Yleisperustelut
Hallituksen esityksellä työttömyysetuuksia
koskevaa lainsäädäntöä selkeytetään
rakenteellisesti, sanonnallisesti ja käsitteellisesti ja
työttömyysajan toimeentuloa koskevat säännökset kootaan
yhteen lakiin. Esityksen tarkoitus on selkeyttää lainsäädäntöä myös
siten, että vakiintunut tulkintakäytäntö on otettu huomioon uudistetuissa
säännöksissä. Valiokunta painottaa,
että yhtenäinen tulkintakäytäntö näin
keskeisen toimeentuloturvaa koskevan lainsäädännön
soveltamisessa on työnhakijoiden yhdenvertaisuuden kannalta
ensiarvoista, mikä tulee ottaa huomioon laadittaessa soveltamisohjeita työttömyysturvan
toimeenpanijoille.
Ehdotettujen muutosten tavoitteena on kehittää työttömyysturvaa
ja työvoimapolitiikkaa työssäpysymistä,
työkykyä ja työllistymistä tukevaan
suuntaan. Muutokset merkitsevät mo-nien työttömien
aseman parantumista, kun ansioturvalle pääsy helpottuu,
lyhytaikaisen kokoaikatyön vastaanotto tulee kannattavammaksi
ja työttömyysturvan toimivuus paranee.
Ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsy helpottuu,
kun työssäoloehtoa lyhennetään
paluuehdon osalta. Ansioturvalle pääsyä koskevan työnteon
keston tarkastelujakso pitenee 28 kuukauteen ja ansioturvalle palaaminen
edellyttää jatkossa entisen 43 viikon työskentelyn
sijasta 34 viikon työskentelyä. Valiokunta toteaa,
että mainitut ansioturvan saantia helpottavat muutokset
vähentävät tarvetta turvautua toimeentulotukeen
ja ovat siten toimia, jotka osaltaan vähentävät
köyhyyttä.
Lyhytaikaisen työn vastaanottaminen tulee kannattavammaksi,
koska yli kahden viikon kokoaikatyöt jäävät
pois sovitellun päivärahan piiristä ja
lomakorvausten jaksotusta muutetaan. Sovitellun päivärahan
maksaminen mahdollistetaan myös ennakkomaksuna. Osa-aikatyötä tekevien
päivärahan perustaksi voidaan ehdotuksen mukaan
ottaa ansiot kahdesta tai useammasta työstä 40
viikottaiseen työtuntiin asti. Päivärahan
perusteena olevia ansioita voidaan tietyissä tilanteissa
korottaa indeksillä, jos ansiot ovat useita vuosia aikaisemmalta
ajalta. Tämä parantaa turvan tasoa muun muassa
lastenhoitojaksojen jälkeen sekä osa-aika- tai
osatyökyvyttömyyseläkkeen lakatessa.
Takautuvasti myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden
aiheuttamista työttömyysturvan takaisinperinnöistä luopuminen
merkitsee pientä työkyvyttömyyseläkettä saavien
asemaan selvää parannusta.
Valiokunta toteaa, että säännösten
kokoaminen yhteen lakiin on toteutettu säilyttämällä työttömyysturvan
keskeisimmät periaatteet voimassa olevan lainsäädännön
mukaisina. Vaikka uudistus pääsääntöisesti
on lainsäädäntötekninen, sisältyy
esitykseen useita, muun muassa perusoikeussäännösten
uudistamisesta johtuvia sisällöllisiä muutoksia
nykyiseen lainsäädäntöön. Esityksen
liittyminen valtion talousarvioesitykseen on kuitenkin vaatinut
sen käsittelyä talousarvioesityksen edellyttämässä kireässä aikataulussa.
Esitykseen sisältyy arvio uudistuksen vaikutuksista
eri kansalaisryhmien asemaan. Valiokunta pitää puutteena,
ettei esitykseen sisälly uudistuksen sukupuolivaikutusten
arviointia, koska työttömyysturvassa on useita
sellaisia säännöksiä, jotka
käytännössä kohdistuvat eri tavoin
työttöminä oleviin naisiin ja miehiin.
Yrittäjien työttömyysturva
Yrittäjillä on ollut vuodesta 1995 lähtien
mahdollisuus vakuuttaa itsensä työttömyyttä varten yrittäjille
tarkoitetuissa työttömyyskassoissa. Laissa määritellään
yrittäjän käsite ja edellytykset, joiden
täyttyessä yrittäjällä on
oikeus paitsi peruspäivärahaan myös vapaaehtoiseen
yrittäjäkassan jäsenyyteen perustuvaan
ansiosidonnaiseen päivärahaan. Oikeus päivärahaan
edellyttää yrittäjän työssäoloehdon
täyttymistä ja an-sioon suhteutetun
päivärahan saaminen edellyttää,
että työssäoloehto on täyttynyt
kassan jäsenyysaikana. Lakiehdotus ei merkitse muutoksia nykytilaan
näissä yrittäjien työttömyysturvan keskeisissä edellytyksissä.
Lakiehdotukseen sisältyy aloittavia yrittäjiä varten
säännökset niin sanotusta jälkisuojasta. Jos
työtön, joka saa työttömyyspäivärahaa
palkansaajan työssäoloehdon täyttymisen
perusteella, aloittaa yritystoiminnan, hänen oikeutensa
palkansaajan päivärahaan jatkuu, jos yritystoiminta
päättyy ennen kuin 18 kuukautta on kulunut sen
aloittamisesta. Palkansaajana hankittua työssäoloehtoa
voidaan yrittäjäksi ryhtyvälle lukea
yrittäjän työssäoloehtoon kuuden
kuukauden ajalta. Säännösten tarkoitus
on turvata ja kannustaa siirtymistä palkansaajasta yrittäjäksi. Kannustavuuden
edistämiseksi päätoimisen yrittäjyyden
määrittelyä on lakiehdotuksessa ehdotettu
väljennettäväksi tilanteissa, joissa
yrittä-jän perheenjäsen työskentelee
satunnaisesti yritystoiminnassa. Säännöstä sovellettaisiin
perheenjäseniin, joilla ei ole omistukseen tai asemaan
perustuvaa määräysvaltaa yrityksessä.
Soveltamiskäytännössä on yrittäjän
perheenjäsenen asema ollut ongelmallinen erityisesti sellaisissa
tilanteissa, joissa yritystoiminta on supistunut sillä tavoin,
että siitä ei enää riitä työtä perheenjäsenille.
