden tasapainottamiseen liittyvät
tarpeet valiokunta katsoo, että seuraavalla hallituskaudella
on tehtävä poikkeuksellisen tärkeä ja
pitkävaikutteinen puolustusvoimien kehittämistä ja
puolustushaarojen suorituskykyjen korvaamista koskeva poliittinen
linjaus. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että seuraavan vaalikauden alussa uudella hallituksella
ja eduskunnalla on käytössään
laaja-alainen ja syvällinen tietämys puolustuksen pitkän
aikavälin haasteista ja niihin vastaamisesta.
Puolustusvaliokunta edellyttää, että puolustusjärjestelmän
toimivuus varmistetaan vuoden 2015 jälkeisellä kaudella, sillä puolustusvoimille
on taattava edellytykset täyttää lakisääteiset
tehtävänsä myös 2020-luvulla.
Valiokunnan mielestä 2020-luvun puolustuksen mittavat haasteet
edellyttävät valmistelun käynnistämistä vielä kuluvalla
vaalikaudella.