Vastaavasti rajanveto-ongelmia on esiintynyt sen suhteen, onko yritystoiminta katsottava
sivutoimiseksi tai onko perheen yritystoiminta esteenä sille,
että puoliso vastaanottaisi kokoaikaisen yrityksen ulkopuolisen
työn. Soveltamiskäytännön yhtenäistämiseen
tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Valiokunta pitää ehdotukseen sisältyviä yrittäjien
asemaa työttömyystilanteissa parantavia ehdotuksia
myönteisinä. Valiokunta toteaa kuitenkin, että yhdenvertaisuuden
kannalta on ongelmallista, että edellä kuvattua
vastaavaa jälkisuojaoikeutta ei ole yrittäjäkassan
jäsenellä, joka yritystoiminnan lopetettuaan siirtyy
palkkatyöhön ja palkansaajakassaan, eikä yrittäjäkassan
jäsen voi kassasta erottuaan ja siirtyessään
palkansaajakassan jäseneksi vastaavasti lukea hyväkseen
yrittäjäkassasta hankkimaansa vakuutus- ja työssäoloaikaa.
Palkansaajaksi ryhtyvä yrittäjä saa 5
luvun 5 §:n mukaan lukea hyväkseen palkansaajan
työssäoloehtoon 11 viikkoa yrittäjäkassan
aikaisesta työnteostaan.
Työelämän muutosten johdosta palkkatyön
ja yrittäjyyden välinen ero on jatkuvasti pienentynyt.
Kun työntekomuodot ovat muuttuneet ja kun lisäksi
työttömäksi jääneitä palkansaajia kannustetaan
aktiivisesti ryhtymään yrittäjiksi, tulisi
myös työttömyysturvan valiokunnan näkemyksen
mukaan olla neutraali siten, että työttömyysturvan
saaminen ei riippuisi siitä, onko työtä tehty
yrittäjänä vai palkansaajana. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että yrittäjien työttömyysturvaa
pyritään pikaisesti parantamaan. Valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
Työttömyysturvan lisäpäiväoikeus
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen yksityisalojen työeläkkeitä koskevien
säännösten uudistamisesta (HE
242/2002 vp), johon esitykseen sisältyy
ehdotus ikääntyneiden henkilöiden pitkäaikaisen
työttömyysturvan siirtämisestä eläkejärjestelmästä työttömyysturvajärjestelmään.
Työttömyyseläke ehdotetaan lakkautettavaksi
vuonna 1950 tai sen jälkeen syntyneiltä henkilöiltä,
ja eläke korvataan oikeudella työttömyyspäivärahaan
65 vuoden iän täyttämiseen saakka. Oikeus
työttömyysturvan lisäpäiviin
olisi 59 vuoden iän jälkeen, ja lisäpäiviin
oikeutetuilla olisi mahdollisuus jäädä 62
vuoden iästä alkaen alentamattomalle vanhuuseläkkeelle. Työttömyyseläkkeen
poistamisen tilalle tuleva lisäpäiväjärjestelmä ei
koskisi yrittäjiä eikä työmarkkinatuen
piirissä olevia työttömiä. Yrittäjä voisi
jäädä vanhuuseläkkeelle kuten
muutkin 62- vuotiaana, mutta eläkkeeseen tehtäisiin
tällöin varhennusvähennys toisin kuin
työttömyyspäivärahan lisäpäiviltä eläkkeelle
siirtyvällä palkansaajalla. Ehdotukset merkitsevät
ikääntyneiden yrittäjien osalta työttömyysaikaisen
ansioturvan heikennystä.
Ehdotuksen mukaan työttömyysturvaan liittyvien
lisäpäivien aikaisen päivärahan
ansio-osa maksettaisiin korotettuna pitkään työelämässä olleille,
joilla on työssäoloaikaa vähintään
20 vuotta ja palkansaajakassan jäsenyyttä vähintään
viiden vuoden ajalta. Korotettua päivärahaa maksettaisiin
vain ansiosidonnaisen työttömyysturvan piirissä oleville.
Valiokunta toteaa, että edellä kuvatut ikääntyneiden
työttömyysturvaan ehdotettavat muutokset heikentävät
osin nykyisen turvan tasoa erityisesti yrittäjien, mutta
myös niiden palkansaajien osalta, jotka eivät
täytä ansiosidonnaisen turvan saamisen edellytyksiä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yrittäjien oikeus työttömyysturvan
lisäpäiviin samoin kuin peruspäivärahalla
sekä työmarkkinatuella olevien oikeus ehdotettua
parempitasoiseen työttömyysturvaan lisäpäivien aikana
pikaisesti selvitetään. Valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
Erorahan korvaaminen korotetulla ansio-osalla
Lakiehdotuksen 6 luvun 3 §:n mukaan työttömyyspäivärahan
ansio-osa maksetaan korotettuna, jos henkilö on menettänyt
työnsä taloudellisista ja tuotannollisista syistä taikka
vastaavista julkisen alan syistä. Ansio-osa maksetaan korotettuna
vakiintuneesti työelämässä olleelle,
jolla on työssäoloaikaa vähintään
20 vuotta ja joka ennen työn menettämistä on
ollut palkansaajakassan jäsen vähintään
5 vuotta.
Ansio-osan korotus korvaisi nykyisen lainsäädännön
mukaisen erorahan. Ehdotuksen ero erorahaan verrattuna on siinä,
että erorahaan oikeutettuja ovat olleet myös peruspäivärahan
piirissä olevat. Heidän osaltaan ehdotus merkitsee työttömyysturvan
heikennystä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että pikaisesti selvitetään, miten mainitusta
heikennyksestä aiheutuvat ongelmat korjataan. Valiokunta
ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
Työmarkkinatuen tarveharkinta
Työmarkkinatuki on tarveharkintainen etuus, jossa harkinta
ulottuu työttömän omien tulojen lisäksi
myös hänen puolisonsa tuloihin. Työmarkkinatukeen
on sisältynyt tällainen tarveharkinta alusta alkaen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, ettei ehdotuksen
mukainen tarveharkinta ole vaivatta sopusoinnussa perusoikeuksien
yksilöllisen luonteen kanssa. Perustuslain kanssa parhaiten
sopusoinnussa on järjestely, jossa tarveharkinta kohdistuu
vain työttömän omiin tuloihin. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että työmarkkinatukeen liittyvä tarveharkinta
käytännössä — miesten
ja naisten palkkatason eroista johtuen — kohdistuu erityisesti
työttömiin naisiin. Tarveharkintaa koskeva säännös
kohtelee sinänsä puolueettomasti naisia ja miehiä,
mutta käytännössä yleisempää on,
että työtön nainen jää ilman
tukea tai vähennetyn tuen varaan työssäkäyvästä puolisostaan
johtuen ja työtön mies saa tuen puolisonsa työssäkäynnistä huolimatta.
Tarveharkinnan poistamista puoltavat näin myös
sukupuolten tasa-arvoon liittyvät näkökohdat.
Valiokunta edellyttääkin, että pikaisesti
ryhdytään toimenpiteisiin työmarkkinatuen
puolison tuloihin ulottuvan tarveharkinnan poistamiseksi. Valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
Osittainen työmarkkinatuki
Työmarkkinatuki maksetaan voimassaolevan lain mukaan
osittaisena eli 60 prosentin suuruisena muutoin lasketusta määrästä vanhempiensa taloudessa
asuvalle henkilölle, joka ei ole täyttänyt
työssäoloehtoa. Alennusta työmarkkinatuen määrään
ei tehdä silloin, kun henkilö osallistuu työvoimapoliittiseen
toimenpiteeseen tai kuntouttavaan työtoimintaan. Ehdotetun
lain 9 luvun 6 §:ään sisältyy
vastaava säännös. Perustuslakivaliokunta
on todennut, että säännös on
perusoikeuksien yksilöllisen luonteen näkökulmasta
kovin kaavamainen. Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt
lakiehdotusta muutettavaksi niin, että työmarkkinatuen
määrän alentaminen suhteutetaan kyseisen
työnhakijan todelliseen taloudelliseen tilanteeseen vanhempiin nähden,
joiden taloudessa hän elää. Kannanotto edellyttää osittaisen
työmarkkinatuen muuttamista tarveharkintaiseksi. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta ehdottaa edellytetyn muutoksen tekemistä.
Valiokunta huomauttaa, että nyt toteutettava perustuslakivaliokunnan
edellyttämän tarveharkinnan lisääminen
lähentää työmarkkinatukea toimeentulotukeen.
Soviteltu päiväraha
Lakiehdotuksen 4 luvun 6 §:n mukaan soviteltua työttömyysetuutta
maksetaan enintään 36 kuukauden ajalta. Enimmäisaika
on sama kuin nykyisessä lainsäädännössä,
johon 36 kuukauden raja säädettiin vuonna 1999
tehdyllä työttömyysturvalain muutoksella
(1324/1999). Enimmäisaika täyttyy ensimmäisten
soviteltua päivärahaa saavien osalta maaliskuun
lopussa 2003. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan keväällä 2003
ensimmäisaika täyttyy 1 000:lta päivärahan
saajalta, joista miltei 4/5 on naisia ja noin puolet 50
vuotta täyttäneitä. Soviteltua päivärahaa
yli kahden vuoden ajan saaneiden yleisin työ on kiinteistönhoito-
ja siivoustyö. Sovitellun päivärahan
yleisin peruste on osa-aikatyö. Vain vähäisessä määrin
perusteena on työn satunnaisuus tai yritystoiminta.
Osana juuri solmittua tulopoliittista kokonaisratkaisua hallitus
on sitoutunut siihen, että sosiaali- ja terveysministeriön
johdolla selvitetään kolmikantaisesti se, jatketaanko
sovitellun päivärahan maksamista niille henkilöille,
joilla 36 kuukauden enimmäismaksuaika on täyttynyt. Selvitystyön
määräaika on 31.5.2003. Valiokunta ei
kuitenkaan pidä kohtuullisena sitä, että osa soviteltua
päivärahaa saavista putoaa päivärahaoikeuden
ulkopuolelle ennen edellä mainitun työryhmän
mahdollisten ratkaisuehdotusten toteutumista. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa voimaantulosäännöksessä,
että sovitellun päivärahan maksamista
jatketaan vuoden 2003 syyskuun loppuun myös niiden henkilöiden
osalta, joiden kohdalla enimmäiskestoa koskeva aika ennen
mainittua ajankohtaa täyttyy.
Työssäkäyntialue
Perustuslakivaliokunta ja työ-
ja tasa-arvo-asiainvaliokunta ovat lausunnoissaan kiinnittäneet
huomiota kysymykseen työssäkäyntialueesta
ja velvollisuuteen ottaa vastaan työ työssäkäyntialueella.
Perustuslakivaliokunta on erityisesti kiinnittänyt huomiota
tilanteisiin, joissa työmatkojen johdosta työhön
käytetty aika suhteessa työstä saatuihin
alhaisiin ansioihin on kohtuuton. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
toteaa, että työssäkäyntialueen
määrittelyllä on yhteys kansalaisten
tasavertaiseen kohteluun; työttömyysturvan saajalta
ei voida edellyttää työssäkäynnin
esteiden poistamista laajemmin kuin mitä hänen
asuinpaikaltaan työssäkäyvät
yleisesti menettelevät. Samankin työssäkäyntialueen
sisällä voi — muun muassa julkisen liikenteen
puuttumisesta johtuen — olla tilanteita, joissa työn
vastaanottovelvollisuus esimerkiksi liikkumisesteiden poistamisesta
aiheutuvien kustannusten tai työpäivän
pituuden vuoksi voi olla kohtuuton. Sosiaali- ja terveysvaliokunta korostaa,
että perustuslain kansalaiselle turvaamaa oikeutta vapaasti
valita asuinpaikkansa tulee yksittäistapauksessa suojata
siten, että säännöstä työssäkäyntialueesta
ja siihen liittyvää työn vastaanottovelvoitetta
sovelletaan työnhakijan perusoikeuksia korostavalla tavalla.
Työttömyysturvan ja opintotuen yhteensovittaminen
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta on lausunnossaan
pitänyt tärkeänä tavoitetta
turvata opiskelevalle työttömälle mahdollisuus
saada joko työttömyysturvaa tai opintotukea omaehtoisen
opiskelun ajalta. Valiokunta on katsonut, että ongelmia
voi syntyä muun muassa avoimessa korkeakoulussa taikka
niin sanotussa muuntokoulutuksessa opiskelevan henkilön
etuuskysymyksissä.
Avoimen yliopiston opinnot on yleisesti järjestetty
sivutoimisesti suoritettaviksi, jolloin opintojen ohessa voi olla
joko työssä tai työttömyysetuuden
saajana. Avoimen yliopiston opinnot eivät pääsääntöisesti
ole opintotukeen oi-keuttavia, koska opiskelu ei ole tutkintoon
johtavaa. Kuitenkin henkilö, jolla on opiskeluoikeus yliopistossa
tai ammattikorkeakoulussa, voi saada opintotukea myös harjoittaessaan
tutkintoonsa kuuluvia opintoja ja tutkintoon kuuluvaa avoimessa
yliopistossa koskevaa opiskelua kohdellaan työttömyysturvan
saamisedellytysten osalta kuten muutakin opiskelua. Jos opintojen laajuus
on keskimäärin vähintään
kolme opintoviikkoa kuukaudessa tai 25 tuntia viikossa, opiskelua
pidetään päätoimisena. Muuntokoulutuksessa
eli ammattikorkeakouluissa opiskelevien, aiemman opistotasoisen
koulutuksen suorittaneiden opiskelijoiden, opinnot oikeuttavat pääsääntöisesti
opintotukeen. Opintotuki voi kuitenkin jäädä saamatta,
jos henkilökohtainen opintosuunnitelma ei sisällä opintoja
riittävässä määrin.
Muuntokoulutuksessa olevien opintosuunnitelmia ei aina ole mahdollista
rakentaa opintotukeen oikeuttaviksi. Näin käy
esimerkiksi silloin, kun opintoryhmään kuuluu
sekä työssä olevia että työttömiä opiskelijoita.
Valiokunta toteaa, että muuntokoulutuksessa olevien opintosuunnitelmat
olisi tarkoituksenmukaista rakentaa sellaisiksi, että oikeus
opintotukeen täyttyy.
Valiokunta toteaa, että laadittaessa uutta soveltamisohjetta
työttömyysturvan toimeenpanijoille tulee kiinnittää huomiota
siihen, että ohjeistus olisi selkeä siltä osin,
millainen vaikutus opinnoilla on työttömyysturvan
saamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä tavoitteena,
että työttömyysturvalain ja opintotukilainsäädännön päätoimisen
opiskelun määritelmät olisivat mahdollisimman
yhdenmukaiset, jotta tulkintatilanteilta vältyttäisiin
ja opiskelijoiden yhdenvertaisuus etuuksien saamisessa toteutuisi.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
4).
Muita huomioita
Lakiehdotuksen 2 luvun 8 §:n mukaan työnhakijalle
on työtä tai koulutusta tarjottaessa varattava
kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen.
Soveltamiskäytännössä kohtuullista
aikaa on tulkittu muutamaksi viikoksi, pääsääntöisesti kahdeksi
viikoksi. Valiokunta toteaa, että lasten päivähoidosta
annetun lain (36/1973) mukaan kunnalla on velvollisuus
hoitopaikan järjestämiseen, jos lapsen huoltaja
hakee lapselleen kunnan järjestämää hoitopaikkaa.
Jos kunta ei järjestä lapselle hoitopaikkaa työvoimaviranomaisen
edellyttämässä kohtuullisessa ajassa,
kohdistuvat negatiiviset seuraamukset työnhakijaan työttömyysturvan
menetyksenä. Pääsääntöisesti nämä seuraamukset
kohdistuvat naisiin, jolloin säännös
tosiasiallisesti toimii naisia syrjivänä. Valiokunta
katsoo, että työvoimaviranomaisten ja kuntien
sosiaaliviranomaisten välillä tulisi olla nykyistä toimivampi
yhteistyö, jotta eri järjestelmien erilaiset käytännöt
eivät johtaisi työttömän työnhakijan
etuuden menetykseen. Valiokunta katsoo, että työvoimaviranomaisen
on pidättäydyttävä langettamasta
työttömälle työnhakijalle etuuden
menetystä siksi ajaksi, jonka kunta tarvitsee hiotopaikan
järjestämiseksi. Etuuden epääminen
tilanteessa, jossa työnhakija ei itse voi vaikuttaa lapsen
hoitopaikan järjestymiseen, on hakijan kannalta kohtuuton.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus
5).
Työmarkkinatuessa säilyy 8 luvun 4 §:n
mukaisesti viiden kuukauden odotusaika ammatillista koulutusta vailla
olevalla työnhakijalla, joka ei ole täyttänyt
työssäoloehtoa. Vaikka viiden kuukauden odotusaika
perustuu tavoitteeseen kannustaa nuoria hakeutumaan ammatilliseen
koulutukseen, viiden kuukauden odotusaika ja mahdollinen kieltäytymisestä johtuva
karenssi sekä omavastuuaika johtavat yhdessä varsin
pitkään korvauksettomaan jaksoon. Sosiaali- ja
terveysvaliokunta toteaa, että pitkiin odotusaikoihin ja
karensseihin johtavien tilanteiden taustalla saattaa olla nuoren
terveyteen liittyviä ongelmia, jotka ensisijaisesti edellyttävät
asianmukaisia tutkimuksia ja kuntoutusta. Korvauksettomien jaksojen
tarkoituksenmukaisuutta tulisi jatkossa arvioida ottaen huomioon
myös niiden yhteys köyhyysongelmiin. Valiokunta
kiinnittää huomiota myös lakiehdotukseen
sisältyvän päivärahan enimmäissuuruutta
koskevan 90 prosentin säännön tuomaan
ongelmaan useampilapsisille, pientä ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa
saaville työttömille.
Työttömien työllistäminen
Valiokunta toteaa, että työttömyysetuuden
saajat ovat henkilöitä, jotka ovat jääneet
vaille hakemaansa työtä. Työn hakijoiden
kannalta ensisijaista olisi työllistyä ammattitaitonsa
ja -kykynsä mukaiseen työhön. Työvoimahallinnon toimenpiteiden
riittävyys ja oikea kohdentuminen vaikuttavat keskeisesti
siihen, missä määrin työnhakijat
jäävät työttömyysturvan
varaan ja miten kauan työttömyysturvan varassa
pysytään.
Työttömät työnhakijat tarvitsevat
lisääntyvästi räätälöityjä ja
yksilöllisiä työllistymissuunnitelmia
sekä kannustimia suunnitelmiensa toteutumiseen. Myös
työttömyysturvaetuuksien myöntämisessä tärkeämpää olisi
työnhakijan aktiivisuuden palkitseminen etuuksin kuin työntekijän
rankaiseminen negatiivisten sanktioiden kautta. Työnhakijan
kannalta negatiiviset sanktiot vaikuttavat kielteisesti myös
työnhakijan ja työvoimaviranomaisen väliseen
asiakassuhteeseen. Työvoimahallinnon viranomaisten tulisi voida
keskittyä tukemaan työnhakijan työllistymispyrkimyksiä eikä ensisijaisesti
kohdistamaan häneen kontrollia valvovana viranomaisena.
Valiokunta korostaa asiakaslähtöisen lähestymistavan
merkitystä ja asiakkaan yksilöllisten tarpeiden
ja oikeuksien huomioon ottamista työllistämistoimia
suunniteltaessa.
Nuorten koulutukseen ohjaaminen ja työllistäminen
on sekä nuorten että yhteiskunnan edun kannalta
erityisen tärkeää. Nuoren yksilölliseen urasuunnitteluun
ja ohjaamiseen hänelle sopivaan koulutukseen, työharjoitteluun
tai muulle hänelle soveltuvalle työllistymispolulle
tulee erityisesti suunnata voimavaroja. Peruskoulun tai ammattikoulutuksen
keskeyttäneiden nuorten asema on varsin heikko työmarkkinoilla. Opintojensa
keskeyttäneiden nuorten auttaminen heille sopivaan koulutus-
tai työllistymispolkuun on välttämätöntä syrjäytymisen
torjumiseksi.
Ikääntyvien pitkäaikaistyöttömien
joukossa on henkilöitä, jotka tarvitsevat työvoima-
ja sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten sekä Kansaneläkelaitoksen
kanssa yhteistyössä laadittavia kuntoutus- tai
hoitosuunnitelmia. Näiden henkilöiden tukemiseen
tarvitaan erityistoimenpiteitä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että vuonna 1950 ja sen jälkeen syntyneiden pitkäaikaistyöttömyyttä pyritään
tehokkaasti ehkäisemään, jotta työttömyyseläkkeen
poistaminen ei johda pitkäaikaisesti työmarkkinatuen
varaan jäämiseen.
Pitkäaikaistyöttömien väliinputoamistilanteita
eri etuusjärjestelmissä tulee pyrkiä estämään. Esimerkiksi
erityisen painavaksi syyksi työttömyysetuuden
myöntämisessä yli kolme kuukautta takautuvasti
voidaan katsoa sairauspäiväraha- tai työkyvyttömyyseläkehakemuksen
tai -valituksen hylkääminen silloin, kun hakija
täyttää muut työttömyysetuuden
ehdot. Valiokunta pitää tarpeellisena selvittää,
miten eri etuusjärjestelmien hakemusmenettelyä kehittämällä voitaisiin
välttää väliinputoamistilanteita.
Viitaten perustuslakivaliokunnan lausuntoon valiokunta katsoo, että työkyvyttömyyden
aikana tapahtuvia väliinputoamistilanteita ehkäistään
parhaiten ensisijaisesti sairausvakuutus- ja eläkelainsäädäntöä korjaamalla.
Valiokunta toteaa, että työttömyysetuusjärjestelmään
tulee pyrkiä kannusteiden kautta löytämään
malleja, jotka kannustavat passiivisen työttömyyden
sijasta aktiiviseen hakeutumiseen koulutukseen tai työmarkkinoille.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Työttömyysturvalaki
1 luvun 2 §. Etuudet
Valiokunta ehdottaa säännöstä selkeytettäväksi siten,
että ensimmäisessä momentissa todetaan tämän
lain mukaiset etuudet ja 2 ja 3 momentissa kunkin etuuden keskeisimmät
saamisedellytykset.
1 luvun 5 §. Määritelmät
Jäljempänä valiokunta ehdottaa 8
luvun 2 §:ään työssäolovelvoitetta
koskevaa muutosta, joka edellyttää täsmennystä työssäolovelvoitteen määritelmään
pykälän 1 momentissa.
2 luvun 4 §. Yritystoiminta
Valiokunta ehdottaa yritystoiminnan aloittamista sekä lopettamista
ja keskeyttämistä koske-vien perusteiden lisäämistä lakiin.
Lain 2 luvun 4 §:n 2 momenttia täsmennettäisiin
säännöksellä, jonka mukaan yritystoiminnan
voidaan pääsääntöisesti
katsoa tätä lakia sovellettaessa alkavan tuotannollisen
tai taloudellisen toiminnan alkaessa. Valtioneuvoston asetuksella
voitaisiin säätää erityisistä syistä,
joilla toiminnan alkamisajankohtana voitaisiin pitää aikaisempaa
hetkeä. Tällaisia perusteita olisivat voimassa
olevan työttömyysturvan saamisen työvoimapoliittisista
edellytyksistä annetun asetuksen (1368/1990) 5 §:ää vastaavasti
poikkeuksellisen työllistävät yritystoiminnan
valmisteluun liittyvät toimet sekä yrityksen rekisteröinti
kaupparekisteriin.
2 luvun 5 §. Yritystoiminnan päättyminen
ja keskeytyminen
Yritystoiminnan päättymistä ja keskeytymistä koskevan
2 luvun 5 §:n 1 momentti ehdotetaan jaettavaksi kahdeksi
momentiksi. Uudessa 1 momentissa säädettäisiin
todistettavasta lopettamisesta ja keskeyttämisestä.
Vastaavasti uudessa 2 momentissa säädettäisiin
aiemmin päätoimisen yritystoiminnan muuttumisesta
sivutoimiseksi, jolloin se ei olisi enää esteenä työttömyysetuuden
saamiselle. Yritystoiminta tai oma työ katsottaisiin aina
lopetetuksi, jos yritys on asetettu konkurssiin tai jos henkilön
työkyky on niin olennaisesti alentunut, ettei hän
kykene aiemmassa toiminnassa päätoimisesti työskentelemään.
Yritystoiminnan keskeyttämisenä pidettäisiin
menettelyä, jonka perusteella on pääteltävissä,
ettei tuotannollista tai taloudellista toimintaa jatketa. Tähän
viittaavia selvityksiä, joista säädettäisiin
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, ovat esimerkiksi osakeyhtiön
asettaminen selvitystilaan, muussa yhtiössä tehty
sopimus yhtiön purkamisesta sekä ammatinharjoittajan
viranomaisille ja eläkelaitoksille tekemät ilmoitukset
ja luopuminen toimitiloista. Lakiin otettavat perusteet ja niitä täydentävät
valtioneuvoston asetuksen säännökset
vastaisivat asiasisällöltään
työttömyysturvan saamisen työvoimapoliittisista
edellytyksistä annetun asetuksen 5 a §:ää,
eivätkä ne siten merkitse muutosta voimassaolevaan
lainsäädäntöön.
Pykälän 2 momentissa määriteltäisiin
perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti esitystä täsmällisemmin,
milloin henkilön on katsottava vakiintuneella työllä yrityksen
ulkopuolella osoittaneen, ettei yritystoiminta ole esteenä kokoaikatyön
vastaanottamiselle. Työsuhteelta muuhun kuin omaan yritykseen
edellytettäisiin kokoaikaisuutta, ja sen tulisi kestää työttömyysturvan
työssäoloehtoa vastaavat 10 kuukautta. Työmarkkinoilla
työntekomuodot ovat muuttuneet ja pirstoutuneet siten,
että varsinkin ammatinharjoittajat saattavat tehdä omaa
työtä vuoroin palkansaajina ja yrittäjinä.
Tämä otettaisiin säännöksessä huomioon
siten, että työsuhteen tulisi olla yritystoimintaan
liittymätön.
2 luvun 10 §. Pätevä syy työstä eroamiseen
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin li-säystä,
jonka mukaan pätevä syy työstä eroamiseen
olisi — vastaavasti kuin saman luvun 12 §:ssä säädetyissä työstä kieltäytymistilanteissa
— silloin,
kun työtä ei hakijan työkyky huomioon
ottaen voida pitää hänelle sopivana.
2 luvun 11 §. Työmarkkinoilta poissaolo
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentissa olevan
työmarkkinoilta poissaoloa koskevan säännöksen
muuttamista siten, että päteväksi syyksi olla
poissa työmarkkinoilta hyväksyttäisiin myös
kuntoutus, vammaisen tai vanhuksen hoito sekä vapausrangaistus.
Muutoksenhakuasteiden soveltamiskäytännössä vapausrangaistus
on käytännössä todettu päteväksi
syyksi. Nykyisen soveltamiskäytännön
mukaan aika, jolta henkilö on saanut kansaneläkelain
mukaista kuntoutustukea taikka täyden työkyvyttömyyden
perusteella maksettavaa määräaikaista
etuutta jonkin muun lain nojalla, on hyväksyttävä syy
olla poissa työmarkkinoilta. Lähtökohtaisesti
kuntoutus, samoin kuin vammaisen tai vanhuksen hoito omaishoidon
tuella, sinänsä on momentissa mainittaviin syihin
rinnastettava muu verrattava syy, mutta selvyyden vuoksi se ehdotetaan
lisättäväksi lakiin.
2 luvun 13 §. Ammattitaitosuoja
Valiokunta ehdottaa 3 momentin sanonnallista täsmennystä.
2 luvun 14 §. Alueellinen liikkuvuus
Valiokunta ehdottaa, että 14 §:n 1 momentissa sopivaa
asuntoa koskevia säännöksiä täsmennettäisiin.
Sopivan asunnon määrittely vastaisi työttömyysturvan
saamisen työvoimapoliittisista edellytyksistä annetun
asetuksen 4 §:ää. Momentista poistettaisiin
asetuksenantovaltuus tarpeettomana.
2 luvun 15 §. Muu pätevä syy työstä kieltäytymiseen
Valiokunta ehdottaa, että 15 §:ään
lisätään uusi 2 ja 3 momentti ja tehdään
niistä johtuva tekninen lisäys 4 momentiksi siirtyvään
alkuperäiseen 2 momenttiin. Uuden 2 momentin mukaan työnhakijalle
olisi varattava 2 luvun 8 §:n 2 momentin mukaisella tavalla
kohtuullinen aika lastenhoidon järjestämiseen
ja kulkuvaikeuksien poistamiseen sekä muiden työmarkkinoilla
olon rajoitusten poistamiseen. Säännöksen
tulkinnassa koskien lastenhoidon järjestämistä valiokunta
viittaa niihin näkökohtiin, jotka edellä yleisperusteluissa
on esitetty. Sekä lastenhoidon järjestämisen
että kulkuvaikeuksien poistamisen osalta on työnhakijan
tilannetta aina tarkasteltava suhteessa hänelle yksilöidysti
tarjottuun työhön. Ilman tapauskohtaista harkintaa
työn vastaanottovelvollisuuden soveltaminen saattaa johtaa
esimerkiksi asuinpaikan valintaa koskevan perusoikeussäännöksen
vastaiseen lopputulokseen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota siihen, että työn vastaanottamisvelvollisuuden
arvioinnissa ovat oleellisia perustuslain 11 §:ssä turvattuun
uskonnon ja vakaumuksen vapauteen pohjautuvat henkilökohtaiset
sopimattomuuskäsitykset. Uuden 3 momentin mukaan työnhakijalla
olisi pätevä syy kieltäytyä uskonnollisen
tai omantunnon vakaumuksensa vastaisesta työstä sekä työstä,
johon liittyvät työtehtävät
ovat yleisen käsityksen mukaan eettisesti tai moraalisesti
arveluttavina pidettäviä taikka joihin ilmeisesti
liittyy työntekijään kohdistuvaa häirintää tai
epäasiallista kohtelua. Säännöksellä suojattaisiin
sellaista uskonnon tai omantunnon vapautta, joka on yleisesti tunnettu
ja hyväksytty.
2 luvun 16 §. Koulutuksesta kieltäytyminen
tai eroaminen
Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt, että lakiin
julkisesta työvoimapalvelusta otetaan säännös,
jonka mukaan työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen keskeyttämistä koskevaan
päätökseen saa hakea valittamalla muutosta.
Valitusoikeus vastaisi ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen
aikuiskoulutuksen opiskelijan oikeutta valittaa erottamispäätöksestä siten
kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Jos päätös kumotaan, opiskelijalla on
oikeus jatkaa opintojaan. Pääsääntönä on,
ettei päätöstä saa panna täytäntöön,
ennen kuin se on lainvoimainen. Painavien syiden perusteella päätös
voidaan kuitenkin panna täytäntöön,
ennen kuin se on lainvoimainen. Valitusviranomainen voi tällöinkin määrätä täytäntöönpanon
keskeytettäväksi. Valitusmahdollisuuden johdosta
2 luvun 16 §:ää ehdotetaan täydennettäväksi
uudella 4 momentilla, jonka mukaan ennen mainitussa valitus-asiassa
tehtyä lopullista ratkaisua ei voida katsoa, että henkilö on
omasta syystään erotettu koulutuksesta.
2 luvun 17 §. Pätevä syy koulutuksesta
kieltäytymiseen tai eroamiseen
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentiiin li-säystä,
jonka mukaan työnhakijalla on oikeus erota koulutuksesta,
jos koulutus olennaisesti poikkeaa koulutus- tai opetussuunnitelmasta. Julkisesta
työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 8 §:n
mukaan koulutukseen osallistuvalla on oikeus
saada koulutus- tai opetussuunnitelman mukaista opetusta.
2 luvun 20 §. Työnhakusuunnitelman toteuttaminen
Työnhakusuunnitelman toteuttamista koskevaa 2 luvun
20 §:ää täsmennettäisiin
siten, että työnhakusuunnitelman toteuttamisen
laiminlyöntinä pidettäisiin vain työnhakijan
omasta menettelystä johtunutta suunnitelman toteutumatta
jäämistä. Siten oikeutta työttömyysetuuteen
ei evättäisi, jos suunnitelma ei toteudu esimerkiksi
työvoimaviranomaisen menettelystä tai laiminlyönnistä johtuen.
4 luvun 5 §. Etuuden määrä
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttiin lisättäväksi
saman sisältöisen päivärahan
määrää koskevan säännöksen
kuin on pykälän 2 momentissa.
4 luvun 7 §. Sosiaalietuuksien vaikutus työttömyysetuuteen
Valiokunta ehdottaa 2 momenttiin sanonnallista täsmennystä sen
selkeyttämiseksi, että momentti viittaa yksinomaan
1 momentissa mainittuihin etuoikeutettuihin tuloihin.
5 luvun 3 §. Palkansaajan työssäoloehto
Työssäoloehdon tarkastelujakson pidentämiseen
oikeuttavien hyväksyttävien syiden listaan ehdotetaan
lisättäväksi kuntoutus. Nykyisen soveltamiskäytännön
mukaan aika, jolta henkilö on saanut kansaneläkelain
mukaista kuntoutustukea taikka täyden työkyvyttömyyden
perusteella maksettavaa määräaikaista
etuutta jonkin muun lain nojalla, on hyväksyttävä syy
olla poissa työmarkkinoilta. Lähtökohtaisesti
kuntoutus sinänsä on momentissa mainittuihin syihin
rinnastettava muu verrattava syy, mutta selvyyden vuoksi se ehdotetaan
lisättäväksi lakiin.
Vastaava lisäys ehdotetaan tehtäväksi
5 luvun 7 §:ään (yrittäjän
työssäoloehto) ja 10 pykälään
(työssäoloehdon voimassaolo).
5 luvun 4 §. Palkansaajan työssäoloehtoon luettava
työ
Henkilö ei ole työttömyysturvan piirissä ennen kuin
hän täyttää 17 vuotta. Valiokunta
toteaa, että säännöksen tulkinta
säilyy ennallaan.
Valiokunta ehdottaa työssäoloehdon karttumista
yhdistelmätukityössä muutettavaksi työ- ja
tasa-arvoasiainvaliokunnan esittämin tavoin siten, että työssäoloehtoon
luetaan puolet niiden kalenteriviikkojen lukumäärästä,
joina tehdyn työn palkkauskustannuksiin työnantaja
on saanut samalta ajalta työmarkkinatukea ja julkisesta
työvoimapalvelusta annetussa laissa tarkoitettua työllistämistukea.
Muissa tilanteissa työssäoloehto karttuu täysimääräisesti.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta ehdotetaan pykälään
lisättäväksi uusi 6 momentti, jossa täsmennetään
sitä, millä perusteilla viikottaisista työaikaedellytyksistä voidaan
poiketa.
6 luvun 3 §. Korotetun ansio-osan edellytykset
Valiokunta ehdottaa korotetun ansio-osan maksatuskautta pidennettäväksi
150 päivään. Ehdotus perustuu hallituksen
kannanottoon 18.11.2002 tulopoliittiseen sopimukseen liit-tyen.
Hallitus on kannanotossaan esittänyt korotetun ansio-osan
enimmäiskeston pidentämistä.
Vastaava pidennys ehdotetaan tehtäväksi 10 luvun
5 §:ssä säädettyyn korotetun
koulutuspäivärahan maksukauteen.
6 luvun 4 §. Palkansaajan ansiopäivärahan perusteena
oleva palkka
Valiokunta ehdottaa säädösviittauksen
täsmentämistä.
6 luvun 9 §. Lisäpäiväoikeus
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia muutettavaksi
siten, että työssäolon tarkastelujakso pidennetään
20 vuoteen.
6 luvun 10 §. Ansiopäivärahan korotettu
määrä lisäpäiviltä
Valiokunta ehdottaa pykälän sanamuodon teknistä tarkistamista
vastaamaan ehdotetun säännöksen tarkoitusta.
7 luvun 8 §. Ylläpitokorvaus
Valiokunta ehdottaa kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle
työmarkkinatukea saavalle maksettavan ylläpitokorvauksen
korottamista 7 euroon. Korvaus olisi näin samansuuruinen
kuin toimeentulotukea saaville maksettava ylläpitokorvaus.
7 luvun 10 §. Omavastuuajan voimassaolo
Valiokunta ehdottaa työmarkkinatuen omavastuuta koskevan
säännöksen muuttamista siten, että sairausvakuutuslain
mukaisen päivärahan saaminen rinnastetaan kuntoutusetuuden
saamiseen.
8 luvun 2 §. Ammatillista koulutusta vailla oleva
nuori
Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt lakiin säännöstä,
jossa säädettävällä menettelyllä työmarkkinatukioikeutensa
työttömyysajalta menettänyt ammatillista
koulutusta vailla oleva nuori olisi oikeutettu uudelleen työttömyysaikaiseen
työmarkkinatukeen. Säännös ehdotetaan
lisättäväksi 8 luvun 2 §:ään
uutena 4 momenttina. Sen mukaan oikeus työmarkkinatukeen
alkaisi nykytilaa vastaavasti uudelleen, kun nuori on suorittanut
ammatillisen koulutuksen. Momentin 2 kohdan mukaan oikeus työmarkkinatukeen
alkaisi vastaavasti uudelleen nuoren täytettyä työssäolovelvoitteen.
Velvoite vastaa asiasisällöltään
2 luvun 21 §:ssä säädettyä työssäolovelvoitetta.
Työssäolovelvoitteen pituus on kuitenkin yhdenmukaisesti
8 luvun 4 §:ssä säädetyn odotusajan
kanssa viisi kuukautta. Muista työssäolovelvoitteista
poiketen velvoitteen voisi täyttää perustuslakivaliokunnan
kannanoton mukaisesti työvoimapoliittisessa toimenpiteessä,
joita ammatillista koulutusta vailla olevalla nuorella ovat julkisesta
työvoimapalvelusta annetun lain mukaan työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen lisäksi työkokeilu ja työharjoittelu.
8 luvun 3 §. Ammatilliseen koulutukseen hakeutuminen
Valiokunta ehdottaa aktiivista ja jatkuvaa koulutukseen hakeutumista
koskevaa 8 luvun 3 §:ää täsmennettäväksi.
Asiallisesti säännös vastaa nykyistä ohjeistusta
ja soveltamiskäytäntöä. Pykälässä yhteishaulla
tarkoitetaan ammattikorkeakoulujen yhteishakujärjestelmästä annetussa asetuksessa
(1191/1998) sekä ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen
yhteishakujärjestelmästä annetussa asetuksessa
(1197/1998) tarkoitettua valintamenettelyä. Vaadittavien
hakuvaihtoehtojen lukumäärästä säädettäisiin
hallituksen esityksen perusteluissa lausutuista syistä valtioneuvoston
asetuksella. Hakeutuminen yhteishaussa haettavana oleviin lukio-opintoihin samoin
kuin yhteishaun ulkopuoliseen ammatillisia valmiuksia edistävään
koulutukseen voitaisiin valtioneuvoston asetuksella säädettävin
perustein lukea hakuvaihtoehtoihin. Muita opiskelijaksi ottamisen
perusteita kuin koulutuksen pohjakoulutusvaatimukset olisivat erikseen
säädetyt terveydentilaa ja soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Samoin opiskelijaksi ottamisen perusteina pidettäisiin
erityisiä valmiuksia, taipumuksia tai ominaisuuksia, jos
koulutukseen valinta sellaisia edellyttää. Pykälän
uudessa 2 momentissa täsmennettäisiin työnhaku-
ja aktivointisuunnitelmien ja koulutukseen hakeutumisvelvollisuuden
suhdetta nykyistä ohjeistusta vastaavasti.
9 luvun 4 §. Tarveharkinta
Valiokunta ehdottaa valtuutussäännöksen
täsmentämistä perustuslakivaliokunnan
lausunnon perusteella.
9 luvun 6 §. Osittainen työmarkkinatuki
Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt lakiehdotusta
muutettavaksi niin, että vanhempiensa taloudessa asuvan
henkilön työmarkkinatuen määrään
tehtävä alennus suhteutetaan kyseisen työnhakijan
todelliseen taloudelliseen tilanteeseen vanhempiin nähden,
joiden taloudessa hän elää. Valiokunta
ehdottaa säännöstä muutettavaksi
siten, että vanhempien yhteenlasketuille tuloille asetetaan
euromääräinen raja, jonka alittavien osalta
vähennystä ei tehdä. Vanhempien tuloina otettaisiin
huomioon vastaavat tulot kuin 9 luvun 3 §:ssä säädetään.
Tulorajaa korotettaisiin säännöksen perusteella
jokaisen työnhakijan vanhempien huollettavana olevan samassa
ta-loudessa asuvan osalta. Mainitulla tavalla lasketun tulorajan
ylittävien vanhempien voidaan lähtökohtaisesti
katsoa osallistuvan kotona asuvan lapsensa elinkustannuksiin.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin,
että täysimääräisen
työmarkkinatuen kuukautta kohden laskettu määrä alenisi
asteittain suhteessa vanhempien tuloon 2 momentin 3 kohdan tarkoittamissa
tilanteissa. Työmarkkinatuen määrästä vähennetään
50 prosenttia siitä vanhempien tulojen osasta, joka ylittää mainitussa
kohdassa tarkoitetun tulorajan. Työmarkkinatukena maksettaisiin
kuitenkin aina vähintään 50 prosenttia
1 momentin mukaisesti lasketusta määrästä.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentissa olevan alarajan
vastaavaa tarkistamista.
Pykälän 4 momentin mukaan työmarkkinatuki
voitaisiin maksaa täytenä, jos hakija kykenee luotettavasti
osoittamaan, etteivät vanhemmat tosiasiallisesti häntä taloudellisesti
tue.
10 luvun 7 §. Opiskelijan velvollisuudet
Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt, että pykälän
2 momentissa olevaa asetuksenantovaltuutta täsmennetään.
Valiokunta ehdottaa, että momentissa säädetään
koulutuspäivärahan saamisen edellytyksenä olevasta
opinnoissa edistymisestä, jolloin asetuksenantovaltuus
voidaan poistaa tarpeettomana.
11 luvun 2 §. Velvollisuus tietojen antamiseen
Lainkohta koskee työttömyysetuuden hakijan
ja saajan velvollisuutta antaa tietoja. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
esittää, että pykälän
3 momenttia täydennetään siten, että siinä säädetään yksilöidysti
niistä tiedoista, joista etuudensaaja on ilmoitusvelvollinen.
11 luvun 3 §. Etuutta koskeva päätös
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa
pykälän 1 momentissa säädettäväksi,
että myös indeksitarkistuksen tai muun vastaavan
etuutta muuttavan lain tai asetuksen perusteella tehtävän
ratkaisun yhteydessä tulisi antaa kirjallinen päätös.
11 luvun 5 §. Maksamistapa
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia muutettavaksi
siten, että pienin maksettava erä kuukaudelta
olisi puolet peruspäivärahasta.
12 luvun 2 §. Muutoksenhakuoikeuden rajoitus
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa
lainkohtaa täydennettäväksi lisäyksellä,
jonka mukaan työnantajalla on oikeus hakea valittamalla
muutosta yhdistelmätukena maksetun työmarkkinatuen
takaisinperintää koskevaan päätökseen.
13 luvun 2 §. Tiedot rahalaitoksilta
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa,
että pykälään tehdään
täsmennys, jossa määritellään,
keiden talletustiedoista tietoja voidaan pyytää.
13 luvun 10 §. Etuudensaajarekisteri
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa,
että pykälää täsmennetään
siten, että siinä luetellaan etuudensaajarekisterissä rekisteröitävien
henkilötietojen sisältö ja niiden sallitut
käyttötarkoitukset.
15 luvun 1 §. Voimaantulo
Valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöksen
1 momenttia muutettavaksi siten, että osittaista työmarkkinatukea
koskeva 9 luvun 6 §:n 2 momentin 3 kohta ja 3 momentti
tulisivat voimaan 1.7.2003 toimeenpanoon varattavan ajan vuoksi.
Voimantulosäännöksen uuden 5 momentin mukaan
soviteltua työttömyysetuutta voidaan 4 luvun 6
pykälän 1 momentissa säädetyn
enimmäismaksuajan täyttymisestä huolimatta
maksaa määräajalta. Etuuden myöntäminen
ei olisi kiinni siitä, milloin maksaja hakemuksen käsittelee,
eli siitä, mikä päivä tulee
maksupäiväksi. Menettely olisi voimassa vuoden
2003 syyskuun loppuun saakka.
Työssäolovelvoitetta koskevan 8 luvun 2 §:n säännökseen
ehdotettu muutos edellyttää muutosta voimaantulosäännökseen.
Voimaantulosäännöksen uuden 11 momentin
mukaan työssäolovelvoitteeseen luettaisiin kannustavuuteen
ja lain toimeenpanoon liittyvistä syistä lain
voimaantulon jälkeinen työ, työvoimapoliittinen
aikuiskoulutus, työkokeilu ja työharjoittelu.
Voimaantulosäännöksen uuden 12 momentin mukaan
9 luvun 5 §:n 2 momentissa tarkoitettuun, 55 vuotta täyttäneitä koskevaan
työssäoloehtoon luetaan myös ennen tämän
lain voimaantuloa tehty työ tai harjoitettu yritystoiminta.
Nykyisestä soveltamiskäytännöstä poiketen jatkossa
voitaisiin ottaa huomioon myös ennen 1.1.1994 harjoitettu
yritystoiminta.
2. Laki työttömyyskassalain muuttamisesta
2 a §.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan 2 a §:n osalta
todennut, että oikeusturvan ja hyvän hallinnon
vaatimusten toteutumisen varmistaminen edellyttää viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain noudattamista ja sitä, että asioita
käsittelevät toimivat virkavastuulla. Perustuslakivaliokunta
on pitänyt tavallisen lainsäätämisjärjestyksen
edellytyksenä, että pykälää täydennetään,
ellei asianomainen yleinen lainsäädäntö johda
sanottuihin seurauksiin. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa,
että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 4 §:n
2 momentin nojalla työttömyyskassat ovat velvollisia
noudattamaan kyseistä lakia julkista tehtävää hoitaessaan.
Työttömyyskassoista tehdyt kantelut tutkii oikeuskansleri
ja eduskunnan oikeusasiamies. Mainituilla perusteilla sosiaali- ja
terveysvaliokunta ei ehdota pykälän täydentämistä.
58 a §.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää, että lakiehdotukseen
lisätään samanlainen tietojen keräämistä ja
käyttötarkoitusta koskeva luettelo kuin mikä on
ehdotettu lisättäväksi työttömyysturvalain
13 luvun 10 §:ään.
3. Laki maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden
vastaanotosta annetun lain muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa 7 ja 11 §:ssä olevien viit-taussäännösten
korjaamista.